SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Türk Bankacılık Sektörü Genel Görünümü
ERGENLİK DÖNEMİ BESLENME.
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
SAĞLIĞIN TANIMI: KİŞİLERİN, SADECE HASTA OLMAMASI HALİ DEĞİL, BEDENEN, RUHEN VE SOSYAL YÖNDEN TAM BİR İYİLİK HALİDİR. Sağlık Otoriteleri tarafından kabul.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Araştırma Yöntemleri.
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
Destekleyici Çevre Oluşturma Müdahaleleri
HİJYEN VE SAĞLIKLI YAŞAM
OBEZİTE.
Toplumsal Grup, Yığın Kategori
SAĞLIK.
Yrd. Doç. Dr. Yasemİn ÇAYIR
KIRSAL SOSYOLOJİ. KIRSAL SOSYOLOJİ “Kırsal Alanda Yaşayan Her İnsan Geçimini Tarımsal Faaliyet İle Sağlar” “Geçimini Tarımsal Faaliyetlerden Elde Ettiği.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ GENÇLİK ARAŞTIRMALARI VE UYGULAMA MERKEZİ FAALİYET SUNUMU Merkez Müdürü / Prof. Dr. AYLİN GÖRGÜN BARAN.
Stres ve Stres Yönetimi
Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj
1. Sağlık ve Sağlık Düzeyini Etkileyen Faktörler
TEST – 1.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
Gelişime Giriş.
FİZİKSEL AKTİVİTE VE SAĞLIĞIMIZ KASTAMONU TSM. Sağlık: Sağlık, yalnızca hasta veya sakat olmak değil bedenen, ruhen ve sosyal yönlerden tam bir iyilik.
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
STRES.
SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.

FEN BİLİMLERİ DERSİ 5.SINIFLAR HAFTALIK KONU DAĞILIMI 15 Eylül Eylül 2014 (1) İlk ders genelgesi, 5.Sınıf Fen Bilimleri müfredatının.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
T.C. MERSİN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FELSEFE ÖĞRETMENLİĞİ TOPLUM VE SOSYOLOJİ (ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ DERSİ) DERS SORUMLUSU: YRD. DOÇ. DR.
Madde Bağımlılığı.
GERİATRİ.
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
TEMEL SAĞLIK BİLGİLERİ Dr
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
PSİKOSOSYAL RİSK ETMENLERİ. Amaç; İşyerindeki sağlığa zararlı psikososyal risk etmenleri hakkında bilgi sahibi olmak.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
SAĞLIKLI YAŞAMIN KORUNMASI Hazırlayan = Yakup Çelik
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
Temel Kavramlar Hastalık Nedir? Modern Tıp Geleneksel Tıp-Yerel Tıp
Beslenme Durumunun Saptanması GİRİŞ
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
KLİMAKTERİK DÖNEM Kadınların üreme çağından over fonksiyonlarının kaybolduğu çağa geçtiği bir yaşam dönemidir yaşta başlar-ihtiyarlığın başlangıcı.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ŞİDDET.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU Doç. Dr. Aylin NAZLI Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü

Bildirinin temel amacı:, “Sağlıklı Yaşlanma” ve içeriğindeki “sağlık” ile “yaşlanma” olgularının, yaşanan toplumsal değişimlerin etkisi ile tıbbi olduğu kadar sosyal içerikli olgular olduğunu göstermek

19. yy’da Tıpta gelişen Biyo-Medikal modelin bakış açısının, tıbbi kavramların tanımlanmasında etkili olması Beden, hastalık, sağlık ve yaşlılık gibi temel kavramların bu bakış içinde tanımlaması

Biyo-Medikal bakış açısına göre Beden: Biyo-mekanik&organik bir bütünlük Hastalık (Disease): Bir işaretler ve belirtiler seti aracılığıyla bedende ortaya çıkan patolojik durumun tıbbi betimlemesi

Sağlık/Sağlıklı olma: Hasta olmama, bedeninde bir bozukluk/işlevsizliğin bulunmaması Yaşlılık: Bedende, yaşlanmaya bağlı doku, organ ve sistem işlevlerinde kapasitenin azalması, bozukluğu, işlevsizliği

20.yy’ da, modern toplumlarda yaşanan sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel, teknolojik&bilimsel değişimlerin ve sonuçlarının her alanda etkili olması Toplum-Tıp etkileşimi çerçevesinde tıbbi bakışın ve tıbbi olguların içeriğinin bu değişimlerden etkilenmesi

20.yy’daki bu değişimlerin sonuçlarından biri olarak tüketim kültürünün ortaya çıkışı Bu kültürde toplumun, bireyin ve bedeninin sosyo-kültürel/fiziksel niteliklerinin önem kazanması

Tüketim kültürü içinde bedeni korumanın ve iyi görünmenin, yaşam tarzının ve sağlıklı olmanın bir ölçütü haline gelmesi Tüketim kültürü -Beden - Sağlık ilişkisinin kurulması

