SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM SÜRECİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Allianoi/Gördüklerimden utanıyorum :Tanıklığımdan utanıyorum!
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
AKILCI İLAÇ KULLANIMI BURDUR İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Kamu özel ortaklığı nedir ?
Krizin Türkiye’de İşgücü Piyasalarına Etkisi
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
DEREBUCAK SAĞLIK GRUP BAŞKANLIĞI
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ, GRUP EMEKLİLİK PLANI VE FON İÇERİĞİ.
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
-Demografik- Nüfus Analizi
Sağlığın finansmanında yeni bir aşama:
SAĞLIK EKONOMİSİ.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Mustafa taşdemir İstanbul halk sağlIğI müdürü
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
TEDAVİ İŞLEMLERİ.
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
ÇÖZÜM SÜRECİNE TOPLUMSAL BAKIŞ
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
TRABZON KADASTRO MÜDÜRLÜĞÜ
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
CİZRE TİCARET VE SANAYİ ODASI. KURULUŞ  ODAMIZ ANKARA 8.İDARE MAHKEMESİNİN 29/09/1998 TARİH VE 1998/4721 ESAS SAYILI KARARIYLA KURULUŞU GERÇEKLEŞMİŞTİ.
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
SERBEST VETERİNER HEKİMLİĞİN SORUNLARI (PET SEKTÖRÜ)
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Be Ş eri Sermaye H İ ZMET YöneT İ M İ Prof.Dr.Kamil Ufuk BILGIN TODAIE ankara VI.YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU.
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
TAM GÜN DEĞİL; ESNEK ÇALIŞMA DÜZENİ
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Sağlıkta özelleştirmenin truva atları: kamu ha$tane birlikleri kamu özel ortaklığı dr. osman öztürk türkiye (büyük) sağlıkçılar meclisi dr. osman öztürk/t(b)sm/
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
TAM GÜN YASASI VE ASİSTAN HEKİMLER DR.AYSUN ERBAHÇECİ.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
SOSYAL GÜVENLİK. Sosyal Güvenlik Sistemine Bütçeden Yapılan Transferler ve Sosyal Güvenlik Açığı (Cari Fiyatlarla, Milyar TL)
Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları
T.C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
ÜNİVERSİTE HASTANE İŞLETMECİLİĞİ - MARMARA ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Kayhan Erciyeş.
MEHMET YUSUF EMRE KARAASLAN
MESLEK ÖRGÜTLERİNİN TAM SÜREYE BAKIŞI Prof.Dr. Esin ŞENOL ATO-YÖNETİM KURULU Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Sağlık Hizmetlerinin Finansman Yöntemleri
 KALİTE YÖNETİM BİRİMİ  Mart ayında düzenlenen dış denetim sonucu Müdürlüğümüz çalışmalarının ISO Kalite Standartlarına uygunluğu bir kez daha.
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
LATİN AMERİKA BREZİLYA VENEZUELA.
İhtiyaçların Toplu Alım Yöntemleri ile Karşılanması
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Aydın Öztürk İzmir.
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
TÜRKİYE SAĞLIK SİSTEMİ
Türkiye Sağlık Reformları Tarihi
Japonya Sağlık Sistemi
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Sunum transkripti:

SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM SÜRECİ Prof. Dr. M. Taner GÖREN İstanbul Tabip Odası Başkanı

Savaşa Hayır

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Küresel kriz: 1970’ler Neo-liberal kapitalizm - Serbest piyasa ekonomisi - Rekabet - Kalite - Ucuzluk Hizmet: Alınıp satılabilen bir meta

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Sağlık: Silah ve enerjiden sonra en çok rant elde edilen alan - İlaç - Tanı ve tedavi cihazları - Laboratuvar malzemeleri - İnşaat İnsan emeğinin alınıp satılması: Taşeron sistemi

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Küresel krizin Türkiye’ye yansıması - 12 Eylül 1980 Darbesi 1982 Anayasası Neo-liberal kapitalizmin, yani serbest piyasa ekonomisinin Türkiye’ye girmesi - Turgut Özal Dönemi

Sağlıkta Dönüşüm Süreci 1961 Anayasası Resmi Gazete ile İlanı : 20/7/1961 / Sayı: 10859 VII. Sağlık Hakkı Madde 49- Devlet, herkesin beden ve ruh sağlığı içinde yaşıyabilmesini ve tıbbî bakım görmesini sağlamakla ödevlidir. Devlet, yoksul veya dar gelirli ailelerin sağlık şartlarına uygun konut ihtiyaçlarını karşılayıcı tedbirleri alır.

