AFET LOJİSTİK YÖNETİMİNDE RİZE İLİNE YÖNELİK YENİ MODEL ÖNERİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
E-MEVZUAT GRUBU ÇALIŞMALARI
Advertisements

Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
DOGAL AFETLER MEHMET BILGE MANAV.
YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ KADIN SORUNLARI ARAŞTIRMA
TARSİM ÇİFTÇİ EĞİTİMİ SARAY İLÇE GIDA TARIM VE HAYVANCILIK MÜDÜRLÜĞÜ
Amaç Bu Kanunun amacı, afet ve acil durumlar ile sivil savunmaya ilişkin hizmetleri yürütmek üzere, Başbakanlığa bağlı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının.
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Mahalle Afet Gönüllüleri Uygulaması
1-2-3 Şubat 2012 tarihinde Bingöl Merkez İlköğretim Okulu Öğretmenlerine ‘Okullarda Afet Bilincini Oluşturma’ konulu eğitim semineri düzenlenmiştir.
Küresel Büyüme Oranları (%)
Kurulu ş Misyon Vizyon Amaçlar ve Hedefler E ğ itim-ö ğ retim alt yapısı Fakülte Bina Proje Süreci Akademik Kadro Da ğ ılımı Eylem Planı Stratejik Plan.
İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü Türkiye Afet Müdahale Planı
T.C. TEKİRDAĞ VALİLİĞİ İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü
Bahtiyar ÇETİN Endüstri Mühendisi Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezi
Kütahya İl Afet ve Acil Durum Müdürü
İSTAMP (İstanbul Afet Müdahale Planı)
Hakem İşleri Organizasyon Şeması
 Doğal afetler gerçekleştiğinde kamu kurum ve kuruluşlar olarak çeşitli çalışmalar yürütülmektedir.  Bu çalışmalardan bir kısmı afet gerçekleştiği andan.
İL AFET MÜDAHALE PLANLARININ HAZIRLANMASI
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
İMAR İSKAN VE KOOPERATİF ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
KÜÇÜK YATIRIMLAR FONU ORMANLARIMIZIN EKONOMİK, SOSYAL VE ÇEVRESEL KATKILARI ÜZERİNE YEREL UYGULAMALAR PROJESİ “Yaşam için Fırsat, Doğa için Destek” İÇERİK.
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
STRATEJİK YÖNETİM Aracı Olarak STRATEJİK PLANLAMA.
Bingöl Kamu Hastaneleri Birliği
Be Ş eri Sermaye H İ ZMET YöneT İ M İ Prof.Dr.Kamil Ufuk BILGIN TODAIE ankara VI.YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU.
ISLAHÇI HAKLARI BAŞVURUSU VE UYGULAMALARI
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
ARAMA VE KURTARMA HİZMETLERİNİN ORGANİZASYONU VE YÖNETİMİ
KURUMUMUZCA YÜRÜTÜLEN FAALİYETLER;
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
TSK TIBBİ KBRN SAVUNMASI Dr.Hv.Tbp.Bnb.Sermet SEZİGEN
ACİL EYLEM PLANI HAZIRLIĞI
ULUSAL ARAMA KURTARMA EKİPLERİNİN DURUM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMASI
DOĞAL AFETLER Dr.Koray TÖRK Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü
SİVİL SAVUNMA.
Projenin Adı: Mesleki Eğitimde Kalite Güvencesi Konusunda Fakındalığın Geliştirilmesi Proje Ortaklarımız: 1- Teknik Eğitim Vakfı Adana Şubesi 2- Adana.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ AFET TIBBI UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KARTAL BELEDİYE BAŞKANLIĞI SİVİL SAVUNMA UZMANLIĞI 2010 YILI FAALİYETLERİ Kartal Belediyesi
İdarede yatırım, harcamaya dönük işlemler varsa
Kafkas Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma Ve Uygulama Merkez Müdürlüğü Faaliyetleri Kafkas Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğr.Gör.Neriman.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
AİLE HEKİMLİĞİ PİLOT UYGULAMALARINDA SON DURUM
Doğal afet ne demektir ? Örnek vererek açıklayabilir misiniz ?
AFET/KAZA NEDİR? İnsan ya da doğal kaynaklı, yaşam, doğal kaynak ya da mülk kaybına yol açan; Yol açtığı zararın azaltılabilmesi için yardım personeli.
Kıyı ve kumsallarımızda günübirlik tesis düzenlemeleri Köyceğiz-Dalyan Özel Çevre Koruma Bölgesi İztuzu kumsalı İlandan önce İlandan sonra
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
TDMS TEK DÜZEN MUHASEBE SİSTEMİ Ali Gazi Hastane İşletmeciliği Uzmanı
AFET VE ACİL DURUM HABERLEŞME HİZMET GRUBU
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
AFET VE ACİL DURUM YÖNETİM MERKEZİ
KUTLU OLSUN TUTUM ve YATIRIM HAFTASI TÜRK MALLARI.
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026)
Strateji Geliştirme Başkanlığı DÖNER SERMAYE DAİRE BAŞKANLIĞI.
İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026)
1.  2  Afet durumları için uluslar arası bir tıbbi ağı organize etme ihtiyacı bulunmaktadır.  Bu ağda yer alacak sağlık servislerinin çeşitli tıbbi.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE KRİZ VE AFET YÖNETİMİ
SAĞLIK TURİZMİ DAİRE BAŞKANLIĞI
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
Afet Zararlarının Azaltılmasında Türkiye’deki Yerel Yönetimlerin Rolü
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL
TÜRKİYE’DE GÖRÜLEN DOĞAL AFETLER
Deprem öncesi yapılması gerekenler Deprem çantası hazırlanmalı Raflar duvarlara sabitlenmeli Ağır cisimler raflarda altlara yerleştirilmeli Duvardaki lamba,
Sunum transkripti:

