Kanıta Dayalı Tıp: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimindeki Yeri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
AKILCI İLAÇ KULLANIMI sssssssss.
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
Dumansız Hava Sahası uygulaması ile basında olumlu ve olumsuz haber akış ilişkisinin değerlendirilmesi Elif Dağlı, Murat Güner, Efza Evrengil, SSUK.
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
FARMAKOLOJİ VE KLİNİK FARMAKOLOJİ EĞİTİMİNİN AMACI;
Tıp Fakültesi Birinci ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranış Farklılıkları  Hazırlayanlar:
FEN HASTALARINDA KLİNİK İZLEM
XI. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Denizli Nisan-2007 SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM ve HALK SAĞLIĞI EĞİTİMİ Dr. Ferruh N. Ayoğlu.
DÖRDÜNCÜ DÖNEM KANITA DAYALI TIP UYGULAMALARI Dr. Zeynep İnce, 2 Ocak 2013.
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ 1.TIP EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI ÖĞRENCİ ANKETİ.
Probleme Dayalı Öğrenme -İki Yıllık Deneyim-
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
İnteraktif eğitim anlayış bakış yöntem değişikliğidir.
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
Problem Çözme.
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM; AKILCI İLAÇ KULLANIMI Doç. Dr. Hanefi Özbek
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Müfredatı Yeniden Yapılandırma Çalışmaları Berna Musal, Cahit Taşkıran, Sevgi Tımbıl, Serpil Velipaşaoğlu, Yücel.
REHBERLİK.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
e-viDENT, Avrupalı diş hekimleri kanıta dayalı kararlar veriyorlar
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi Etkinlikleri   Darendeliler.
Problem Çözme Becerileri
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
PERİYODİK SAĞLIK MUAYENESİ
PROGRAM TASARIMI
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Türkiye’den Program Örnekleri. Tıp Bilişimi Eğiticisi Kim Olacak?
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI DÖNEM I.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
KOU Tıp Fakültesi Eğitimini Nasıl İyileştirebiliriz? Dr. Hande SEZER Radyoloji ABD.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Sağlık Bilgi Sistemleri
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Özel Körfez Marmara Hastanesi
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal.
7th International Congress of Research in Education
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
JİNEKOLOJİK ONKOLOJİDE AKILCI
KOÜ Tıp Fakültesi Program Değerlendirme Kurulu Sunumu
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Kanıta Dayalı Tıp: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimindeki Yeri Dr.İskender Sayek Emekli Öğretim Üyesi Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Seminerleri 19.Şubat.2013

İçerik Tıbbın özellikleri Kanıta dayalı tıp nedir? Kanıta dayalı tıbbın sorunları Eleştirel değerlendirme Kanıta dayalı tıp ve tıp eğitimindeki yeri Hacettepe uygulaması (2004-2011)

Tıp Bilim Sanat

Tıp Bilgi Bilim Sanat Analitik Beceriler Eleştirel Düşünme

Tıbbi Uygulamalar Yetkinlikler Tıp Tıbbi Uygulamalar Yetkinlikler Bilgi Bilim Sanat Ustalık Analitik Beceriler İnsan Bilimleri Eleştirel Düşünme

Tıpta bilgisinin kullanımı: Kanıta dayalı Deneyim / Görüşe dayalı . Tıpta bilgisinin kullanımı: Kanıta dayalı Deneyim / Görüşe dayalı Son üç dekatta kanıta dayalı tıp klinik uygulamalar için altın standart haline gelmiştir Goldman JJ, Shih TL Virtual Mentor. 2011,13: 26-30

Bütüncül yaklaşım olmalı... Kanıta Dayalı Tıp Kanıta Dayalı Klinik Uygulama Kanıta Dayalı Sağlık Hiizmeti

Kanıta Dayalı Tıp Nedir?

