“MOTİVASYON” DEYİNCE …

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STK’LARDA GÖNÜLLÜLER İLE İŞBİRLİĞİ
Advertisements

STRATEJİK YÖNETİM STRATEJİK PLANLAMA
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
STRES YÖNETİMİ.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
İŞLETMELER VEYA KİŞİLERİN HEDEFİ, EN İYİ OLMAK İSTİYORUM + -
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
İLETİŞİM E T K İ L İ İ L E T İ Ş İ M İletişim aslında bir ETKİLEŞİMDİR. Dr. Ahmet FİDAN BA. Ü. ÖĞR. GÖR.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
TAKIM ÇALIŞMASI ÜZERİNE NOTLAR
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
İLETİŞİM.
Yeni alınan deneyimsiz personelin yetiştirilmesi veya
21. Yüzyıl becerileri.
REHBERLİK.
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
Değişim Sizi Yönetmesin !..
Bilgi ve Yenilik İktisadı
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
ETİK LİDERLİK SEMİNERİ
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Okullardaki sosyal sermaye anlayIŞI
Aile İçi İletişim.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İNOVASYON.
ETKİLİ İLETİŞİM.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ VE GELENEKSEL YÖNETİM
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
YÖNETİM BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Kişilerarası iletişim çatışmaları
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
YETKİNLİK NEDİR? Yetkinlik; mükemmel performansın elde edilmesinde ayırt edici bilgi, beceri ve tutumları kapsayan gözlemlenebilir davranışlardır. Yetkinlik;
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
TEMEL BECERİLER-3.
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
İLETİŞİM.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
KARİYER YÖNETİMİ DERSİ EGZERSİZLERİ Prof. Dr. Serkan Bayraktaroğlu
Kriz durumlarında bu dünyada tutunacak hiçbir dalın kalıcı sağlamlıkta olmadığını bilelim. Bir ayağımız basmadan ikinci ayağımızı kaldırmayalım. Kriz yönetmek.
Faaliyet gösterdiğimiz hizmet sektöründe en büyük eksikliğin kalifiye iş gücü olduğundan yola çıkarak; ‘Aslolan insana verilen değerdir’ anlayışıyla kaliteli,
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
HALK KİMDİR? Müşteriler, tüketiciler
Davranış Bilimlerine Giriş
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
Sporda Performans Prof Dr Süheyla Ünal.
KURUM KÜLTÜRÜ.
Kriz durumlarında bu dünyada tutunacak hiçbir dalın kalıcı sağlamlıkta olmadığını bilelim. Bir ayağımız basmadan ikinci ayağımızı kaldırmayalım. Kriz yönetmek.
PAZARLAMA YÖNETİMİ’NİN TEMELLERİ Prof. Dr. İsmail Üstel.
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
KURUMSAL İLETİŞİM.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
Sunum transkripti:

“MOTİVASYON” DEYİNCE … Prof. Dr. İsmail Üstel

“Profesyonel” Kimdir? 2

“Profesyonel” : Meslek standartları çıtasını yükseltendir Sorunları “biley taşı” olarak görendir “Mükemmellik savaşçısı”dır Kaf dağına tünel açandır Kurumsal kültürü yaşayandır 3

“Profesyonellik Ön Koşulları-I Başarı inancı Hedefe kilitlenebilmek Kendini ve başkalarını coşkulandırmak Hiçbir koşulda pes etmemek

“Profesyonellik Ön Koşulları-II “Değerler - ilkeler” ile tutarlı davranışlar Sorumluluk duygusu İçsel motivasyon (“coşku dürtüsü”) “Dozunda” hırs

“Profesyonellik Ön Koşulları-III İnisiyatif kullanmak Yapıcı iletişim Sinerji paydaşlığı Sürdürülebilir ilişki

“Profesyonel Duruş” Profesyonel Yetkinlik Karması + Profesyonel İmaj Karması “Amatörlük”

Profesyonellik “Atölye”si Alınteri Takımdaşlık Özgüven Lokomotiflik Yaratıcılık Esneklik