AFET LOJİSTİK YÖNETİMİNDE RİZE İLİNE YÖNELİK YENİ MODEL ÖNERİSİ Prof. Dr. Mehmet TANYAŞ Doç. Dr. Yavuz GÜNALAY Yrd. Doç. Dr. Levent AKSOY Öğr. Gör. Burak KÜÇÜK

SUNUM AFET TÜRLERİ AFETLERİN ANALİZİ TÜRKİYE’DEKİ AFETLERİN ANALİZİ RİZE’DEKİ AFETLERİN ANALİZİ AFET LOJİSTİĞİ VE TÜRKİYE’DE AFET LOJİSTİĞİ ÇALIŞMALARI AFET SONRASI LOJİSTİK YÖNETİMİ SONUÇ VE ÖNERİLER 

AFET TÜRLERİ

AFETLERİN ANALİZİ Dünya’da son 25 yılda meydana gelen değişik doğal afetler yüzünden yaklaşık 3 milyon insan hayatını kaybederken bu afetlerin ekonomik bedeli ise, trilyon dolar mertebesindedir. Dünya genelindeki doğal afetler analiz edildiğinde, doğal afetlerin çoğunluğunu jeolojik ve klimatik afetlerin oluşturduğu görülür. Dünya’da etkili olan doğal afet türleri; şiddetlerine, oluşum sürelerine ve etkilerine göre sıralanınca en önemlilerinin kuraklık, tropikal siklon, bölgesel sel ve taşkınların olduğu görülür.

TÜRKİYE’DEKİ AFETLERİN ANALİZİ Türkiye'de her 9 ayda 1 hasar yapıcı deprem, yılda ortalama 25 önemli su baskını ve 50 heyelan görülmektedir. Türkiye’de yaşanan doğal afetlerin etkileri açısından, yüzde olarak sıralaması şöyledir: Deprem % 61, Heyelan % 15, Sel % 14, Kaya düşmesi % 5, Yangın % 4, Çığ ve diğerleri %1 Türkiye'de her 9 ayda 1 hasar yapıcı deprem, yılda ortalama 25 önemli su baskını ve 50 heyelan görülmektedir.

Afete en fazla maruz kalan iller, afetzede sayısı açısından bakıldığında; Kocaeli, Erzurum, Bingöl, Sakarya, Düzce, Van, Yalova, Muş, Adana ve Diyarbakır. Olay bazında ele alındığında ise afetten en çok etkilenen iller Erzurum, Trabzon, Bingöl, Rize, Tunceli, Erzincan, Kastamonu, Malatya, Sivas ve Artvin olarak sıralanıyor.

RİZE’DEKİ AFETLERİN ANALİZİ Heyelan ve Su Baskını açısından 2. Derece Depreme göre 4. derece afet bölgesidir.

