HEMŞİRELERİN HASTA HAKLARI KONUSUNDA BİLGİ DÜZEYİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BİR ÖRNEK UYGULAMA Mahperi KAVAK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HASTA HAKLARI Temel Kavramlar ve Temel Yanılgılar Uzm. Dr. Gülsüm GÜRSOY İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü.
Advertisements

KİŞİSEL VERİLERE İLİŞKİN DÜZENLEMELER HATİCE SARITAŞ HUKUK MÜŞAVİRİ
Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
4. Uluslararası Hastane ve Sağlık Yönetimi Kongresi
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Hastane İşletmeciliği Uzmanı GATA Organ Nakli Koordinatörü
HASTA HAKLARI BİRİM FAALİYETLERİ
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
NENEHATUN KADIN DOĞUM HASTANESİ.
EN TEMEL HASTA HAKKI “hekim seçme hakkı”
HASTA HAKLARI ve UYGULAMALARI
Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
AKREDİTASYON BELGESİNE SAHİP ÖZEL HASTANELERDEKİ
HASTA HAKLARI GELİŞİMİ VE TEMEL İLKELERİ
HASTA HAKLARI GELİŞİMİ VE TEMEL İLKELERİ
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
BAKANLIK HASTA HAKLARI UYGULAMALARI VE
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
HASTA HAKLARI GELİŞİMİ VE TEMEL İLKELERİ
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.
GRUP H LLEDERİZ Prof. Dr. SİBEL GÜNDEŞ & M.Fatih ÖZSARAY (başkan)
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
GATA HEMŞİRELİK YÜKSEKOKULU KLASİK EĞİTİM MEZUNU HEMŞİRELER İLE ENTEGRE EĞİTİM PROGRAMI MEZUNU HEMŞİRELERİN BAŞARI KARŞILAŞTIRMASI Evren ÖRNEK ÖZTÜRK*,
Yrd.Doç. Dr. Celalettin R. ÇELEBİ & Yrd. Doç. Dr. Yücel GELİŞLİ
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Türkiye Yetişkin Öğrenme Projesi Türkiye Yetişkin Öğrenme Profili Araştırması Sonuçları-2013 Yrd. Doç. Dr. Mustafa AKSOY.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BESLENME BİLGİ DÜZEYLERİ VE VÜCUT KİTLE İNDEKSİ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? İbrahim N. I. Abuawad1, Muhammed Abdullayev1,
T - Testi Bağımsız örneklem t – Testi, bir birinden farklı örneklemlerin ölçülen ortalaması ile tahmin edilen ya da bilinen ortalamasının karşılaştırtırılmasında.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Hazırlayan: Uzm. Nazan TORUN
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
GRUP ADI LAST SEEN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
TEMEL KAVRAMLAR VE SAĞLIK HUKUKU
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
İNSAN HAKLARININ TARİHSEL SÜRECİ Prof. Dr. Ayten DEMİR
Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi
Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi Acil Servisine İş Kazası Nedeniyle Başvuran Kazazedelerin Sosyodemografik Özellikleri, İş Kazası Nedenleri, Oluşum.
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
AFETE HAZIRLIK VE BİLGİ DURUM DEĞERLENDİRMESİ
Hatice Şimşek Keskin***
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
ÖĞRENME KAZANIMI Hasta Hakları Yönetmeliğine uygun olarak hasta haklarını koruyabileceksiniz. mustafa gedikli.
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
Ayşe Özkaraman, Nihal Orlu, Öznur Usta Yeşilbalkan, Ayfer Karadakovan
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
İlaç Uygulamalarında Hemşire İzleminin Önemi: X İlaç Uygulaması
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
HASTA HAKLARI H GAMZE DEMİRTEPE EĞİTİM HEMŞİRESİ.
Sunum transkripti:

HEMŞİRELERİN HASTA HAKLARI KONUSUNDA BİLGİ DÜZEYİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BİR ÖRNEK UYGULAMA Mahperi KAVAK

DÜNYADA HASTA HAKLARI Hasta Hakları Bildirgeleri Amerika Hastaneler Birliği Hasta Hakları Bildirisi: 1972 yılında yayımlanmıştır. Lizbon Bildirgesi:1981 yılında Dünya Tabipler Birliği tarafından yayınlamıştır. Amsterdam Bildirgesi:Hasta hakları konusunda en önemli gelişme “Avrupa Hasta Haklarının Geliştirilmesi Bildirgesi Olarak” Amsterdam’da 28- 30 Mart 1994 yılında yayımlanmıştır. Bali Bildirgesi ( Lizbon Iı ):Dünya Tabipler Birliği tarafından Eylül 1995  Hasta Hakları Avrupa Statüsü  

