ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ Strateji Geliştirme Başkanlığı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE LOJİSTİK: MEVCUT DURUM VE STRATEJİLER Prof. Dr. Okan TUNA
Advertisements

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Enerji Verimliliği ve Enerji Kimlik Belgesi (EKB)
BİLGİ TOPLUMU KENTLERİ
Y.Doç.Dr. Ela Babalık Sutcliffe ODTÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI KARTAL BELEDİYESİ Belediye Başkanı Op
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
ULAŞIM VE EKOLOJİ.
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
TRABZON KADASTRO MÜDÜRLÜĞÜ
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
Çölleşme ile Mücadele Dairesi Toplantısı
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU İKİNCİL MEVZUAT
Yüksek Koruma Değerine Sahip Akdeniz Ormanlarında Çok Yönlü Çevresel Fayda Yaratan Entegre Yönetim Projesi.
STRATEJİK YÖNETİM Aracı Olarak STRATEJİK PLANLAMA.
Petrol Sektöründe Tehlikeli Madde Taşımacılığı ve “ADR” Uyum Süreci
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
TÜRKİYEDEKİ ENERJİ VERİMLİLİĞİ MEVZUATI
Budak DİLLİ ICCI Mayıs 2010 Türkiye’nin 2023 Enerji Hedefleri ve Strateji Belgesinin Değerlendirilmesi Budak DİLLİ ICCI Mayıs 2010.
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI: RÜZGAR ENERJİSİ
2012 AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ ÇALIŞTAYI OPERASYON VE UYGULAMA PANELİ
Mardin’de Sürdürülebilir Turizmin Geliştirilmesi için Teknik Yardım Otel Temsilcileri Odak Grup Toplantısı No: Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
BP ve Emisyon Ticareti Tahir Uysal BP Türkiye. 2 BP ve Yenilenebilir Enerjiler Emisyonların azaltılması −İş kollarında emisyonların azaltılması −Alternatif.
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
DİYARBAKIR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU VE OSB’LERE GETİRDİĞİ YÜKÜMLÜLÜKLER
Mayıs 2012.
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ İLE MÜCADELEDE SGP DESTEKLERİ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI - 15 Nisan 2005 İklim Değişikliği ve SGP İklim Değişikliği Odak Alanı.
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
ÖZEL SEKTÖR GÖZÜYLE SAĞLIK ALANINDA ÜRETİM VE GELECEĞE İLİŞKİN ÖNGÖRÜLER SEİS Yönetim Kurulu Başkanı Metin DEMİR.
Click to edit Master title style Araçlar Arası ve Altyapı Haberleşme Projesi.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Gençlik Sektöründe Yerelleşme ve Yeniden Yapılandırma
Akıllı Ulaşım Sistemleri
16/08/1962 yılında petrol ve petrol ürünleri ticareti yapmak amacıyla BEL-PET adıyla kurulan şirketimiz önce İGATAŞ daha sonra da İSTANBUL ENERJİ adını.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Oturum 4 DEA Moldova Kurumsal Çerçeve.
AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ (AUS) Ali Rıza YÜCEULU Karayolu Düzenleme Genel Müdürü.
T.C. OSMANİYE VALİLİĞİ TEMİZ HAVA EYLEM PLANI ARALIK 2012 ARALIK 2012OSMANİYE.
SGP İklim Değişikliği Odak Alanı Çerçevesi. Uygulama Programları OP 5. Enerji Tasarrufu ve Enerji Verimliliğinin Önündeki Engellerin Kaldırılması OP6.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
Niğde Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü
TEPEBAŞI BELEDİYESİ İlk Altın Puan Sertifika Kamu Binası / Türkiye
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YASAMA FAALİYETLERİNDE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENERJİ SEKTÖRÜ
Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA). AB ve Türkiye Sivil Toplum Diyaloğu IV.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ Strateji Geliştirme Başkanlığı T.C. ULAŞTIRMA BAKANLIĞI ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ Strateji Geliştirme Başkanlığı Mart 2011

