PROGRAM GELİŞTİRMENİN PLANLANMASI 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
Program Geliştirmenin Planlanması Süreci Üç adımdan oluşur ; Program geliştirme gruplarının oluşturulması Hedeflere kaynaklık edecek ihtiyaçların belirlenmesi ve Diğer planlama çalışmaları adımlarından oluşur 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
Bir program geliştirme çalışmasında genel olarak şu yol izlenir Grupların oluşturulması Çalışma planının yapılması İhtiyaç analizi ve değerlendirme Kesinleşmiş hedeflere ulaşılması ile birlikte program tasarısı hazırlama, içerik seçme ve düzenleme Programın denenmesi ve düzeltilmesi Ülke geneline yaygınlaştırılması 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
Program Geliştirme Grupları 3 Tanedir Program karar ve koordinasyon grubu Program çalışma grubu Program danışma grubu 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
Program Karar ve Koordinasyon Grubu Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Örgütü temsilcileri Program Geliştirme Alan Uzmanı ( Üniversiteden ) Öğretmen örgütlerinin temsilcisi Konu alanı uzman ve temsilcisi ( Bakanlık ve Üniv.) Kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri İşçi ve işveren temsilcileri Meslek odası ve birliğinin temsilcileri Veli temsilcileri Öğrenci temsilcileri 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
Program Karar ve Koordinasyon Grubunun Görevi Ülkede hangi alanlarda program geliştirme çalışmaları yapılacağına karar vermek, Ülkede başat olan eğitim felsefesinin programlara yansıtılmasını sağlamak, Hazırlanan programları kabul etmek ya da değiştirilmesine karar vermek, Tüm program geliştirme çalışmalarını koordine etmektir. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 Program Çalışma Grubu Program geliştirme uzmanı Ölçme değerlendirme uzmanı Konu alanı uzmanı ( Üniversiteden) Branj ( Alan ) öğretmeni / uygulayıcı Program Çalışma Grubu Görevi: Eğitim programının hazırlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve geliştirilmesi çalışmalarında sürekli ve tam zamanlı olarak görev yapmaktır. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 Program Danışma Grubu Eğitim psikoloğu Eğitim felsefecisi Eğitim sosyoloğu Eğitim ekonomisti Eğitim denetçisi (müfettiş) Eğitim teknoloğu Okul yöneticisi İletişim uzmanı Konu alanı uzmanları 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
Program Danışma Grubu Görevi Eğitim programlarının hedef, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme öğelerinin belirlenmesinde çalışma grubuna danışmanlık hizmeti vermektir. Program geliştirme çalışmalarında sürekli olarak bulunmazlar. ihtiyaç duyulduğu durumlarda fikirleri alınır. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
PROGRAM GELİŞTİRME ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI Program geliştirme çalışmalarına başlamadan önce bu çalışmaların planlanması gereklidir. Bu planın ise bir kart üzerinde gösterilmesinde yarar vardır. Bu çalışmaları; İşlem – zaman, PERT- işlem ağı ya da Akış şeması şeklinde göstermek mümkün olabilir 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
PROGRAM GELİŞTİRME İŞLEM – ZAMAN ÇİZELGESİ AYLAR MART NİSAN MAYIS HAFTALAR 1 2 3 4 İşlem-Basamakları Planlama İhtiyaç Analizi Hedef Yazımı Davranış Yazımı İçerik Analizi Belirtke Tablosu Eğitim Durumu Düzey Belirleme Testi İzleme Testleri Uygulama Kılavuzu Raporlaştırma 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 PERT İŞLEM AĞI ŞEMASI 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
PROGRAM GELİŞTİRMEDE AKIŞ ŞEMASI ÖRNEĞİ 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİNDE İHTİYAÇ BELİRLEME ( SAPTAMA ) VE DEĞERLENDİRME 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
İHTİYAÇ SAPTAMADA TEMEL SORUNLAR Genel durum nedir? Öğrenciler ile ilgili veriler nelerdir? Ders kitaplarının içeriği nasıldır? Sorularına yanıt aranmalıdır 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
İHTİYAÇ BELİRLEME YAKLAŞIMLARI 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