224 Sayılı Sosyalizasyon Yasası 1961 Prof. Dr. Nusret Fişek (21 Kasım 1914 - 3 Kasım 1990)

Sağlıkta Dönüşüm Süreci 1982 Anayassı; Kanun No.: 2709 Kabul Tarihi: 7.11.1982 VIII. Sağlık, çevre ve konut A. Sağlık hizmetleri ve çevrenin korunması MADDE 56- Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir. Çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek Devletin ve vatandaşların ödevidir. Devlet, herkesin hayatını, beden ve ruh sağlığı içinde sürdürmesini sağlamak; insan ve madde gücünde tasarruf ve verimi artırarak, işbirliğini gerçekleştirmek amacıyla sağlık kuruluşlarını tek elden planlayıp hizmet vermesini düzenler. Devlet, bu görevini kamu ve özel kesimlerdeki sağlık ve sosyal kurumlarından yararlanarak, onları denetleyerek yerine getirir. Sağlık hizmetlerinin yaygın bir şekilde yerine getirilmesi için kanunla genel sağlık sigortası kurulabilir. B. Konut hakkı MADDE 57- Devlet, şehirlerin özelliklerini ve çevre şartlarını gözeten bir planlama çerçevesinde, konut ihtiyacını karşılayacak tedbirleri alır, ayrıca toplu konut teşebbüslerini destekler.

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Türkiye’de sağlık reform çalışmaları(1990-2002) •1990 –DPT “Sağlık Sektörü MasterPlanı” •1990 –1. Sağlık Projesi (Dünya Bankası) •1991 –Sağlık Bakanlığı SPGK’nin kurulması •1992 –I. Ulusal Sağlık Kongresi •1992 –Yeşil Kart uygulamasına geçiş •1993 –II. Ulusal Sağlık Kongresi •1994 –2. Sağlık Projesi (Dünya Bankası) (Sağlık Sektörünün Kapasite artışı ile ilgili)

SSK’nın Dışarıdan Satın Aldığı Sağlık Hizmetleri (%)

SDP Acil Eylem Planı 16 Kasım 2002 Sağlık Bakanlığı yeniden yapılandırılacak Devlet hastanesi, sigorta hastanesi, kurum hastanesi ayrımı kaldırılarak tüm hastaneler tek bir çatı altında toplanacak Hastaneler idari ve mali yönden özerk bir yapıya kavuşturulacak Sağlık hizmetlerinin sunumu ile finansmanı ayrılacak Genel Sağlık Sigortası Sistemi ve Kurumu kurulacak Aile hekimliği uygulamasına geçilerek sağlam bir sevk zinciri kurulacak

SDP Acil Eylem Planı Anne ve çocuk sağlığına özel önem verilecek Koruyucu hekimlik yaygınlaştırılacak Özel sektörün sağlık alanına yatırım yapması özendirilecek

Sağlıkta Dönüşüm Programının Bileşenleri Planlayıcı ve Denetleyici Bir Sağlık Bakanlığı, Herkesi Tek Çatı Altında Toplayan Genel Sağlık Sigortası, Yaygın, Erişimi Kolay ve Güler Yüzlü Sağlık Hizmet Sistemi; Güçlendirilmiş Temel Sağlık Hizmetleri ve Aile Hekimliği, Etkili, Kademeli Sevk Zinciri, İdari ve Mali Özerkliğe Sahip Sağlık İşletmeleri, Bilgi ve Beceri ile Donanmış, Yüksek Motivasyonla Çalışan Sağlık İnsan Gücü, Sistemi Destekleyecek Eğitim ve Bilim Kurumları, Nitelikli ve Etkili Sağlık Hizmetleri İçin Kalite ve Akreditasyon, Akılcı İlaç ve Malzeme Yönetiminde Kurumsal Yapılanma; Ulusal İlaç Kurumu, Tıbbi Cihaz Kurumu, Karar Sürecinde Etkili Bilgiye Erişim: Sağlık Bilgi Sistemi. Kaynak: Sağlık Bakanlığı 2003.

