İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ MARKALAŞMA VE AR-GE DESTEKLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI 14 Şubat 2012
Gündem Markalaşma ve Ar-Ge Destekleri Daire Başkanlığı Tarafından Uygulanan Destekler TURQUALITY®/Marka Desteği (2006/4 sayılı Tebliğ) Tasarım Desteği (2008/2 sayılı Tebliğ) Ar-Ge Desteği (98/10 sayılı Tebliğ) Ofis Mağaza Desteği (2010/6 sayılı Tebliğ) 2
Teşviklerin Yapısı Önce İhracat amaçlı harcamayı gerçekleştir. Sonra geri ödeme (hibe) al. Destek oranı %50 ise 10.000 TL harca Harcama evraklarını sun 5.000 TL geri ödeme al 2
Teşviklerin Yapısı %60 ve yıllık en fazla 120.000 ABD Doları ?? Şirket en fazla 200.000 Dolar’lık harcaması için destek alabilir. 200.000 X %60 = 120.000 250.000 $ harcansa bile 120.000 dolar destek alınır 2
10 yılda 10 dünya markası yaratmak TURQUALITY® Vizyon 10 yılda 10 dünya markası yaratmak ÜST LİMİT YOK !!!
Hedef Markalaşmada ivmelendirici rol oynamak Türk malı imajını güçlendirmek Strateji, operasyon, organizasyon ve teknoloji danışmanlığı çalışmaları ile destek olmak Toplam insan kaynaklarını güçlendirmek Türk firmalarının marka potansiyelini ve bilincini artırmak Türk firmalarına pazar bilgileri ile ilgili istihbarat desteği sağlamak
%50 oranında ve yıllık en fazla 100 bin Kapsam Üretici Dernekleri ve Birlikleri Sektörel Tanıtım Projeleri (Tebliğ md.9) Yurtdışındaki görsel ve yazılı tanıtım (gazete, dergi, ilan, katalog vs.) Sponsorluk, pazar araştırması Danışmanlık, reklam, pazarlama %50 oranında ve yıllık en fazla 100 bin ABD dolarına kadar.
Kapsam Şirketler - TURQUALITY® Programı Finansal destekler (Tebliğ md.11) Finansal olmayan destekler (Tebliğ md.12) - MARKA Programı Finansal destekler (Tebliğ md.10) 2
Destek süreci Destek kapsamındaki markaya ilişkin; Harcama gerçekleştirilir >> (belge üzerinden kontrol edilir) Ödeme gerçekleştirilir >> (belge üzerinden kontrol edilir) Faaliyet gerçekleştirilir >> (Ticaret Müşavirliği tarafından kontrol edilir) Önfinansman değil, sonradan geri ödeme (hibe) Ödeme belgesi tarihinden itibaren 6 ay içinde ilgili Birliğe başvuru yapılır Birlik inceleme yapar, TCMB’ye ödeme talimatını gönderir Hakedişin aktarılmasına ilişkin Bakanlığımızdaki süreç işler Firmaya ödeme yapılır
Destek Kapsamına Alınma Süreci (UUE md.20) Ön Değerlendirme Seti Ön İnceleme Çalışması Destek Kapsamına Alınma Detaylı Analiz ve Gelişim Yol Haritası Stratejik İş Planı Projelerin Hayata Geçirilmesi Turquality Komitesi Kararı Performans Denetimi Destek Kapsamından Çıkarılma veya Destek Oranlarında İndirim
Destek Kapsamına Alınma Süreci- Performans Unsurları Finansal Performans Tedarik Zinciri Yönetimi Pazarlama, Müşteri ve Ticaret Yönetimi Marka Performansı Marka Yönetimi Ürün Tasarımı- Geliştirme Stratejik Planlama ve Kurumsal Performans Yönetimi İnsan Kaynakları Kurumsal Yönetişim Bilgi Sistemleri
Marka Programı -Finansal Destekler (Tebliğ md.10) DESTEK SÜRESİ 4 yıl DESTEK ORANI %50 MARKA-PATENT TESCİL (yıllık 50.000 USD) KİRA (yıllık 900.000 USD) (Mağaza, showroom,reyon, raf, corner, kafe, restoran vb.) SERTİFİKASYON (yıllık 50.000 USD) DEMİRBAŞ-DEKORASYON (yıllık 400.000 USD) DANIŞMANLIK Strateji, operasyon, organizasyon, teknoloji (yıllık 500.000 USD) TANITIM (yıllık 300.000 USD) MODA/ENDÜSTRİYEL TASARIMCI/AŞÇI, ŞEF (yıllık 200.000 USD) FRANCHISING Kira ve Dekorasyon (150.000 USD)