İÇERİK 1. Ulaşımda Enerji Verimliliği Nedir ? 2. Enerji Verimliliğinde Ulaştırma Sektörünün Mevcut Durumu 3. Ulaşımda Enerji Verimliliği Yönetmelik Kapsamı 4. Ulaşımda Enerji Verimliliği için Yapılması Gerekenler 5. Sonuç

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaşımda Enerji Verimliliği Nedir ? Ulaştırma sektöründe temiz yakıtların daha yaygın kullanılması, Etkin ulaştırma biçimlerine yönelmek, Yakıt tüketimi az olan araçların daha yaygın kullanımı, Araçlarda verimlilik standartlarının yükseltilmesi, Tüketicinin bilinçlendirilerek emisyonu düşük araçlara yönlendirilmesi ile enerjinin etkin kullanımının sağlanmasıdır.

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaştırma Sektörünün Mevcut Durumu: Ulaştırma sektörünün toplam enerji tüketimindeki payı 2005 yılı verilerine göre % 19,7 ile yaklaşık %20 dir. Ulaştırma sektöründe tüketilen enerjinin %99 unu petrol ürünleri oluşturduğundan, sera gazı emisyonunun da %25’i ulaştırmadan kaynaklanmaktadır. (2005) 2008 yılında ise enerji kaynaklı sera gazı emisyonu değeri ulaşım için %16 olmuştur. Ülkemizde yolcu ve yük taşımacılığının %93’ü karayolu ile gerçekleştirilmektedir.

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaştırma Sektörünün Mevcut Durumu: Eski araçların trafikten çekilmesi uygulaması Bu uygulama ile 20 yaş ve üzeri toplam 320.000 araç trafikten çekilmiş (2003-2004) CO2 emisyonunda yaklaşık % 4,87’lik bir azalma sağlanmıştır. Önümüzdeki dönemde en büyük yaştan başlamak üzere kamyon, tanker, çekici, otobüs vb. için 50.000 aracın trafikten çekilmesi hedeflenmektedir. 2008-2011 yılları arasında toplam 27.477 araç Bakanlığımızca hurdaya ayrılmıştır. Eko-sürüş teknikleri Uygulaması Yük taşımacılığı yapan şirketlerin sürücülerinin bilgilendirilmesi ve eğitimi kapsamında; Hollanda hükümetinin yürüttüğü bir proje ile eko sürüş teknikleri konusunda eğiticilerin eğitimi verilmektedir.

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaştırma Sektörünün Mevcut Durumu: Ulaşımla ilgili enerji verilerinin temini Bakanlığımızın talebine istinaden 2009 Ulusal Programında, Enerji Faslı Mevzuatın Uyumu Ve Uygulanması için gerekli Kurumsal yapılanma ihtiyaçları takviminde 2011 sonrasında Bakanlık bünyesinde bir birim oluşturulmasına yer verilmiştir.

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaşımda Enerji Verimliliği Yönetmelik Kapsamı AB mevzuatı uyum sürecinde “Ulaşımda Enerji Verimliliğinin Artırılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkındaki Yönetmelik” 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanununun 7 nci maddesi (f) bendine istinaden Bakanlığımız koordinesinde hazırlanarak 9 Haziran 2008 tarih ve 26901 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Buna göre; Yurtiçinde Üretilen Araçların Birim Yakıt Tüketimlerinin Düşürülmesi,

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaşımda Enerji Verimliliği Yönetmelik Kapsamı Toplu Taşımacılığın Yaygınlaştırılması, Gelişmiş Trafik Sinyalizasyon Sistemlerinin Kurulması Araçlarda Verimlilik Standartlarının Yükseltilmesi Toplu Taşıma Araçlarında Alternatif, Çevre Dostu Yakıt Kullanımının Teşvik Edilmesi Akıllı Durak Sistemlerinin Kullanılması Toplu taşımacılıkta doğalgaz ve biodizel yakıtların kullanılması gibi

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaşımda Enerji Verimliliği Yönetmelik Kapsamı Demiryolu İçin Getirilen Uygulamalar: Yük Taşımacılığında Blok Tren Uygulamasına Geçiş İle İlgili Çalışmalar Raylı Ulaşımda Elektrikli İşletmeciliğe Geçiş İle İlgili Çalışmalar İnter model Taşıma Uygulamaları Raylı Sistemlerde Yolcu kapasitesini Artırmaya Yönelik Uygulamaların Teşvik edilmesi Blok tren uygulaması evden eve taşımacılık gibi. Raylı sistemlerde elektrikli hat uzunluğu 2002 yılında 2122 km iken 2010 yılnda 3140 km olmuştur.1018 km daha yapılmıştır.