Kanıta Dayalı Tıp : Tanımlar Bireysel hastaların bakımında kararları, mevcut en iyi kanıtları bilinçli, yalın ve akılcı biçimde vermek (Sacket D ve ark MBJ 1996) Klinik epidemiyolojinin hasta bakımında kullanımı (Fletcher RW Clinical Epidemiology 2005) Kişisel klinik deneyimlerin sistematik derlemelerden elde edilen en iyi kanıtlarla entegre edilmesi (Doherty S EMA 2007) Klinik deneyim ile hasta değerlerini mevcut en iyi araştırma sonuçları ile entegre etmek (Akobeng AK Arch Dis Child 2005)

Kanıta Dayalı Tıp nedir? Sistemik derlemelerden elde edilen en iyi klinik kanıtlar Kişisel klinik deneyimler Hasta değerleri ve beklentleri

I.Kişisel Klinik Deneyim Klinik beceri ve muhakeme yeteneği Kanıt veya kılavuzun bireysel düzeyde o hasta için uygun olup olmadığını ve uygunsa nasıl uygun olduğunu belirleme

II. En iyi kanıt Gerçek klinik araştırma sonuçları Kısa ikilenme zamanı olması (10 yıl) Güncel olarak kabul gören tanısal testlerin ve tedavi yöntemlerinin yerini alacak yeni daha güçlü, etkin ve güvenli yöntemler

III. Hasta Değerleri ve Beklentileri Hangi girişimin kabul edileceği ve nasıl uygulanacağı konusunda önemli bir etken Değerlendirme ve entegrasyon sürecinde deneyim kazanılmakta

Kanıta Dayalı Tıp Kitabi tıp uygulaması değildir Kanıt hastaya özgül biyoloji ve değerlere uyarlanabilmeli Maliyet düşürücü tıp uygulaması değildir Hasta için etkinlik söz konusu olduğunda maliyet düşmez, artış gösterir

Kilit Kavramlar: “Anahtar Kelimeler” Kanıta Dayalı Tıp Eleştirel Değerlendirme Bilimsel Araştırma Planlı ve sistematik olarak verilerin toplanması, çözümlenişi (analiz) yorumlanarak raporlaştırılması ile sorunlara güvenli çözümler arama sürecidir. Hasta ile ilgili kararlarda, eldeki en iyi kanıtın, açık, özenli ve mantıklı bir biçimde hekimin deneyimi ve hastanın tercihleri ile birleştirilerek kullanılmasını sağlamaya yönelik sistematik bir yaklaşımdır.. Sackett DL et al. BMJ 1996, 312:71-2 Kanıtın özgül durumlarda anlamlılığı, güvenirliği, geçerliliği ve sonuçlarının sistematik değerlendirilmesidir. www.donusumkonagi.net Chambers R 1998

Klinik Araştırma Bilgi yarı ömrünün kısalması : Bilimsel araştırmaların önemi artmıştır. “Kanıta Dayalı Tıp” Kavramı: Bilimsel araştırmalarda “nitelik” değerlendirmesini ön plana çıkarmıştır. Nitelik değerlendirmesi: “Eleştirel değerlendirme” yaklaşımını ortaya çıkarmıştır.

Kanıta Dayalı Tıp En yüksek kanıt düzeyi Sistematik değerlendirme Meta-analiz Literatür taraması Çalışmaların eleştirel değerlendirilmesi Sonuçların matematiksel analizi Bilginin sentezi ve ’Görüş’ bildirilmesi

Kanıta Dayalı Tıp Amaç , çalışma gücünün arttırılması En yüksek kanıt düzeyi Sistematik değerlendirme Meta-analiz Amaç , çalışma gücünün arttırılması Literatür taraması Çalışmaların eleştirel değerlendirilmesi Sonuçların matematiksel analizi Bilginin sentezi ve ’Görüş’ bildirilmesi

Kanıta Dayalı Tıp: Sorunlar Kanıta dayalı tıp ile klinik hekimlik uygulamaları arasında bir açık vardır. Yerel koşullara uygun olmayan dış kanıtlar Yerel sistematik verilerden elde edilen iç kanıtlar klinik uygulamalar için daha uygun Hay ve ark J Eval Clin Pract. 2008 ;14:707-13

Kanıta Dayalı Tıp: Sorunlar Süreç: Bilimsel araştırmaların tasarım ve istatistiksel gücü temel alınarak sınıflandırılması Klinik araştırmalarla elde edilen kanıtın bireyselleştirilmesi: Bireysel farklılıklar gözetlenemez Kanıtı kullanacak hekimin deneyimi En iyi kanıta aşırı vurgu hasta değerleri ve hekim deneyimini değerlendirme dışı bırakma Sistematik değerlendirme ve meta-analizlerin belli bölgelerden olması : Coğrafik farklılıklar Noordzij M ve ark Kidney Intern 2 September 2009 Diener MK ve ark Surgery 2009 Goldman JJ, Shih TL Virtual Mentor. 2011,13: 26-30

