1 Özel Sağlık Sektörü ve SGK Sözleşmeleri Sorunlarımız & Taleplerimiz Op.Dr. Zeki Bayraktar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YATIRIM TEŞVİK BELGESİ
Advertisements

ADANA ORMAN BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ 2009 YILI FAALİYETLERİ.
Hacettepe üniversİtesİ hastanelerİ Tip bİlİşİmİ derneğİ başkani
-Demografik- Nüfus Analizi
SAĞLIK EKONOMİSİ.
Maliyet, Hacim, Kar Analizi
T.C. Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü
TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu 2012 Yıl Sonu
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
AB Hakkında Genel Bilgiler
Kar Planlaması ve Kontrol: BBN Analizleri
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÖNEM SONU İŞLEMLERİ ÜNİTE 4 STOKLAR.
Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (SAGP, Milyar $)
Bölüm 6 Yatırım Kriterleri
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
18 EYLÜL 2009 FİYAT KARARNAMESİ ve SAĞLIK UYGULAMA TEBLİĞİ’NDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER ve OLASI SONUÇLARI Ekim 2009.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Orman Genel Müdürlüğü İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı DS Muhasebe Ş ube Müdürlü ğ ü 1.
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
Finansal Planlama Birimi Sorumlusu HOŞGELDİNİZ
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Prof. Dr. YUNUS SÖYLET İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ
Telekomünikasyon Sektörü ve Vergi Düzenlemelerinin Etkileri Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş. 30 Ekim 2007 Gazi Üniversitesi İİBF Ankara.
BÜYÜME.
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları
T.C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
ÜNİVERSİTE HASTANE İŞLETMECİLİĞİ - MARMARA ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Merkezi Yönetim Bütçe Açığı/GSYH (%). OECD Ülkelerinde Ortalama Ücret Üzerindeki Vergi+SSK Prim Yükü (2009,%) Kaynak: OECD.
Genç ve çalışmaya elverişli nüfusu, Nitelikli işgücü ve düşük işgücü maliyetleri, Lojistik altyapısı, Sektörün temel hammaddesi pamuk üretimi açısından.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
MAHALLİ İDARELERİN MALİ ÖZERKLİĞİ
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ Mali Durumları
Getiri Ltd. Şir. Mayıs 2008 hesap döneminde aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Tek düzen hesap planını ve 7/A Maliyet Hesapları’nı kullanarak bu ticari.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
TIBBİ MALZEME YÖNETİMİ & ÖSS Kasım SASDER Dr. Halit Başkaya.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI ( Tedavi Yardımları Şefliği) hacettepe.edu.tr 15 Ocak Ocak 2009.
Katsayılar Göstergeler
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞTİRAKLER VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ Prof. Dr. İbrahim Lazol DAÜ- 2012
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
KAMU MALİYESİ.
PROJE KONULARI KOBİ’lerde Kurumsallaşmanın Geliştirilmesi KOBİ’lerde Markalaşmaya Geçiş.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
Op.Dr. Hicabi GÖKDERELİ Tümsad Genel Başkanı. Sayılarla tıp merkezleri Faal tıp merkezi : Cerrahi tıp merkezi(%36) : Dahili tıp merkezi(%64)
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
Üniversite Hastanelerinde Global Bütçe ve Etkileri Üniversite Hastaneleri Birliği XIX. Toplantısı Erciyes Üniversitesi, Kayseri 16 Ekim 2017 Prof. Dr.
Üniversite Hastanelerinin Finansal Sürdürülebilirliği
Sunum transkripti:

1 Özel Sağlık Sektörü ve SGK Sözleşmeleri Sorunlarımız & Taleplerimiz Op.Dr. Zeki Bayraktar

2 2005’ten 2009’a Özel Sağlık Sektörü ve SGK 2005SSK sözleşmeleri (fark serbest) 2006Yoğun hasta akını-kapasite artışı SUT fiyatlarında indirimler Paket fiyat uygulaması 2007Muayene fiyatlarında %20 indirim 9 büyük kategoride fark yasaklandı Tüm branşlarda %30 fark sınırı Sürüme zorlama(irrasyonel yatırımlar) Muayene katılım payı (10 TL) 2008SB yatırım ve kadroyu dondurdu Sürüm değil hasta azalması 2009Yüksek mali cezalar Ameliyat fiyatlarında indirim Muayene katılım bedeli (15 TL) 2010Sınıflandırma – Fark Konusu Global Bütçe ? sektör Fark Sınırı Sürüm Katılım payı Kadro yok KAMU

