1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Bologna Süreci Kapsamında Alan Yeterliklerinin Belirlenmesi ve Kalite Güvencesinde Dekanlar Konseylerinin Rolü: Mühendislik.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BOLOGNA SÜRECİ Sakarya Üniversitesi
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ MÜDEK AKREDİTASYONU
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NE GENEL BİR BAKIŞ.
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ AEFIS SİSTEMİNİN KULLANIMI
Ülkemizdeki Mühendislik Eğitiminde Akreditasyon
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ
BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
T.C. İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ AEFIS SİSTEMİNİN KULLANIMI
Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik
14. MÜHENDİSLİK DEKANLARI KONSEYİ 4-5 Mayıs 2007 Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
Bozok Üniversitesi Kütüphane Binası
Prof. Dr. Nejat Erk, Türkiye Bologna Uzmanı ŞUBAT 2008 CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ-MANİSA.
BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI : BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ 07 Aralık 2007, Uludağ Üniversitesi, BURSA BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE.
Kırıkkale Üniversitesi Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi.
Bologna Uzmanları Ulusal Takımı
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
Prof. Dr. Kerim Edinsel YETERLİLİKLER “UYGULAMA SÜRECİ” ÇALIŞTAYI UYGULAMASI SONUÇLARI Çalışma Grubu 1: Makine Mühendisliği Programı Yeterlilikleri 1 -
BİTKİ KORUMA BÖLÜMÜ YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ Kasım 2009 Ziraat Fakültesi.
ULUSAL YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ
PROGRAM ÇIKTILARI HAZIRLAMA
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı BOLOGNA SÜRECİ 2014 ve SONRASI DÖNEMİ (YAYILIM, UYGULAMA, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK, TANINMA) 22.
Dış İ lişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
TÜSİAD – Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu Ar-Ge’de İşbirlikleri Doç. Dr. Cemil Arıkan Sabancı Üniversitesi Ulusal İnovasyon Girişimi 6 Ocak 2009 İstanbul.
Kırıkkale Üniversitesi Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi.
Mühendislik Eğitiminde Akreditasyon ve MÜDEK Deneyimi
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMA ÖRNEĞİ
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYÇ)
BODRUM YAT İMALATI İŞ KÜMESİ ROTASINI ÇİZİYOR PROJESİ
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
MDK ALT YAPI KIYASLAMA ÇALIŞMA GRUBU
YETKİN MÜHENDİSLİK PANELİ MUSTAFA ÇOBANOĞLU MÜDEK MAK ÜYESİ.
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Kasım 2006 Fırat Üniversitesi, Elazığ Nezih Güven- Bologna Rehberi.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİ KALİTE GÜVENCESİ
MÜHENDİSLİK EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME MODELLERİ
MÜDEK Mühendislik Dekanları Konseyi Toplantısı Ege Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi 11 Mayıs 2012, İzmir Dr. M. Yavuz Erçil Genel Sekreter.
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNDE AKTİF EĞİTİMDE MESLEKSEL BECERİLERİN KAZANILMASI T. Çiçek, A. Seyrankaya, İ. Cöcen, H. Yenice, U. Malayoğlu, A. H. Onur, B. Kahraman,
Türk Yükseköğretiminde Bologna Süreci Uygulamaları ve Geleceğe Bakış “Bologna Süreci ve Program Akreditasyonu” u Prof. Dr. Süheyda Atalay Ege Üniversitesi.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Hasan MANDAL BOLOGNA SÜRECİ BİLGİ PAYLAŞIMI TOPLANTISI - Yeterlilikler ve Kalite Güvencesi Çalışmaları - 26 Kasım 2010, İnönü.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
Prof.Dr. Muzaffer Elmas BOLOGNA EŞGÜDÜM KOMİSYONU Bologna süreci “Yıllık Eylem Planı Çalışma alanlarında iç ve dış paydaşlara bilgilendirme.
Yeniden Yapılanma Sürecinde Üniversitelerimiz: Sakarya Üniversitesi Prof. Dr. Muzaffer ELMAS İstanbul – Yeniden Yapılanma Sürecinde Üniversitelerimiz:
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MİMARLIK BÖLÜMÜNE HOŞGELDİNİZ
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
MÜFREDAT NEDİR, NEDEN GÜNCELLENMEKTEDİR?
MİMARLIK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA……
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MİMARLIK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
T.C. Yükseköğretim Kurulu
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ MÜDEK AKREDİTASYONU
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
Sunum transkripti:

1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Bologna Süreci Kapsamında Alan Yeterliklerinin Belirlenmesi ve Kalite Güvencesinde Dekanlar Konseylerinin Rolü: Mühendislik Dekanları Konseyi Örneği 12 Şubat 2010, Hacettepe Üniversitesi, Ankara Prof. Dr. Hasan MANDAL

