KONULAR ANLATIM BİÇİMLERİ İKİLEMELER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

PARAGRAF.
Aşağıdakilerin hangisinde altı çizili sözcük soyut addır?
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
İKİLEMELER Anlatıma güç kazandırmak amacıyla oluşturulmuş sözcük öbeklerine ikileme denir.
PARÇADA ANLAM.
ZARFLAR (BELİRTEÇLER)
EDATLAR.
DERS: TÜRKÇE KONU: ANLAM BİLGİSİ.
KÖK, EK,YAPIM VE ÇEKİM EKLERİ
TÜRKÇE / Anlatım Teknikleri
PARÇADA ANLAM.
ZIT ANLAMLI SÖZCÜKLER.
(BELİRTEÇ) ZARF.
SIFATLAR ÖN AD.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
SÖZCÜKTE ANLAM.
1.soru Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili sözcüklerden hangisi genel anlamda kullanılmıştır? A. Fotoğraf,duvardaki yerini aldı. B. Çiçek salonumuza.
ZAMİRLER.
İlgeçler ve bağlaçlar İlgeç:farklı tür ve görevdeki sözcükler ve kavramlar arasında anlam ilgisi kurmaya sözcüklere ilgeç (edat)denir.ilgeçlerin tek başlarına.
PARAGRAF.
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
DERSİMİZ TÜRKÇE.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
A)Cahit Zarif oğlu,bu eserinde bizlere aydınlık öyküler sunuyor.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLKOKULU.
1)Aşağıdakilerden hangisinde bir ad, ayrılma durumundadır? A)Uğurcan eve girdi. B)Onur ekmeğini de getirdi. C)Bana doğruları kim öğretecek. D)Elif kitabı.
Aşağıdaki yargılardan hangisinin nedeni belirtilmemiş?
türkçe performans ödevi
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
9. Sınıf Dil ve Anlatım 3-7 MART
ZARFLAR (BELİRTEÇ).
Anlamlarına göre sözcük çeşitleri
Aşağıdakilerden hangisinde mecaz anlamlı sözcük kullanılmamıştır?
9. Sınıf Dil ve Anlatım MART
İkilemeler.
ZARF (BELİRTEÇ).
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
ZARFLAR (BELİRTEÇ) Burak SÖKÜCÜ
ZARFLAR Fiillerin, sıfatların ya da kendi türünden olan sözcüklerin (zarfların) anlamını “zaman, durum, yer yön, miktar ve soru” bakımından etkileyen sözcüklere.
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
SÖZCÜKTE ANLAM.
Yansıma sözcükler İkilemeler SÖZCÜKTE ANLAM
İKİLEMELER.
1. Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi soyut değildir
1.soru Aşağıdaki cümlelerin soru anlamı zamirle sağlanmıştır ?
KELİME (SÖZCÜK) Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime denir.
SÖZ ÖBEKLERİ (GRUPLARI)
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
Eğitim Fakültesi 2. sınıf
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
İKİLEMELER Anlamı güçlendirmek, pekiştirmek ve anlatımı daha etkili hale getirebilmek için oluşturulan sözcük grubuna İkileme denir. Not 1: İkilemeyi.
BETİMLEME (TASVİR.
SIFAT ( ÖN AD ).
ZARFLAR(BELİRTEÇLER) ► Pikniğe birlikte gidelim. fiil fiil Düğüne akşam gideceğiz. fiil fiil Deniz masmavi gözüküyor. Çocuklar dışarı çıktı. Bugünlerde.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
Anlatım Biçimleri 1.AçıklamaAçıklama 2.TartışmaTartışma 3.ÖykülemeÖyküleme 4.BetimlemeBetimleme.
SIFAT ( ÖN AD ).
ZAMİR (ADIL).
“Ilgaz Dağı, koca Ilgaz Dağı, ne güzel ne heybetliydi. Şimdi Çankırı’ya doğru bayır bayır inmeye başlamıştık. Çamlıklar seyrekleşiyor, kırmızı topraklı.
KONU 1: SÖZCÜKTE ANLAM.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
NOKTALAMA İŞARETLERİNİ TANIYALIM
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
Düşünceyi Geliştirme Yolları
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
HAZIRLAYAN:EMİNE DİNÇEL DERS:BİLGİSAYAR NO:233 SINIF:9/A
ALICAN OZTURK Konu: İsim(Ad).
BELİRTEÇ (ZARF).
Sunum transkripti:

