Yönetim Kuramları ve Temel Yönetimin Yaklaşımları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM TANIMI, ÖNEMİ, AMACI
Advertisements

OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
Aşağıdaki hangisi klasik kuramcılar arasında yazarlardan yer almaz
YÖNETİM Toplum içinde yaşayan insanların yaşamlarını sürdürebilmeleri için ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. İhtiyaçları karşılayacak olan mal ve hizmetlerin.
DAVRANIŞSAL YAKLAŞIMA KATKIDA BULUNANLAR
ÇANKAYA İMKB TURİZM ve OTELCİLİK ANADOLU MESLEK LİSESİ.
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
[Klasik Yönetim teorileri: F.Tylor, H.Fayol, M.Weber]
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
 Ülgen & Mirze 2004.
24 Kalite yönetimi.
EĞİTİM YÖNETİMİNE GİRİŞ
İşletme Biliminin Temel İlkeleri
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
MODERN YÖNETİM VE ORGANİZASYON
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Maslow’un Teorisi Dr. Alper Engeler
ÖRGÜTSEL MOTİVASYON.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İKY Tarihsel Dönüşümü (Yaklaşımları) Klasikler, Neo-Klasikler, Modern
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ VE GELENEKSEL YÖNETİM
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Örgütsel Davranış Prof. Dr. Cem Tanova.
Prof. Dr. Rana Özen Kutanis
YÖNETİM TEORİLERİ İnsanların toplu olarak yaşamaya başlamalarından itibaren daha etkin ve daha verimli örgütler oluşturabilmenin yolları aranmış ve bu.
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
HAZIRLAYAN SEVDA DEMEZ.
Bölümün Amacı Bu bölümde, firmanın büyük ya da küçük oluşunun neden önemli olduğu sorusunu ve büyüklüğün yapı ve kontrolle nasıl ilişkilendirildiğini.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
MODERN YÖNETİMDE SİSTEM YAKLAŞIMI Didem PEKUYAR
Henri Fayol ve Yönetim Süreci “Sınai ve Umumi İşlerde İdare” ( )
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
MOTİVASYON.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
Yönetim ve Organizasyon
YÖNETİM ve YÖNETİM KURAMLARI
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
Neo – Klasik Yönetim Teorisi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÖRGÜT VE YÖNETİM KURAMLARI
NEOKLASİK YÖNETİM TEORİSİ
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
Sağlık iletişimi ve Kuramları
EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ Prof. Dr. Ş. Şule ERÇETİN.
2) NEO KLASİK (GELENEKSEL) YÖNETİM
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
KURUM KÜLTÜRÜ.
İŞLETME YÖNETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Süreç Yönetimi Smith iş bölümü kavramının üç yararından bahsetmektedir.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Yönetim Kuramları ve Temel Yönetimin Yaklaşımları

Yönetimin bir disiplin olarak ortaya çıkması F Yönetimin bir disiplin olarak ortaya çıkması F. Taylor’un 1911 yılında Bilimsel Yönetim adlı kitabı Taylor’ göre çalışan bir kişi makinenin hareketsiz bir parçasıdır ve iyi programlanmadığı zaman verimsizleşir. Bu nedenle çalışan kişilerin etkili şekilde denetlenmesi gerekir. Taylor, verimliliğin nasıl arttırılabileceği ve çalışanların nasıl güdülendirilebileceği sorusu ile ilgilenmiştir.

H. Fayol (1841-1925) ise yönetimi planlama, örgütleme, emretme, koordinasyon ve kontrol alt süreçleri altında gruplandırmıştır. Günümüz yönetim uygulamaları büyük ölçüde Fayol sınıflamasına dayanmaktadır M. Weber (1864-1920) ise ideal örgüt yapısını kavramsallaştırmaya çalışmış ve altı temel boyut sahip olan bürokrasi modelini geliştirmiştir.

Taylor, Fayol ve Weber klasik yönetim yaklaşımının temelini oluşturmuşlardır. Bu yaklaşıma göre yönetici, elinde bulundurduğu insanlardan azami verimi elde edecek şekilde bir düzen (organizasyon) ve iş bölümü oluşturarak hedeflere ulaşır.

1930’lu yıllardan itibaren, E. Mayo, A. Maslow, F. Herzberg, D 1930’lu yıllardan itibaren, E. Mayo, A. Maslow, F. Herzberg, D. McGregor gibi düşünürler tarafından yapılan araştırmalar, insanı harekete geçirmek için mekanik düzenlemelerin yeterli olmadığı ortaya çıktı. Yönetimin sadece işletmenin kurucularına hizmet etmediği, çalışan bireylerin ve grupların amaç, arzu ve ihtiyaçlarının, moral ve motivasyonlarının da önemli olduğu, bunları dikkate almaksızın örgütsel amaçların etkili ve verimli bir şekilde gerçekleştirilemeyeceği öne sürüldü.

