EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EFQM MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞTİMDE MÜKEMMELLİK MODELİ
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ BİLİNÇLENDİRME EĞİTİMİ
1. GİRDİ KRİTERLERİ PUANLANDIRMA MATRİSLERİ
Kalite Kavramı.
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ BİLİNÇLENDİRME EĞİTİMİ
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
SÜREÇ YÖNETİMİ İLE HIZLI BÜYÜMEYİ YÖNETMEK
Yönetim, Yönetişim ve Liderlik Management, Governance, Leadership
 Ulusal ortaklık organizasyon üyelerinden oluşan ve Avrupa’nın önemli bölgesi olan Brüksel’ de kurulmuştur.  EFQM, Avrupalı iş adamlarına çok daha.
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
KADINLARIN VE KADIN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ GÜÇLENDİRİLMESİ HİBE PROGRAMI GÜÇLÜ KADIN GÜÇLÜ TOPLUM PROJESİ STRONG WOMEN STRONG SOCIETY PROJECT TR2009/ /69.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
KALİTE YÖNETİMİ (EĞİTİMDE).
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
EFQM Mükemmellik Modeli AVRUPA KALİTE YÖNETİMİ VAKFI
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
MODERN YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Kalite Temsilcisi Handan KUZPINARI
MÜKEMMELLİK YOLCULUĞU VE EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
TÜSİAD - KalDer KALİTE ÖDÜLÜ’nün AMACI ve ULUSAL KALİTE HAREKETİ İLE İLİŞKİSİ Kalite bilincini ve Toplam Kalite Yönetimi anlayışını ülke çapında yaymak.
T.C. DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ ENDÜSTRİYEL DEMOKRASİ SILA DAVULCU.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
SAĞLIKTA PERFORMANS YÖNETİMİNİN DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI Haziran 2007 Ankara Dr. Mehmet DEMİR.
Performans ölçme ve değerlendirme güz
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
İNOVASYON.
TRABZON MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ KURULUŞ TANITIMI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
KalDer ve Mühendislik Eğitiminden Beklentiler Dr. Aydın Kosova, 20 MAYIS 2004 KalDer : Centrum İş Merkezi, Aydınevler San. Cad. No: 3 Küçükyalı İstanbul.
LİDER KİME DENİR? 1. Yönetimde yetke ve etkisi olan kimse, önder, şef. 2. Bir partinin ya da bir örgütün en üst düzeyde yönetimiyle görevli kimse. 3. Bir.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI EĞİTİMDE KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Süreç Yönetimi.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
TRABZON MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
Toplam Kalite Yönetimi
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
MEB TKY UYGULAMALARI ÖDÜL YÖNERGESİ Nihat BÜLBÜL Bilişim Teknolojileri Öğretmeni.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
Kalite Yönetimi Yrd.Doç.Dr. Murat Tanık.
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜK VE BAĞLI BİRİMLERİN KALİTE YOLCULUĞU
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Sunum transkripti:

EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ Gülcan İZMİR

İhtiyaçlara uygunluk (Crosby) KALİTE NEDİR ? İhtiyaçlara uygunluk (Crosby) Amaca uygunluk (Juran) Talebe uygun ve düşük maliyette istenen standartlık ve güvenilirlik derecesi (Deming)

TOPLAM KALİTE NEDİR? Tüm organizasyonun kaliteyi sürekli ve verimli bir şekilde sağlamak üzere seferber edilmesidir.

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ Planlı yönetilen kalite iyileştirme süreçleriyle kuruluşun performansının sürekli olarak gelişmesini sağlayan katılımcı bir yaklaşımla; kalite, hizmet ve yenilik yaratmada sürekli gelişmeyi öneren, müşteri odaklı, stratejik ve sistematik bir yönetim anlayışıdır. MUAYENE VE TEST TOPLAM KALİTE KALİTE KONTROL KALİTE GÜVENCE

DÜNYADAKİ KALİTE ÖDÜLLERİ Deming Ödülü – 1951 – Japonya Malcolm Baldrige Ulusal Kalite Ödülü – 1987 – ABD Avrupa Kalite Ödülü – 1992 Ulusal Kalite Ödülü - 1993

