Klinikte öğrenme ve öğretmenin doğası

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Dün Bugün Gelecek Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2010, Aydın.
İyi Bir Eğiticinin Özellikleri
ONKOLOJİ ECZACILIĞINA DOKTOR BAKIŞI
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
1. EĞİTİM SİSTEMİNİN ÜÇ TEMEL ÖGESİ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
‘Eğiticilerin Eğitimi’ Eğitici becerileri 3. Gün 1. Oturum Nisan 2010 AB Eşleştirme Projesi TR 07-FI-02.
Dr. Erol GÜRPINAR Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD
Klinik Yetiştiricilik
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Sürdürülen İletişim Becerileri Eğitiminde Görev Alan Standardize Hastaların Performansına İlişkin Öğrenci Görüşleri.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi Etkinlikleri   Darendeliler.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Dr. İpek Gönüllü Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
DRAMA 7.HAFTA ÖZ DÜZENLEMEYE DAYALI ÖĞRENME VE EĞİTİCİ DRAMA
Probleme Dayalı Öğrenme Dr. Betül Kalender 3 Ocak 2009.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
MATEMATİK YAZILIMLARI.
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
SINIF YÖNETİMİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Klinik Yetiştiricilik ve COACH’luk Modeli Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 221.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
GÜVENLİ OKULLAR. GÜVENLİ OKUL KRİTERLERİ Olumlu ilişkiler kurulmasını sağlar. Çocukların duygularını özgürce ifade edebilecekleri olanaklar yaratır. Çocuk.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Standardize / Simüle Hasta Temelli Tıp Eğitimi Doç. Dr. Muharrem Ak Zirve Üniversitesi Emine-Bahaeddin Nakıbo ğ lu Tıp Fakültesi 1.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Çocuk Gastroenteroloji Bilim Dalı Olgu Sunumu 2. Bölüm 25 Nisan 2013.
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı Ölçme-Değerlendirme Modul 1.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yapılandırmacı Öğrenme
PROBLEM ÇÖZME.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
KOÜ Tıp Fakültesi Program Değerlendirme Kurulu Sunumu
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

Klinikte öğrenme ve öğretmenin doğası Dr. Yeşim Şenol Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı UTEK VI 3 Haziran 2010

“Kitaplar olmaksızın tıp öğrenmek denizde haritasız yol almaya benzer, hasta görmeden tıp öğrenmekse denizi hiç görmeden denizci olmaktır” Sir William Osler (1849-1919)

İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

Klinikte eğitim= Gerçek hasta Klinik eğitim Hasta ve hastaların sorunları üzerine odaklı Deneyime dayalı öğrenme modeli Birey ve takım çalışmasının birleşimi Klinikte eğitim= Gerçek hasta Klinik ortam; yataklı servisleri, poliklinikleri toplumu vb. kapsamaktadır

Klinikte neler öğrenilir? Bilgi Klinik beceriler Klinik akıl yürütme Hasta yönetimi Araştırma Bilgiye ulaşma yolları (Dent, Harden; 2005, s. 87) Miller’in ustalık piramidi

İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

Klinikte nasıl öğrenilir? Davranışsal öğrenme yaklaşımı Yeterliğe dayalı eğitim Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı İşe dayalı, deneyimsel öğrenme İnsancıl öğrenme yaklaşımı Öz yönetimli öğrenme Bilişsel öğrenme yaklaşımı Tam öğrenme Sosyal öğrenme yaklaşımı Role model (Torre et al. The American Journal of Medicine, 2006)

İşe- deneyime dayalı öğrenme uygulama yansıtma genelleme Rehberlik önemlidir

İşe, deneyime dayalı öğrenme Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir deneyim uygulama yansıtma genelleme Rehberlik önemlidir

İşe, deneyime dayalı öğrenme Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir Öğrenci hasta ile eğitmen gözetiminde görüşür ve muayene eder deneyim uygulama yansıtma genelleme Rehberlik önemlidir

