Elektrikli ve elektronik ekipman atıkları (EEEA) yönetim tüzüğü genel kuralları. Üretici sorumlulukları. Lefkoşa, Maria Krasteva Atık Uzmanı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Tehlikeli Kimyasallar Yönetimi Şube Müdürü
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Sorular ve Cevaplar.
AB Hukuki Çerçevesi (REACH/CLP) REACH kapsamında tarafların görev ve sorumlulukları Nisan 2010, Türkiye.
KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
ODUNPAZARI GERİ KAZANIM PROJESİ
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
SAİT FAİK GÜLŞEN Dış Ticaret Uzmanı
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
AMBALAJ VE GERİ DÖNÜŞÜM
ELEKTRONİK ATIKLAR VE GERİ DÖNÜŞÜM
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
Dijital Dünyada Yaşamak
ÇALIŞMA VE DİNLENME SÜRELERİ
MEVZUAT Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği Ambalaj Atıklarının.
Daire Başkanı Dr.Ünal HÜLÜR.
HİBE DESTEĞİ VEREN KURUMLAR
2011 YILI BAŞLICA ÇALIŞMALAR Sayılı “Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması Ve Uygulanmasına Dair Kanun” ve Yapı Malzemeleri Yönetmeliği.
SI MESLEK KOMİTELERİ ORTAK TOPLANTISI 31. Grup Elektrik, Elektronik ve Bilişim Sanayii 32. Grup Enerji ve Elektrik Ekipmanları Sanayii 33. Grup Aydınlatma.
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
ELEKTRİKLİ ve ELEKTRONİK EŞYALARDA BAZI ZARARLI MADDELERİN KULLANIMININ SINIRLANDIRILMASINA DAİR YÖNETMELİK - EEE Ekim 2008.
ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
ARICILIK KAYIT SİSTEMİ
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği (Üretici Sorumluluğu)
ATIK YÖNETİMİNDE ENVANTER VE ONLINE UYGULAMALAR ATIK YÖNETİMİ UYGULAMASI (TABS, MOTAT, KDS) Arzu NURAY Şube Md. V.
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
T.C. İZMİR VALİLİĞİ Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
1 ERK İSG&İK – –
ISO 9001:2008 Değişiklikleri Mart Madde No ve Değişiklikler Madde 1.2 “ürünün veya kuruluşun yapısı gereği bu standardın bir veya birkaç maddesinin.
1 Hububat ve Çeltik Alım ve Satış Esaslarına İlişkin Uygulama Yönetmelikleri İle Gelen Yenilikler
AR-GE, İNOVASYON ve ENDÜSTRİYEL UYGULAMA
İZMİR SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Gıda ve Çevre Kontrol Şube Müdürlüğü 2009 Şubat
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 18 Temmuz 2013.
Ambalaj Atığı Yönetiminde Ekonomik Enstrümanlar
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
ORDU İL KOORDİNATÖRLÜĞÜ
İKTİSAT Girişimcilik - İşimizi Kuruyoruz -. Girişimcilik - İşimizi Kuruyoruz  Faaliyet konusu. İşletme hangi ürün ve hizmetleri üretecektir?  Mülkiyet.
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
BASIN AÇIKLAMASI – CAN VE MAL GÜVENLİĞİNİ SAĞLAMAK AMACIYLA HAZIRLANAN “BİNALARIN YANGINDAN KORUNMASI HAKKINDA YÖNETMELİK” YENİ HALİYLE BİR.
1. 2 Cari İşlemler Satıcı, Alıcı,Personel, Lokasyon ve Banka carilerinin ayrı ekranlardan tanımlanabilmesi. Satıcı, Alıcı,Personel, Lokasyon ve Banka.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
1 YARDIM KURULUŞLARINDA LOJİSTİK YÖNETİMİ Doç. Dr. Murat ERDAL
TEHLİKELİ MADDELER VE MÜSTAHZARLARA İLİŞKİN GÜVENLİK BİLGİ FORMLARININ
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ (AUS) Ali Rıza YÜCEULU Karayolu Düzenleme Genel Müdürü.
T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Sanayide Ambalaj Atık Yönetimi Zeki TERZİOĞLU Ziraat Mühendisi Çevre ve Orman Bakanlığı İSKENDERUN OSB 02 Aralık HATAY.
Büyük endüstriyel kaza riski taşıyan işyerleri, güvenlik raporu veya kaza önleme politika belgesi olmadan işe başlayamayacak. İşyerleri işletmelerini güvenlik.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
TÜRKİYE’DE ATIK YÖNETİMİ İLE GERİ DÖNÜŞÜM
Bilgi Teknolojilerindeki Gelişmelerin Muhasebe ve Denetime Etkileri
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
İşletme Yönetimi.
ATIK YÖNETİMİ Çevre kirliliğinin önlenmesi ve mevcut kirliliğin giderilmesi için gerekli olan sistemli çalışmaların tamamına; ATIK YÖNETİMİ denir.
9. “Alternatif Değerli Metal Kaynağı Olarak Elektronik Atıklar”
YOKSA SİZ ONLARI HALA ÇÖP OLARAK MI GÖRÜYORSUNUZ ?
Sunum transkripti:

Elektrikli ve elektronik ekipman atıkları (EEEA) yönetim tüzüğü genel kuralları. Üretici sorumlulukları. Lefkoşa, Maria Krasteva Atık Uzmanı

Niçin EEEA? Dünyada meydana gelen EEE Atıklarının miktarı hızla artmaktadır. Elektrikli ve elektronik ekipmanlarda bulunan tehlikeli bileşenlerin içeriği , atık yönetmi aşamasında büyük bir endişe teşkil eder. EEEAtıların geri dönüşümü yeterli derecede gerçekleşmemektedir.

EEEA tüzük taslağının ana başlıkları 1. Tefsir (Tanımlar) 2. Kapsam 3. İlgili taraflar 4. Toplama hedefleri 5. Toplama sistemi 6. Geridönüşüm hedefleri 7. Toplama noktaları ve işleme için izinler ve teknik standardlar 8. Üreticiler/ithalatcıların yükümlülükleri 9. Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu

Tüzüğün ana hedefleri Elektrikli ve elektronik ekipman atıklarının oluşumu ve yönetiminde meydana gelecek olumsuz etkileri önleyerek veya azaltarak çevre ve insan sağlığını korumak için kuralları belirler Elektrikli ve elektronik ekipmanların ömür sürecinde rol oynayan tüm ekonomik aktörlerin ve özellikle Elektrikli ve elektronik ekipman atıklarının işlenmesinde doğrudan rol alan operatörlerin çevresel performanslarını geliştirmelerini amaçlar.

“Elektrikli ve elektronik ekipman” veya “EEE” düzgün çalışabilmeleri için elektrik akımına veya elektromanyetik alanlara bağlı olan ekipmanlar ve bu tür akımların ve alanların yaratılması, transferi ve ölçümü amaçlı, dalgalı akım için 1000 voltu doğrudan akım için 1500 voltu geçmeyecek gerilim değerleriyle kullanılmak için tasarlanmış ekipmanlar anlamına gelir”

Tüzük kapsamı 10 belirtici kategori 1. Büyük ev aletleri 2. Küçük ev aletleri 3. Bilgi işlem ve Telekomunikasyon Ekipmanları 4. Tüketici ekipmanları 5. Aydınlatma Ekipmanları 6. Elektrikli ve elektronik aletler 7.Oyuncaklar, Eğlence ve spor ekipmanları 8.Tıbbi Cihazlar 9.İzleme ve kontrol araçları 10. Otomatik satış Makineleri

Büyük ekipmanlar (dış boyutu 50cmden fazla olan) Kategoriler Ekipman türü 1 Isı değişim ekipmanı 2 Ekranlar, monitörler, ve 100cm2 fazla yüzeyi olan ekrana ahip ekipmalar 3 Aydınlatmalar 4 Büyük ekipmanlar (dış boyutu 50cmden fazla olan) 5 Küçük ekipmanlar (dış boyutu 50cmden fazla olmayanlar) 6 Küçük Bilgiİşlem ve telekomunikayon ekipmanları (dış boyutu 50cmden fazla olmayanlar)

Neler EEEA kapamına girmez? Askeri ekipman Flaman ampuller Uzaya gönderilme amaçlı tasarlanmış ekipmanlar Büyük ölçekli sabit endüstriyel araçlar Özellikle ilgili tesisatların bir parçasını oluşturacak şekilde tasarlanmamış ve monte edilmemiş ekipmanlar haricinde, büyük ölçekli sabit tesisatlar Tip onaylı olmayan iki tekerlekli elektrikli taşıtlar hariç, kişileri veya malları taşıma araçları Özellikle profesyonel kullanıma yönelik sunulan karayolu dışında kullanılan hareketli makineler Sadece işletmeden işletmeye temelinde sunulan, özel olarak yalnızca araştırma ve geliştirme amacıyla tasarlanmış ekipmanlar; Kullanım süreleri dolmadan önce enfektif olmalarının beklendiği hallerde, tıbbi cihazlar ile in vitro diyagnostik tıbbi cihazlar ve vücuda yerleştirilebilir aktif tıbbi cihazlar.

