Arama motorları; internette aradığımız bir bilgiye ulaşmayı kolaylaştıran ve internetteki bilgileri mümkün olduğunca indeksleyen web sayfalarıdır. Günümüzde en çok kullanılanı google olmak üzere altavista, yahoo, hotmail yada hakia gibi birçok arama motoru mevcuttur.
Bazı Arama Motorları http://www.google.com http://www.altavista.com http://search.yahoo.com http://search.msn.com http://www.excite.com http://www.netscape.com http://www.iwon.com http://www.ask.com http://www.mywebsearch.com http://www.altavista.com http://www.dogpile.com http://www.infospace.com http://www.alltheweb.com http://www.hotbot.com http://www.scopus.com http://scholar.google.com
Arama motorları temel olarak internette sürekli olarak tarama işlemi yapıp web sayfalarını kategorilere ayırarak kaydederler. Böylece her arama yapıldığında bu indekslenen raporlar taranarak bize sonuçlar iletilir.
Bir arama motorunda arama yapmak için basitçe konuya ait bir veya daha fazla anahtar kelime yazmak ve arama tuşuna basmak yeterlidir. Bu durumda anahtar kelimeler özenle seçilir ve dört beş kelimelik bir anahtar kelime grubu kullanılırsa arama sonuçları hem daha isabetli olacak hem de arama yapılan alan daralacaktır.
Anahtar kelimeleri çok fazla kullanılan yaygın kelimelerden oluşturmak karşımıza gelecek olan sonuç sayısını çok fazla arttıracaktır. Aynı sebepten dolayı kullanacağımız kelimeler içerisine “evet” “hayır” “veya” “bazen” gibi kelimeleri yada iki harften oluşan kelimeleri dahil etmemek daha az sonuçla karşılaşmamıza neden olacaktır.
Gelişmiş Arama Parametreleri Semboller: (-) olumsuz işlev görür. (+) olumlu işlev görür. (|) veya anlamında kullanılır. (.) (?) tek karakter yerine kullanılır. (*) birden fazla karakter yerine kullanılır. (“ ”) tamamını arar. (~) eş anlamlıları da arar And (ve) Or (veya) Not (değil)
Aratmak istediğimiz kelimeleri bir bütün halinde aratmak istersek; aratacağımız cümleyi tırnak işaretleri içine yazmalıyız. Böylece aranacak sayfaların içinde bulunan anahtar kelimeler sadece sizin yazdığınız şekildeyseler sonuçlarda görüntülenecektir. Yani bir örnekle açıklamak gerekirse; Arama motoruna çelik kapı yazıldığında bize sonuç olarak içinde çelik ve kapı kelimesi geçen tüm sayfalar çıkacaktır. Oysa kelimeler “çelik kapı” şeklinde yazıldığında içinde çelik kapı kelimelerinin sadece yanyana yazıldığı sayfalar görüntülenecektir. Ve arama sonuçları oldukça azalacaktır. İlgisiz sonuçların büyük çoğunluğu da elendiği için arama daha isabetli bir hale gelecektir.
Aramalarda kullanılabilecek bir diğer kolaylık ise – (eksi) işaretidir Aramalarda kullanılabilecek bir diğer kolaylık ise – (eksi) işaretidir. Arama sonuçlarında görünmesi istemediğimiz kelimeler varsa bu kelimelerin başına birer –(eksi) işareti koyarsak yazdığımızda arama sonuçlarının içinde o kelimenin bulunduğu sonuçlar listelenmez. Böylece aranılan konuya ait isabet oranı da artmış olur. Örnek olarak; Çelik aramasına ek kelime olarak -kapı kelimesi eklendiğinde içinde çelik kelimesi olan ama içinde kapı kelimesi olmayan sonuçlar listelenmiş olur. Ve böylece karşımıza çıkan sonuçlar çelik kapı ile ilgili olmazlar. Dolayısıyla isabet oranı da artmış olur.