ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gösterip Yaptırma Yöntemi
Advertisements

MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Öğretim Etkinliklerini Planlama
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Genel Öğretim İlkeleri
Duran Uygur
ÖRNEK OLAY.
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Öğretim İlkeleri.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Genel Öğretim Yöntemleri [Öğretim Sistemleri]
9. SINIF TARİH DERSİ PROJE ÖDEVİ
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
Sinan KESKİN Murat ERGEN 1 Gazi ÜNİVERSİTESİ 2008.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akdağ Öğretim Yöntemleri
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
PROGRAM TASARIMI
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
YANSITICI DÜŞÜNME.
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
Öğretim Teknikleri - III
Okulumun dünü, bugünü, yarını…
ROL OYNAMA ve DRAMA.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
GEZi GÖZLEM.
Genel Öğretim Yöntemleri [Problem çözme / Gezi-Gözlem]
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğrenme Öğretme Süreci
SINIF DIŞI ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
Öğretİmİn PlanlarI.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
SINIF YÖNETİMİ.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Okumayı Sevmeyen Çocuklar OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ HaZIRLAYAN: ŞİRİN KÜBRA YILDIZ
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Proje Oluşturma ve Yönetimi
YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE POWER POINT SUNUMLARININ ETKİSİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Öğretimin Planlanması
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
ROL OYNAMA ve DRAMA.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Geliştirme Genel Müdürlüğü
ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Öğretim Etkinliklerini Planlama
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
GÖZLEM GEZİSİ YÖNTEMİ Kapsamı
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Sunum transkripti:

ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME GÖZLEM GEZİSİ NURŞEN GEZEN BÖTE-2 04-02-40015

EN İYİ KULLANIM İÇİN REHBER İLKELER KONULAR GÖZLEM GEZİSİ FAYDALARI SINIRLILIKLARI EN İYİ KULLANIM İÇİN REHBER İLKELER

GÖZLEM GEZİSİ Gözlem metodu, her çocukta var olan araştırmaya eğilimin değerlendirilmesi olarak ortaya çıkmıştır.Gözlem gezisi yöntemi bir olayı ya da bir varlığı, bir amaç ve plan çerçevesinde göz ya da görsel araçlar yoluyla incelemektir. Örneğin,güneş tutulması,yağmurun yağması vb. olaylar gözlem yoluyla incelenebilir.Psikoloji bilimi gözlemi, dikkatin dış dünyadaki olay ve varlıklara yönelmesi olarak tanımlamaktadır. Gözlem metodu genelde eğitsel ders gezileri olarak da adlandırılır.Çünkü çoğunlukla öğrencileri fabrika,müze kütüphane,çeşitli devlet kurumları,dağ,orman,göl gibi yerlere götürerek oralarda doğrudan gözlem yaptırılarak bilgi toplanabilir.

GEZİ İÇİN ÖN HAZIRLIK Gezi teknik olarak ele alındığında basit bir ziyaretten ibaret değildir. Burada edinilecek tecrübenin öğrenci açısından yararlı ve değerli olması için en önemli husus öğretmenin hazırlığı ve ön incelemesidir. Gezi için yapılacak ön hazırlık; Gezi yapılacak yerle ilişki kurmak: Bu ilişki telefonla ya da küçük bir grup öğrenci aracılığıyla da ön ziyaret yoluyla yapılabilir. Bu aşamada gezinin uzunluğu,gezinin süresi geziye katılacak grubun büyüklüğü gibi bilgiler saptanmalıdır. Geziyi olabildiğince anlamalı kılma:Gezi yapılacak yere ilişkin varsa film,slayt,broşürlerle bilgi verilmelidir.Sınıftan küçük bir grubun gezi yapılacak yerle ilgili inceleme yapmaları ve sunmaları istenmelidir.

GEZİYLE İLGİLİ İŞLEMLERİN DÜZENLENMESİ Gezinin düzenli ve yararlı olabilmesi için bazı hususlara dikkat edilmesi gerekir.Bu hususlar; Gezinin gerektirdiği parasal sorunların çözümlenmesidir. Gezinin planı hazırlanıp geziye katılanlara verilmelidir. Gezide uyulması gereken kurallar,birlikte tartışılarak saptanmalı ve katılanlara duyurulmalıdır. Gezi için gerekli formal işlemler tamamlanmalıdır. Gezinin amacı ve çözmeyi planladığı sorunlar öğrenciyle tartışılmalıdır. Gezi sonrası görülenler,tartışılanlar kısaca öğrenilenler değerlendirilip rapor haline getirilmelidir.

