SAĞLIK VE REHABİLİTASYONDA AKTİVİTENİN ÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Bilgisayar ve Internet Bağımlılığı
ORİJİNAL YOGA SİSTEMİ İLE BAŞARIYA GİDEN YOL
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
ENGELLİ ÇOCUKLAR İÇİN EVDE BAKIM VE REHABİLİTASYON ÖNERİLERİ Doç. Dr
Amaç: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye giriş başarısının dönem içerisindeki başarısıyla orantılı olup olmadığı her zaman bir soru işareti.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
Uluslararası Gençlik Ödülü yaş arasındaki gençlerin katılabilece ğ i, onların bireysel ve sosyal gelişimlerine katkıda bulunmayı hedefleyen gönüllülük.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
BESLENME ANEMİLERİ VE KORUNMA
KADIN VE AİLE SAĞLIĞI HİZMETLERİ
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
HOBİLERİMİZ VE BİZ Kazanım: Hobilerin insan hayatındaki önemini belirtir. 11. Sınıf 26 nolu kazanım etkinliği.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
4 X x X X X
1 Van Kadın Derneği 2008 Yılı Verileri. sınıflandırma Yüzyüze ve/veya telefonla 805 başvuru 1262 neden 350 Türkiyeli Kadın 525 nedenle 455 Sığınmacı ve.
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
FİZİKSEL AKTİVİTE VE HAREKETLİ YAŞAM
Dr. Sema Yıldız Türk Diabet e Obezite Vakfı Özel Diabet Hastanesi
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Çocuklar niçin spor yapmalı? Spor büyüyen çocuğun fiziksel gelişiminin yanında psikolojik, sosyal yönden gelişimine katkıda bulunur.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ENGELLİLER VE SPOR  Bilindiği gibi spor, sağlıklı ve mutlu bir yaşam için gerekli bir uğraştır ve tüm insanlar için önemlidir. Ancak sporun, engelli bireyler.
Akademik, sosyal, kültürel ve sportif başarıları her kesim tarafından kabul edilmiş, ilçemizde tercih edilen bir okul olmaktır.
SAĞLIKLI YAŞAMIN KORUNMASI Hazırlayan = Yakup Çelik
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
Çoklu Zeka Modeline Genel Bakış
FOKAL EL DİSTONİSİ OLAN BİR OLGUDA İŞ VE ÜRETKENLİK AKTİVİTELERİNE YÖNELİK ERGOTERAPİ MÜDAHALESİNİN ETKİNLİĞİNİN İNCELENMESİ: OLGU ÇALIŞMASI Özge Buket.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
EVİN OKULA YAKINLAŞMASI PROJESİ
Sizce beden eğitimi ve sporun amaçları nelerdir?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Kazanım Sosyal rollerin zaman içerisindeki değişimini inceler.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Sunum transkripti:

SAĞLIK VE REHABİLİTASYONDA AKTİVİTENİN ÖNEMİ PROF. DR. FZT. MİNE UYANIK HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON BÖLÜMÜ TKY PROJESİ-NİSAN 2009

SAĞLIĞIN FARKLI AÇILARDAN BELİRLENMESİ Hastalığın olmaması, fakat özrün olmaması gerekliliğinin olmaması Fiziksel, zihinsel ve sosyal iyi olma arasında denge kurma Kişilerin potansiyellerine ulaşabilmeleri için kapasitelerini artırma fırsatları sağlama Toplumsal beraberlik ve fırsat Sosyal bütünleşme, destek ve adalet

AKTİVİTE NEDİR Hareket ve zihinsel fonksiyonu içeren çevre ile yakından ilişkisi olan bir işlemdir Gerekli ihtiyaçların karşılandığı yetenek ve yarışma duygusunun gerçekleşmesi için bir araçtır.

AKTİVİTE Aktivite sağlıklı olmanın vazgeçilmez bir öğesidir. Kişinin kendini toplumun bir parçası olarak görebilmesi için üretici birey olarak topluma katkıda bulunması gerekir. Aktivite, insan ruhunu besleyen ve ihtiyaçlarına cevap veren çabalardır. Performans başarısı kendine güvenle başlar ve isteklilikle devam eder.