MOTİVASYON: “Psiko - Enerji”

Motivasyon Nedir? İstek enerjisi Başarı kararlılığı Çalışma şevki Yaşam coşkusu İşe dönük heves Görev heyecanı Pes ettirmeyen içsel güç

“Amatör Profesyonellik”… İşe gelirken, yüreğini de beraberinde getirmek: . Takım Ruhu . Aidiyet . Özveri . Gönüllülük . Adanmışlık

Motivasyon Amaçları “İç müşteri” mutluluğu Kurumdaşlık (aidiyet) pekiştirme Kalitenin sürekli iyileştirilmesi Verimliliğin yükseltilmesi Performansın geliştirilmesi Değişim sürecinin sahiplendirilmesi

Motivasyon Kuramları Çerçevesi A) Konunun “içerik” boyutuna ışık tutmaktadır: Ne motive ediyor? B) Konunun “süreç” boyutunu aydınlatmaktadır: Nasıl motive ediyor? Maslow, McGregor, Herzberg...

Motivasyon Çabalarının Ana Fikri Motivasyon “içsel” bir kavramdır. Dışarıdan yapılabilecek olan, “motivasyon engellerini engellemek”tir. İşin özü şudur: İnsanların “farkına varmak” ve bunu insanlara farkettirmek!..

Motivasyon Tetikleyicileri (Motivatörler) Parasal Unsurlar Moral Faktörler İnsanların motivasyon konusundaki beklentileri ve öncelikleri çok farklıdır. Bu nedenle, kişiye özgü (“ısmarlama” / “butik”) yaklaşım gereklidir.

Bireysel Boyut

“E” ve “İ” Harfinin Yerini Şaşırmayın! YİNE yine bir gün... yine bir insan... YENİ yeni bir gün... yeni bir insan...

Yaşam Sanatında “Psikolojik Sermaye” Yaşam koşulları ne olursa olsun, hiçbir zaman PES ETMEME düşüncesini: Kabullenmek Benimsemek Sahiplenmek Bu yaklaşımın “yaşayan örneği” olmak!..

“Yaşam Sanatı”nın Temeli Yüreğimizde “yaşam coşkusu” enerjisi duyumsamak Beynimizde “yaşam mücadelesi” enerjisi bulundurmak

CV 2023 2023 yılındaki özgeçmişinizin bugünden farklı olmasını ister misiniz? Bu farklılaşmanın hangi konularda gerçekleşmesini tercih edersiniz? Bunun için şimdiden ne yapıyorsunuz?..

Kendimizle Yüzleşmek Güçlü Yanlarım Zayıf Yönlerim Önümdeki Fırsatlar Karşımdaki Riskler

Hayatta En Değer Verdiğim 5 İnsan... Hayatta en değer verdiğiniz 5 insanı listeleyiniz. Bu listede kendinize de yer verdiniz mi? Yer vermemiş iseniz, niçin?..

Siz, Biriciksiniz!.. Parmak iziniz, yalnızca size ait!.. Yani, siz milyarlarca insan arasında “tek”siniz!..

İşin Püf Noktası... Bir yandan, Kendimizle barışık olmak ve bunu sürekli kılmak... Diğer taraftan da, Kendimizle yetinmemek ve bu “yapıcı doyumsuzluğu” sürdürmek ...

Mektup Yazmak Kendimize... Kendimize 4-6 ayda bir mektup yazarak, beynimize ve yüreğimize yatırım konusunda söz verelim... Bu süreci kendimizle dürüstçe yüzleşerek gözden geçirmeyi unutmayalım...

“Davranış Sözleşmesi” Ben; ……………………. uzak duracağıma, …………………….. davranacağıma, söz veriyorum.