UYGULANIŞI Bir eğitsel gezi ; Planlama Uygulama Gezi sonrası tartışma,değerlendirme aşamalarından oluşur. Planlama aşamasında,öğrencilere sorulan sorular,gezide dikkat edilmesi gereken noktalar saptanmalıdır. Uygulama aşamasında bu saptanan hususlara gezi sonrasında öğrencilerin dikkatleri çekilmeli,tüm geziye katılanların planlanan davranışlara ulaşmaları sağlanmalıdır. Gezi sonrası da öğrencilerin geziyle ilgili görüşleri alınmalı, değerlendirme yapılmalıdır.

FAYDALARI Öğrencilerin kapalı kapılar ardından,sınıfın sıkıcı havasından kurtuldukları için sevinerek katıldıkları ve doğrudan bilgi ve tecrübeye ulaştıkları bir eğitim ortamıdır. Öğrencinin bir çok duyu organı devreye sokulduğu için ,daha sağlam ve kalıcı bilgiler oluşturulur.Gözleme katılan duyu organlarının fazlalığı nispetinde,öğrenme yaşantısının kalıcılık oranı da yüksek olacaktır. Kullanım sahası fazladır.Programda yer alan pek çok konuda öğretmen bu yöntemi kullanabilir. Yine bu teknik öğrencilere :olayları,kişileri,doğal koşulları içinde tanıma ,bu kişilerin sorunlarını kavrama ,eleştirici düşünme yeteneğini geliştirme,kişilere ve olaylara nesnel ölçülerle yaklaşma,sorumluluk duygusu gibi önemli davranışlar kazandırmaktadır.

Sınıf öğretiminden gerçek öğretime doğru bir aşamadır. Yeni çalışmaları özendirir. Görerek ve yaşayarak öğrenmeyi sağlar. Öğrencilere ilk elden yaşantı sağlanır. Okul çevre ilişkisi gelişir.Okulun öğrencileri çevrelerini daha iyi gezme,gözleme ve öğrenme fırsatını bulurlar. Çevredeki bir çok insan ise okul ve öğrencinin faaliyetlerini tanır. Her günkü,bilinen tecrübeler öğrencilerin diğer öğrenme etkinliklerine temel teşkil eder.

SINIRLILIKLARI Yasal sorumluluğu oldukça fazladır. Disiplin kolayca sorun haline gelebilir. Uygun yer seçmek oldukça zordur. Organizasyonu genellikle çok karmaşıktır. Gözlem yerine gidiş-geliş konusunun da önceden ayarlanması gerekir.Bazen uzun öğrenci kuyruklarıyla şehir içinde bir takım yerlere gidilmesi,İstasyonda dolaşılması,kırlara çıkılması,birtakım fabrikaların gezilmesi ,bir dizi önlemlerin alınmasını gerektirebilir.

Çok vakit alır belli bir süre ayırmak güçtür. Gruba eşlik edecek kişi ya da kişilere ihtiyaç vardır.Bazen bu kişileri sağlamak zor olabilir. Çok vakit alır belli bir süre ayırmak güçtür. Eğer tam olarak planlanmazsa zaman israfından ileri gidemez. Öğrencilerin diğer derslere devamını engelleyebilir.

DAHA İYİ KULLANIM İÇİN REHBER İLKELER Gözlem yeteneği,öğrencinin yaşı arttıkça gelişir.Gözlemde algı ve dikkatin gelişmesi oldukça önemlidir.Bunu geliştirmek için yazma,çizme vs. şeklinde sürekli alıştırmalar yapılmalı;öğrenciler gözleme kişisel olarak da hazırlanmalıdır. Gidiş gelişler de zaman alacağı için,bu metodu kullanacak öğretmenin çok ince bir planlama yapması,zamanı çok dikkatli kullanılması gerekir.Bunun için,gezi yapılacak yer veya konu hakkında önceden ayrıntılı bilgi sahibi olunmalı. Gözlenecek varlık veya olay kendi şartlarında olmalıdır. Gözlemin amaç veya amaçları olmalıdır.