TÜRKİYE’DE HASTA HAKLARI Türkiye'de hasta-hekim ilişkilerini düzenleyen ilk yazılı metin, Türk Tabipleri Birliği tarafından 1960'da hazırlanan “Tıbbi Deontoloji Nizamnamesi”dir. Türkiye'de Sağlık Bakanlığı'nca hazırlanan “Hasta Hakları Yönetmeliği” 1 Ağustos1998 tarih ve 23420 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Bu yönetmelik Avrupa Hasta Hakları Bildirgesi'nin hemen hemen aynısıdır

ARAŞTIRMANIN AMACI Bu araştırma; Hemşirelerin hasta hakları konusunda bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Alt Amaçlar: Hemşirelerin hasta hakları konusu ile ilgili görüşleri; Mesleki yılına göre hasta hakları konusunda düşünceleri değişiyor mu? Eğitim durumuna göre düşünceleri farklılaşmakta mıdır? Hasta hakları ile ilgili düşüncelerin dağılımı nasıldır? Hasta hakları ile ilgili ne kadar doğru bilgiye sahipler?

ARAŞTIRMANIN EVRENİ ve ÖRNEKLEMİ Araştırmanın evreni: İstanbul ilinde bir Eğitim ve Araştırma hastanesinde çalışan hemşireler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi: Evren içerisinden tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen 127 hemşireden oluşmaktadır.

VERİLERİN TOPLANMASI Verilerin toplanmasında; Araştırmacı tarafından literatür doğrultusunda oluşturulan anket formu kullanıldı. Anketlerin dağıtılması ve uygulanması bizzat araştırmacı tarafından gerçekleştirildi. Anket formu; hemşirelerin; Sosyodemografik ve mesleki özelliklerine , Hasta hakları ile ilgili eğitim alma ve bilgi sahibi olma, Sağlık hizmetlerinden faydalanma , Bilgi alma,korunma,hasta rızası,tıbbi araştırmalarda rıza, olmak üzere toplam 19 sorudan oluşturuldu.

VERİLERİN ANALİZİ Çalışmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde; Faktör analizi Korelasyon Analizi Anova –scheffe analizi T Testi Analizi uygulanmıştır.

BULGULAR ve TARTIŞMA Çalışma sonucunda elde edilen bulgular 4 başlık altında incelenip tartışılmaktadır; Hemşirelerinin sosyo- demografik ve mesleki özellikleri, Hemşirelerinin hasta hakları ile ilgili eğitim programına katılma durumu Hemşirelerinin hasta hakları ile ilgili bilgi durumu Hemşirelerin sağlık hizmetlerinden faydalanma ,bilgi alma,korunma,hasta rızası ve tıbbi araştırmalarda rıza konusunda bilgi durumu.

SOSYO- DEMOGRAFİK VE MESLEKİ ÖZELLİKLER

SOSYO- DEMOGRAFİK VE MESLEKİ ÖZELLİKLER Araştırmaya katılan hemşirelerin %89’u kadın, %11’i erkektir. Araştırmaya katılan hemşirelerin öğrenim durumu dağılımı Öğrenim Durumu n % Sağlık Meslek Lisesi 38 29,9 Ön lisans 51 40,2 Lisans 32 25,2 Yüksek lisans/Doktora 6 4,7 Toplam 127 100,0

Araştırmaya katılan hemşirelerin hasta haklarına yönelik herhangi bir eğitim programına katılımına göre dağılımı Eğitim programına katılım durumu n % Evet 59 47,2 Hayır 66 52,8 Toplam 125 100,0 Cevapsız 2

Araştırmaya katılan hemşirelerin hasta hakları konusunda yeterli bilgiye sahip olma durumuna göre dağılımı Hasta hakları konusunda yeterli bilgiye sahip olma durumu n % Evet 81 64,3 Hayır 45 35,7 Toplam 126 100,0 Cevapsız 1

Araştırmaya katılan hemşirelerin öğrenim durumuna göre alt boyut puan ortalamalarının Anova ve Scheffe testi sonuçları