Türkiye Ulusal Afet Arşivi’nden Rize İli Afetleri Afet Türü Afet Sayısı Ölü Sayısı Yaralı Sayısı Etkilenen Sayısı Çığ 3 5 99 Fırtına 9 Heyelan 52 20 2557 Kar 1 Kuraklık Orman Yangınları 6 Sel Su Baskını 2 13 476 Sis 11 Yangın 7 66 Yıldırım Deprem

T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Türkiye Ulusal Afet Arşivi’nden alınan bilgilere göre Rize’de yaşanan önemli afetlerden bazıları ise aşağıda gösterilmiştir. Heyelan: Rize – İyidere 25.11.1988 Etkilenen kişi sayısı 191 Rize – Derepazarı 23.09.1977 Etkilenen kişi sayısı 32 Rize – Merkez 20.11.1988 Rize – İkizdere 05.08.1988 Rize – Güneysu 23.07.2002 Etkilenen Kişi sayısı 106, ölü sayısı 20 Rize – Çayeli 26.11.1988 Etkilenen kişi sayısı 20 Rize – Merkez 06.10.2010 Rize – Hemşin 31.08.1995 Rize – Çamlıhemşin 01.03.1989 Etkilenen kişi sayısı 50 Rize – Pazar 05.08.1988 Etkilenen kişi sayısı 45 Rize – Ardeşen 05.08.1988

Rize – İkizdere 01.03.1989 Etkilenen kişi sayısı 476 Çığ: T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Türkiye Ulusal Afet Arşivi’nden alınan bilgilere göre Rize’de yaşanan önemli afetlerden bazıları ise aşağıda gösterilmiştir. Sel – Su Baskını Rize – Merkez 26.08.2010 13 Ölü Rize – İkizdere 01.03.1989 Etkilenen kişi sayısı 476 Çığ: Rize – İkizdere 12.02.2009 1 ölü 5 yaralı Fırtına: Rize – Merkez 18.12.2010 Rize – Pazar 02.01.2010 Rize – Merkez 24.03.2013

AFET YÖNETİMİ Su Baskını/Sel ve Heyelan/Toprak Kayması tipleri, bölgesellikleri ve hasar katsayıları açısından benzerdirler. Afetleri Öncesi – Esnasında – Sonrası olarak incelersek Temel eylemler: Tahmin – Haberleşme/Bilgi – Kurtarma/Lojistik

TAHMİN Simulasyon çalışması Topografik model Su çekim oranları, 3 Boyutlu Akış grafikleri Bölgesel afet riskleri tespit edilir.

HABER ve BİLGİ TOPLAMA Haberleşme Uydu Cep telefonu Radyo Cami ve Belediye Hoparlörü Telsiz EBS

KURTARMA ve LOJİSTİK Afet anından başlıyarak kurtarma ekibi ve yardım malzemesi sevkiyatı. Bilgi akışını önleyecek tür afetlerde yeni sistem kurulumu Kamu, özel, STK ve askeri arasında koordinasyon Sağlık hizmeti götürmek Enkaz kaldırma faaliyetleri

AFET SONRASI LOJİSTİK YÖNETİMİ Türkiye’de mevcutta yürürlükte olan mevzuat (kanun, kararname ve yönetmelikler) bu konuda yetersizdir. Bu yetersizliği ortadan kaldıracak şekilde bir çerçeve dokümanı ve doktrinler hazırlamalıdır. Belirtilen bu doktrinler ışığında ve çizilen çerçeve içerisinde mülki ve mahalli idari bölümler (il- ilçe ve belediye, muhtarlık) koordineli olarak kendi acil durum çalışmalarını gerçekleştirmelidir. Afetler belirli bir coğrafyada ve belirli bir zaman aralığında oluşmaktadır. Bu sebeple afetlerin yerel olarak yönetilmeleri gerekmektedir. Ancak verimliliği ve etkinliği artırabilmek için planlamanın ve kaynak tahsisinin ülke geneli düşünülerek yapılması gerekir. Bu sebeple aşağıdaki şekilde belirtilen bir afet yönetim yapısı önerilmektedir.