1950’lerden sonra örgütün en temel ve kritik unsurun insan olduğu kabul edilmeye başlandı. Örgütün bireylerin ihtiyaçlarını sağlamak için var olması gerektiği ortaya çıktı.

Örgütün etkililiği için bireylerin ihtiyaçlarının bireylerin ihtiyaçlarının karşılanması gerektiği öne sürüldü. Bunun için Maslow’un geliştirdiği “ihtiyaçlar teorisine” baş vuruldu.

İnsan ihtiyaçları aşağıdan yukarı fizyolojik, güvenlik, ait olma, sayılma, ve kendini gerçekleştirme olmak üzere beş kategoriye yerleştirilir. Maslow’a göre doyurulmayan ihtiyaçlar bireyin davranışlarına egemen olur. Bir üst sıradaki ihtiyaçlar alttakiler doyurulduğu zaman hissedilir.

Modern psikoloji de yönetim konusunu ele aldı. M. P Modern psikoloji de yönetim konusunu ele aldı. M. P. Follett (1941) örgütlerde çatışmanın zararlı bir eylem olarak görülmemesi gerektiği, bunun fikir ayrılıklarından kaynaklandığı ve örgütün yararına olacağını ifade etti.

Yönetime katkı sağlayan bir diğer teori ise genel sistem teorisidir. L Yönetime katkı sağlayan bir diğer teori ise genel sistem teorisidir. L. Bertalanffy (1951) sistemi, her birini etkileyen karmaşık ve etkileşimli unsurların bütünleşmiş bir topluluğu olarak tanımlamıştır. Sistem teorisinin birleştirici ve bütünleştirici bir özellik taşımaktadır. Sistem düşüncesine göre bütün parçaların toplamından daha fazlasıdır. Sistematik davranış, her bir parçanın ne yaptığından ziyade, bir parçanın diğerleri ile nasıl etkileştiğiyle ilgilidir.

Yönetim yaklaşım ve modelleri Amaç odaklı yönetim (sorun odalı, sonuç odaklı): yönetim etkinliklerinin çoğunluğunu bürokratik işlemler ve mevzuata uymak için yapılan çalışmalar oluşturur. Yapılan iş üzerinde gerekli sürenin harcanıp harcanmadığı ve sonucun elde edilip edilmediğine bakılır.

Süreç odaklı yönetim: bu yönetim anlayışında sonuçtan çok üretime odaklanarak süreci amaca uygun hale getirmek hedeflenilmektedir. Sorunun kaynağı olarak kişi değil süreç görülür. Yanlışı kimin yaptığı değil yanlışın neden ortaya çıktığı üzerine odaklanılır.

Otokratik yönetim: Baskıcı bir yönetimdir. Güç yöneticinin elinde toplanır. Dayanağı yasalar ve makamdır. Yönetici en iyi bilen, astlarınca izlenmesi gereken bir otorite olarak astlar ise pasif zorlanmayınca çalışmayan, denetlenmesi gereken kişiler olarak görülür.

Koruyucu yönetim: Bireylerin kendilerini güvende hissetmelerini, yaptıkları işen tatmin olmalarını hedefleyen bir yönetim anlayışıdır. Kurumun amaçlarından çok çalışanların gereksinimlerini karşılama ön planda tutulur. Böylece çalışanların kuruma bağlanakları ve güçlerini kurumun amacını gerçekleştirmek için harcayacakları varsayılmaktadır.

Destekçi yönetim: Birey özgeçmişi, değerleri, kurumdan beklentileri ve deneyimleriyle tanınır ve yönetici kendisini geliştirmesi için ona önderlik eder. Birlikçi yönetim: Birlikte çalışmaya, takım çalışmasına dayalıdır. Çalışmaların üretken bir şekilde devam etmesi için bürokratik işlemlerin kaldırılmasına, bireylerin ihtiyaçlarının karşılanmasına ve onların iş dışında uğraşmalarını gerektirecek sorunların çözülmesine çalışılır.

Yapısal modeller: Örgütün yapısının oluşturulmasına öncelik verilir Yapısal modeller: Örgütün yapısının oluşturulmasına öncelik verilir. Taylor ve Weber’in düşünceleri ile özdeşleşmiş modeldir. Davranışsal modeller: Birey örgütün en değerli varlığı olarak görülür. Birey psikolojik ve toplumsal güdüleyiciler yoluyla verimli olabilir.

Durumsal modeller: Bir kuruma göre en iyi örgüt modeli ya da en iyi yönetim biçimi yoktur. En iyi örgüt modeli örgüte uygun olan, en iyi yönetim biçimi ise yönetilenlerin niteliğine uyandır. Belirsizliğe bağlı modeller: belirgin bir yapıdan çok değişen bir yapıdadır. Demokratik modeller: Katılıma dayalı modellerdir.