İşe, deneyime dayalı öğrenme Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir Öğrenci hasta ile eğitmen gözetiminde görüşür ve muayene eder deneyim uygulama yansıtma genelleme Olgu sunumu ve tartışma (Öğrenci geribildirim alır) Rehberlik önemlidir

İşe, deneyime dayalı öğrenme Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir Öğrenci hasta ile eğitmen gözetiminde görüşür ve muayene eder deneyim uygulama yansıtma genelleme Olgu sunumu ve tartışma (Öğrenci geribildirim alır) Eğitmenden kuramsal bilgi Rehberlik önemlidir

İşe, deneyime dayalı öğrenme Hastada hangi belirti ve bulgular bulunabilir Öğrenci hasta ile eğitmen gözetiminde görüşür ve muayene eder deneyim uygulama yansıtma Bir sonraki sefere neler yapabilirim genelleme Olgu sunumu ve tartışma (Öğrenci geribildirim alır) Eğitmenden kuramsal bilgi Rehberlik önemlidir Spencer, BMJ, 2003

İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

Klinik eğitmenin rolü Doktor = Öğretmen Bakım hizmeti Bilgi veren Role model Kolaylaştırıcı Değerlendiren Eğitim programı ve ders planlayan Araştırma sürecinin yaratıcısı

Öğrencilerin en beğendikleri eğitmenler iyi hazırlık yapan eğitmenledir Kime öğreteceğim? Ne öğreteceğim Öğrencinin anladığını nasıl anlayacağım? Nasıl öğreteceğim?

Etkin Klinik eğitmen (Stanford öğretim üyesi gelişim modeli) Olumlu bir eğitim ortamı Oturumun kontrolü- grup dinamikleri Amaçların aktarılması Öğrenme ve hatırlamanın teşvik edilmesi Değerlendirme Geribildirim Kendi kendine öğrenmenin sağlanması

Mikrobeceri (one-minute preceptor) Sorumluluk alma (öykü- fizik muayene) “Gördüğünüz hastayı bana üç dakikada özetleyin” Hataları düzeltme ve genel prensipleri öğretme “hastada yaklaşımın iyiydi” Olguyla ilgili genel bilgileri öğretme “,,,,,,,saptadığında,,,,,, yapılmalıdır” Tartışma konusu ortaya atma “Sana göre bu hastanın problemi ne?” Bu savı destekleyecek kanıt araştırma “Bu problemi hangi verilere dayandırdın?”

“Dundee çıktı temelli eğitim modelinin” uyarlaması Doğru işi yapma nasıl İşi doğru yapma ne İşi doğru kişinin yapması nasıl ne zaman “Dundee çıktı temelli eğitim modelinin” uyarlaması ( Ramani et al. Med Teach 2008)

Yatan hastalarla eğitim Ayaktan tedavi ortamında eğitim Doğru işi yapma nasıl ne Zaman etkili eğitim Yatan hastalarla eğitim Ayaktan tedavi ortamında eğitim Yatak başı eğitim İşe dayalı değerlendirme Geribildirim verme nasıl nezaman

İstek gösterme- şevkle yaklaşım Klinik öğretime ilişkin nasıl İşi doğru yapma nasıl İstek gösterme- şevkle yaklaşım Klinik öğretime ilişkin ilkelerin anlaşılması 3. Farklı düzeydeki öğrenciler için uygun stratejilerin kullanılması 4. Etkin geribildirim ilkelerini bilmek ve uygulamak 5. Rol modeli olmak 6. Beklenmedik eğitim anını yakalamak ( Ramani et al. Med Teach 2008)

Geribildirim talep etmek İç gözlem Sürekli profesyonel gelişim Danışmanlık Eğitim bilimiyle uğraşmak nasıl ne İşi doğru kişinin yapması ne zaman ( Ramani et al. Med Teach 2008)

Öğrencilerin özellikleri Başlarken Eğitici bağımlıdır Kendilerinden bilgi, beceri ve tutum olarak ne beklendiğinden emin değildir İyi tasarlanmış eğitim ortamına gereksinim duyarlar Geribildirime gereksinim duyarlar (Stritter F, 1986)