Türkiye Afet Lojistik Bölge Haritası

Rize’nin Lojistik önemi 15. Bölge ve çevresindeki 8 ilin 1. ve 2. derece destek merkezi Kurtarma merkezleri Samsun, Erzurum’a yakın. Rize Port 6 Yerel, 2 Ulusal Lojistik firması

Ülke Afet Yönetim Planı İlçe Afet Yönetim Planı Dış Kurum Planları: Kızılay Türk Silahlı Kuvvetleri Özel Sektör … Ülke Fonksiyonel Planları: Arama Kurtarma Sağlık Lojistik… İl Afet Yönetim Planı Kızılay MAFOM Garnizon Komutanlığı Rize Belediyesi Aksa Çoruh EDAŞ, Aksa Doğalgaz, İl Fonksiyonel Planları: İlçe Afet Yönetim Planı İlçe Fonksiyonel Planları: Muhtarlık / Tesis / Bina Afet Yönetim Planı: İlk Yardım Haberleşme Afet Yönetim Plan Hiyerarsisi AFAD yapılanmasında Lojistik çok ufak bir alt başlık olarak geçtiği için ve kendi otonom yapısı olmadığından sadece her birimin kendi ulaşım imkanlarını genel merkeze devretmesi olarak görülüyor; halbuki özellikle dış kaynak kullanımına özen gösteren halen hiyarerşik ama özel sektör sayesinde kapasite artırımı konusunda daha esnek olabilen yapının daha yararlı olacağını umit ediyoruz.

Yeni model önerimiz dört temel fonksiyonel gruba ayrılmaktadır Yeni model önerimiz dört temel fonksiyonel gruba ayrılmaktadır. Bu fonksiyonel gruplar; istihbarat ve planlama, mali ve idari işler, operasyon ve lojistikten oluşmaktadır. Önerdiğimiz model içerisinde yer alan afet lojistik planı ise haberleşme, taşımacılık, depolama, altyapı hizmetleri, geçici iskan hizmetleri, enkaz kaldırma hizmetleri, dış kuruluş koordinasyonu, personel sağlık hizmetleri bölümlerinden oluşmaktadır. Model içerisinde yer alan afet lojistik planına ait alt faaliyet grupları ile ilgili önerilerimiz, teşkilat görevleri, planlaması ve servisler üzerinden olmuştur.

Rize İli AFAD Organizasyon Yapısı Önerisi

SONUÇ VE ÖNERİLER Afet yönetiminin lojistik fonksiyonu en az operasyon kadar önemli Risk tanımında sadece afet türüne değil: Şiddeti Görülme sıklığı Zaman ve yere bağlı demografik Bölgesel hassasiyet Toplum bilinci Afet yönetiminin olay bazlı ve dinamik olması gerekmektedir. Aynı zamanda hiyarerşik yapı bozulmamalı Afet yönetiminin lojistik fonksiyonu en az operasyon kadar önemli olup, ülkemiz için farklı ve çağdaş lojistik modeller gerekmektedir. Her afet türüne, şiddetine, en son hangi tarihte meydana geldiğine, meydana gelme yeri ve zamanı ile o yerin hassasiyetine (zarar görebilirlik durumuna) bağlı olarak çok farklı özelliklere sahip olabilmektedir. Bu nedenler söz konusu ölçütler dikkate alınarak riskin sürekli ölçümü ve afet yönetim planlarının revizyonu gerekmektedir. Afet yönetiminin olay bazlı ve dinamik olması gerekmektedir. Diğer taraftan afetin şiddetine göre birey, aile, bina/tesis, muhtarlık, bölge, ilçe, il ve ülke bazında müdahale gerekebilmektedir. Bu nedenle afet yönetiminin bir diğer özelliği de hiyerarşik bazda olmasıdır.

SONUÇ VE ÖNERİLER Önerdiğimiz modelle, bu yapının hem mevzuat ile çelişmediği hem de etkin bir kullanım sağladığı gözlenmiştir. Özellikle Rize iline özgü afet tiplerinin daha sınırlı alanlarda etkili olması lojistik destek sağlamayı kolaylaştırıyor Rize’nin konumu itibarıyla Lojistik önemi artmaktadır. Özel sektör kullanımı artarsa ekonomiye katkısı pozitif olacaktır

AFET LOJİSTİK YÖNETİMİNDE RİZE İLİNE YÖNELİK YENİ MODEL ÖNERİSİ TEŞEKKÜRLER… AFET LOJİSTİK YÖNETİMİNDE RİZE İLİNE YÖNELİK YENİ MODEL ÖNERİSİ Prof. Dr. Mehmet TANYAŞ Doç. Dr. Yavuz GÜNALAY Yrd. Doç. Dr. Levent AKSOY Öğr. Gör. Burak KÜÇÜK