Kanıta Dayalı Tıp: Sorunlar Düşük nitelikte çalışmaların katılması : Değerlendirme güçlüğü Çalışmalar arasındaki heterojenite: Elma + armut değerlendirmesi Yanlı tutum: Olumlu çalışmalar daha çok yayınlanıyor Güncelliğini kaybetme : 100 meta-analizin %23’ü iki yılda, %13’ü bir yılda güncelliğini kaybediyor Noordzij M ve ark Kidney Intern 2 September 2009 Diener MK ve ark Surgery 2009

Kanıta Dayalı Tıp: Sorunlar Hastalık veya durumların özellikleri İstatistiksel yöntemlere bağımlılık ve sınırlılıkları Sınırlı sayıda veya tek çalışma olması Endüstrinin bu uygulamalarda kullanılan çalışmalardaki etkisi Noordzij M ve ark Kidney Intern 2 September 2009 Diener MK ve ark Surgery 2009

Kanıta dayalı tıp bireysel olgularda soyut kalabilir ve felsefik açıdan bazı sınırlamaları vardır Klinik muhakemenin yerini alamaz ve karmaşık bireysel olgularda yetersizdir. Kanıta dayalı tıbbın sınırlamaları bilinmeli ve hastanın bakımında etkin kullanılabilmesi için gerekli önlemler alınmalıdır. Goldman JJ, Shih TL Virtual Mentor. 2011,13: 26-30

Defansif tıbba kayışa yol açar Kanıta dayalı tıp tedavide klinik deneyim, hasta ve mesleki değerler, patofizyolojik gerekçeler ile uzman görüşünü yeterli entegre edemez. Tıbbın sanat yönünün kullanımında yetersizdir hekimliğin bilimsel yönü ile sanatsal yönlerini ayrıştırır Defansif tıbba kayışa yol açar Goldman JJ, Shih TL Virtual Mentor. 2011,13: 26-30

Kanıta dayalı tıp hastalık merkezlidir ; hasta merkezli değildir. Randomize kontollü çalışmalar hekim merkezli çalışmalardır. www.icsihealthcareblog.wordpress.com

Kanıta dayalı tıp hastalık merkezlidir ; hasta merkezli değildir. Randomize kontollü çalışmalar hekim merkezli çalışmalardır. Randomize kontrollü çalışmalar çoğunlukla endüstri yönelimlidir. www.icsihealthcareblog.wordpress.com

Kanıta Dayalı Tıp Klinik karar vermede KANIT tek başına asla yeterli değildir. • yarar ve riskler • koşullar • alternatif tanı ve tedavi stratejileri ile ilişkili maliyet, hastanın değerleri dikkate alınarak değerlendirilmelidir

Kilit Kavramlar: “Anahtar Kelimeler” Kanıta Dayalı Tıp Eleştirel Değerlendirme Bilimsel Araştırma Planlı ve sistematik olarak verilerin toplanması, çözümlenişi (analiz) yorumlanarak raporlaştırılması ile sorunlara güvenli çözümler arama sürecidir. Hasta ile ilgili kararlarda, eldeki en iyi kanıtın, açık, özenli ve mantıklı bir biçimde hekimin deneyimi ve hastanın tercihleri ile birleştirilerek kullanılmasını sağlamaya yönelik sistematik bir yaklaşımdır.. Sackett DL et al. BMJ 1996, 312:71-2 Kanıtın özgül durumlarda anlamlılığı, güvenirliği, geçerliliği ve sonuçlarının sistematik değerlendirilmesidir. Eleştirel değerlendirme (Critical appraisal) Kanıta Dayalı Tıp uygulamalarının temelini oluşturmaktadır. www.donusumkonagi.net Chambers R 1998

Eleştirel Değerlendirme Herhangibir araştırmanın olumsuz algılanması Sadece sonuçların değerlendirilmesi Tamamen İstatistiksel değerlendirme temelli Sadece deneyimli araştırıcılar / istatistikçiler için değildir..... www.keele.ac.uk/depts/li/hl

Eleştirel Değerlendirme Herhangibir araştırmanın olumsuz algılanması Sadece sonuçların değerlendirilmesi Tamamen İstatistiksel değerlendirme temelli Sadece deneyimli araştırıcılar / istatistikçiler için değildir..... Araştırmanın yararları ve güçlü yönlerinin , yanlışlıkları ve zayıf yönleri ile dengeli biçimde değerlendirilmesi Araştırma sürecinin ve sonuçlarının değerlendirilmesi Araştırmanın nicelik ve nitelik açısından değerledirilmesi Tüm sağlık çalışanlarını kapsamasıdır. www.keele.ac.uk/depts/li/hl

Bilimsel Araştırmaların Eleştirel Değerlendirmesi Neden Yapılmalıdır? Yayınlanmış her çalışma güvenilir değildir. Yayınlanmış araştırma her zaman geçerli değildir. Klinik etkinliği arttırmak için bilimsel araştırmaların değerlendirilmesinde sistematik bir çerçeveye gereksinim vardır.