TURQUALITY® Programı Destekler-Finansal (Tebliğ md.11) DESTEK SÜRESİ 5 yıl DESTEK ORANI %50 MARKA-PATENT TESCİL KİRA (Mağaza, showroom,reyon, raf, corner, kafe, restoran vb.) SERTİFİKASYON DEMİRBAŞ-DEKORASYON- Mimari Konsept, Mahal Araştırması MODA/ENDÜSTRİYEL TASARIMCI/ AŞÇI, ŞEF DANIŞMANLIK Strateji, operasyon, organizasyon, teknoloji TANITIM FRANCHISING Kira ve Dekorasyon
TURQUALITY® Programı- Finansal Olmayan Destekler (Tebliğ md.12)
TURQUALITY® Programı Destekler-Dolaylı Detaylı Analiz Detaylı Analiz Çalışmalarının Gerçekleştirilmesi Stratejik İnsiyatiflerin Belirlenmesi İyileştirme/ Geliştirme Alanlarının Belirlenmesi Gelişim/ Uygulama Yol Haritasının Hazırlanması
TURQUALITY® Programı Destekler-Dolaylı Pazar İstihbaratı Firmalara hedef pazarlarla ilgili, pazar dinamikleri, rakip analizi ve ürün konumlandırma araştırmaları Nielsen işbirliğinde gerçekleştirildi (http://www.turquality.com/164.aspx) 24 ülke Yunanistan, Rusya, Romanya, Polonya, Fransa, İngiltere, Birleşik Arap Emirlikleri, İtalya, İspanya, Almanya, Ukrayna, ABD, Çek Cumhuriyeti, Japonya, Portekiz, Mısır, Çin, Hollanda, Suudi Arabistan, Makedonya, Cezayir, Macaristan, Bulgaristan ve Türkiye 4 sektör Hazır giyim, Ev Tekstili, Kuyum, Hızlı tüketim (kişisel bakım ürünleri ve gıda)
TURQUALITY® Programı Destekler-Dolaylı Vizyon Seminerleri Kapsamdaki firmaların ortakları ve yöneticilerinin global rekabet için gerekli vizyon ve yetkinliklere ulaşmalarına destek olmak Seminerlere dünyaca ünlü pazarlama ve marka teorisyenleri katıldı. Jack Trout “Marka Konumlandırma “ Don Peppers “Uluslararası Pazarda Kalıcı Başarı İçin Şirket Kültürü Oluşturmak” Philip Kotler “Kazanan Uluslararası Stratejiler Geliştirmek” Robert Kaplan “Performans ve Maliyet Yönetimi” Jagdish Sheth “Global Arenada Rekabetçi Büyüme Fırsatları” TURQUALITY® Vizyon Seminerlerine dinleyici olarak toplam 2.000 kişi iştirak etti TURQUALITY® Vizyon Seminerleri, önümüzdeki yıllarda da dünyanın en önemli 50 konuşmacısı içinde yer alan guruları ağırlamaya devam edecek
TURQUALITY® Programı Finansal Olmayan Destekler -Yönetici Geliştirme Programı- Firmaların orta ve üst düzey yöneticileri arasında ortak bir yönetim lisanının oluşturulması, profesyonelliğin ve etkinliğin arttırılması Firma ihtiyaçlarından yola çıkılarak, özel bir eğitim programı Koç ve Sabancı Üniversiteleri işbirliğiyle geliştirildi 8 dönemde toplam 480 yönetici eğitim aldı Yılda 60 yönetici eğitiliyor
Rakamlarla Marka/TURQUALITY® TURQUALITY Markaların Sektörlere Göre Kırılımı Marka Sayısı: 83* Firma Sayısı: 72 Marka Sayısı ** Vakko, Kale Seramik, İpek Kağıt, DYO, Boydak, Arçelik, Kopaş, Evyap, Altınyıldız firmaları programda iki marka ile bulunmaktadır. Finlux markası Vestel Dış Ticaret; Vestel markası ise Vestel Elektronik A.Ş ile başvurmuştur. 19
Rakamlarla Marka/TURQUALITY® Marka Programı Markalarının Sektörlere Göre Kırılımı Firma Sayısı: 33 Marka Sayısı: 36 Marka Sayısı 20