3 Fark Ücreti – Katılım Bedeli (kamu ve özelde eşit olmalıdır) Fark Ücreti 20 milyon vatandaşı ilgilendirir Verme gücü olan hastadan alınır Bazı branşlarda alınmaz Fark alınamayan branşlar ve hastalar alınanlarla sübvanse edilir Tavana kadar fark alınmayabilir Sektör, regülasyonu kendi içinde sağlar Sektör alır, devlete tepki olmaz. Katılım Bedeli 72 milyon vatandaşı Her hastadan alınır Tüm branşlarda alınır Böyle bir şans yoktur Tüm merkezlerde %100 alınır. Böyle bir şans yoktur Vergi olarak algılandığından devlete tepki olur (siyasi risk)

4 Fark Oranı Reel-Gerçekçi Hesaplanmalıdır (Hesaplama Yöntemleri) Basit-kısa yöntemler: 1-Kamu Hastaneleri ile kıyaslanarak 2-Personel giderimiz üzerinden Karmaşık-uzun yöntemler: 3-Birim hizmet maliyetlerimiz üzerinden 4-SUT fiyatları üzerinden-hizmet maliyet

5 1-Kamu Hastaneleri ile Kıyaslama SGK-DM-YK Merkezi B * Sağlık B. Bütçesi10.6 M. 8.2 M (%77 net ilave ciro) *SB-2009 Merkezi Bütçesi toplam:13.5 Milyar TL olup sadece personel bütçesi: 5.4 Milyar TL’ dir. Sağlık ocağı ve koruyucu sağlık harcamaları hariç 2-3. basamak bütçesi: 8.2 Milyar TL- TOKİ, Özel İdare, HSGM vs hariç) 2-Personel Giderimiz Üzerinden Yıllık personel giderimiz:5.75 Milyar * Yıllık Toplam giderimiz:11.5 Milyar Hedef Ciro(%5 karlı):12-13 Milyar Kamudan Alınan Bütçe:5.3 Milyar Hedef ciro için ilave fark:6-7 Milyar (%125 net ilave ciro) * Doktor x12.000x12 = 3.02 Milyar TL (Net ücret 7-8 Bin TL) Sağlık x 1.750x12 = 1.68 Milyar TL (Net ücret TL) Diğer x 1.250x12 = 1.05 Milyar TL (Net ücret TL) * Doktor ve personel sayılarına nöbetçi hekim ve personel sayıları dahildir.

6 Özel Sağlık Sektörü Ayakta kalsın Kayıt dışı çalışmasın İstihdamını azaltmasın Cüzi bir kazancı olsun(%5?) İsteniyorsa Yıllık olarak Milyar TL ciro yapmalıdır Kamudan:6 Milyar Kasaya %100 net fark girmeli Farktan:6 Milyar (+Otelcilik, istisnai h, tasarruf vb)

7 0.6 TL TL Yasak Alan Rekabet Alanı Serbest Alan(A) Katılım bedeli %100 net fark cirosu için, hatta %70 için %300 gibi tek bir fark oranı bile yetmez. Çünkü SUT listesi heterojen ve dengesiz. Fark Oranları 3 kategoriye ayrılabilir: 1-Yasak alan:(%0) 2-Yatan hasta:(%100) 3-Ayaktan hasta:(serbest)

8 Makul Fark ücreti Nasıl Fahiş Fark Oranına Dönüşüyor? (Fark konusundaki çözümsüzlüğün asıl nedeni) SUT Fark Ü Fark Oranı Albümin 0.63 TL%500 Şeker13 TL%300 Kolesterol1.23 TL%250 Üre1.23 TL%250 İdrar1.25 TL%416 Tam kan36 TL% TL gibi fark ücreti-% fark demektir

9 Fark konusunda reel bir çözüm için; 1-Ya SUT fiyatları radikal biçimde artırılmalı ve yasak alanlar daraltılmalı 2-Yada hiç olmazsa yatan-ayaktan hasta ayırımı yapılarak ayaktan hastada fark serbest olmalıdır Bu amaçla, farkı kısıtlayan kanun maddesi sadece yatan hastalara tahsis edilebilir Aksi halde tek bir oranla reel çözüm imkansızdır Çünkü; Fark konusundaki gerekçeler kalkmıştır(ücret,istismar,siyasi) Fark ne olacak? sorusu, Sektör ve istihdam ne kadar küçülecek? sorusuna eşdeğerdir.

