Açık ve Uzaktan Öğretim Modelleri ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ DEKANI Prof. Dr. Üstün ÖZEN www.atauni.edu.tr
Sunum 1 2 3 4 Açık ve Uzaktan Öğretim İhtiyacı Model Seçmede Etkili Olan Faktörler 2 Temel Açık ve Uzaktan Öğretim Modelleri 3 Sonuç 4
Açık ve Uzaktan Öğretim İhtiyacı Eğitimi daha yaygın hale getirme- Zaman ve mekan sınırlarının kaldırılması Öğrenim maliyetlerinin azaltılması Büyük ölçekli üniversitelerde derslerin bir kısmının uzaktan eğitimle verilmesi Açık ve Uzaktan Öğretimin İhtiyacı Neden Ortaya Çıkmıştır? Herkese öğrenci olma fırsatı sunma Uzmanların bilgisinden yararlanma olanağı Engellilere eğitim imkanı Yaşam boyu öğrenim imkanı 1/10
Model seçmede etkili olan faktörler Eğitim modeli ne olursa olsun, süreç içinde mutlaka yer almak zorunda olan 3 temel parametre vardır: a) Bilginin hedef kitleye (öğrencilere) öğretim elemanı tarafından ulaştırılması (dersin sunumu), b) Hedef kitle içindeki bireylerin olası sorularının öğretim elemanı tarafından bir şekilde cevaplandırılması (interaktif eğitim - sorgulama), c) Öğrencilerin ne kadar öğrendiklerinin ölçülmesi (ölçme ve değerlendirme). 2/10
Temel Açık ve Uzaktan-Öğretim modelleri Eşzamanlı (senkron) Eşzamansız (asenkron) İnteraktif Pasif Ders aynı anda öğrencilere iletilir ve öğrenciler aynı anda derse katılabilir. Ders aynı anda öğrencilere iletilir, ancak öğrenciler ders seansı sırasında derse katılamazlar. Önceden hazırlanmış ders notlarına öğrenciler dilediği zaman ve tekrarlı olarak ulaşırlar. Öğrenciler e-mail yada diğer yöntemlerle soru gönderebilirler. Önceden hazırlanmış ders notlarına öğrenciler dilediği zaman ve tekrarlı olarak ulaşabilir, ancak öğrenciler soru soramazlar. 4/10
Eşzamanlı Uzaktan Öğretim Modeli İçerik Sunumu Temel Yöntemler Canlı sınıf uygulamaları Live Streaming (Web TV uygulamaları) Yardımcı Yöntemler Öğretim yönetim sistemi üzerinden yada web tabanlı metin, animasyon, video ve ses sunumu Podcasting Basılı materyal/e-kitap Yardımcı kitaplar ve öğrenme materyalleri Tek yönlü televizyon yayınları Yüzyüze eğitim desteği/Açık sınıf uygulamaları Staj/laboratuar vb. etkinlikler 9/10
Eşzamanlı Uzaktan Öğretim Modeli Sorgulama Temel Yöntemler Eş zamanlı olarak derse katılma Ders esnasında soru sorma/tartışma Instant messaging yoluyla online soru sorma (Canlı Akademik Destek) Yardımcı Yöntemler Tartışma konuları belirlenerek bunun forum tarzı bir platformda katılımcılar tarafından tartışılması ve bir danışman yada öğretim elemanı tarafından yürütülmesi E-posta ile soru ve bildirim alınması Öğretim yönetim sistemi tabanlı soru sorma 9/10
Eşzamanlı Uzaktan Öğretim Modeli Ölçme ve Değerlendirme Temel Yöntemler Online ara/yarıyıl sınavları Gözetimli Gözetimsiz Canlı sınav (sözlü sınav-yeterlilik sınavı vb.) Öğrenci projelerinin canlı sınıf uygulamasıyla sunumu/değerlendirilmesi Yardımcı yöntemler Yüzyüze ara/yarıyıl sınavları Ödev hazırlama/değerlendirme Öğrenci projelerinin offline sunumu/değerlendirilmesi İnteraktif deneme sınavları Sınıf içi katılımın değerlendirmeye alınması 9/10
Eşzamansız Uzaktan Öğretim Modeli İçerik Sunumu Öğretim yönetim sistemi üzerinden yada web tabanlı metin, animasyon, video ve ses sunumu Podcasting Basılı materyal/e-kitap Yardımcı kitaplar ve öğrenme materyalleri Tek yönlü televizyon yayınları Yüzyüze eğitim desteği Açık sınıf uygulamaları Staj/laboratuar vb. etkinlikler 9/10
Eşzamansız Uzaktan Öğretim Modeli Sorgulama Tartışma konuları belirlenerek bunun forum tarzı bir platformda katılımcılar tarafından tartışılması ve bir danışman yada öğretim elemanı tarafından organize edilmesi E-posta ile soru ve bildirim alınması Öğretim yönetim sistemi tabanlı soru sorma Sosyal paylaşım ortamları vasıtasıyla grup içi öğrenme deneyimleri 9/10
Eşzamansız Uzaktan Öğretim Modeli Ölçme ve Değerlendirme Yüzyüze ara/yarıyıl sınavları Ödev hazırlama/değerlendirme Öğrenci projelerinin offline sunumu/değerlendirilmesi İnteraktif deneme sınavları Sınıf içi katılımın değerlendirmeye alınması 9/10
Sonuç İhtiyaçlara göre model çeşitliliği sağlanmalıdır. Kurum özellikleri, Öğrenci sayısı, Öğrenci özellikleri, Dersin yapısı Kurumsal modeller ülke koşulları ve ihtiyaçları doğrultusunda kendiliğinden oluşmuştur. Kurumsal modellerde yapılacak düzenlemelerde mevcut yapının gözönünde bulundurulması Uzaktan öğretim ve Açıköğretim farklı kurumsal modeller üzerinden işleyebilir.
Teşekkür ederim!