KONULAR ANLATIM BİÇİMLERİ İKİLEMELER

ANLATIM BİÇİMLERİ

Anlatım Biçimleri Açıklayıcı Anlatım Öyküleyici Anlatım Tartışmalı Betimle-me(tasvir)

AÇIKLAYICI ANLATIM Yazar okuyucusunu ele aldığı konuda aydınlatmak, ona bilgi vermek amacını taşır. ÖRNEK: Gerçekçi yazar, okurun önceden bilmediği görüşüme en uygun biçimde sunmak durumunda bulunduğundan geleneksel yapıdan ayrılarak hep yeni bir yapı bulmaya çalışır.

Keşke dülger balığı olsaydım ÖYKÜLEYİCİ ANLATIM Keşke dülger balığı olsaydım Amaç okuyucuyu olayın içinde hissetmektir. ÖRNEK: Bir gün balıkçı kahvesinin önündeki yarısı kırmızı, yarısı beyaz çiçek açan akasyanın dalına açılmış bir dülger balığı gördü...

Ben böyle düşünmüyorum TARTIŞMALI ANLATIM Amaç okuyucunun düşünce ve kanılarını değişmektir.Anlatıcı öne sürülen düşünce, duygu ve kanılara katılmıyorsa, onları inceler, değiştirmek ister.Karşı çıkış, değiştirmek isteyiş, değiştirmek istediklerinin yerine ileri süreceği görüşler yeni bir anlatım biçimini gerektirir. ÖRNEK: “Çok okuyan değil çok gezen kazanır”diyorlar.Katılmıyorum.Gezerken sağlıklı gözlem yapabilmek için bile okumaya ihtiyaç vardır.Okumak bize sadece bilgi değil; yol, yöntem,değerlendirme bilinci de kazandırır. Ben böyle düşünmüyorum

BETİMLEME(TASVİR) Yazar okuyucusuna izlenim kazandırmak amacındaysa betimleyici anlatım biçimlerine deneyecektir.Betimleme bağımsız bir anlatım değildir.Diğer anlatım biçimleri içinde yer alabilen anlatım biçimidir.

BETİMLEME Açıklayıcı Betimleme İzlenim Verici Anlatım

Öyle bir anlattı ki her şey gözümde canlandı AÇIKLAYICI BETİMLEME Öyle bir anlattı ki her şey gözümde canlandı Amaç bilgi vermektir.Mesela Coğrafya dersinde bölgeler anlatılırken bu anlatım biçiminden yararlanılır.Bu anlatım göze hitap eden bir anlatımdır. ÖRNEK: İçeri çökük gözleri, fırlak elmacı kemikleri, solgun derisiyle yüzüme öyle bir baktı ki...

İZLENİM VERİCİ ANLATIM Amaç daha çok izlenim kazandırmaktır.Anlatımda algılar, yorumlar, genel ayrıntılardan, özgü ayırıcı ayrıntılara doğru bir sıra izlenir.Bu anlatımda diğer duygu organları da betimlemede yerini alır. ÖRNEK: Kenar mahalleler, birbirine geçmiş yaşlanmış evler...Kiminin kaplamaları biraz daha kararmış, kiminin balkonu biraz daha eğilmiş, kimi çömelmiş, kimi biraz daha eğrilmiş...Hepsi hastadır.İniltilerini yağmurlu havalar biraz daha arttırır.Onları seviyorum: Çünkü onlarda kendimi görüyorum.

Konu İle İlgili Sorular LGS Hazırlık Soruları

Paragrafın anlatımında hangisine başvurulmuştur? Sevgi, uyumlu bir hayatı geliştiren, büyüten bir zemindir.Dengeyi sevgi kuruyor; birliktelikleri, aynı yerde buluşmayı o gerçekleştiriyor.Sevmek bilmektir; farkında olmak ve tanımaktır;insanı kuşatan eşyanın oluşumuna kulak açıp kendini derinden hissettiren varlığın müziğini dinlemektir. Paragrafın anlatımında hangisine başvurulmuştur? A)Açıklama B)Karşılaştırma C)Tanık gösterme D)Benzetme

