Örgütlerde Moral Ölçümleri ve Düzeyini Yükseltici Önlemler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAZA İNCELEMESİ İÇİN ALTI TEMEL SORU KALIBI
Advertisements

28 Ekip çalışması.
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
ERK İSG&İK –
STRES YÖNETİMİ.
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Kurumlar toplumu önemser
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
Fayda, Maliyet, İş Planlama, Raporlama, İş Tatmini
ORYANTASYON Doç. Dr. Hanifi BİNİCİ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İşletmelerde Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi
Yenilik ve Değişikliklere karşı Direnişler ve Giderilmesi
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
örgütlenmesi ve performansı
ÖRGÜTLERDE PSİKOLOJİK SORUN VE ŞİKAYETLER BÖLÜM X
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Esra Aydın Yönetim ve Organizasyon Doktora Programı
KARİYER YÖNETİMİ RAQİF QASIMOV.
ÖRGÜTSEL MOTİVASYON.
BÜTÇELERİN KONTROLÜ.
1. Sınıf 86 nolu kazanım etkinliği
KURUM YAZIŞMALARI II Öğr. Gör. Hakan YILDIZ.
Şirketlerde Yönetişim Biçimleri
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri
Henri Fayol ve Yönetim Süreci “Sınai ve Umumi İşlerde İdare” ( )
BÖLÜM 9 Olumlu İşgören Tutumları ve Davranışları.
GÜDÜLER VE İŞ TATMİNİ BU SUNUM PROF DR. RANA ÖZEN KUTANİŞ TARAFINDAN HAZIRLANMIŞTIR.
HAZIRLAYAN:AYŞE KERETLİOĞLU YUNUS EMRE TAŞTI
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
PERFORMANS GÖRÜŞMELERİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
BÖLÜM 12 Etkileme Güç ve Politika. BÖLÜM 12 Etkileme Güç ve Politika.
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Örgütsel Kariyer Planlaması
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ DERSİ KAPSAMINDA
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Tatmin edilmemiş işgücü, tatmin edilmemiş müşterinin anahtarıdır
6.3. Şikayet ve Disiplin Şikayet: İşgörenlerin, iş, işletme ve yönetimle ilgili rahatsızlıklarını ifade biçimidir. Yönetim, işgörenlerden gelen tüm şikayetlere.
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ KAL PDR SERVİSİ
örgütlenmesi ve performansı
C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim
PSİKOLOJİK TESTLER.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KURUMSAL İLETİŞİM.
GRUP İLETİŞİMİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Eşgüdümleme ve Kontrol
Sunum transkripti:

Örgütlerde Moral Ölçümleri ve Düzeyini Yükseltici Önlemler Yrd. Doç. Dr. Fahrettin Eldemir

1- Moralin Tanımı ve Etkileri A- Moralin tanımı ve özellikleri a- bireye sürekli moral sağlayacak koşullar b- morali etkileyen grup koşulları c- genel olarak grup moralinin bileşkeleri B- Moralin etkileri C- Grup morali üzerine etki yapan grup dışı etmenler a- örgüt yapısının etkileri b- gözetim şeklinin moral üzerine etkisi c- çalışma koşulları d- iş tatmini e- personelin işyeri dışındaki yaşamı D – İş grubu açısından morali etkileyen etmenler 2- Moralin Ölçülmesi

1- MORALİN TANIMI VE ETKİLERİ Moral: Bir insana veya insan grubuna hakim olan iklim ve atmosfer diyebiliriz. Dinamik bir kavramdır, onu yüksek tutmak için devamlı özen gereklidir. İşletme örgütünü oluşturan grup atmosferi içerisinde, bireyler ortak bir amaca doğru beraberce çalışmak zorundadır. Dolayısıyla takım ruhunun geliştirilmesi işbirliğinin sağlanması gerekmektedir. Birey, yaşamını sürdürecek, kişisel değer bütününü sağlayacak ve ileriye ait umutlarını gerçekleştirecek bir işyerinde çalıştığına inanmalıdır.

1- MORALİN TANIMI VE ETKİLERİ Bireysel değerler, iş grubunun değerleriyle uyuşmalı ve grup beraberce ortak gayeye doğru yürümelidir. Morali etkileyen unsurlar : Grup üyelerinin hangi ölçüde ortaklaşa bir amaca sahip oldukları, Ortak amacın üyelerin kişisel amaçlarına ne ölçüde hizmet edeceği, Bu amacın gerçekleştirilebilirliği

1- MORALİN TANIMI VE ETKİLERİ Kuvvetli bir moral duygusu bileşenleri: Beraberlik ruhu, Direngenlik Öndere hayranlık ve Canlılık Zayıf bir moral duygusu bileşenleri: Duygusuzluk, çekişmeler, çekememezlik ve kötümserlik Örgütün amaçlarını gerçekleştirmeye çalışan personele kendi kişisel amaçlarını da gerçekleştirme olanağı verilirse, yüksek moral duygusu kazandırabilecektir.

1- MORALİN TANIMI VE ETKİLERİ Birlik ve beraberlik duygusu 3 belirgin özelliklere sahiptir. Grup üyeleri, «ben» den ziyade «biz» i düşünürler. Kendi aralarında bir yarışma ve yardımlaşma havası mevcuttur. Üyelerin birinin başarısı, hepsinin sağlamış oldukları bir başarı olarak gösterilmektedir. Grup içerisinde bir çalışma neşesi ve canlılığı vardır. Elde edilen her arzu tatmin edilme duygusu ile kabul ve hayranlık kazanır. Böylece, grup birliği ve bağlılığı ortaya çıkarılır.

