Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı 31.10.2013.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
Uluslararası gelişmeler,
Türkiye Ekonomisi: Kısa ve Uzun Dönemde Sorunlar
Yeni Ekonomik Program ve Bekleyişler
Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
GLOBAL FİNANSAL KRİZİN TÜRK KAMU MALİYESİNE YANSIMALARI
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
MALİ KURALLAR VE MALİ DİSİPLİN
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
GELENEKSEL KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI
Mali İzleme 2005 Yıl Sonu Raporu
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
UluslararasI Rekabet Gücü PolİtİkalarI
5. İzmir İktisat Kongresi
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
PERFORMANS PROGRAMI SÜRECİ VE SGB.net SİSTEMİ UYGULAMASI
Makroekonomi.
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye Ekonomisinde Enflasyon ve Büyüme Ekonomik Araştırma Forumu Konferansı İstanbul, 04 Ekim 2007 Prof. Dr. Seyfettin Gürsel.
BÜTÇE AÇIKLARI.
EKONOMİK KALKINMA İÇİN MUHASEBE DENETİMİ MESLEĞİ
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
İzmir İktisat Kongresi 31 Ekim 2013 Mehmet Şimşek Maliye Bakanı.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
KÜRESEL KRİZ VE TÜRKİYE EKONOMİSİ
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
YEREL YÖNETİMLERDE MALİ BAĞIMLILIK SORUNU Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı Devlet Planlama Teşkilatı 15 Eylül 2010.
Yüksek ve İstikrarlı Büyüme Perspektifinde Türkiye Ekonomisi
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KÜRESEL KRİZ VE TÜRKİYE EKONOMİSİ
Uluslararası Gelişmeler, Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sektörüne Yansımaları Eylül 2009.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Türkiye Bankalar Birliği 50. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılması Prof. Dr. Davut AYDIN ANADOLU ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Mart 2010 Asya Thermal Resort Otel.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Makro İktisat İktisadi Analiz
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
Klasik iktisadi yaklaşım
Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ.
KAMU MALİYESİ.
Devlet borçlanması-3.Hafta
2011 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mali Alan ve İhtiyari Maliye Politikası: Küresel Kriz Sürecinde Türkiye Örneği Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı 14 Ekim Ulusal İktisat Sempozyumu,
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
İKTİSAT POLİTİKALARI VE EKONOMİK İSTİKRAR
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı

1990’lı Yıllarda Türk Kamu Maliyesi

2000 Sonrası Kamu Maliyesinde Bazı Yapısal Reformlar Sosyal güvenlik reformu (1999, 2006) Kamu İhale Kanunu / Kamu İhale Kurumu Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Fonların tasfiyesi Döner sermaye sayılarının azaltılması, sistemin düzenlenmesi Özel gelir-özel ödenek uygulamalarına son verilmesi Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Çok yıllı bütçeleme sistemine geçilmesi, stratejik planlama ve performans esaslı bütçeleme uygulamalarına hız verilmesi KİT sisteminde rasyonel bir fiyatlama rejimi / ticari olmayan bir çok indirime son verilmesi Tarımsal destekleme rejiminde reform Düzenleyici ve denetleyici kurulların kurulması (Bankacılık, tütün, alkol, şeker, enerji, telekomünikasyon sektörlerinde)

Kamu Kesimi Faiz Dışı Fazlası Not: Program tanımlı kamu kesimi genel dengesini yansıtmaktadır. Kamu Kesimi Faiz Dışı Fazlası/GSYH, Yüzde Ortalama (Yüzde 0,8)

Bir Defalık Gelirler (GSYH’ya Oran)

Borç Stoku Dinamiği (GSYH’ya Oran, Yüzde) Söz konusu dönemde genel devlet faiz dışı fazlası (özelleştirme gelirleri hariç) yıllık bazda ortalama olarak genel brüt borç stokunda yüzde 5 puanlık; büyüme ise yüzde 3,5 puanlık bir azalış sağlamış, genel devlet borç stoku oranı yüzde 74’ten yüzde 36’ya gerilemiştir. Not: Genel devlet borç stoku sağ eksende yer almaktadır.

