YEREL HİZMETLERİN GÖRÜLMESİNDE KAMU-ÖZEL ORTAKLIĞI VI. YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU Yrd. Doç. Dr. Hilmi Çoban 11-12 Aralık 2013.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BELEDİYELERDE FAALİYET RAPORU
Advertisements

Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
ARTEV Management Platform ‘Intellectual Asset Management at Enterprises ARTEV Consortium Partners Entelektüel Varlık Yönetimi - Mevzuat Altyapısının Ekonomik.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
Yerel Yönetimler Maliyesi
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
OSB’LERCE GERÇEKLEŞTİRİLEN PROJELER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ALİ YERLİ YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR.
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
Türkiye’de Yerel Kalkınma ve Aktörler Emin Dedeoğlu 22 Ocak 2007, Kütahya.
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kaliteli PPP Projeleri Yapmak Martin Darcy "İmtiyazlar ve.
Be Ş eri Sermaye H İ ZMET YöneT İ M İ Prof.Dr.Kamil Ufuk BILGIN TODAIE ankara VI.YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU.
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Kümelenmelerin Sürekliliğine Dönük Öneriler
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
Prof. Dr. Sedat ALTIN Erzincan Üniversitesi Tıp Fakültesi
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM
EU EU (PROGRAMLAR-BÖLGESEL TARİFLER) FEDERAL HÜKÜMET (FEDERAL TANIMLAR-BÖLGESEL TANIMLAR) EYALET HÜKÜMETİ EYALET EKONOMİ BAKANLIĞI-KALKINMA ŞİRKETLERİ.
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Ankara Sağlıkta Yenilikçilik Hareketi İlke Eren SEİS Araştırma Uzmanı
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
Kentleşme, Konut ve Afet Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalarla
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
FİNANS DIŞI ALANLARDA ÇALIŞANLAR İÇİN
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
10 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 5. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
14. Yatay ve dikey bütünleşme (vertical and horizontal integration)
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
İşletmeyi neden kurarız ?
YARD.DOÇ.DR.HAYRİ BARAÇLI
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
Dolaysız Yabancı Sermaye Yatırımı
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
İŞLETMELERİN KURULUŞU
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
Girişimcilik.
Devletler aşağıda sıralanmış yöntemleri kullanarak hizmetlerin kamusal sunumundan uzaklaşmaktadırlar: 1)Kamusal hizmetlerin tamamen özel sektörün inisiyatifine.
UĞUR MUSLU B  Friederich List’ in 1841 de yayınlanan ulusal politik ekonomi sistemi çalışmasına dayandırılmaktadır.  Bu çalışmada List ulusal.
İşletmenin Kuruluş Çalışmaları
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
Kamu Altyapı Yatırımları: Bağımsız Şirket ve Özkaynak Finansmanı
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
Aracı Şehirler MEWA Bölgesel Forumu 22/09/2017 Nevşehir
GÜDÜMLÜ PROJE DESTEĞİ.
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Uluslararası İşletme Yönetimi
İÇİNDEKİLER Finansal Amaç, Finans Fonksiyonu, Finansal Çevre Finansman Nedir? Finansal Yönetimin Amaçları Firmanın Organizasyonu İşletme Örgütlerinde Biçim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM1 :ULUSLARARASI İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
Sunum transkripti:

YEREL HİZMETLERİN GÖRÜLMESİNDE KAMU-ÖZEL ORTAKLIĞI VI. YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU Yrd. Doç. Dr. Hilmi Çoban Aralık 2013

Kamu Özel Ortaklığı Nedir? Kamusal hizmetlerinin sunumuna Kamu ve özel ortağın karşılıklı katkı vermesi Ortakların risk, gelir ve sorumlulukların paylaşılması ile ilgili olarak Uzun dönemli sözleşme konusunda Yatay örgütlenme biçiminde ortaklık kurmalarıdır.

KAMU ÖZEL ORTAKLIĞI FARKLI YAKLAŞIMLAR Kamu hizmetlerinin sunumunda veya altyapı yatırımlarının yapılmasında uygulanan her kamu- özel girişimini kapsayan geniş bir şemsiyedir. Yalnızca belli şartlara sahip olan ortaklıklar kamu özel ortaklığı sayılabilir.