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Devlet Memurlarının Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşlarına Sevki Hakkında Genelge - Tarihi:06.06.2003 Sayısı:4910

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Türkiye’de sağlık reformu, 2004 Performansa dayalı ödeme sistemi Türkiye geneline yaygınlaştı. AİLE HEKİMLİĞİ KANUNU - Kanun Numarası : 5258 - Kabul Tarihi : 24/11/2004 - Yayımlandığı R.Gazete : - Tarih : 9/12/2004 Sayı :25665

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Hizmet satın alımı: Taşeronlaştırma “Sağlık ve Yardımcı Sağlık Personeli Tarafından Yerine Getirilmesi Gereken Hizmetlerin Satın Alma Yoluyla Gördürülmesine İlişkin Esas ve Usuller” 05.05.2004 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlandı

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Türkiye’de sağlık reformu, 2005 Aile hekimliği pilot uygulaması: 15.09.2005 (Düzce) SSK ve diğer bazı kamu kurumlarının sağlık kuruluşları Sağlık Bakanlığına devredildi. SSK’lılar serbest eczanelerden yararlanmaya başladı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Yasa Tasarısı TBMM’ye gönderildi.

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Türkiye’de sağlık reformu, 2006 Aile hekimliği pilot çalışması10+ ile yaygınlaştırılması Sosyal Güvenlik Kurumları Kanunu - Kabul Tarihi: 16/5/2006 - R.Gazete: Tarih: 20/5/2006 Sayı: 26173 Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu - Kanun Numarası : 5510 - R.Gazete : Tarih: 16/6/2006 Sayı : 26200

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Tamgün Yasası: 30 Ocak 2010; Sayı: 5947 Anayasa Mahkemesinin yürütmeyi durdurma kararı: 16.07.2010 650 Sayılı KHK: 26.08.2011 663 Sayılı KHK: 02.11.2013 650 Sayılı KHK ile ilgili Anayasa Mahkemesinin yürütmeyi durdurma kararı - Karar tarihi 18.07.2012 - R.Gazetede yayınlanma: 01.01.2013 663 Sayılı KHK ile ilgili Anayasa Mahkemesinin yürütmeyi durdurma kararı - Karar tarihi 14.02.2013 - R.Gazetede yayınlanma: 25.06.2013

Sağlık Bakanlığı-2011 Merkez teşkilatı Bağlı Kuruluşlar ?? * Bakan ve yardımcısı * Müsteşar ve yardımcıları * Sağlık Politikaları Kurulu * Bakanlık müşavirleri * Hizmet birimleri, a) Sağlık Hizmetleri Genel Müd.. b) Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müd. c) Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müd. ç) Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müd. d) Sağlık Araştırmaları Genel Müd. e) Sağlık Yatırımları Genel Müd. f) Dış İlişkiler ve Avrupa Birliği Genel Müd. g) Hukuk Müşavirliği ğ) Denetim Hizmetleri Başkanlığı h) Strateji Geliştirme Başkanlığı ı) Yönetim Hizmetleri Genel Müd. i) Özel Kalem Müdürlüğü Bağlı Kuruluşlar Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü Taşra teşkilat ?? Taşra teşkilat

Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu KHB KHB KHB Genel Sekreter Tıbbi Hizmetler Bşk. İdari Hizmetler Bşk. Mali hizmetler Bşk. Hastane yöneticisi Hastane yöneticisi Hastane yöneticisi Başhekimlik İdari ve mali işler md. Sağlık bakım Hizmetleri md.

Sağlık Finansmanı Sağlık G.S.S. Çalışanlarının İstihdamında Değişim “sözleşmelilik” Sağlık Bakanlığı’nın Yeniden Yapılanması “yerelleştirme” Performansa göre ücretlendirme Sağlıkta dönüşüm Hastanelerin İşletmeleştirilmesi özelleştirilmesi Birinci Basamakta Aile hekimliği atasoyer30.10.09PHK 24 24

SDP’NİN HALK AÇISINDAN ETKİLERİ OLUMLU OLUMSUZ Yeşil kartın kapsamı genişledi SSK’lılar devlet hastanelerinden yararlanabilmeye başladı SSK’lılar eczanelerden ilaç almaya başladı Kamu sağlık kuruluşlarına başvuru kolaylaştı Emekli Sandığı mensuplarının başta ilaç olmak üzere hizmet kapsamı daraldı İlaca düşük katılım payı ile erişimle ilgili sorunlar arttı SGK tedaviye müdahale etmeye başladı Genel Sağlık Sigortası herkesi kapsayamadı Katkı payı zorunluluğunun kapsamı genişletildi Acile başvurular arttı Aynı hastalık için birden fazla sağlık kuruluşuna başvuru (2.Görüş) arttı SAĞLIKTA EŞİTSİZLİKLER AZALMADI