• Yüksek öğretime yoğun talep • Bilgi ve iletişim teknolojileri ile birlikte çeşitlenen eğitim ortamları Küreselleşme • Yüksek öğretim kurumlarının çeşitliliği • Azalan kamu kaynakları • Eğitim-öğretim ve araştırmanın yanında toplumsal katkının öneminin artması YÜKSEKÖĞRETİM ALANINDAKİ EĞİLİMLER

•Kademeler •Profil •Diploma • Kademe Tanımlayıcıları • Öğrenme Çıktıları • Öğrenim Yükü • Krediler(AKTS) Yeterlilikler Çerçevesi Ana Unsurları: YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ Amaçlar: Şeffaflık, Tanınma, Hareketlilik KALİTE GÜVENCESİ AVRUPA YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ

Ders Öğrenme Çıktıları (Kazandırılan Yetkinlikler) Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi Alana Özgü Yeterlilikler Program Çıktıları

Ders Öğrenme Çıktıları (Kazandırılan Yetkinlikler) Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi Alana Özgü Yeterlilikler Program Çıktıları

ISCED 97 EĞİTİM TEMEL ALANI VE PROGRAMLARI

ALANA ÖZGÜ YETERLİKLERİN BELİRLENMESİ: MÜHENDİSLİK DEKANLARI KONSEYİ ÖRNEĞİ

KONSEYİN AMACI Ülkemizde mühendislik fakültelerinin sorunları üzerinde görüş alışverişinde bulunmak, Mühendislik eğitiminin etkin ve verimli bir biçimde yürütülmesini sağlamak üzere öneriler geliştirmek, Bu önerilerin gerçekleştirilmesi yönünde çaba sarf etmek ve gerekli girişimlerde bulunmaktır. Mühendislik dekanları arasında deneyimlerin paylaşıldığı, iyi uygulamaların tartışıldığı, güçlü ve zayıf yönlerin irdelendiği, iletişimi güçlendiren bir platform

KONSEYİN YAPISI 93 Üniversite’de görev yapan 105 Mühendislik Fakültesi Dekanı MDK’nın doğal üyesidir (62 Kamu Üniversitesi (74), 25 Vakıf Üniversitesi, 5 KKTC Üniversitesi ve Kırgızistan Manas Üniversitesi). Konsey toplantılarına Yükseköğretim Kurulu ve Türkiye Mühendis ve Mimar Odaları Birliği ve ilgili kuruluşların temsilcileri gözlemci üye olarak katılabilirler.

KONSEYİN YÖNETİMİ Prof. Dr. Hasan MANDAL (Genel Sekreter, Anadolu Üniversitesi, Müh.Mim.Fak.Dekanı) Prof. Dr. Ali Rıza KAYLAN (Boğaziçi Üniversitesi, 3. Dönem MDK Genel Sekreteri) Prof. Dr. Veli ÇELİK (Kırıkkale Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanı) Prof. Dr. Zafer DURSUNKAYA (ODTÜ, Mühendislik Fakültesi Dekanı) Prof. Dr. Levent KANDİLLER ( Çankaya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanı) Prof. Dr. Barış ÖZERDEM ( İYTE, Mühendislik Fakültesi Dekanı) Prof. Dr. Sedat ÜLKÜ (Uludağ Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dekanı)

KONSEYİN ÇALIŞMA GRUPLARI - Mühendislik Eğitiminin Değerlendirmesi – MÜDEK (Mayıs 2002 – Aralık 2006) - Mühendislik Araştırma Yetkinliğinin Değerlendirilmesi - MADEK - Altyapı Kıyaslama Çalışması - Mühendislik Etiği - Üniversite Sanayi İşbirliği - Mühendislik Terimlerinin Türkçeleştirilmesi

KONSEYİN İŞBİRLİKLERİ • ÜAK, Fen ve Teknik Bilimler Eğitim Konseyi • MÜDEK • DPT • Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Sanayi Ar-Ge Genel Müdürlüğü • Savunma Sanayi Müsteşarlığı • TÜBİTAK • TÜBA • TTGV • Türk Patent Enstitüsü • TASSA • Ulusal İnovasyon Girişimi

KÜRESEL REKABET KÜRESEL İŞBİRLİKLERİ

ABD & Kanada ≈ 100,000 Çin ≈ 400,000 Hindistan ≈ 300,000 Avrupa ≈ 100,000 Avusturalya ≈ 8,000 ≈ Her yıl bir milyon Mühendis Kore & Japonya ≈ 150,000 ≈ Dünyada 4000 Mühendislik Okulu Avrupa 1350 Amerika 1100 Asya 1300 Afrika 180 Avusturalya 50 Afrika ≈ 50,000 O & G America ≈ 200,000 Mühendislik Fakülteleri ve Mühendisler