“Kavramlar Müzayedesi” Hoşgörü Esneklik Özgüven Duyarlılık Öngörü Çözüm Kazanmak

“4 S” Eksenlilik Sağduyu Serinkanlılık Sabır Stres Yönetimi

Bireysel Stres Yönetimi-I Başarı inancı Özgüven Gerçekçi iyimserlik “Öğrenilmiş çaresizlik” tuzağına düşmemek

Bireysel Stres Yönetimi-II Belirsizliklere katlanabilmek Kendini ve başkalarını coşkulandırabilmek “Hesaplı risk” alabilmek İnisiyatif kullanabilmek Dinamik ve esnek karar verebilmek

Bireysel Stres Yönetimi-III Yapıcı “mental monolog” Kaçınılmazı kabullenmek “Bardağın dolu tarafını” da görmek Pireyi deve yapmamak Psikolojik uzaklaşmak / mola vermek

Bireysel Stres Yönetimi-IV Zaman kullanımını yönetebilmek (örneğin, dinamik öncelikleme) Sosyal destek sistemlerini güçlendirmek Gevşeme becerisi edinmek (örneğin, solunum egzersizleri) Profesyonel destek almak (örneğin, klinik psikolog)

Kurumsal Ölçek

Motivasyon İle Etkileşen Kurumsal Kavramlar - I Lider-yöneticilik Kurum kültürü Örgütsel yapılanma - işleyiş Pozisyon - statü (rol - görev) Ast - üst ilişkileri

Motivasyon İle Etkileşen Kurumsal Kavramlar - II Yetki / sorumluluk / kuvvet dengeleri Yetki devri / inisiyatif kullanma Performans değerlendirme sistemi Motivasyon yaklaşımı Kariyer gelişimi (ve yedekleme) çerçevesi

Motivasyon İle Etkileşen Kurumsal Kavramlar - III Karar mekanizması İletişim kalitesi Takım çalışması Hata kültürü Toplantı düzeni Kurumsal imaj

Dikkat, “Bulaşıcı”dır !.. Saygısızlık Dayatmacılık Suçlamak Saldırganlık Baskılamak Sorgulamak

Ya Sonuç ?.. Keskin Sirke Küpüne Zarar Pireye Kızıp Yorgan Yakmak Fırtına Öncesi Sessizlik Bardağı Taşıran Son Damla İnceldiği Yerden Kopsun Öküz Altında Buzağı Aramak İpe Un Sermek Üzüm Yemek mi, Bağcı Dövmek mi ?

İlişkileri “Aşındırıcı” Unsurlar Öfke, Nefret, Hırs, Kaygı, Dışla(n)mak, Hınç, Çaresizlik, Aşağıla(n)mak, Kıskançlık, Korku, Çekememezlik, Kuşku, Düş Kırıklığı, Ümitsizlik…

Kurumsal Motivasyon İklimi - I Lider - yöneticilik yaklaşımı Yönetişim anlayışı (katılım / etkileşim / paylaşım) “Dolaşarak yönetme” (psikolojik erişilebilirlik) “Takımdaşlık / kurumdaşlık” felsefesine indeksli insan kaynakları yönetimi

Kurumsal Motivasyon İklimi - II Hedeflerin açıkça belirlenmesi Süreçlerin sürekli geliştirilmesi Rollerin-görevlerin netlikle tanımlanması “Psiko-sosyal ergonomik” kurum kültürü

Motive Edici İletişim İnsanları ve takımları coşkulandırıcı ifadeler kullanılmalıdır. “Bireyin farkına varıldığını” açıkça anlatan sözcüklere yer verilmelidir. Ödüllendirme, topluluk önünde ve törensel biçimde yapılmalıdır. Azarlama, görsel ve işitsel mahremiyet çerçevesinde yapılmalıdır. Olumsuz mesajlar “sandviç tekniği” ile iletilmelidir: olumlu - olumsuz - olumlu.

Yönetici Rolü

Bir ‘Olmazsa Olmaz’ : “Duygusal Zekâ” Duyguların dizginini duygulara kaptırmamaktır. Duyguların mantığını çözümlemektir.

“Koçluk Enerjisi” Eksenleri Güçlendirme Yönlendirme Geliştirme Yüreklendirme

Koçluk İlişkisi İlkeleri Yargıç değil, yardımcı olunmalıdır. Yapıcı geri bildirimde bulunulmalıdır. Geçmişin yanısıra, gelecek üzerinde de durulmalıdır.