SDP’NİN HALK AÇISINDAN ETKİLERİ OLUMSUZ Kot kumlama işçileri, mevsimlik tarım işçileri vb. kesimler sağlık hizmetlerine erişemedi KAMU SAĞLIK KURULUŞLARINA YETERLİ DESTEK SAĞLANMADI YANGINLAR, HASTANE ENFEKSİYONLARI VB. İNSANİ GELİŞME ENDEKSİ SIRALAMASI DÜZELMEDİ, KÖTÜ PERFORMANS SÜRÜYOR! KAYNAKLAR KÖTÜ KULLANILDI! CEPTEN HARCAMALAR ARTTI! PİYASA KOŞULLARI VATANDAŞIN SAĞLIĞINI TEHDİT EDER DURUMA GELDİ! GÖZLERİNİ YİTİREN YURTTAŞLAR!...

Kışkırtılmış Talep!

2012’de hekime başvuru sayısı = 8,9 İSVEÇ = 2,9 ABD = 3,9

Dünyada nüfusundan fazla Ancak acillere başvuru azalmadı, arttı! Dünyada nüfusundan fazla Acil başvurusu olan Tek ülke!...

Sağlıkta Dönüşüm Programından Sonra Sağlık Hizmeti Önce Sağlıkta Dönüşüm Programından Sonra 1 Reçete bedeli Yok 3 kaleme kadar 3 TL, sonraki her bir kalem/kutu için ek 1 TL 2 Sağlık ocakları/aile hekimlikleri Ücretsiz 3+1+… TL 3 Acil servisler Devlet hastaneleri: 8 (+3+1+…) TL Özel hastaneler: 15 (+3+1+…) TL (+İlave ücret 4 10 gün içinde tekrar muayene (Ek) 5 TL 5 Eşdeğer ilaç farkı Sınırsız 6 Yatak ücreti İki kişilik odada: % 150, Tek kişilik odada: % 300 7 İlave Ücret Resmi: % 30- % 70, Gerçek: % 300- % 700 8 Röntgen, laboratuvar hizmetleri Özel hastanelerde (ilave) ücretli 9 İstisnai sağlık hizmeti ücreti Robotik cerrahi, diş protezleri, vb.: % 300 10 Yataklı tedavi ücreti Düzenleme tamam, yakında başlayacak 11 Tamamlayıcı (özel) sigorta Tamamı cebimizden, yakında başlayacak Katkı, katılım payı

Cepten harcamalar artıyor! Gemlik’te yapılan bir araştırma (Kişi başına yıllık cepten sağlık harcaması): 2001: 83.1 USD 2006: 248.4 USD Pala, K., H. Gerçek, A. Turkkan ve H. Aytekin, ”The effect of health reforms in Turkey:Out-of-pocket payments are increasing”, International Association of Health Policy in Europe Conference, June 17-20 2009, Coventry-United Kingdom.

SDP sonrasında sağlık hizmetlerinden memnuniyet arttı. TÜİK, 2011

Sağlık sistemimizin yeterli olduğunu düşünenlerin oranı: %35 «Sağlık sistemimizin yeterli olduğunu düşünenlerin oranının %35 olması, çeşitli konularda değişiklik yapılmasına vurgu yapanların oranının %50 ve üzerinde seyrettiği anlaşıldığından sağlık sisteminin genel görüntüsündeki olumlu algı yerini daha eleştirel bir manzaraya bırakmaktadır.»