Kazan İlçesi Verileri: Çocuklarda oyun aktiviteleri Büyüklerde iş-çalışma hayatı Kazan İlçesi Verileri: Özürlünün aile içindeki rolü: Çocuk: 73 (%68,2) Baba: 18 (%16,8) Büyükanne: 6 (%5,6) Dede: 4 (%3,7) Anne: 3 (%2,8) Diğer: 3 (%2,8)

Kazan Verileri Özürlü birey rolünü yerine getirebiliyor mu ? Evet: 55 (%52,4) Hayır : 50 (%47,6) Ailede başka özürlü birey var mı?: Evet: 28 (% 26,4) Hayır: 78 (% 73,6)

Ekonomik becerilerin kazanılması Aktivite için davranışların ve İlgilerin önemi

Aktivite-rol alma; insan deneyimlerinden oluşmaktadır: İnsanın bütün aktiviteleri doğuştan gelir, insan doğasının eğilimidir ( bebeklerin çevreyi keşfetme ve öğrenme dürtüsü ile hareketlenmeleri gibi)

Fonksiyon bozukluğu olan kişiler için yaşam görevlerine-rollerine katılım ile Tedavi; yönlendirilmiş deneyimler için fırsatlar sağlar

Beceri gelişimi, Yeni alışkanlıklar, Rol kazanımı, Çevresel değişiklikler ile başarıya ulaşılır.

1. İrade gücü-isteklilik, 2. Alıştırma-pratik etme Fonksiyonel olmak (aktivite içinde olmak) sağlık ve iyi olma halini 3 sistemle kurar : 1. İrade gücü-isteklilik, 2. Alıştırma-pratik etme 3. Performans-aktiviteyi yapma

Rol alma ve aktivite yapma Sağlık ve iyi olmayı bütünleştirir Kişilerin hayatına anlam ve değer katar Günlük yaşamda memnuniyet duygularını artırır Yetkilendirme yapar ve olumlu dönüşüm sağlar.

Kişilerin farklı veya kısıtlı potansiyellerine rağmen Toplumun değerli üyeleri olarak katılımlarını sağlayabilmek Hepimizin sosyal görüşü olmalıdır.

Sağlıklı ve iyi olmanın devamı için aktivite yapma amaçlanmalı ve kullanarak teşvik edilmelidir.

Sağlık: Sosyal çevreye uygun İçsel ihtiyaçları karşılayan ve Kişinin gelişim seviyesine uygun, Kendine bakım için gerekli aktiviteleri yapabilme yeteneğidir.

Aktivite ve Toplum Eskiden resim ve el sanatları * 20.yüzyılda değişim: Kadının iş hayatına aktif katılması ile geleneksel işlere bakış açısının değişmesi

Aktivitelerin tedavi edici kullanımı Normal vücut, kafa, psikolojik gelişimi sağlarlar. Öğrenmeyi geliştirirler Kişinin sorumluluk düzeyi arttırılabilir. Beceri ve Yeteneği geliştirebilir. Aktiviteler gerçek durumlara örnek oluştururlar. Aktiviteler kişi için anlamlı olursa dikkati arttırır

Kazan Verileri- Davranış değerlendirmesine göre Fiziksel gelişim ve aktiviteler 18 yaş üstü bireylerin %72’si 18 yaş altı bireylerin %58,5 kötü-çok kötü sınıfına girmektedir Sosyal davranış ve bozukluklar 18 yaş altı bireylerin %46 18 yaş üstü bireylerin %39’u

Kazan Verileri- Özürlülerin zorlandığı aktiviteler Yemek yapmak Temizlik yapmak Çocuk bakımı Ev işi Çamaşır yıkamak Dikiş dikmek Alışveriş Odun kırmak Traktör kullanmak Tarla işi Kendine bakım Kişisel bakım Banyo yapmak Beslenmek Giyinmek Tıraş olmak Tırnak kesmek Saç taramak