Hasta Rızası 9,045 3,015 4,240 0,007 Alt Boyutlar Kareler Toplamı Sd Ortalama Kareler F p Faydalanma Hakkı Gruplar arası 2,129 3 0,710 1,614 0,190 Grup içi 54,066 123 0,440 Toplam 56,194 126 Bilgi Alma Hakkı 5,312 1,771 3,178 0,057 68,527 0,557 73,839 Korunma Hakkı 1,034 0,345 0,931 0,428 45,570 0,370 46,604 Hasta Rızası 9,045 3,015 4,240 0,007 87,467 0,711 96,512 Tıbbi Araştırmalarda Rıza 1,425 0,475 1,226 0,303 47,653 0,387 49,078

Araştırmaya katılan hemşirelerin öğrenim durumuna göre alt boyut ortalamalarının anova testi sonuçlaı incelendiğinde ; faydalanma hakkı, bilgi alma hakkı, korunma hakkı ve tıbbı araştırmalarda rıza alt boyutlarında hemşirelerin puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir(p>0,05).Hasta rızası alt boyutunda ise hemş.öğrenim durumuna göre puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir(p<0,05).

HASTA RIZASI Alt Boyut Öğrenim Durumu Ortalamalar Farkı p Sağlık Meslek Lisesi Ön lisans 0,5142 0,049 Lisans 0,1086 0,962 Yüksek lisans/doktora -0,4123 0,744 Sağlık meslek lisesi -0,5142 -0,4056 0,214 -0,9265 0,096 -0,1086 0,4056 -0,5208 0,589 0,4123 0,9265 0,5208

Araştırmaya katılan hemşirelerin yaş gruplarına göre alt boyut puan ortalamalarının Anova ve Scheffe testi sonuçları

Alt Boyutlar Kareler Toplamı Sd Ortalama Kareler F P Faydalanma Hakkı Gruplar arası 3,320 2 1,660 3,893 0,023 Grup içi 52,874 124 0,426 Toplam 56,194 126 Bilgi Alma Hakkı 3,419 1,709 3,010 0,053 70,420 0,568 73,839 Korunma Hakkı 0,742 0,371 1,003 0,370 45,862 46,604 Hasta Rızası 1,921 0,961 1,259 0,287 94,591 0,763 96,512 Tıbbi Araştırmalarda Rıza 0,202 0,101 0,256 0,775 48,876 0,394 49,078

Faydalanma Hakkı 29- 30-39 0,3785 0,023 -0,3785 Alt Boyut Yaş grupları Ortalamalar Farkı P Faydalanma Hakkı 29- 30-39 0,3785 0,023 40+ 0,2387 0,348 -0,3785 -0,1398 0,644 -0,2387 0,1398

Araştırmaya katılan hemşirelerin cinsiyete göre alt boyut puan ortalamalarının T testi sonuçları

Hasta Rızası 3,9027 0,84213 -2,000 0,048 Alt Boyutlar Cinsiyet n Ortalama Std. Sapma t P Faydalanma Hakkı Kadın 113 4,5015 0,63951 0,006 0,995 Erkek 14 4,5000 0,89395 Bilgi Alma Hakkı 4,1106 0,71880 1,138 0,257 4,3571 1,08182 Korunma Hakkı 4,5693 0,59709 0,771 0,442 4,7024 0,70462 Hasta Rızası 3,9027 0,84213 -2,000 0,048 4,3929 1,04105 Tıbbi Araştırmalar da Rıza 4,4720 0,63889 -1,102 0,273 4,6667 0,47140

SONUÇ ve ÖNERİLER Bu Araştırmada; Sağlık Meslek Lisesi Mezunu hemşirelerin hasta rızası konusunda bilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu, Hemşirelerin eğitim durumları yükseldikçe hasta hakları konusunda farkındalık düzeylerinin arttığı,

Hasta rızası alt boyutunda; erkek hemşirelerin kadın hemşirelere oranla bilgi düzeylerinin daha iyi olduğu, Faydalanma hakkı alt boyutunda; 29 yaş ve altı hemşirelerin, 30–39 yaş grubundaki hemşirelere oranla sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkı konusunda bilgi düzeylerinin daha iyi olduğu görüldü.

SONUÇ ve ÖNERİLER Hasta hakları konusunda bilgi sahibi olmak hasta ve sağlık çalışanı arasında var olan önyargıları yok ederek, daha sağlıklı, huzurlu olarak hizmet alma ve hizmet verme işleminin gerçekleşmesini sağlar. Bu nedenle kurumda çalışan personele hasta hakları konusunda eğitimlerin düzenli olarak uygulanması, oryantasyon eğitimlerinde bu konuya yer verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TEŞEKKÜR EDERİM