Gelir Yönlü Mali Uyum (GSYH’ya Oran, Yüzde) Toplam Gelirler: % 29,6 Toplam Gelirler: % 39,7 Genel Devlet Gelirleri / GSYH, %

Devresel Gelir Etkisi Not: Devresel gelir etkisi sağ eksende yer almaktadır.

Faiz Giderlerinin Azalması ve Mali Alan Yaratılması Genel Devlet Harcamaları / GSYH, % Kaynak: Kalkınma Bakanlığı Toplam Harcamalar: %37,0

Yaratılan Mali Alanın Kullanımı MYB Toplam Harcamalarının Kompozisyonu, Yüzde

Yaratılan Mali Alanın Kullanımı MYB Faiz Dışı Harcamalarının Kompozisyonu, Yüzde

Teşekkürler Kamu Maliyemiz İçin Kriz Öncesi ve Sonrası Ortam Küresel Kriz ÖncesiKüresel Kriz Sonrası / Önümüzdeki Dönem Dış Etkiler Küresel Büyüme OrtamıOlumluDaha az olumlu Küresel Likidite ve Sermaye GirişleriOlumluOlumsuz Doğrudan Yabancı YatırımOlumluBelirsiz İç Etkiler BüyümeOlumluOlumlu (Kriz Öncesine Göre Sınırlı) Borç StokuOlumsuzOlumlu (İhtiyatlı Bir Mali Politika İzlenmesi Durumunda) Reel FaizOlumluOlumsuz Faiz Dışı FazlaOlumluOlumlu (Kriz Öncesine Göre Sınırlı) ÖzelleştirmeOlumluKarşılığında Harcama Yaratılması Durumunda Olumsuz KurOlumluBelirsiz

Cari Denge ve Kamu Açığı (İkiz Açık Sorunsalı)

Sonuç ve Öneriler (1) İktisat politikalarına daha fazla yardımcı olacak bir maliye politikası yaklaşımı – Makroekonomik istikrarın korunması/mali alan oluşturulması – Yurt içi tasarrufların artırılması/yatırım ihtiyacı – Kaynakların üretken alanlara yönlendirilmesi – Büyümenin sürdürülebilirliği (AR-GE, yenilikçilik ve teknolojiye daha fazla kaynak) – Ekonomide verimlilik artışı (Eğitim, işgücünün niteliği ve kurumsallaşma…) – İstihdam artışı Harcama programlarının rasyonalizasyonu – Mali kural: Harcama düzeyi ya da artış tavanı – Cari gider ve transferlerin kontrol altında tutulması (Kamu tüketimi) – Kamu altyapı yatırımlarına daha fazla kaynak ayrılması ve yeniden önceliklendirme – Etki analizine tabi tutularak önceliklendirme Özel gelir – özel ödenek uygulamalarının sınırlandırılması, ademi tahsis ilkesine uyum Ödenek üstü harcamaya imkan veren düzenlemelerin gözden geçirilerek Meclisin bütçe hakkının güçlendirilmesi

Sonuç ve Öneriler (2) Kamu gelirlerinin kalitesinin artırılması – Vergi yükü daha fazla artırılabilir mi? – Dolaylı/ dolaysız vergi dengesi – Dolaylı vergiler tüketimi kısmakta başarılı mı? – Gelirlerin yüksek oranda konjonktüre duyarlılığı bir sorun mu? – Vergi istisna ve muafiyetlerinin gözden geçirilmesi – İndirimli KDV oranı uygulamasının sınırlandırılması Özel sektör kaynaklarının üretim ve büyümeyi artırıcı alanlara yönlendirilmesi – Kentsel rantlar/ üretimden gayrimenkule kayış – Üretim faktörlerinin etkin dağılımında bir araç olarak vergi politikası Bir defalık gelirlerin bir fonda toplanması/bunlara karşılık sürekli harcama yaratılmaması Yaptığımız reformların uygulama ayağının güçlendirilmesi – Çok yıllı bütçeleme sisteminin bağlayıcılığının güçlendirilmesi – Kaynak tahsisinde Kurumsal stratejik planlama / Performans esaslı bütçeleme – İç kontrol / İç denetim sisteminin güçlendirilmesi – Yeni harcama programlarının ve düzenlemelerin uzun dönem etki analizine tabi tutulması – Kamu hesaplarında raporlama/şeffaflık/hesap verebilirlik Etkili bir Sayıştay denetimi

Teşekkürler