Kazan Verileri- Özürlülerin zorlandığı aktiviteler Çocuk Oyun Yazı yazmak Okula gitmek Ders dinlemek Ders araç gereçlerini kullanmak Hobi Gezmeye gitmek Kitap okumak Sosyal faaliyet Spor El işi Şiir yazmak Müzik Şarkı söylemek Şiir okumak TV izlemek

Kazan Verileri- Özürlülerin zorlandığı aktiviteler Hareket etmek Yürümek Merdiven çıkmak Transfer Koşmak Ulaşım Araba kullanmak Dini alışkanlık Camiye gitmek Hacca gitmek Abdest almak Tespih çekmek Namaz kılmak Kuran okumak

Aktivite: Uyumlandırılabilir olmalı İlgili Esnek Uyumlandırılabilir olmalı İlgili Zengin tedavi edici parçaları içermelidir. Farklı kişiler tarafından kullanılabilmelidir Eldeki kaynaklar dahilinde yapılabilmelidir. Yer değiştirebilir olmalıdır Kültürel, yaş ve cins faklılıkları göz önüne alınmalıdır.

Kazan Verileri- Sosyal katılım Diğer aile üyeleri Çocuk bakımı %79 Mali işler %75 Yemek yapan kişi %73 Ev işleri %70 Alışveriş ve diğer ihtiyaçlar %67 İşlerin büyük çoğunluğu diğer aile üyeleri tarafından yapılmaktadır.

Kazan Verileri- Sosyal katılım %84 boş zaman aktivitesi yok %44 çalışmıyor %42 ayda 1-4 kez akraba ziyareti yapıyor %41 hiç dışarı çıkmıyor %40 ayda 1-4 kez dışarı çıkıyor

Aktivite Kullanımları Üst ekstremite (kol, el) fonksiyonunu arttırmak için pasta yapmak Kişisel saygıyı arttırmak için aile albümünü derlemek Dengeyi arttırmak için ağaç dikmek Görsel agnoziyi(görmeye ait duyu bozukluğu) geliştirmek için resimli domino oynamak

Aktivite Kullanımları Bacak (Alt ekstremite) protezi ile kahve yapmak Bulaşıcı hastalık sonrası alışverişe gitmek

Aktivite Kullanımları El, kol (üst ekstremite) fonksiyon bozukluğu sonrasında farklı giyinme tekniklerinin kullanılması Merdiven tırmanma yerine asansörün yerleştirilmesi Uyumlandırılmış arabayı kullanmayı öğrenmek

Aktivite Kullanımları Ev işlerini yerine getirilemeyen durumlarda yardımcı tutulmasını sağlamak İşlerin devam ettirilemediği durumlarda anlamlı boş zaman aktivitelerini tekrar yoğunlaştırmak

Bahçe işleri aktivitesi Kalıcı özrü olan bahçe işleri yapmak isteyene uyumlandırılmış araçları nasıl kullanacağı öğretilir. Çevre düzenlemesi ile hastanın bağımsızlık düzeyi arttırılır.

Bahçe işleri aktivitesi Olasılıkların olmadığı durumlarda Ev içi bahçecilik

Mesleki Rehabilitasyon Maaşlı ya da maaşsız, toplum için ya da iyilik için bile yapılan herhangi bir aktivite iş aktivitesi olarak nitelendirilir. Bir iş ile meşgul olma, üretkenliğin alışkanlık haline gelmesi

Kazan verileri Özürlü birey çalışıyor mu?: Çalışmıyor: 86(%88,7) Düzensiz çalışıyor: 3 (%3,1) Emekli: 1 (%1)

Kazan verileri Özürlü bireyin çalışmama nedeni: Özründen dolayı: 36 (%55,4) Ev hanımı: 9 (% 13,8) İş bulamıyor: 6 (%9,2) İstemiyor: 1 (%1,5) Yaşlı: 3 (%4,6) Öğrenci: 10 (%15,4)

Oyun aktiviteleri