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaşımda Enerji Verimliliği Yönetmelik Kapsamı Akıllı Trafik Yönetim Sistemlerine Yönelik Uygulamalar Seyahat Talep Yönetimi Ulaşım Yoğunluğunun Azaltılması ve Mevcut Alt Yapının Etkin Kullanılması İçin Yeni Teknolojilerden Faydalanılarak Ulaşım Talebinin Yönetilmesini Amaçlayan 61 Nolu Eylem Planı Kapsamında Çalışmalar Devam Etmektedir. Kavşaklarda Dur Kalk Oranının Düşürerek Enerji Tasarrufu sağlamaya Yönelik Olarak “Yeşil Dalga” Uygulaması 61 nolu Eylem Planı halihazırda fizibilite çalışmaları devam etmektedir.

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaşımda Enerji Verimliliği Yönetmelik Kapsamı Kentsel Planlamalara Yönelik Uygulamalar: Taksiler İçin Trafiğe Uygun Bekleme Alanlarının Oluşturulması Nüfusu 100.000’nin Üzerinde Olan Belediyelerin Ulaşım Ana Planını Hazırlaması Gerekmektedir. Kentiçi Ulaşımda Enerji Verimliliğini Sağlayacak Ulaşımının Planlanması (Bisiklet Yolları, Bisiklet Park Alanları, Yaya Yürüyüş Yollarının Oluşturulması) Kentiçi Ulaşımda Raylı Sistemlerin Kullanımının Artırılması Sinyalizasyon Sistemlerinde Led’li Sistemleri Kullanılması Ankara ve İstanbul metro çalışmaları devri ile ilgili protokol çalışmaları devam ediliyor.

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Ulaşımda Enerji Verimliliği Yönetmelik Kapsamı Araç Parkının Bakımı ve Yenilenmesine Yönelik Uygulamalar: Emisyon Oranı Düşük Araçların Satın Alınmasına Yönelik Tüketicinin Bilgilendirilmesi Eski Araçların Trafikten Çekilmesi Sürüş Tekniklerine Yönelik Uygulamalar: Eko-Sürüş Teknikleri Konusunda Yük Taşımacılığı Yapan Şirketlerin Sürücülerinin Bilgilendirilmesi ve Eğitimi Yakıt Verilerinin Kayıt Altına Alınmasına Yönelik Uygulamalar: Tüm Ulaşım Modları İçin Veri Akışının Oluşturulması

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Hedeflenen politikaların çoğunluğunun Belediyelerce uygulanacak tedbirleri içermesi, Tedbirlerin uygulanmaması halinde yasal bir yaptırımın bulunmaması, Enerji verimliliği verilerinin oluşturulmasına ilişkin zorluklar nedenleriyle uygulamada etkinleştirilememiştir.

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Yapılması Gerekenler : Sürdürülebilir kentsel ulaşım planları CO2 vergilendirmesi Toplu taşımanın desteklenmesi Akıllı ulaşım sistemlerinin kullanılması(ITS) Araba paylaşımı Araba havuzu Park (araba ve bisiklet)

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Yapılması Gerekenler Mümkün olursa tahsisli yol sağlanması toplu taşıt araçları için Halkın ve sürücülerin bilinçlendirilmesi Taşıtların etiketlenmesi Eco- driving(ekonomik sürüş) Ulaşım modlarının kombinasyon Ayrımcı park politikası Bisiklet yolları

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Enerji Verimliliği Strateji Belgesi Kapsamında Ulaşım İçin Önerdiğimiz Stratejik Amaçlar   Stratejik Amaç: Karayolu taşımacılığının toplam taşımacılık içindeki payının azaltılması, karayoluna alternatif ulaştırma türlerinin altyapısının yeterince geliştirilmesi, yük ve yolcu taşımacılığında deniz, demiryollarının payının arttırılması,