ÖDÜL MODELLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

ÖDÜL KATEGORİLERİ İşletme Kategorileri Kamu Sektörü Büyük Ölçekli İşletmeler (BÖİ) Operasyonel Birimler Bağımsız KOBİ Bağlı KOBİ Kamu Sektörü Eğitim Sektörü Sağlık Sektörü Kamu Yönetimi ve Hizmetleri Sivil Toplum Kuruluşları ( STK)

MODELİN ORTAYA ÇIKIŞI 1988’de “Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı” 14 üye ile kuruldu. Misyonu; “Avrupa’daki kuruluşların sürdürülebilir mükemmelliğini sağlayabilmek için itici güç olmak.” Vizyonu; “Avrupa’daki kuruluşların mükemmel olduğu bir dünya”

MODELİN ORTAYA ÇIKIŞI - 2 1992 - “İş Mükemmelliği Modeli” geliştirildi. Bu model; müşteri tatmini, çalışanların tatmini ve toplum üzerindeki etki konularındaki başarının, politika ve stratejilerin, çalışanların, kaynakların ve süreçlerin uygun bir liderlik anlayışıyla yönlendirilmesi ile sağlanabileceğini ve böylece iş sonuçlarında mükemmelliğe ulaşılabileceğini vurgulamaktadır.

MODELİN İÇERİĞİ ve YAPISI Zorunluluk içermeyen 9 ana kriter üzerine kurulmuştur. 5’i “Girdi” ve 4’ü “Sonuç” kriterleridir. “Girdi” kriterleri bir kuruluşun yaptığı faaliyetleri içermektedir. “Sonuç” kriterleri organizasyonun neler gerçekleştirdiğini yani başarılarını içermektedir. Sonuçlar, girdilerden kaynaklanmakta ve girdiler, sonuçlardan alınan geribildirimle iyileştirilebilmektedir.

MODELİN İÇERİĞİ ve YAPISI - 2

MODELİN İÇERİĞİ ve YAPISI - 3 Model’deki dokuz ana kriter; kuruluşun mükemmelliğe erişme yolunda gösterdiği çabalara ilişkin değerlendirmeleri içermektedir. Mükemmellik modelinin her bir kriteri mükemmellik yolculuğunda organizasyonun uygulaması gereken özdeğerlendirme ve sürekli gelişme faaliyetlerinin yer aldığı alt kriterlerden oluşmaktadır. Modelde, 24’ü girdi ve 8’i sonuç olmak üzere toplam 32 alt kriter bulunmaktadır.

GİRDİ KRİTERLERİ “NASIL ?” sorusuna cevap aramaktadır. 1e 1d 1c 1 ALT KRİTERLER Alt kriter açıklamaları LİDERLİK SÜREÇLER 5e 5d 5a 5b 5c 1d 1b 1a 1c 1e 1 5

SONUÇ KRİTERLERİ “NE” elde edildiğini incelemektedir. MÜŞTERİ İLE İLGİLİ SONUÇLAR TEMEL PERFORMANS SONUÇLARI 6a 6b 9a 9b Kuruluşun gerçek performansı Kuruluşun hedefleri ile karşılaştırma UYGUN YERLERDE Rakip performansları Sınıfında “En iyiler” ile karşılaştırma 6 9

MODELİN KRİTERLERİ GİRDİLER SONUÇLAR Liderlik Politika ve Strateji Çalışanlar İşbirlikleri ve Kaynaklar Süreçler SONUÇLAR Müşterilerle İlgili Sonuçlar Çalışanlarla İlgili Sonuçlar Toplumla İlgili Sonuçlar Temel Performans Sonuçları

KRİTER 1: LİDERLİK Tanımı: Mükemmel liderler; vizyonu ve misyonu geliştirirler ve onların gerçekleştirilmesini kolaylaştırırlar. Kalıcı başarı için gerekli olan kurumsal değerleri ve sistemleri geliştirirler ve bunları faaliyetleri ve davranışları ile yaşama geçirirler. Değişim dönemlerinde, amacın tutarlılığını sağlarlar. Gerektiğinde kuruluşun yönünü değiştirebilirler ve izlenmesi için diğerlerini cesaretlendirirler.