VİZYON Küreselleşen dünyada mühendislik dekanlarının paydaşlarının desteği ile yetkinliklerinin ve kapasitelerinin iyileştirilmesi Küresel Mühendislik Dekanlar Konseyi (GEDC) MİSYON Mühendislik eğitimi ve araştırmasının gelişimi için Mühendislik Dekanları arasında güçlerin birleştirilmesi üzerine küresel işbirliği yapmak

PARIS DEKLARASYONU

MÜHENDİSLİK PROGRAMLARI ÖĞRENME ÇIKTILARI MÜHENDİSLİK İÇİN ULUSAL YETERLİLİKLER ÇALIŞMA GRUBU RAPORU Mart 2008

Prof. Dr. Rıdvan BERBER Ankara Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Kurucu Dekanı ( ) ve MDK Yürütme Kurulu Üyesi; Koordinatör Prof. Dr. Ahmet ARANİTÜ, Makine Fakültesi, MÜDEK- Mühendislik Akreditasyon Kurulu (MAK) Üyesi Mustafa ÇOBANOĞLU Bir Yapı İnşaat Mühendislik Sanayi Ticaret A.Ş., MÜDEK- MAK Üyesi Prof. Dr. Ali Rıza KAYLAN Boğaziçi Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Önceki Dekanı ( ), MDK 3. Dönem Genel Sekreteri, MDK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Bülent ÖZGÜLER Bilkent Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi, MÜDEK Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı YÖK Başkanlığının 2 Ekim 2007 tarih ve B.30.0.AUİB /26430 sayılı yazıları ile mühendislik programları öğrenim çıktılarının (lisans, yüksek lisans, doktora) belirlenmesi görevi MDK’ya verildi.

LİSANS - ULUSAL SEVİYE TANIMLAYICILARI LİSANS - M Ü HENDİSLİK YETERLİLİKLERİ 1.Belli bir alanda genel orta ö ğretimde kazanılan bilgi, beceri ve yetkinlikler ü zerine inşa edilmiş ve kendi alanının en yeni bilgilerini i ç eren ders malzemeleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri d ü zeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve kullanabilmek. 1.Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisi 2.Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi 3.Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 5.Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 6. Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, 2.Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerilerini, geniş bir alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel y ö ntemler ile değerlendirmek, karmaşık problem ve konuları belirlemek ve analiz etmek i ç in kullanabilmek; kendi alanındaki sıradan problemlerin dışında kanıta ve araştırmalara dayalı ö neri ve tartışmalar yapabilmek. 3.Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda a ç ıklamalar yapabilmek, onları bilgilendirmek ve onlara d ü ş ü ncelerini, problemleri ve çö z ü mlerini a ç ık bir bi ç imde yazılı ve s ö zl ü olarak aktarabilmek. 8. Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi 4. Ö ğrenmeyi ö ğrenme becerilerinde kazandıkları d ü zey ile bağımsız olarak ileri d ü zey ç alışmaları s ü rd ü rebileceğini g ö stermek. 9. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 5.Mesleki faaliyet ve projelerde ö ng ö r ü lemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak karar verebilmek. 2. Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi 7. Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni 12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak, çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak;

Ocak 2002 Ulusal Mühendislik Eğitimi Akreditasyon Sisteminin Mühendislik Dekanları Konseyi (MDK) tarafından benimsenmesi Mayıs 2002 MÜDEK in Kuruluşu: Mühendislik Değerlendirme Kurulu (sivil toplum platformu) Ocak 2007 MÜDEK’in tüzel kişilik kazanarak kurumsallaşması Kasım 2007 Ulusal Tanınırlık (YÖK’den Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi) Ocak 2008 EUR-ACE Etiketi verme yetkisi almak için ENAEE’ya başvurulması Ocak 2009 EUR-ACE Etiketi verme yetkisi Mühendislik Eğitiminde Kalite Güvencesi Akreditasyon

TEMEL AMAÇ Mühendislik eğitimini teşvik edip ilerletmek; böylece daha iyi eğitilmiş, kalitesi yüksek mühendisler yetiştirilmesini sağlayarak toplum refahını ileri götürmek TEMEL İŞLEV Mezunlarına “mühendis” derecesi verilen MDK bünyesindeki mühendislik programları için ayrıntılı bir değerlendirme programı düzenlemek ve uygulamak

Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dekanlığı Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dekanlığı 28

Ölçüt 3 - Program Çıktıları ve Değerlendirme Mühendislik programları, mezunlarının aşağıdaki niteliklere sahip olduğunu kanıtlamalıdır:

Ölçüt 3 - Program Çıktıları ve Değerlendirme Mühendislik programları, mezunlarının aşağıdaki niteliklere sahip olduğunu kanıtlamalıdır:

ÖNERİLER 1)TYYÇ kapsamında Dekanlar Konseylerinin oluşturulması 2)Alana özgü yeterliklerin belirlenmesi 3)MÜDEK benzeri akreditasyon süreçlerinin başlatılması

İlginiz için teşekkür ederim..