Tüketim kültürü -Beden - Sağlık ilişkisinin içeriği: Toplumda sağlıklı olma adına, bedenin korunmasına & görünümüne yönelik,tüketimi de işaret eden (tıbbi içerikli) sosyal değerlerin etkinliği: Bedenine özen gösterme / iyi bakma Dengeli beslenme Sağlıklı yaşam alışkanlıklarına sahip olma Egzersiz yapma Stres ile başa çıkma Güzel / estetik/ İnce hatlara sahip olma …………

Toplum içinde ortaya çıkan değişimin, Tıbbi bakış içinde de kendini “hastalık/hasta olmama” kavramından “sağlık/sağlıklı olma” kavramına doğru bir geçiş şeklinde göstermesi Sağlık- Kültür bağlantısının tıbbi bakışa yansıması: Biyo-Medikal bakıştan, Biyo-Kültürel bakışa kayma ve WHO’nun Sağlık tanımı

Biyo-Kültürel modelde Beden: Kendi sosyo-kültürel çevresi içinde bir bütün olarak kabul edilen “duyumsayan/yaşayan-canlı varlık” Hastalık ( İllness): Hastalık durumunun organik&biyolojik&fiziksel sonuçlarının, hasta bireyce algılanan subjektif deneyimi

Sağlıklı Olma/Sağlıklı Yaşam = Hasta olmama ve sosyal, ekonomik ve kültürel boyutlarda iyilik hali içinde olma kadar düzenli beslenme, egzersiz yapma, stresle başa çıkma, bağımlılıklardan uzak durma, bedeni koruma ve iyi görünme, sağlıklı yaşam alışkanlıklarına sahip olma …..

Gelinen Yer: ‘Biyolojik verilere kültürel verilerin eşlik ettiği bir çerçeve içinden ‘sağlıklı olma’ nın tanımlanması durumu Sağlıklı yaşam ve insan bedenine verilen önemin artışının yaşlılık olgusunun da içeriğini etkilemesi

Sağlıklı olmanın kültürel anlamının “Sağlıklı Yaşlanma” ya etkisi : “Sağlıklı Yaşlanma”nın tıbbi olduğu kadar sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik bir içeriğe de sahip olması

“Sağlıklı Yaşlanma”nın sosyo-kültürel içeriği: Yaşlılığı hastalık, ölüm, “işe yaramaz”lık, mutsuzluk, yalnızlık vb. ile bağdaştıran tıbbi ve sosyal değerlerin etkisini yitirmesi Aktivizm, genç& fit görünme, sağlıklı olma & dengeli beslenme vb. gibi kültürel değerlerin yaşlılar için de geçerli olması “Hissettiğiniz yaştasınız”, “Yaş sizin aklınızdadır” vb. söylemlerin egemenliği

“Sağlıklı Yaşlanma”nın sosyo-ekonomik içeriği: Tüketim toplumlarında aktif olmanın, üretime katılma kadar tüketime katılma üzerinden de tanımlanmasının yaşlıları da işaret etmesi Çeşitli tüketim alanları olarak turizm, spor, boş zaman, hobi vb. gibi alanlarda, yaşlıların aktif olma potansiyelinin önem kazanması

“Sağlıklı Yaşlanma”nın tıbbi, sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik içeriğinin “Pozitif Yaşlılık” (Yeni/ Gençleşen Yaşlılık) “Başarılı yaşlılık/ yaşlanma” kavramlarını da işaret etmesi

“Başarılı Yaşlılık Yaşlanma”: Hastalık ve engellilikten korunma Fiziksel ve bilişsel işlevlerin korunması Bireysel / bedensel kontrolün devamlılığı Sigara, alkol kullanmama, dengeli beslenme, fiziksel egzersiz yapma Toplumsal alanlara dahil olma Bireysel hedeflere sahip olma Yaşam memnuniyeti Uzun ömür …………

“Pozitif yaşlılık” (Yeni / Gençleşen Yaşlılık): Eğitim seviyesi yüksek “Beyaz yakalı” meslek ve işlerde çalışmış Mal varlığı ve çoğaltma imkanlarına sahip Yaşlılık/Emeklilik ile yaşam standartlarında göreli bir düşüş yaşamayan Yeni bir yaşam tarzı ile yaşlılık dönemine giren Sağlıklı olmaya, spora, beslenmeye vb. dikkat eden Turistik/kültürel amaçlı seyahat etme Hobi/Kültür/sanat aktivitelerine katılım Tüketim alışkanlıklarını sürdüren

Toplumumuza eklemlenen tüketim kültürü ve değerleri ile toplumda yaşlılığa ilişkin bakışın ve yaşam biçimlerinin, geleneksel /modern şekillerde ortaya çıkması Bu ikili görünümün sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel farklılıklarla heterojen bir yaşlılık olgusunu ortaya çıkarması

Sonuç: Sağlıklı yaşlanma olgusunun, toplumsal faktörler etkisinde, tıbbi olduğu kadar sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik bir içeriğe de sahip olduğunun ortaya çıkışı Türk toplumundaki heterojen içerikli yaşlılık olgusunun varlığının, “sağlıklı yaşlanma” olgusunu da etkilemesi ve multi- disipliner çalışmalara olan ihtiyacın ortaya çıkışı

Dinlediğiniz için çok teşekkür ederim.