KRİTER 2: POLİTİKA ve STRATEJİ Tanımı: Mükemmel kuruluşlar; içinde yer aldığı pazarı ve sektörü göz önünde tutan paydaş odaklı bir strateji geliştirerek misyon ve vizyonunu hayata geçirirler. Stratejiyi gerçekleştirmek için politikalar, planlar, amaçlar ve süreçler oluştururlar ve uygularlar.

KRİTER 3: ÇALIŞANLAR Tanımı: Mükemmel kuruluşlar; çalışanların bilgi birikimlerini ve tüm potansiyellerini bireysel düzeyde, ekip düzeyinde ve kuruluşun bütününde yönetir, geliştirir ve özgürce kullanmalarını sağlarlar. Tüm çalışanlara adil ve eşit davranır, onların faaliyetlere katılımını sağlar ve onları yetkelendirirler. Beceri ve bilgi birikimlerini kuruluşun çıkarları doğrultusunda kullanmaları için çalışanlarına önem vererek, onları tanıyarak ve başarılarını takdir ederek, motive eder ve sürekli katılımlarını sağlar.

KRİTER 4: İŞBİRLİKLERİ VE KAYNAKLAR Tanımı: Mükemmel kuruluşlar; Politika ve stratejilerini ve süreçlerinin etkin bir biçimde işleyişini destekleyecek biçimde dış işbirliklerini, tedarikçilerini ve iç kaynaklarını planlar ve yönetirler. Planlama sırasında ve işbirliklerini ve kaynaklarını yönetirken kuruluşun, toplumun ve çevrenin mevcut durumundaki ve gelecekle ilgili gereksinimlerini dengelerler.

KRİTER 5: SÜREÇLER Tanımı: Mükemmel kuruluşlar; Politika ve stratejilerini destekleyecek, müşterilerini ve diğer paydaşlarını tam olarak tatmin edecek ve onlar için katma değerin artmasını sağlayacak biçimde süreçlerini tasarlar, yönetir ve iyileştirirler.

KRİTER 6: MÜŞTERİLERLE İLGİLİ SONUÇLAR Tanımı: Mükemmel kuruluşlar; müşterileri ile ilgili olarak kapsamlı performans ve algılama göstergeleri kullanır ve başarılı sonuçlar elde ederler.

KRİTER 7: ÇALIŞANLARLA İLGİLİ SONUÇLAR Tanımı: Mükemmel kuruluşlar çalışanları ile ilgili olarak kapsamlı performans ve algılama göstergeleri kullanır ve başarılı sonuçlar elde ederler.

KRİTER 8: TOPLUMLA İLGİLİ SONUÇLAR Tanımı: Mükemmel kuruluşlar, toplumla ilgili olarak kapsamlı performans ve algılama göstergeleri kullanır ve başarılı sonuçlar elde ederler

KRİTER 9: TEMEL PERFORMANS SONUÇLARI Tanımı: Mükemmel kuruluşlar, politika ve stratejilerin temel unsurları ile ilgili olarak kapsamlı performans göstergeleri kullanır ve başarılı sonuçlar elde ederler.

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ VE EFQM MODELİ EFQM Mükemmellik Modeli, Toplam Kalite Yönetiminin sürekli gelişmesi ve yaygınlaşması için geliştirilen modellerden biridir. EFQM Mükemmellik Modeli, organizasyonda iş stratejileri oluşturulmasını ve geliştirilmesini sağlayan bir toplam kalite tekniğidir. Bu teknik sayesinde müşteri odaklılık, çalışanların katılımı, süreçlerde sürekli iyileşme ve gelişme gibi toplam kalite yönetimi kavramları değerlendirilerek, sürekli geliştirilmektedir.