SDP’NİN SAĞLIK ÇALIŞANLARINA ETKİSİ OLUMLU OLUMSUZ Aile hekimi olarak çalışmaya başlayan hekimlerin geliri arttı İş yükü çok arttı Güvencesiz çalışma (Sözleşmeli, taşeron) arttı Gelecek kaygısı arttı Hizmet başı ödeme tıpta uzmanlık eğitimini olumsuz etkiledi Hizmet başı ödeme bazı etik sorunları gündeme getirdi Özlük haklarında artış olmadı Sağlık Bakanı’nın hekim ücretleri için söylediği sözler doğru çıkmadı Kamuda hizmet başı ödeme sistemi nedeniyle «rekabet» dayatıldı; «ekip anlayışı» yıpratıldı Serbest hekimlik yok ediliyor Hekimlerin özel sektörde çalışma olanakları kısıtlandı Mecburi hizmet aileleri parçalamaya başladı

SDP’NİN SAĞLIK ÇALIŞANLARINA ETKİSİ OLUMSUZ Radyasyonla çalışma süresi arttı Hekimlerin çalışma süreleri kısalmadı Tam gün sonrası ücretlerden kesinti arttı Özel sektörde maaşlar (4-15) ay öteleniyor Mesleğe yabancılaşma artıyor Hekimlerde depresyon arttı İşyeri hekimliği taşeron şirketlere devrediliyor Tıp fakülteleri finansal krize girdi, fakültelerdeki gelecek belirsizliği önemli bir gündemi oluşturuyor Hekim emeği değersizleştiriliyor SAĞLIK KURULUŞLARINDA ŞİDDET ARTTI!

SONUÇ BİLDİRGESİ 17 Kasım 2012 Mesleğimizin kimliği ciddi biçimde yıpranmış, toplumsal konumumuz, mesleki değerler ve hekim hakları erozyona uğramıştır. Politikacıların söylemleri, yöneticilerin tutumları ve ayrıca endikasyonsuz işlem yapılacağı kaygısı, hekimlerin güvenilirliğini azaltmıştır. Hekimler bant tipi üretim yapar hale gelmiş, performansa dayalı ek ödeme sistemi ile yabancılaşma ve klinik otonomi kaybı oluşmuştur. Değişen değerlerle birlikte hekimlerin bir kısmında memnuniyet söz konusu olmakla birlikte, özellikle genel belirsizlik, ek ödemelerin emekliliğe yansımaması ve güvencesiz olması nedeniyle memnuniyetsizlik çok yüksek orandadır. Çalışma barışı bozulmakta, hekimler arasında dayanışma azalmaktadır. Hekimlerin emeği ucuzlaştırılmaktadır. Performans Sağlığa Zararlıdır!

ABD’de her bir hasta için harcanan süre (Dakika) Medscape Physician Compensation Report: 2012 Results http://www.medscape.com/features/slideshow/compensation/2012/public

Taşeron çalışan sayısı 11 kat arttı Taşeron çalışan sayısı 11 kat arttı! Bakanlıkta çalışan her 4 kişiden 1’i taşeron şirketlerde çalışıyor!

SDP’NİN KÜRESEL SERMAYEYE ETKİSİ OLUMLU OLUMSUZ Sağlık alanında bir «PİYASA» yaratıldı Bu piyasada dönen para hem kamudan daha fazla aktarılarak, hem de vatandaşın cebinden daha fazla alınarak arttırıldı Hekimlere sigorta zorunluluğu getirildi Piyasadan özel sektöre aktarılan pay arttırıldı Kar maksimizasyonu sağlandı Muayenehaneler ve hekim sermayesine dayalı küçük sağlık kuruluşları henüz kapatılamadı «Ek ve tamamlayıcı sigorta»ya henüz geçilemedi

Özel hastane sayısı ikiye katlandı!

SGK’dan özel hastanelere aktarılan para ikiye katlandı! SGK tedavi edici sağlık harcamalarının dağılımı Kaynak: www.sgk.gov.tr

Sağlıkta Dönüşüm Süreci SGK sağlık harcamalarının 2002-2008 arasında, yaklaşık 3.5-4 kat artışı var. SGK harcamalarının %80-85’i ilaç ve tedavi harcamalarına gidiyor. Ve bu, yıllar içinde giderek büyüyen bir görünüm çiziyor. İlaç harcamaları, 2002-2008 yılları arasında 2.3 kat, aynı dönemde tedavi harcamaları 5 kat artış göstermiştir. 2009 yılının ilk altı ayında ise gerçekleşen 14.2 milyon TL’lik sağlık harcamasının %46’sı ilaç ve teknolojiye, %54’ü de tedaviye harcanmıştır.