Orta boylu, kalın enseli, şişman, çok şişman Orta boylu, kalın enseli, şişman, çok şişman...Göğsüne kadar çıkan; yarım küre şeklinde bir karın...Bu muazzam gövdeyi başa bağlayan geniş ve kısa boyun...Yuvarlak; buğday renginde kansız bir yüz...Ama cildi yaşına göre taze. Yukarıdaki parçada hangi anlatım tekniğini kullanılmıştır? A)Betimleme B)Öyküleme C)Tartışmacı anlatım D)Açıklayıcı anlatım

Paragrafta kullanılan anlatım tekniği nedir? A)Tartışma B)Açıklama “On olmadan da bütün yayla ayaktaydı.Önce köpekler bir başka türlü havlaya havlaya, beyaz çadırların önünde geçerek çamlığa doğru yokuş yukarı koştular, sonra Yörükler de oraya gitti.Şimdi artık kimi öfkeli, kimi acı acı ve soluk soluğa hırlamalar işitiyor, bunlara insan haykırışları karışıyor, arada sırada silahlar patlıyordu...” Paragrafta kullanılan anlatım tekniği nedir? A)Tartışma B)Açıklama C)Betimleme D)Öyküleme

Sevgiden daha güzel bir duygu yoktur Sevgiden daha güzel bir duygu yoktur.Bize zararı dokunmayan her şeyi; ağacı, çiçeği, hayvanı, hele insanı sevmek ne büyük mutluluktur.Annemizi, babamızı, kardeşlerimizi ve arkadaşlarımız sevmeden, yüzünü bile görmediğimiz insanları sevemeyeceğimizi bilmek gerekir. Bu parçada,aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi kullanılmıştır? A)Karşılaştırma B)Betimleme C)Açıklama D)Öyküleme

Sanat eserlerinde güzellik, kullanılan malzemeye değil, onları bir araya getiriş, kullanış tarzına bağlıdır.Aynı tip boyalarla usta ressam şaheserler yaratır, benim gibi doğru çizgi çekemeyen biri sadece tuvali karalar.Dili kullanış da bundan farksızdır. Parçada aşağıdakilerden hangisine başvurulmuştur? A)Benzetme B)Tartışma C)Öyküleme D)Tasvir

İKİLEMELER

İKİLEMELER İki sözcüğün bir araya gelerek kendi anlamlarından az çok farklı anlamda kullanılabilecek biçimde kalıplaşmalarına ikileme denir.Yapılışlarına göre çeşitlilik gösterilir: a)Aynı kelimelerin tekrarıyla:Şırıl şırıl, deste deste... b)Eş ya da yakın anlamlı:Yalan yanlış, doğru dürüst... c)Zıt anlamlı sözcüklerle:Er geç, ileri geri, gece gündüz... d)Biri anlamlı, biri anlamsız:Çoluk çocuk, yırtık pırtık.. e)İkisi de anlamsız:Abur cubur, ıvır zıvır, mırın kırın... f)Ek alıcı kelimelerle:Düşe kalka, baştan aşağı... g)İkinci kelimesine “m” sesi getirilir:Salak malak, defter mefter...

NOTLAR İkilemeler cümleye abartma, pekiştirme, çokluk, benzetme, ihtimal vs. gibi anlamlar katar. ÖRNEK: Tabak tabak yedim. Acı acı gülümsedi. Boncuk boncuk terledi. İkilemeler arasına virgül konulmaz. İkilemeler; sıfat, zarf, isim türlerinde olabilirler.

“Ahmet ne yapıp yapıp, yola çıkmanın bir yolunu bulmalıydı “Ahmet ne yapıp yapıp, yola çıkmanın bir yolunu bulmalıydı.” Cümlesinde altı çizili sözcüğün kattığı anlam aşağıdakilerin hangisinde vardır? A)Artık ne yaparsa yapsın hesap kapanmıyordu. B)Ne yapmalı ki, bu işi akşama kadar bitirmeli C)Çocuk ne olursa olsun, sınıf başkanı olmak istiyordu. D)Ne yapacağını, kime gideceğini bilmiyordu.

SON

ÖĞRENCİ HAKKINDA BİLGİLER AD:Elif Betül SOYAD:Kalkan SINIF:7/B NO:189