Gözlem planının öğrencilerle ve hatta velilerle birlikte yapılması, plana öğrencinin ve velinin katkısının sağlanması gereklidir.Öğrenci katılımı öğretmenin ilgisinden çok öğrencilerin ilgilerine yönelmelerini sağlayacak ve öğretmenin önemsiz gördüğü fakat öğrenciler için anlamlı olan birçok ayrıntının ele alınmasına yarayacaktır. Gözlemin planlama aşamasında öğrencilerin gözlem konusuna ilgisinin çekilmesi şarttır.İlgi çekmeyen öğrenmelerin kalıcı olmadığı biliniyor.Planlama esnasında,gözlemin hangi aşamasında daha çok dikkat edileceği belirtilmelidir.Öğretmenlerin yapılacak gözlemle ilgili ön araştırmalar yapmaları,hatta öğrencilere yaptırmadan kendilerinin önceden bir kez gözlem yapmaları faydalıdır. Bir gözlem planında;gözlem tarihi ve süresi,gözlem yeri ve amacı, neyin veya nelerin gözleneceği,-gözlem gezisi ise- hangi vasıta ile gidilip-gelineceği ,gözleme kimlerin katılacağı ve gözlemin nasıl yapılacağı gibi hususların bulunması gereklidir.

Gözlemin bir gezi ile olması gerektiği durumlarda,amacın dışına çıkılmaması gereklidir.Gezi içeren gözlemlerde disiplin problemleri olabilir.Bu sebeple organizasyonun çok iyi yapılması gereklidir.Uzak mesafe gözlemlerinin maddi külfetinin bulunması da ayrı bir problem olarak karşımıza çıkmaktadır.Bu sebeple geziye dayalı gözlemlerde zamanlama ve planlama diğer gözlemlerden daha dikkatli yapılmalıdır. Gözlem gezisi için başta okul idaresinden izin alarak ,velilere o gün … yere gözlem gezisine gidileceği bildirilerek,bunu için gerekli alet-edevat ve gerektiğinde giysiler bile hazırlanarak, geziye gidilecek yerdeki yetkililere haber verip onların danışmanlar görevlendirmeleri sağlanarak sağlam bir şekilde işe başlamalıdır. Öğrenciler gittikleri yerlerde neye dikkat edeceklerini, neyi gözleyeceklerini iyi bilmelidirler.Yoksa gözlem gezisi alelade bir gezi bir zaman kaybı şekline dönüşebilir

Gözlem sonunda gözlem sonuçlarını görmeye yönelik bir değerlendirmenin yapılması esastır.Bu yapılırken gözlem sırasında tutulan notlar,toplanan materyaller,alınan fotoğraflar veya filmler ses kayıtları ayrıntılı olarak değerlendirilmelidir.Gözlem sırasında öğrencilere not tutma alışkanlığı kazandırılmalıdır.Böylelikle sınıf değerlendirmesinde öğrenci unuttuklarını hatırlar,görmediği hayal unsuru şeyler eklemez. Yine gezi sonrası,tartışmalar,geziye ilişkin bir kompozisyon yazma, resmini yapma,modelini çizme gibi etkinlikler yöntemin bir gereği olarak yerine getirilmelidir.Ancak bu yolla gerçekleşmiş amaçların sürekliliği sağlanacaktır. Öğretmen ufak tefek olaylar oluştuğunda hemen çözümleyebilmelidir.

Ziyarete gidilen yere teşekkür mesajı gönderilmelidir. Yeni bir gezi için plan yaparken öğrenci değerlendirmelerinden yararlanılmalıdır. Yapılacak gözlemlerin öğrencilerin daha fazla duyusuna hitap etmesi sağlanmalıdır.Bu itibarla -metodun adı gözlem olmasına rağmen- göz yanında başka duyularla da bilgi sağlanmaya çalışılmalı,kulağa koku almaya ve dokunmaya yönelik gözlemlere de önem verilmelidir. En sağlam unutulmayan bilgilerin dorudan doğruya nesnelerden ve olaylardan sağlandığı unutulmamalıdır.