Klinik uygulamalar Gözlediklerini uygulamak isterler Pasif dinleyici olmak istemezler Eğitim yöntemlerinde çeşitlilik beklerler Birey olarak iletişim kurulmasını isterler Güvenli eğitim ortamı isterler

Bitirirken Öğrenci kendi sorumluluğunu üstlenir Kendi eğitim sürecini planlamak ister, eğitmen pasif Geribildirim alma gerekliliğini bilir ve bunu sistematik uygular Bütüncül yaklaşım içindedir.

Öğrenci kendi sorumluluğunu üstlenir Bitirirken Öğrenci kendi sorumluluğunu üstlenir Kendi eğitim sürecini planlamak ister, eğitmen pasif Geribildirim alma gerekliliğini bilir ve bunu sistematik uygular Bütüncül yaklaşım içindedir. SONUÇTA Kendi eğitim ihtiyaçlarını fark edip, onları geliştirme sorumluluğu gösteren öğrenci Eğitici bağımlı öğrenci

İçerik Klinikte eğitimin hedefleri Strateji ve yöntemler Eğitici ve öğrenen rolleri Klinikte eğitimin güçlü yönleri ve sorunları

Klinik eğitimin güçlü yönleri Gerçek sorunlara eğilme Hastalardan her türlü bilginin alınması Aktif katılımın sağlanması Motivasyon Doğrudan gözlem Klinik akıl yürütme, karar verme, empati ve profesyonalizmin entegre bir şekilde öğretilmesi

Klinik eğitimin güçlü yönleri Gerçek sorunlara eğilme Hastalardan her türlü bilginin alınması Aktif katılımın sağlanması Motivasyon Doğrudan gözlem Klinik akıl yürütme, karar verme, empati ve profesyonalizmin entegre bir şekilde öğretilmesi

Klinik eğitimin güçlü yönleri Gerçek sorunlara eğilme Hastalardan her türlü bilginin alınması Aktif katılımın sağlanması Motivasyon Doğrudan gözlem Klinik akıl yürütme, karar verme, empati ve profesyonalizmin entegre bir şekilde öğretilmesi

Klinik eğitimin sorunları Amaç ve hedeflerin yeterince tanımlanmaması Hasta sayısı, hasta yatış süresi gibi nedenlerle standardizasyonun sağlanması Klinikte eğitim çok değişken, beklenmedik ve sürekli değil, öğrenciler sınırlı sayıda hasta görmekte, çoğunlukla geribildirim alamamaktadır (Irby et. al. Acad Med 1995, van del Vleuten et al. Med Teach 2000)

Doğrudan gözleminin azlığı ve yeterli geribildirim verilmemesi Tartışmalar ve öğrenmenin yansıtılması için zaman baskısı Kuzey Amerika’da tüm tıp hayatı boyunca hastayla görüşürken ve muayene ederken izlenen ve geribildirim alan öğrencilerin oranı %10’un altında, hiç süpervizyon almayan öğrencilerin oranı %30’un altında ( Hunt CE et al. Acad Med 1999)

Hastayı rahatsız etme duygusu Hastanın eğitim sürecine katılmak istememesi Yoğun bir klinikte, hastalar öğrenci- eğitimci buluşmasında katılımcı rolü üstlenemeyebilirler. Bu durum kliniği kontrol dışı bir ortama dönüştürebilir ( Ramani et al. Med Teach 2008) Mahremiyet ve gizliliğin olmaması

Problem çözme ve tutum gelişiminden çok bilgilerin yeniden hatırlanması üzerine odaklanma Hastadan çok hastalığa önem verilmesi

Son söz Beklenen performansın iyi tanımlandığı amaç ve öğrenim hedefleri Etkili eğitmen- değerlendirme Uygun klinik ortam Yapılandırılmış klinik eğitim

TEŞEKKÜR EDERİM UTEK VI 3 Haziran 2010