10 SGK Açıklarının Nedeni Özel Sağlık Sektörü mü? SGK Harcamalarında Özel Sağlık Sektörünün Payı İstihdam ve Devlete Katkılarımız

11 İlk 9 ay verilerine göre SGK Giderleri-2009 (Gelir: Gider: Açık: Milyar TL) * *Katılım payı-cezalar düşüldüğünde SH’da payımız %10, toplamda %3-3.5

12 Fazladan açığa Özel Sağlığın hiçbir katkısı yoktur %80 SGK Giderleri-SGK Bütçe Açığı

13 Özel Sağlık Sektörünün 2009’da Kamudan Aldığı ve Geri Ödediği Tutarlar * SSK, Stopaj, KDV, GV, Harçlar, Katılım Bedeli dahil (Katılım bedeli normalde hastalardan tahsil edilebilir, ancak fark ücretlerinden feragat edildiğinden indirekt yansıması yinede sektöre olmaktadır) **SSK primi, ceza-kesintiler ve katılım bedeli) SGK’nın 2009’da tahsil edeceği toplam katılım bedeli: 0.7 Milyar TL Özel sektörün tahsil edebileceği max. yasal fark ücreti: 0.7 Milyar TL (4.5Mx%0.30x0.5) 5 Milyar 2.5 Milyar * 4.5 Milyar 1.5 Milyar **

14 Özel Sağlık Sektörü Tasarruf Yapabilir mi? Ne kadar? Nasıl? Diğer Giderler:kira, finansman, amortisman, otelcilik, güvenlik, temizlik, enerji-yakıt, iletişim, reklam, matbaa- kırtasiye, ulaşım, muhtelif vs. İlk 3 kalem toplamı %90 olup, minimum müdahale edilebilir niteliktedir. Ruhsatlandırmaya tabi olmamız nedeni ile hekim ve sağlık personeli azaltılamaz.

15 Personel gideri ile sayısı arasındaki ilişki (Personel gideri içindeki dağılım) Sağlık dışı personelin toplam giderdeki payı yalnızca %9 dur İstihdamı %50 azaltılsa bile elde dilecek maksimum tasarruf %4.5

16 F ark Oranı Sınıflama İle %30-70 Olursa Ne olur ? Ortalama %50? fark oranı, Kasaya giren net fark cirosu max. %20-25 ? Toplamda (kamu+fark) Milyar TL ciro Milyar hedef ciroya göre 5-6 Milyar açık Kayıt dışına kaçış SGK-Maliye ile ihtilaflar Tasarruf için istihdamı azaltma bin yeni işsize rağmen %4 Diğer kalemlerle toplam max. % 10 tasarruf %20-30 kaçınılmaz daralma-küçülme Kalite düşüşü - Hasta memnuniyetsizliği SGK prim tahsilatında azalma Kazananı Olmayan Bir Sonuç

17 Özel sağlık sektörü: Tıpkı otomotiv, beyaz eşya, mobilya, ihracat, tekstil, tarım vs gibi istihdam ve vergi üreten bir sektördür. Diğer sektörler gibi devlet tarafından desteklenmelidir. Devletten vergi indirimi-sübvansiyon-teşvik vs istemiyoruz. Sadece, başta fark oranı olmak üzere SGK’ya hiçbir zararı olmayan hatta faydası olan(istihdam) konularda reel-makul düzenlemeler istiyoruz. Özetle kalite ve istihdamımızın korunmasını istiyoruz

18 Cezalarda Denge ve Adalet Fark oranı ihlalinde cezalar şu iki kritere endekslenmelidir; 1-Merkezin ortalama cirosuna - (Zeyilname 2 ile yapıldı) 2-Alınan fark ihlali oranına/tutarına - (%10-20…100) Örnek-(fatura ortalaması eşit olan 2 merkezde): Alınması gereken yasal fark:9 TL Alınan fark ücreti (Merkez 1):10 TL (Ceza TL) (Merkez 2):50 TL (Ceza TL) Öneri: Merkez 1’e cezanın %10’u, Merkez 2’ye cezanın %100’ü uygulanabilir.

19 1-Katılım bedeli kamuda ve özelde eşit olmalı 2-Fark ücreti oranı reel-gerçekçi düzenlenmeli 3-En az %100 net ilave fark cirosu yapılabilmeli 4-Fark oranında ayaktan-yatan hasta ayrımı ve %0, %100, serbest gibi kategoriler tanımlanmalı 5-Sanal otelcilik fiyatı ve istisnai hizmet sayısı artmalı 6-İstihdam ve kalite korunmalı, sektör kayıt dışına itilmemeli 7-Cezalarda denge ve adalet tam sağlanmalı 8-SUT fiyatları artmalı, son 5 yıllık kayıp giderilmeli 9-Özel sağlık kamu bütçesi 6.3 Milyar TL olmalı 10-SGK Sözleşme maddeleri gözden geçirilmeli Sonuç - Öneri-Talepler:

20 Teşekkürler…