Moralin Etkileri Tecrübeler moral etkilerinin iş verimliliğini her zaman olumlu ya da olumsuz yönde etkilemez. Örneğin, mutsuz olan işçiler her zaman en verimsiz kişilerdir demek yanlıştır. Verimlilik bir çok bileşene sahiptir. İşi yapanın, yaratılan işte payının ve yeteneğinin rolü büyük olduğu zaman moralin verime etkisi fazladır. Düşük moral düzeyi işletmeyi dolaylı yollardan zarara sokacaktır. Bu dolaylı yollardan birisi, toplu halde direnmeler ve grevlerdir. Düşük moral seviyesinin işletme örgütüne vereceği zararlar şu şekildedir: işçiler üzerinde bedensel rahatsızlıklar, işten ayrılmalar ve iş yerlerinde devamsızlık

Grup Morali Üzerine Etki Yapan Grup Dışı Etmenler Başlıca etmenler şu şekildedir: Örgüt Yapısı, Gözetim Şekli, Çalışma Koşulları, İş Tatmini İş Görenin İş yeri dışındaki yaşamı

Örgüt Yapısı Plansız çalışmak, örgüt içindeki hiyerarşik belirsizlik morali olumsuz etkiler. Örneğin, astlar birden fazla üste bağlı olmaları durumunda kimden emir alacaklarını ve hangisinin öncelikli olduğunu bilemezler. Örgütlerde morali azaltan diğer unsur da şirket iriliğidir. Amirle yüz yüze ilişkiler güçleşmekte, lider havası hissedilememekte bu da morali bozmaktadır. Küçük organizasyonlarda, bu sebeple moral daha iyi olabilmektedir. Çok büyük yönetsel firmalarda ‘Merkezkaç Örgütlenmesi’ ile Üst Yöneticiler, bu sıkıntıyı yetkileri astlara devrederek aşmaya çalışmaktadır.

Gözetim Şekli Ücret ve terfilerin dağıtımı Alt kademelerdeki yakın temas Sembollerle statü eşleştirilmesi

Çalışma Koşulları İş Güvenliği Isı ışık Havalandırma sistemlerine sahip temiz ve tertipli iş ortamları

İş Tatmini Zevkle çalışan iş arkadaşları Eser meydana getirme İhtiyaçları karşılayacak ücretlendirme Otomasyon ve monotonluğun negatif etkisi

İş Görenin İş yeri dışındaki yaşamı Çevresel ve sosyal etmenler (Tembellik İşe Karşı ilgisizlik gibi negatif tavırlar) Yaş Durumu Orta Yaş : İşlerine daha çok bağlı Gençler : İlgi çekici uğraşlar ve eğlence Yaşlılar : Emniyette

İş grubu açısından morali etkileyen etmenler Gruplar da birer örgüttürler. Grubun boyutu Yarışma Kişisel Çekicilik Üyelerin Benzerliği Komşuluk Karşılıklı Çıkar ve Güven Gençler İçin Eğitsel Gruplar Tartışma Çalışmaları – OAP

MORALİN ÖLÇÜLMESİ Moral Ölçümünde kullanlılan yöntemler : İstatistik ve görüşme yöntemi Soru dizini hazırlama yöntemi Sosyometrik yöntem

İstatistik ve Görüşme Yöntemi İş değerleme ve iş analizi Aynı işi yapan kişilerin aldıkları ücret ile kıyaslama Ücret artış oranının karşılaştırılması ( Ekonomik Veriler) İzinler Disiplin Cezaları Karşılıklı sohbet toplantıları düzenleme ve görüşme (Yanlış yorumları önlemek amacıyla)

Soru dizini hazırlama yöntemi Moral düzeyinin derecelerini gösteren sorular sorulur En yüksek moral düzeyine en düşük puan verilir Nesnel bir yöntemdir Uygulaması ve yorumu çok kolaydır Çok işçiye uygulanırsa bilgisayarlarda değerlendirilir

Sosyometrik yöntem Gruptaki her bireyin biçimsel olmayan mevkiini, grup üyelerinin birbirine olan bağlılığını şekil üzerinde gösterme yöntemidir. Örnek Sorular : Kimlerle çalışmayı yeğlersiniz ? Öğle yemeğini kimlerle yemek istersiniz ? İyi bir yönetici kim olmalıdır ?

Morali Yüksek Düzeyde Tutmayı Sağlayacak Önlemler Personelin işinden duyduğu tatmin derecesi Personelin üstüne karşı davranışı Personelin işinde ilerlemek arzusu Personelin iş arkadaşlarıyla geçinme durumu

Moral Düzeyini Yükseltin Hareket Biçimleri Her bireye görevinin nasıl yapıldığı konusundaki kanaatler bildirilmelidir. Değişiklikler hakkında önceden bilgiler verilmelidir. Yeteneklerden maksimum istifade Görevlerde ve kurallarda adaletli ve insaflı davranma Kendi görevini başkasına yüklemek duygusuyla mücadele edilmesi

S