Ortak amaç Faal ortaklar Karşılıklı sorumluluklar Risk paylaşımı KAMU ÖZEL ORTAKLIĞI GEREKLİ ŞARTLAR

NEDEN KAMU ÖZEL ORTAKLIKLARI? KALİTENİN 1980 SONRA DÖNÜŞÜMÜ Kalitenin tanımı Kalite yönetim Parametreleri Yönetim Araçları Teknolojik Değişim Zaman Boyutu

NEDEN KAMU ÖZEL ORTAKLIKLARI? KAMUNUN BAŞARISIZLIĞI Bütçe kısıtı VerimlilikEtkinlik

Kamu Özel Ortaklığı Uygulama Alanlar Ulaşım Haberleşme Enerji Su Arıtma Geri dönüşüm Sağlık

AVANTAJLARI Etkinlik Verimlilik Sinerji Teknolojinin kullanımı Dinamizm Finansman kolaylığı Yabancı sermaye Kamusal filler Yatırımların gecikmesinin önlenmesi Ölçek ekonomilerinin varlığı DEZAVANTAJLARI Gelir riski Politik risk Özel ortak riski Kur riski Arkeolojik ve çevresel risk Sözleşme riski Firmaların ortalama ömürleri

ALTERNATİF HİZMET SUNUM TEKNİKLERİ KÜRESELLEŞMEÖZELLEŞTİRMEYERELLEŞME Yerel Hizmetlerin Görülmesinde Kamu Özel Ortaklığı

Yerel Yönetimler toplumun kamusal hizmet tatmininin sağlanmasının potansiyel avantajları çok daha fazladır. Yerel yönetimler finansal, kurumsal ve beşeri sermaye açısından ulusal yönetimin sahip olduğu kaynakların çok daha azına sahiptir. Yerel Hizmetlerin Sunulmasında Neden Dış Aktörler

3396 sayılı “Bazı Yatırım Ve Hizmetlerin Yap- İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun” /1807 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı 5302 sayılı “İl Özel İdaresi Kanunu 5393 sayılı “Belediye Kanunu 5216 sayılı “Büyükşehir Belediyesi Kanunu 5355 sayılı “Mahalli İdare Birlikleri Kanunu Türkiye’de Yerel Hizmetlerin Sunulmasında Kamu Özel Ortaklığı Dayanağı

1875-Karaköy Tüneli

Yerel Yönetimlerde Hangi Alanlar Kullanılabilir? Su ve su arıtma Metro ve diğer yolcu taşımacılığı Atık toplama Geri dönüşüm Yeraltı ve Yerüstü Otoparkları Temel Kriterler; Toplumsal fayda sağlanıyor mu? (Huzur Evleri) Özel şirketin kar imkanı var mı? (Kanalizasyon) Ölçek Ekonomisi şartları geçerli mi? (İşin büyüklüğü)

BelediyeÖzel Ortak Genel politikayı belirlerUlaşması gereken performans hedefleri vardır İşletmeyi izler ve performansı değerlendirirKamu hizmetinin yürütülmesinden ve Fiyat ve Performans kriterlerini belirlerSürekliliğinden sorumludur ve garantisi altındadır Altyapının nihai sahibidirYatırım programı konusunda kamu idaresine öneride bulunur. Yerel yönetim her zaman hizmet kontrolünü elinde bulundurmaktadır. Özel sektör finansman, işletme maliyetleri gibi kendi sorumluluk alanları içindeki tüm riskleri üstlenmek zorundadır. Kamu Özel Ortaklığı İşleyişi

Eşitsizliğe Çare Kamu Özel Ortaklıkları mıdır? Finansman eşitsizliğini ortadan kaldırır Aynı sözleşme şartları kullanılabilir Hizmet kalite standartları ortaklaştırılabilir Evet Yerel idarelerin farklı boyutları ölçek ekonomisini zorlaştırır Yerel idarelerin gücü sözleşmenin özellikle mali boyutuna doğrudan yansır. Hayır

ÇARE? Tek bir kurum gibi hareket edebilen Aynı sözleşmeye taraf olabilen Tarafların aynı mali şartlarda sözleşme imzalayabildiği ÖLÇEK EKONOMİSİNDEN YARARLANMAK İÇİN BİRLEŞTİRİLMİŞ YEREL YÖNETİMLER

İSTANBUL? AĞRI?

 Proje aşamalarının tanımlanması İnşaat İşletim Transfer  Finansman Özkaynak Borçlanma Garantiler Yabancı Sermaye  Fikri mülkiyet hakları  Zaman çizelgesi ve proje kilometre taşları  Ayarlama Mekanizmaları Tetikleyiciler Otomatik ayarlayıcılar  Hizmetin devam süresi ve bitimi  Hizmetlerin nitelikleri Hizmet seviyesi Hizmet Kalitesi  Düzenli bilgi ve denetim maddeleri  Çıkış Stratejileri Nedenler Tazminatlar  Denkleştirme Ölçütü Sabit denkleştirme Değişken denkleştirme maliyetler, yönetici ücretleri, performans bonusu, kullanıcı ücretleri)  Organizasyon Danışma kurulu Proje yönetim ofisi Haklar ve Sorumluluklar Düzenli toplantı  İlgili mevzuat ve çözüm yerleri Tarafsız bilirkişiler Yargılama Hakemlik Yerel hukuk kurallarının işleyişi KAMU ÖZEL ORTAKLIĞI İÇİN