Uzaktan Eğitim: Yüksek Öğretimde Paradigma Değişimi Sunum: Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner KAÜ, Endüstri Mühendisliği Bölümü Website: www.drcetiner.org www.verimodelleme.com E-posta: drcetiner@gmail.com www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Bilgi Çağı nedir? www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Çağlar: Tarihçe M.Ö. 100,000 Yontma Taş Devri M.Ö. 6,000 Tarım Çağı M.S. 1,750 Endüstri Çağı M.S. 1975 Bilgi Çağı www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Bilgi Çağı Nedir Bilgi Çağını farklı kılan? www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Hammadde ve işgücünün Üretim Maliyetlerindeki Payı Bilgi Çağı Hammadde ve işgücünün Üretim Maliyetlerindeki Payı Endüstriyel Çağ Bilişim Çağı %60 %2 www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Ekonomik Güç, hammadde veya içgücü değildir. Bilgi Çağında ..... Ekonomik Güç, hammadde veya içgücü değildir. Ekonomik Güç Bilgidir. (Knowledge is power) www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Peki. Bu insanlar için ne anlama geliyor? www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Bilgi Patlaması Son 30 yıl içinde geçmişteki 5,000 yıldan daha fazla bilgi üretildi Bilgi her 5 yılda ikiye katlanıyor www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
İş Yetenekleri Yeni işler daha fazla bilgiye dayanmaktadır. www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
İş Yetenekleri Bilgisayar kullanabilen işçiler diğerlerine Göre %15 daha fazla kazanmaktadır. www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Sonuç Uluslar ve bireylerin yaşamı artık bilişim yeteneklerine bağlı Çoğu bilişim yetenekleri de elektronik temellidir. www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Bütün bunların eğitimle ne ilgisi var? www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Mevcut Anlayış Tarımsal Endüstriyel www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Tarımsal Toplumda Eğitim Anlayışı Günde 6.5 saat Yılda 9-ay okul (yaz aylarında tarlada çalışma) www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Endüstri Toplumunda Eğitim Anlayışı Önceden belirlenen sıkı bir müfredat 45-50 dakika ders saatleri ve arada mola www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Yeni Anlayış (Bilgi Toplumunda Eğitim) Zaman sınırı olmaması Coğrafi bölge sınırı olmaması Düşük maliyetli olması Teknolojiyi Kucaklama Öğrenci odaklı Etnik dağılımlı www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Uzaktan Eğitim nedir? Öğretim ve öğrenim işlemlerinin bilgi ve iletişim teknolojileri kullanılarak (çoğunlukla internet üzerinde) gerçekleştirildiği bir ortamdır. www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Eğitim kurumları artık şunlara odaklanmak zorunda kalacak Öğrencinin daha iyi öğrenmesi için daha fazla gayret Kalite ve değerlerini öğrenciye daha fazla kanıtlamak Eğiticiler üzerindeki bazı yükleri kaldırmak ve performansa ait anlayışı değiştirmek Bilişim teknolojisine en kısa zamanda ayak uydurmak Yeni yöntemler geliştirmek Öğrenci odaklı çözümler, ders araçları geliştirmek www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Eğitim kurumları artık şunlara odaklanmak zorunda kalacak KISACA YUKARIDAKİ SAYILANLARI YAPAN DİĞER KURUMLARLA SIKI REKABETE HAZIR OLACAKLAR www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Eğitim kurumları artık şunlara odaklanmak zorunda kalacak SANAL EĞİTİM ORTAMLARI KULLANIMI Multimedya teknolojileri kullanımı www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Not verilebilen Etkinlikler Tartışma Forumları Sınavlar BİR SANAL EĞİTİM ORTAMI NELERE SAHİPTİR? Kalite Ölçüm Araçları Anket Tarama Wiki Not verilebilen Etkinlikler Tartışma Forumları Sınavlar Adım adım Dersler Terimler Sözlüğü Proje Çalıştay Ödevler E-portfolio (Journal) Ders Araçları (SCORM) Günlükler (blog) Diğer Araçlar Her tür kaynak Sohbet (Chat) www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
YAKIN GELECEKTE EĞİTİMDEKİ DEĞİŞİKLİKLER NELER OLABİLİR? Şirketler üniversitelerle sıkı bir rekabete girecek Eğitim kurumları ve teknolojik firmalar arasında önemli ortaklıklar Yeni ortama ayak uyduramayan pekçok üniversite için problem! Öğrenmenin çoğu internet ortamına kayacak Öğretmenin rolü değişecek. Yüzyüze eğitim yerine, içerik geliştirme, kaliteki dersler hazırlama, ve rehberlik önem kazanacak. Yukarıdaki alanlarda iyi yetişmiş öğretmenler şirketler tarafından istihdam edilecek Pek çok öğrenci üniversite diplomalarını internet üzerinde kaliteli eğitim verebilen kurumlardan alacak Eğitimde ücretler düşecek Öğrenciler herbir dersi farklı yerlerden alacak Eğitim kurumları kaliteli öğrenci için yarışacak www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Uzaktan Eğitim Günlüğü Uzaktanegitim.blogspot.com Örnek sanal bir kurs www.drcetiner.org adresinde düzenlenmiştir. www.drcetiner.org Uzaktan Eğitim Günlüğü Uzaktanegitim.blogspot.com www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Social Constructivism (Sosyal Oluşumculuk) Sosyal oluşumcular öğrenmeyi sosyal bir süreç olarak tanımlamaktadırlar. Davranış değişimi (yani öğrenme) pasif bir süreçle dış güçler tarafından gerçekleştirilemez. Anlamlı öğrenmeler, bireyler sosyal etkinliklere katıldığında gerçekleşir. Beaumie Kim (2001) www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Öğrenme Piramidi %5 Ders %10 Okuma %20 İşitsel-Görsel %30 Ortalam Öğrenme Oranı Okuma İşitsel-Görsel Demo-Gösterim Tartışma Grubu Yaparak, pratik ederek Kullanma ve Diğerlerine Öğretme %5 %10 %20 %30 %50 %75 %90 National Training Laboratories Bethel, Maine www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Eğitimi psikolojisi uzmanı William Glasser’e göre öğrenme: Okuduğumuzun %10’u (sadece okuma) İşittiğimizin %20’si Gördüğümüzün %30’u İşittiğimiz ve gördüğümüzün %50’si (Multimedya) Tartıştığımızın %70’i (Forumlar) Uyguladığımızın %80’i (Aktiviteler) Başkalarına öğrettiğimizin %95’i (hatta öğretmen öğrencisinden bile öğrenebilir) www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner
Uzaktan Eğitim Destekli Aktif Öğrenme Paradigması Yüksek Öğretimde Paradigma Değişimi isimli makaleye bakınız... ? ? ? www.drcetiner.org Doç. Dr. B. Gültekin Çetiner