“KEP” Takmasını Bilmek Katılık değil, Katılımcılık Etkileme değil, Etkileşme Paylama değil, Paylaşma

Motivasyon Esaslı İlişki Temelleri İletim Değil, İletişim Güvensizlik Değil, Karşılıklı Güven Yalnızlık Değil, Sahiplenme-Sahiplenilme

Motivasyon Tabanlı Ast - Üst İlişkileri Kimlik-kişilik doku geçimliliği Taraflar arasında güven Karşılıklı empati Kesimler arasında hoşgörü İki yanlı sağduyu Elverişli kurum kültürü

“Motivasyon Odaklı İlişki” Dili “Birlikte”, hepimiz”, “haydi”, “dayanışma”, “paylaşım”, “beraberce” sözcükleri ön plana çıkartılmalıdır. “Yapamayız”, “beceremeyiz”, “altından kalkamayız”, “üstesinden gelemeyiz” ifadelerinden uzak durulmalıdır.

Sözcükleri Özenle Seçmek “Yıkıcı” değil, “yapıcı” eleştiri anlayışı sergilemek İnsan ilişkilerinde “duvar örmek” yerine, “köprü kurmak”

Empati… Empati… Empati… “Ben onun yerinde olsaydım, ……… duygular içinde olurdum”. Empati, yukarıdaki cümleyi tamamlama niyeti ve becerisidir.

İnsanlara Duyarlı Yaklaşmak Ön yargıyla değil, ön bilgiyle yaklaşmak Yapmacık değil, içtenlikle yaklaşmak İnsanları sorgulamak değil, soru sormak İnsanları yönetmek değil, yönlendirmek İnsanların üzerine gitmemek, inisiyatif kullanma hakkına saygı duymak

İnsanlara “Ne” Vermek Gerekir? Değer vermek Kulak vermek Güven vermek

Etkin Dinleme Sanatı - I Kişiye ve konuya odaklanmak Ön yargılı (“stereotipleyici”) olmamak İletişime beynini ve yüreğini katmak İşi aceleye getirmemek Psikolojik baskı uygulamamak Karşı tarafın sözünü kesmemek

Etkin Dinleme Sanatı - II Empati kurarak dinlemek Konuşma temposu ile eşzamanlı düşünmek Prematüre yargıya varmamak Açıklayıcı sorular sormak Sinirlenmemek

Etkin Dinleme Sanatı - III Bir yandan cevap tasarlamaya kalkışmamak “Sessizlik” unsurunu doğru kullanmak “Yankı” tekniğinden yararlanmak Geri bildirimlere duyarlı olmak “Gözlerle de dinlemek” Kendini bu konuda sürekli geliştirmek

Motivasyon Dostu Eleştiri - I Eleştirinin gerekçesi kişiyi suçlamak değil, onu geliştirmek olmalıdır. Eleştirilecek konuya odaklanılmalıdır (genellemelerden kaçınılmalıdır). Kişilik değil, davranış üzerinde durulmalıdır. Yüreklendirici ve dayanışmacı bir dil kullanılmalıdır.

Motivasyon Dostu Eleştiri - II Eleştirirken kanaat ile yetinilmemeli, eleştiri kanıt esaslı olmalıdır. Değiştirilebilecek davranışlar üzerinde durulmalıdır. Davranışı sorgulamak değil, tanımlamak üzerinde durulmalıdır. Karşı tarafı savunma konumunda bırakacak yaklaşım sergilenmemelidir.

Motivasyon Dostu Eleştiri - III Eleştiriyi yapan açıkça belli olmalıdır (eleştiri, “anonim” olmamalıdır). Çözümlere / çıkış yollarına ilişkin gerçekçi seçenekler sunulmalıdır. (“çaresizlik duygusu”na neden olunmamalıdır). Alınan deslerden “ders alınması” kolaylaştırılmalıdır.