SGK sağlık harcamaları nereye? 2002 2007 2008 İlaç 4,8 milyar TL 9,7 milyar 11 milyar Tedavi 2,8 milyar 10,3 milyar 14 milyar

Toplam sağlık harcamaları içinde ilaç harcamalarının oranı (%) Kaynak: OECD, 2009.

Sonuç Bu vatandaş için “paran kadar sağlık”, Sağlık çalışanları için “iş güvencesiz, ucuz emek gücü” yaratılması sürecidir.

İngiliz Parlamentosunda SDP The Lancet, Volume 382, Issue 9886, Pages 65 - 99, 6 July 2013 Universal health coverage in Turkey: enhancement of equity Prof Rifat Atun FRCP a b  , Prof Sabahattin Aydın MD c, Sarbani Chakraborty PhD c, Safir Sümer MSc c, Meltem Aran PhD d,Ipek Gürol PhD e, Serpil Nazlıoğlu MPhil f, Şenay Özgülcü MD f, Ülger Aydoğan MSc f, Banu Ayar MD f, Uğur Dilmen MD f, Prof Recep Akdağ MD g   Turkey has successfully introduced health system changes and provided its citizens with the right to health to achieve universal health coverage, which helped to address inequities in financing, health service access, and health outcomes. We trace the trajectory of health system reforms in Turkey, with a particular emphasis on 2003—13, which coincides with the Health Transformation Program (HTP). ………….

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Muhafazakar Parti North Enfield milletvekili Nick DeBois ve ITSEB  isimli sivil toplum kuruluşu 9 Eylül 2013 Pazartesi günü İngiltere Parlementosu’nda Türkiye Sağlık Sistemi hakkında bir toplantı düzenlediler. Toplantıya Türkiye’den Türk Oftalmoloji Derneği Genel Başkanı Prof. Dr. Süleyman Kaynak davetli konuşmacı olarak katıldı ve "What is real in new Turkish healthcare system: Magic or reality” başlıklı bir konuşma yaptı.

İngiliz Parlamentosunda SDP Sağlık sisteminde sağlık ocaklarının yerini yarı özel aile hekimliğinin aldığını ve zaman içinde aile hekimlerine verilen sorumlulukların çok ağırlaştırıldığını Türkiye sağlık sistemindeki temel sorunlar arasında, en ön planda, performans sistemi Günde 100-120 bandında hasta bakan hekimlerin, hastaya zaman ayıramadıklarını Çok sayıda tetkik ve çok sayıda ilaç yazdığını, Aslında bu durumdan hastaların “mutlu” olduğunu belirtti. Fakat bu mutluluğun gerçeğe dayanmadığını, Hekime ulaşmanın kolaylaşmasına paralel olarak gerçek tedaviden uzaklaşıldığını “Performans sistemi ile kısa hasta hekim görüşmesi, çok hastanın sağlık sistemine girip çıkması sağlanmaktadır” dedi. 

İngiliz Parlamentosunda SDP SDP ile ilgili bazı sihirli rakamlar: Bu yıl 10 milyon MR istenmiş 2 milyon kutu ilaç yazılmış Yılda 700 milyon hasta bakılıyor Her vatandaşın yılda doktora başvurma sayısı 10 Acillerden 1 yılda hizmet alan hasta sayısı: 90 milyon Hasta-hekim ilişkisinin bozulması: - Hekimi itibarsızlaştırıcı söylemler - Hekime şiddet

İngiliz Parlamentosunda SDP Son 6 ayda 6580 saldırı; 2/3ü tedaviyi yapan doktora SB hasta memnuniyeti anketi: Memnuniyet % 76 TTB’nin doktor anketi: Doktorların % 94’ü mutsuz ve gelecekten umutsuz Sonuç olarak, Türkiye’de sağlık sistemi çok yetişmiş ve kaliteli bir hekim popülasyonunun bir anlamda aşırı baskı ve hasta yüklenmesiyle, hızlı ve düzenli  olmayan kararlar ile yönetilmeye çalışılması Hasta popülasyonunun, sanki tedavi ediliyormuş gibi hekime gereğinden fazla ve sık ulaşımının sağlanması Burada Sosyal Güvenlik masraflarının aşırı tetkik ve ilaç tüketimi gibi unsurlarla yükselmesi, Hekim ve diğer sağlık personelinin maliyetinin düşürülmesi esasına dayalı bir yaklaşımla sistem dönüştürülmüştür.