Bilimsel araştırmaların niteliğinde sorunlar vardır.. Bilimsel araştırma yayınlarında, randomize kontrollü çalışmalar dahil olmak üzere, hatalar, uyumsuzluklar ve metodolojik defektler oldukça sıktır. Altman DG BMJ 1994; 30:283 Altman DG JAMA 2002;287:2765 Schroter S ve ark JR Soc Med 2008; 101:507

Kanıta Dayalı Tıp ve Tıp Eğitimi

Kanıta Dayalı Tıp Önemi: Kazanılan Beceriler Karar verme süreçleri Bilimsel ilke ve yöntemlerinin algılanması ve tıbbi uygulamalarda kullanımı Güncel bilgi kullanımı Eleştirel ve bilimsel değerlendirme Kazanılan Beceriler Doğru sorunun sorulması Uygun kanıtın bulunması Kanıtın eleştirel değerlendirilmesi Bilginin hasta bakımında kullanımı

Zamanlama Tıp eğitiminin tüm dönemlerine yayılması Değerlendirme yöntemi Öğrencinin bilgi düzeyi Araştırma becerisinin kazanılması KDT’nin öğrenilmesi ve kullanım becerisi KDT ilkelerinin uygulanması Bireysel yetkinlik Sadece temel bilimler döneminde verilmesi yeterli değil: Hasta bakımında uygulama kısıtlı

Zamanlama Başlangıçta kısa bir eğitim ve sonrasında klinik etkinliklere eklenmesi KDT kullanımını Kalıcı bir yetkinlik kazandırılmalı Kısıtlamaları, sınırlılıkları ve sorunları iyi tanımlanmalı ve öğrenciler bu konularda bilgilendirilmeli

Yöntem Çoğu kez başlangıçta eğitici merkezli sonrasında klinik rotasyonlarda didaktik eğitimler Dergi kulubü uygulamaları Hasta bakımına yansıması sınırlı Dergi kulubü eleştirel değerlendirme becerisini kazandırmakta etkili

Hacettepe Uygulaması İlk üç yıl spiral bir program : Küçük grup çalışması Birinci yıl: Teorik bilgi ve bilgiye erişim becerisi kazandırma (8 saat) İkinci yıl: Sınırlı teorik bilgi ve standardize senaryo üzerinden işbirlikçi öğrenme ile KDT uygulaması (8 saat) Üçüncü yıl: Klinik çalışmaların eleştirel değerlendirmesi; Tartışma oturumları; randomize kontrollü çalışma, sistematik derleme ve olgu serisi değerlendirmesi Dördüncü yıl : Pediatri ve Genel Cerrahi stajlarında gerçek hasta üzerinden KDT uygulaması (2004-2008-2011)

Hacettepe Uygulaması : Cerrahi 4. yıl / 10 saatlik bir çalışma 3 basamaklı çalışma 1. Basamak : Öğrenci sunumu: KDT ile ilgili hatırlatma sunumu 2. Basamak: Küçük grup / İşbirlikçi ekip çalışması: 3-4 kişilik küçük grupların değişik hastalara tanı ve tedavi yaklaşımını değerlendirmesi Hasta üzerinden bir soru üretilmesi Kanıtın araştırılması/ eleştirel yaklaşım/uygulama ile entegre edilmesi 3. Basamak: Çalışmanın sunumu

Cerrahi Stajındaki Uygulama: Değerlendirme Klinik öncesi dönem uygulaması: yeterli ancak çok teorik ve hasta odaklı değil Klinik uygulama: daha önce öğrenilenlerin hatırlanması İçerik Uygulama

Sonuç KDT eğitimi tıp fakültelerinde mümkün olduğunca erken dönemlerde müfredatta yer almalıdır Uygulamaya yönelik klinik ile entegrasyonu önemlidir: Teorik olarak verilmesi yeterli değildir Kısıtlamaları, sınırlılıkları ve sorunları da öğretilmelidir. Eleştirel değerlendirme müfredatta olmalıdır.

Teşekkür ederim....