ÖZDEĞERLENDİRME Kuruluşun kuvvetli yönleri ve iyileştirmeye açık alanları belirlenir. Gelişmelerin düzenli ölçülmesi için somut verilere dayalı bir sistemdir. Çalışanları Mükemmelliğin Temel Kavramları konusunda eğitir. Kuruluşu hem kurum hem de iş birimi düzeyinde değerlendirir. İyi uygulamaların ortaya çıkmasını sağlar. Avrupa genelinde kabul görmüş kriterlerin kullanılması ile benzer veya farklı nitelikteki başka kuruluşlar ile karşılaştırılma yapılmasını sağlar. İş planı ve stratejilerin oluşturulmasını iyileştirir.

EFQM-KalDer İşbirliği EFQM-NPO ilişkisi Modeldeki değişiklikler Eğitimler Lisans Telif hakları

EFQM MÜKEMMELLİK AŞAMALARI

ULUSAL KALİTE ÖDÜLÜ Amacı; Kalite bilincini ve Toplam Kalite Yönetimini ülke çapında yaygınlaştırmak Kalite için ulusal bir değer sistemi yaratmak Kalite düzeyine uluslararası platformda rekabet gücü kazandırmak Toplam Kalite Yönetiminde başarılı kuruluşları belirlemek ve kazandıkları deneyimin ülke çapında paylaşılmasını sağlamaktır.

ULUSAL KALİTE ÖDÜLÜ Türkiye’de Kurumsal Mükemmellik anlayışının yaygınlaştırılması ve bu alanda başarılı örneklerin ortaya çıkarılarak kazanılan deneyimin paylaşılması amacıyla 1993 yılından bu yana yürütülmektedir. Ulusal Kalite Ödülü değerlendirmeleri, Avrupa Kalite Ödülü’ nde de kullanılan EFQM Mükemmellik Modeli esas alınarak ve bu konuda özel yetiştirilmiş değerlendiricilerden oluşan ekipler tarafından yapılmaktadır. Ulusal Kalite Ödülü 3 ana kategoride verilmektedir; İşletme Kategorileri Kamu Kategorileri Sivil Toplum Kuruluşları Kategorisi

MODELİ UYGULAMAYA BAŞLAMA NEDENLERİ İyileştirme için fırsatlar yaratması, Sürekli iyileştirmenin sistematikliğinin sağlanması, Kuruluşun rekabetçi konumunun artırılması, TKY faaliyetleri için itici bir güç olması, Çalışanlar arasında takım ruhunun oluşturulması, İş sonuçlarında sürekli iyileşmenin sağlanması, Kuruluşun her alanında kalite bilincinin artırılması.

Modelin Kuruluşa Kazandırdıkları -1 Kuruluş içi iletişimin artması İş sonuçlarında iyileştirmelerin sağlanması Toplam Kalite araçlarının kullanımının yaygınlaşması Süreç yaklaşımının benimsenmesi Kıyaslama tekniğinin yerleşmesi Bireysellikten takım çalışmasına geçilmesi Şirket imajının olumlu etkilenmesi Önceliklerin tanımlanması Politika ve stratejinin günlük işlere entegrasyonunun sağlanması

Modelin Kuruluşa Kazandırdıkları-2 Politika ve stratejinin günlük işlere entegrasyonunun sağlanması Yöneticilerin Toplam Kalite yaklaşımını daha iyi benimsemesi Çalışanların eğitimine verilene önemin artması Çalışanların memnuniyetinde artış olması Müşteri memnuniyetinde artış olması Yöneticilerin örnek model olma eğilimi göstermesi Kuruluşun kar marjında artış olması Kuruluşun pazar payında artış olması

RADAR HESAPLAMA METODU RADAR YAKLAŞIMI esults - Sonuçlar pproach - Yaklaşım eployment - Yayılım ssessment - Değerlendirme eview - Gözden geçirme R A D

RADAR BOYUTLARI ve UNSURLARI Sonuçlar Eğilimler Hedefler Karşılaştırmalar Yaklaşımdan kaynaklanma Yaklaşım Sağlam temelli Bütünleşik Yayılım Uygulama Sistematiklik Değerlendirme ve Gözden Geçirme Ölçme Öğrenme İyileştirme