Ankara Tabip Odası Hekim Anketi Ankaralı 1120 hekimin internet aracılığıyla doldurduğu formlardan derlenen sonuçlara göre hekimlerin: - %83’ü çalışma yükünün son yıllarda arttığını, - %90’ı mesleki bağımsızlığının azaldığını, - %97’si hekime yönelik şiddetin gün geçtikçe arttığını, - %88’i KHB’lerle hekimler üzerindeki baskının artacağını, - %4’ü geleceğe umutla bakıyor,

Ankara Tabip Odası Hekim Anketi Hekimlerin, - %95’i KHB’ler ve sağlık kampüsleriyle hekimlerin gelecek kaygısının arttığını, - %74’ü sağlık alanında yolsuzluk ve suistimalin arttığını düşünüyor. - %94’ü mevcut sağlık sisteminin yaklaşımının ‘çok hasta bak da nasıl bakarsan bak’ olduğunu, - % 88’i mevcut sistemle hastaların sağlığının ciddi bir riske atıldığını, - %94’ü özlük haklarında gerileme olduğunu,

Sağlıkta Dönüşüm Süreci Dr. Mustafa Bilgiç 22 Eylül 2012 (4 Aralık 1984-22 Eylül 2012) Dr. Melike Erdem 30 Kasım 2012

Önümüzdeki süreç Tekelleşme eğilimi Kamu hastane birlikleri Kamu-Özel Ortaklığı Özel hastane zincirleri Emek sömürüsünde artış Kamuda özlük hakları sorunları Serbest çalışmanın sınırlanması «Performans» adı altında Hizmet başı ödeme sistemi Özel sektörde kadro sınırlamaları

KAMU ÖZEL ORTAKLIĞI İHALELERİNİN SONUÇLARI Kira Bedeli 25 Yıllık Toplam Kira Sabit Yatırım Tutarı Fazla Ödeme (25 yıl için) Kayseri 137.730.000 3 Milyar 443 Milyon 250 Bin TL 427 Milyon 454 Bin 111 TL 3 Milyar 15 Milyon 795 Bin 889 TL Ankara-Etlik 276.000.000 6 Milyar 900 Milyon TL 1 Milyar 97 Milyon 491 Bin 420 TL 5 Milyar 802 Milyon 508 Bin 580 TL Ankara-Bilkent 240.000.000 6 Milyar TL 4 Milyar 902 Milyon 508 Bin 580 TL Elazığ 94.837.104 2 Milyar 370 Milyon 927 Bin 600 TL 218 Milyon 445 Bin 768 TL 2 Milyar 152 Milyon 481 Bin 832 TL Yozgat 54.750.000 1 Milyar 368 Milyon 750 Bin TL 122 Milyon 771 Bin 927 TL 1 Milyar 245 Milyon 978 Bin 73 TL Manisa 64.250.000 1 Milyar 606 Milyon 250 Bin TL 122 Milyon 788 Bin 993 TL 1 Milyar 483 Milyon 461 Bin 7 TL Konya-Karatay 88.791.634 2 Milyar 219 Milyon 790 Bin 850 TL 246 Milyon 20 Bin 811 TL 1 Milyar 973 Milyon 770 Bin 39 TL İstanbul-İkitelli 258.900.000 6 Milyar 472 Milyon 500 Bin TL 548 Milyon 49 Bin 141 TL 5 Milyar 924 Milyon 450 Bin 859 TL Mersin 140.900.000 3 Milyar 522 Milyon 500 Bin TL - Adana 115.500.000 2 Milyar 887 Milyon 500 Bin TL Gaziantep Bursa İzmir-Bayraklı YILLIK TOPLAM 1.471.658.738 25 YILLIK TOPLAM 36.791.468.450 TL 3.880.513.591 TL./8 ihalede sabit yatırım tutarları toplamı 26 Milyar 500 Milyon 954 Bin 859 TL/Toplam Fazla ödeme tutarı KAYSERİ ÖRNEĞİ: Sabit yatırım: 427 milyon Yıllık kira: 138 milyon (25 yıl) Toplam kira: 3,4 milyar Fazla ödeme (25 yıl için)= 3 milyar

Türkiye’de Hiçbir Şey Eskisi Gibi Olmayacak 01-15 Haziran 2013 Türkiye’de Hiçbir Şey Eskisi Gibi Olmayacak

SABRINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER