21. YÜZYILDA TÜRKİYE’NİN MÜHENDİSLİK EĞİTİM POLİTİKALARI ve MODERN ÜRETİM SİSTEMLERİNİN ÖĞRETİMİNİN TÜRKİYE’NİN KALKINMASINDAKİ ROLÜ
Türkay Dereli Dr. Türkay Dereli Gaziantep Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, 27310, Gaziantep, Türkiye E-posta: Web:
TÜRKİYE SORUNLARINA ÇÖZÜM KONFERANSI - IV CUMHURİYETİN YÜZÜNCÜ YILINDA TEMEL HEDEFLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 22 MAYIS 2001
Bu bildiride, Türkiye’nin sorunlarından en önemlilerinden biri olarak kabul edilen ‘eğitim’ konusu, mühendislik açısından mercek altına alınmıştır. Bildiri içerisinde, sık sık 20. yüzyıl ile çağrışım yapılmaya çalışılmış ve baş öğretmenimiz M. Kemal Atatürk’ün eğitim, üniversite ve mühendislik yaklaşımları hatırlatılmıştır. Türkiye’nin çağdaş uygarlık seviyesini yakalama serüveninden kesitler sunulmuş, mevcut sorunlar irdelenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.
Çağdaş uygarlık düzeyini yıllar önce önüne hedef olarak koyan Türkiye, dünyanın geçirdiği bu değişimin farkında olmak zorundadır. Kaliteli yaşamak, kaliteyi bir yaşam tarzı haline getirmek için, üretmek, ürettiğini satmak, ürettiğine ve müşterisine hizmet etmek, bütün sistemlerini kontrol altında tutmak için mükemmel bir yönetim ve eğitim stratejisi oluşturmak durumundadır. Yönetim ve hizmet etkinliği göz ardı edilmemek kaydıyla, Mühendislik Türkiye’nin kalkınmasında önemli rol alabilecek en önemli argümanlardan biridir. Bu yüzden değişen ve gelişen dünya konjonktürüne uygun olarak yapılması, sanayide uygulanması ve eğitiminin verilmesi büyük bir önem arz etmektedir DEĞİŞİM...
MÜHENDİSLİK, EĞİTİM ve BİLGİSAYAR DESTEĞİ Mühendislik, problemlere pratik çözümler bulabilme ve bu çözümleri denklemlerle ifade edebilme sanatı olarak tarif edilmektedir. Eğitim ise, insanı ve toplumları, günün ve geleceğin şartlarına hazır hale getirecek bilgi ve becerilerle donatmak olarak tarif edilmektedir. Bilgi ve teknoloji sürekli olarak artmakta, değişmekte ve yenilenmektedir. Bilgi ve iletişim toplumu olabilmenin en önemli ve birinci şartı, hiç kuşkusuz iyi eğitilmiş kalifiye bir toplum olabilmektir. Burada anahtar kelimenin ‘eğitim’ olduğu göze çarpmaktadır. Bunun yanında, çok hızlı değişen teknolojiye ayak uydurabilmek, uygulamalı eğitim verebilmek, zaman ile yarışabilmek için günümüz araçlarının (Bilgisayar, Internet v.b.) devreye sokulması kaçınılmaz hale gelmiştir.
ÇAĞDAŞ UYGARLIK YOLCULUĞUMUZDA MÜHENDİSLİK ve EĞİTİM: NEREDEYDİK ? NEREYE GELDİK ?
“... Cumhurbaşkanı olmasaydım, Milli Eğitim Bakanı olmayı isterdim...” M. Kemal ATATÜRK
“... Kazandığımız zafer yalnızca sizin ordularınızın zaferine zemin hazırlamıştır. Asıl zaferi sizler kazanacaksınız ve sürdüreceksiniz...” M. Kemal ATATÜRK
“...BİZ TÜRK’LER, ÖZELLİKLE TÜRK İNKILABINI YAPMIŞ OLANLAR BİLMELİDİRLERKİ, ÇAĞDAŞ UYGARLIK SEVİYESİNE BİZİ YABANCI BİLİM ADAMLARI YÜKSELTECEK DEĞİLDİR. BİZİ KURTARACAK YİNE İÇİNDE BULUNDUĞUMUZ UÇURUMDAN ÇIKIP YÜKSELMESİNİ BİLENLER (BİZ) OLACAKTIR...” M. Kemal ATATÜRK
“...HAYATTA EN HAKİKİ MÜRŞİT İLİMDİR, FENDİR. İLİM VE FENNİN DIŞINDA MÜRŞİT ARAMAK, GAFLETTİR, CEHALETTİR VE DELALETTİR......” M. Kemal ATATÜRK
Ordinaryüs Profesör Cahit Arf’ın, o günlerin heyecanını anlatan bir konuşması takdire şayandır ve o günlerin havasını, hatırasını ne güzel anlatmaktadır: “... İstiklal savaşını kazanmış olarak bize inanılmaz ve eşi bulunmaz bir GÜVEN duygusu aşılamıştı. Öyle ki, o tarihte bizim için yapılamayacak şey, varılamayacak hedef yoktu. Laboratuarmış, deneymiş, kitapmış..., böyle olanakların eksikliğine hiç önem vermeden; İSTERSEK en güç bilimsel problemleri çözebileceğimize, yeni buluşlar yapabileceğimize inanıyorduk...”
“TÜRK,ÇALIŞ,GÜVEN,ÖĞÜN...” M. Kemal ATATÜRK
“... MUHTAÇ OLDUĞUNUZ KUDRET, DAMARLARINIZDAKİ ASİL KANDA MEVCUTTUR...” M.Kemal ATATÜRK
“.. GARP BÖLGESİ İÇİN KURULAN İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ GELİŞTİRİLMELİ, MERKEZ BÖLGESİ İÇİN ANKARA ÜNİVERSİTESİ BİR AN ÖNCE KURULMALI VE ŞARK BÖLGESİ İÇİN VAN GÖLÜ SAHİLLERİNİN EN GÜZEL YERİNDE MODERN BİR KÜLTÜR ŞEHRİ VE ÜNİVERSİTESİ KURMAK İÇİN ŞİMDİDEN FAALİYETE GEÇİLMELİDİR...” M. Kemal ATATÜRK