Kimler etkilenmektedit? Yetkili Makam: Çevre Koruma Dairesi Üreticiler/İthalatcılar Dağıtıcılar/perakendeciler Belediyeler Toplama ve/veya geri dönüşüm ve geri kazanım da dahil olmak üzere işleme yapan operatörler Tüketiciler

Toplama hedefleri Her yıl özel hanelerden kişi başına en az 4 kilo EEE Atığı aşşağıdaki şekilde toplanmalıdır: 2014 yılı için 0.5 kg/kişi 1 kg/inh for year 2015 1.5 kg/inh for year 2016 2 kg/inh for year 2017 3 kg/inh for year 2018 Önceki üç yılda piyasaya sürülen Elektrikli ve Elektronik Ekipmanların ortalama ağırlığının %45i Önceki üç yılda piyasaya sürülen Elektrikli ve Elektronik Ekipmanların ortalama ağırlığının %65i veya alternatif olarak bölgede oluşan Elektrikli ve Elektronik Ekipman Atıklarının %85i.

EEEA toplama sistemi Toplama yolları: Son kullanıcılar için maliyet Elektrikli ve Elektronik Ekipman Atıklarının ayrılmamış belediye atığı olarak atılmasını en aza indirmek ve EEEAtıklarının yüksek düzeyde ayrı toplanmasını sağlamak Toplama yolları: Mevcut toplama noktaları (hurdalıklar) Dağıtıcılar zinciri – mevcut dükkanlar Tüm perakende satışyerleri için perakendeciler hazırda bulunan herhangi bir küçük EEE Atığını tüketiciden herhangi bir ücret talep etmeden almalıdırlar Her 15 000 kişi başına en az bir toplama noktası Son kullanıcılar için maliyet Son kullanıcılar hiç bir ücret ödemeden EEE Atıklarını geri verebilirler Toplama için alan izinlendirilmesi Toplama alanı taslak tüzükteki teknik standartlara uymalı ve izinlendirilmiş olmalıdır

EEE Atıkları nelerden oluşur? Demirden oluşan metal (Demir, paslanmaz çelik) Demir dışı Metal (Alüminyum, bakır) Plastikler Baskılı devre kartı Piller Kondensatörler Sıvı kristal ekran LCD Katot Işın tüpü Civalı anahtarlar

Büyük beyaz eşyalar (kategori 1) – ortalama içerik – kategori bileşim tahmini

Kategori 2 küçük ev aletleri – ortalama içerik – kategori bileşim tahmini

Aletler Geridönüşüm hedefleri Gerikazanım hedefleri 1.Büyük Ev Aletleri 75% 80% 2.Küçük Ev Aletleri 50% 70% 3.Bilgi İşlem ve Telekomünikasyon Ekipmanı 65% 4.Tüketici Ekipmanı 5. Aydınlatma Ekipmanı 6. Elektrikli ve Elektronik Aletler 7. Oyuncaklar, Eğlence ve Spor Ekipmanı 8.Tıbbi Cihazlar 9. İzleme ve Kontrol Araçları 10. Otomatik Satış Makineleri

EEE Atıklarını toplayan ve işleyen operatörlerin İzinleri EEE Atıklarını yada EEE Atık parçalarını toplayan ve/veya taşıyan herhangi bir kuruluş yada teşebbüsün (EEE dağıtıcıları dahil) Çevre Koruma Dairesi tarafından verilen bir izine sahip olmaları gerekmektedir. EEE Atıklarını işleme ve depolama operasyonu yapan herhangi bir kuruluş yada teşebbüsün Çevre Koruma Dairesi tarafından verilen geçerli bir izine sahip olmaları gerekmektedir. İşlem alanlarındaki uygulamalı teknolojiler hedeflere ulaşılmasını sağlayacak şekilde yerine getirilmelidir İzin, taslak tüzükte belirlenen teknik koşullara uymak için gerekli tüm şartları içermelidir. İşleme tesislerinin bu geridönüşüm oranlarına ulaşıldığını gösterebilmeleri gerekmektedir.

Üreticiler/ithalatcıların bilgi sağlama yükümlülükleri Üreticiler/İthalatcılar veya dağıtıcıların kullanıcıları bilgilendirmeleri gereken konular: kullanıcıların EEE Atıklarının toplanmasına katkı koymada rolleri EEE Atıklarını ayrılmamış belediye atığı olarak atılmaması ve bu tür EEE Atıklarının ayrı toplanması gereksinimi mevcut toplama/geri götürme tesisleri, Üreticiler/İthalatcılar işleme tesislerine, bileşenleri, materyalleri ve tehlikeli maddelerin yerlerini ayırt edebilmeleri için gereken bilgileri sağlamak zorundadırlar Üreticiler/İthalatcılar yeniden kullanım merkezlerine, işleme ve geridönüşüm tesislerine piyasaya sürülen her yeni EEE ile ilgili parçalarına ayırma ve işleme ile ilgili ücretsiz bilgi vermelidir.