Marka/TURQUALITY® Mevzuat 2006/4 sayılı Tebliğ 2006/4 sayılı Tebliğ’e ilişkin Uygulama Usul ve Esasları EK-10: Başvuru için gerekli belgeler EK-14: Ticaret Müşavirliği/Ataşeliği Onay Tutanağı 2009/14 sayılı Tebliğ (otomasyon) http://www.dtm.gov.tr/dtmweb/index.cfm?action=detay&yayinID=1540&icerikID=1659&dil=TR
Gündem Markalaşma ve Ar-Ge Destekleri Daire Başkanlığı Tarafından Uygulanan Destekler TURQUALITY®/Marka Desteği (2006/4 sayılı Tebliğ) Tasarım Desteği (2008/2 sayılı Tebliğ) Ar-Ge Desteği (98/10 sayılı Tebliğ) Ofis Mağaza Desteği (2010/6 sayılı Tebliğ) 2
2008/2 Sayılı Tasarım Desteği MEVZUAT Hakkında Tebliğ Tasarımcı Şirketleri Tasarım Ofisleri HEDEF GRUBU İhracatçı Birlikleri Tasarım Dernek-Birlikleri Markalaşmanın Önemli Bir Unsuru AMAÇ Olan Tasarımın Doğrudan Desteklenebilmesi DESTEK SÜRESİ 4 Yıl
Destek süreci Destek kapsamındaki şirket/ofis tarafından; Harcama gerçekleştirilir >> (belge üzerinden kontrol edilir) Ödeme gerçekleştirilir >> (belge üzerinden kontrol edilir) Faaliyet gerçekleştirilir >> (Ticaret Müşavirliği tarafından kontrol edilir) Prefinansman değil, hibe Ödeme belgesi tarihinden itibaren 6 ay içinde ilgili Birliğe başvuru yapılır Birlik inceleme yapar, TCMB’ye ödeme talimatını gönderir Hakedişin aktarılmasına ilişkin Bakanlığımızdaki süreç işler Firmaya ödeme yapılır
Tasarım Desteği
Gündem Markalaşma ve Ar-Ge Destekleri Daire Başkanlığı Tarafından Uygulanan Destekler TURQUALITY®/Marka Desteği (2006/4 sayılı Tebliğ) Tasarım Desteği (2008/2 sayılı Tebliğ) Ar-Ge Desteği (98/10 sayılı Tebliğ) Ofis Mağaza Desteği (2010/6 sayılı Tebliğ) 2
AR-GE PROJELERİNE SERMAYE DESTEĞİ SAĞLANMASI Ar-Ge Desteği AR-GE PROJELERİNE SERMAYE DESTEĞİ SAĞLANMASI Temel Destek Oranı : % 50 Azami Destek Miktarı : 1 Milyon $ Uygulamacı Kuruluş : TTGV Destek Süresi : 2 Yıl
Gündem Markalaşma ve Ar-Ge Destekleri Daire Başkanlığı Tarafından Uygulanan Destekler TURQUALITY®/Marka Desteği (2006/4 sayılı Tebliğ) Tasarım Desteği (2008/2 sayılı Tebliğ) Ar-Ge Desteği (98/10 sayılı Tebliğ) Ofis Mağaza Desteği (2010/6 sayılı Tebliğ) 2
Yurt Dışı Birim, Marka ve Tanıtım Desteği 2010/6 Sayılı Yurt Dışı Birim, Marka ve Tanıtım MEVZUAT Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ HEDEF GRUBU Sınai / Ticari Şirketler Yazılım Şirketleri DTSŞ, SDŞ Rekabetçiliğin arttırılması AMAÇ Pazara giriş ve tutunmanın desteklenmesi DESTEK SÜRESİ 4 Yıl
Destek süreci İhracatçı şirket tarafından; Harcama gerçekleştirilir >> (belge üzerinden kontrol edilir) Ödeme gerçekleştirilir >> (belge üzerinden kontrol edilir) Faaliyet gerçekleştirilir >> (Ticaret Müşavirliği tarafından kontrol edilir) Prefinansman değil, hibe Ödeme belgesi tarihinden itibaren 6 ay içinde Ticaret Müşavirliği/Ataşeliği’ne başvuru yapılır Ticaret Müşavirliği/Ataşeliği onaylı belgelerle ilgili İhracatçı Birliği’ne başvuru yapılır Birlik inceleme yapar, TCMB’ye ödeme talimatını gönderir Hakedişin aktarılmasına ilişkin Bakanlığımızdaki süreç işler Firmaya ödeme yapılır
Mağaza Desteği %50-90 %60-90 %50-80 *Faaliyet yurtdışı şirketi tarafından yapılırsa, şirketin ortaklığı oranında desteklenir
E-posta: karaoglana@ekonomi.gov.tr TEŞEKKÜRLER Ahmet KARAOĞLAN DT Uzman Yrd. Tel: 0312 204 77 08 E-posta: karaoglana@ekonomi.gov.tr