arasındaki farkı ortaya çıkarır. Olması gereken - olan = ihtiyaç 1. Farklar Yaklaşımı: Var olan başarı durumu ile beklenen başarı durumu arasındaki farkı ortaya çıkarır. Olması gereken - olan = ihtiyaç 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 2. Demokratik Yaklaşım: İhtiyaç, toplumdaki baskı gruplarının isteklerinden hareketle ortaya çıkar. Toplumdaki çoğunluk ne isterse o alanda çalışma yapılır. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 3. Analitik Yaklaşım: Gelecekte ortaya çıkması muhtemel durumlardan yola çıkarak ihtiyacın belirlenmesidir. Eleştirel düşünceden yola çıkılarak çözüm aranılır. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 4. Betimsel Yaklaşım: Bir nesnenin yokluğu ile ortaya çıkacak zararlar ve o nesnenin varlığının ortaya koyacağı yararlardan hareketle ihtiyaç belirlenir. Eğitimde kullanılan bazı materyallerin olmaması durumunda nelerin olabileceği üzerinde durur ve ihtiyacı buna göre belirler. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
İHTİYAÇ BELİRLEME DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİ 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
İhtiyaç değerlendirmesinde kullanılan başlıca teknikler şunlardır: 1. Delphi ( Anket ) Tekniği 2. Progel / Dacum Tekniği 3. Gözlem Tekniği 4. Meslek İş Analizi 5. Ölçme Araçları-Testler 6. Görüşme-Grup Toplantıları 7. Kaynak Tarama 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
1. Delphi Tekniği ( Anket Tekniği ) : Konu ile ilgili seçilmiş uzmanların ( en az 100 ) görüşlerinin alınması ve ortak görüş sağlanmasıdır. Konu ile ilgili uzman kişilere mektup veya e-mail gönderilir ve görüşleri alınır. Alınan cevaplarda bir gruplama yapılır. Daha çok geleceğe yönelik tahminlerde bulunma için yapılır 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
2. Progel - Dacum Tekniği: Bir işin yapılabilmesi için bireylerin hangi özelliklere sahip olması gerektiğini ortaya çıkaran bir tekniktir. Uzmanları tarafından işin gerekleri çıkarılır. Daha kısa zamanda sonuçları alınır. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 3. Gözlem: Kişileri gözleyerek bilgi toplama yoludur. Okul merkezlidir. Gözlem yaparken doğal gözlem tercih edilmelidir. Özellikle psikomotor becerilerin belirlenmesinde kullanılır. Gözlemler gözlem formuna işlenir. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 4. Meslek ( İş ) Analizi: Söz konusu mesleğe ait iş ve işlem basamaklarını belirlemek için yapılır. İş alt basamaklara ayrılır. Alt basamaklar bilişsel, duyuşsal ve devinişsel basamaklardan oluşur. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 5. Testler / Ölçme Araçları Eğitimde test, bireyde aranan özelliklerin ne miktarda var olduğunu belirlemek üzere yapılan işlemlerdir. Programın girişinde ya da sonunda öğrenciye uygulanan (Başarı Testi) veya program sürecinde uygulanan (İzleme Testleri) sayesinde öğrenme ihtiyaçlarını belirlemek mümkündür. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 6. Görüşme / Grup Toplantıları Görüşme yoluyla öğrenenlerin ve programla ilgili olabilecek tüm katılımcıların program hakkındaki görüş ve tepkileri belirlenir. Görüşme, yüz yüze olabileceği gibi anket formları, tele konferans ya da internet aracılığı ile de olabilir. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 7. Kaynak / Literatür Tarama Son yıllarda yurt içi ve yurt dışındaki eğilimler, bilimsel çalışmalar, mevcut programa ilişkin verilen raporlar değerlendirilerek mevcut program incelenmektedir. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
Raporların değerlendirilmesi İhtiyaç değerlendirme çalışmalarında en etkin yollardan biriside denetçilerin hazırladıkları raporların değerlendirilmesidir. Sağlıklı bir değerlendirme gerçek ihtiyaçların ortaya çıkmasını sağlayabilir. 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011
rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011 TEŞEKKÜRLER 07.04.2017 rizeformasyon@gmail.com / ŞİFRE : rize2011