Üretici/İthalatcıların etiketleme ve işaretleme yükümlülükleri EEE Atıklarının ayrılmamış belediye atığı olarak atılmasını azaltmak ve ayrı toplanmasını kolaylaştırmak için üreticiler piyasaya sürülen ürünleri uygun şekilde işaretlemelidir Üreticiler kendilerini, aletlerin üzerinde görünebilir, okunabilir ve dayanıklı ve aşağıdaki bilgileri içeren bir işaretle tanımlamalrı gerekmektedir: Gerçek yada tüzel kişinin adı ve KKTC istatistiki kimlik numarası. Üretim tarihi /piyasaya 13 ağustos 2005ten sonra sürülen İşaretleme yeri: ekipman üzerinde, servis kitapçığı üzerinde veya kullanım klavuzu üzerinde, garanti belgesi veya paketleme üzerinde  

Üreticilerin/İthalatclıarın kayıt yükümlülükleri Her EEE ithalatcısı,ÇKDairesinde tutulacak EEE ithalatcı kamu kaydında kaydedilecektir. EEE İthalatcıları Kaydına kayıt olmak için başvurular EEEkipmanın KKTCye ithalinden 10 gün içerisinde Daireye yapılacaktır ÇKDairesi ithalatcıları, başvuru alındıktan 15 gün içerisinde, İthalatcı Kaydına kaydeder

Piyasaya sürülüş yılına göre ekipman türleri Sistem EEEA WEEE EEE evsel kullanım için EEE evsel olmayan kullanım için 13.8.2005ten sonra piyasaya sürülmüş 13.8.2005 (tarihi) önce piyasaya sürülmüş 13.8.2005ten sonra piyasaya sürülmüş 13.8.2005 (tarihi) önce piyasaya sürülmüş Kendi ürünlerinin atıkları Üreticiler/Kullanıcılar evler hariç Kendi ürünlerinin atıkları Pazar payına göre

Üreticilerin evsel EEE Atıkları için mali yükümlülükleri Üreticiler/İthalatcılar evsel EEE Atıklarının en az toplanması, işlemi, geri kazanımı ve çevreci bir şekilde imha edilmesi konusunda finansman sağlamalıdır 13 Ağustos 2005ten sonra piyasaya sürülen ürünler için her üretici/ithalatcı kendi ürünlerinin atıklarından sorumlu olacaktır 13 Ağustos 2005ten önce piyasaya sürülen ürünlerin (tarihi atık) mali sorumlulukları ürün türüne göre Pazar payına bakılarak ithalatcılar tarafından gerçekleştirilir.

Üreticilerin evsel olmayan EEE Atıkları için mali yükümlülükleri Üreticiler/İthalatcılar 13 Ağustos 2005ten sonra piyasaya sürülen evsel olmayan EEE Atıklarının toplanması, işlemi, geri kazanımı ve çevreci bir şekilde imha edilmesi konusundaki maliyetler üreticiler/ithalatcılar tarafında karşılanmalıdır. Tarihi atıkların yeni eşdeğer ürünlerle veya aynı fonksiyonu yerine getiren yeni ürünlerle değiştirilmesi için maliyetler bu ürünlerin üreticileri tarafından sağlanmalıdır. Diğer tarihi atıklar için maliyetler evsel olmayan kullanıcılar tarafından karşılanmalıdır.

Genişletilmiş Üretici sorumluluklarının uygulanışı Üretici/İthalatcı ÇKDairesinin koordinasyon çalışmalarına göre bir araya gelerek atık toplama, taşıma, geridönüşüm, ve ömür süreci sounda atık oluşturan ürünlerin imha edilmesi gereksinimlerine yerine getirme amaçlı, tüzel kişilerle bir Dernek kurmaları gerekmektedir. (Çevre yasası) Özel kuruluşlar (yasal kuruluşlar) üreticilerin ortak toplu sistemini temsil etmek için oluşturulmalıdır. Bu yasal kuruluşlar yükümlü üreticiler tarafından sahip olunup, yönetilip desteklenecektir. Bu yasal kuruluşlar ÇK DAiresi tarafından Genişletilmiş Üretici Sorumlulukları Sistemi operatörleri olarak izinlendirilmelidir. Üreticilerin/ithalatcıların yükümlülükleri ve sistemi yönetme kuralları ve Genişletilmiş Üretici Sorumlulukları Sistemi oluşturma izni kuralları bu tüzükte belirlenmiştir. GÜSSne çalışma izni vererek devlet ithalatcılara sistemi oluşturma sorumluluğunu almalarını sağlar ve belirli koşullarda uygun faaliyetleri finanse etme olasılığını sağlar.

İlginiz için teşekkürler İlginiz için teşekkürler! Maria Krasteva Atık Uzmanı Kıbrıs Türk Ticaret Dairesi Lefkoşa 18 Nisan 2013