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Enerji Verimliliği Strateji Belgesi Kapsamında Ulaşım İçin Önerdiğimiz Stratejik Amaçlar Sektörler Bazında Enerji Verimliliğinin Artırılması Akıllı Ulaşım Sistemleri Stratejik Amaç: Ulaşımda enerji verimliliğinin artırılması ve Ağ verimliliğinin sağlanması için bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanıldığı Akıllı trafik yönetimi uygulamaları ve Akıllı Ulaştırma Sistemlerinin yaygınlaştırılması, 

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Enerji Verimliliği Strateji Belgesi Kapsamında Ulaşım İçin Önerdiğimiz Stratejik Amaçlar Sektörler Bazında Enerji Verimliliğinin Artırılması Yenilenebilir ve Alternatif Enerji Kaynaklarının Kullanımı Stratejik Amaç: Güneş, rüzgar, dalga, biyokütle, jeotermal, hidrolik, hidrojen ve doğalgaz gibi yenilenebilir ve alternatif enerji kaynaklarının kullanılması amacıyla bir yol haritasının çıkarılması,  Yeni nesil biodiesel yakıtın gelistirilmesi dahil mevcut yakıt sistemimizin 2035 yılına kadar %60 azaltılması , 2050 ye kadar da %90 azaltılmasının sağlanması, 

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Enerji Verimliliği Strateji Belgesi Kapsamında Ulaşım İçin Önerdiğimiz Stratejik Amaçlar Sektörler Bazında Enerji Verimliliğinin Artırılması Havayollarında enerji verimliliği Stratejik Amaç: Havayolu taşımacılığında enerji verimliliğinin arttırılması, hava sahasında yakıt ve zaman sağlayacak düzenlemelerin yapılarak hava sahasının efektif (Hava Trafik Yönetimi Teknolojisi ile ) kullanımının sağlanması ,

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Enerji Verimliliği Strateji Belgesi Kapsamında Ulaşım İçin Önerdiğimiz Stratejik Amaçlar Sektörler Bazında Enerji Verimliliğinin Artırılması Deniz dalga ve deniz akıntıları gibi alternatif enerji kaynakları ile Hidrojen teknolojilerinin denizcilik taşımacılığında kullanılması, Stratejik Amaç: Ülkemizin enerji politikası çerçevesinde, deniz dalga ve deniz akıntıları ile Hidrojen Teknolojileri gibi alternatif enerji kaynaklarının deniz taşımacılığında kullanılmasının araştırılması, fizibilite etütlerinin yapılması, enerji potansiyeli bulunan kaynakların kullanımına ilişkin gerekli yatırımların bir an önce yapılması ve bu konudaki AR-GE çalışmalarının desteklenmesi,

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI Enerji Verimliliği Strateji Belgesi Kapsamında Ulaşım İçin Önerdiğimiz Stratejik Amaçlar Sektörler Bazında Enerji Verimliliğinin Artırılması Bütünleşik Ulaşım ve Kombine Hizmetler Stratejik Amaç: Ulaştırma türlerinin, teknik ve ekonomik açıdan en etkin oldukları yerlerde kullanılmasını esas alan “Kombine Taşımacılık stratejisi” doğrultusunda, özellikle yük taşımacılığında düzenlemeler yaparak karayolu yükünün uzun mesafeli kitlesel taşımalar durumunda demiryoluna ve denizyoluna kaydırılması,

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ ÇALIŞMALARI SONUÇ Ulaşımın tek merkezden yönlendirilmesi, Yerel ve kamunun sıkı bir işbirliği ve koordine içinde çalışması, Ağ verimliliğini sağlayıcı, akıllı trafik sistemleri ile desteklenen yol programlarının oluşturulması, Trafik yönetiminin tüm sistemleri birleştiren kent trafiği yönetimi ve kontrolü (UTMC) sistemi ile yapılması, ulaştırmada optimal faydayı sağlayıcı çözümler için, çevre dostu araçların kullanılması, Sürücülerde sakin sürücü davranışı ve ekonomik sürüş tekniklerinin yerleştirilmesi,

Strateji Geliştirme Başkanlığı Tesekkür ederim Strateji Geliştirme Başkanlığı