Bir yaratıcı problem çözme tekniği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bil-Tek Bil-Tek Nur ERGÜL Nuray Doğan KARABAYIR KARACA Mahmut DALKIRAN
Advertisements

Şiirlerde yolculuk Hazırlayan: NÜZHET AKGİRAY.
ZAMİRLER.
VERiMLi ÇALIŞMANIN iLKELERi
UZAKTAN EĞİTİMDE ZAMAN YONETiMi Uzm.Nazime Tuncay.
BİR KELEBEĞİN DERSİ Bir gün, kozada küçük bir delik belirdi;
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
Atatürk’ün Çocukluk Anıları
 HAZIRLAYAN : MEHMET RAC İ KILIÇ.  Anne ve babalar!  Genellikle çocuklarımızın çok zeki oldu ğ unu dü ş ünürüz; ancak okulda bazı derslerden ba ş.
Maddelerin Işık Geçirgenliği
SU HALDEN HALE GİRER.
BİLGİ VE HABERLEŞMESİNİN ÖNEMİ
Maddenin Değişimi Ve Tanınması
GÖRME ENGELLİ ÖĞRENCİYLE DERS PARTNERİ OLMAK
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Adam, bütün bir haftanın yorgunlu ğ undan sonra pazar sabahı eline gazetesini alıp okumaya ba ş ladı ve "Bütün gün miskinlik yapaca ğ ım, beni bundan kimse.
Ünite Ürün Dosyası Sunumu Bülent ÖZTÜRK
Sizin sosyal medya danı ş manınız olarak Markanız için sosyal medya stratejilerinin olu ş turulması ve yönetimini yapıyoruz. Ayrıca kriz durumlarında.
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
VERİ ÇEŞİTLERİ Doç. Dr. Turan SET
Tuzlu Su İ le Çalı ş an Arabalar Kadir Mert Ünlü
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
NOT TUTMA TEKNİKLERİ Not tutma: Bir konuşmacıyı ya da dersi dinlerken, okurken, gözlem yaparken,düşünürken, dinleyiciye/öğrenciye sunulan mesajı yeniden.
BÜYÜK ÜNLÜ UYUMU.
OKUL DENEYİMİ -I- Dr. Muhammed TURHAN.
Uzaktan Eğitim Kuramları
EN İYİ MESLEKLER YARIŞI
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
6.SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ MADDE VE ISI ÜNİTESİ
Erkan Evrensel, Seval Ergün, Tuğba Günay, Çisem Aytin
*Öğrenmek * Çalışmak ve *Başarmak
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Uyandırılma tedirginliği olmadan huzur içinde dalınan uykudadır.
Armand Vallin Feigenbaum
Etkili İletişime Giriş
DE Ğ ERLER İ M İ Z Kazanım: De ğ erlerini fark eder. 9. Sınıf 21 nolu kazanım etkinli ğ i.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ.
KURGU KUŞAĞI.
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
Sokaklar hep yalanla dolu Hayat sanki tiyatro, Rol alan alana Sevdalar üç günlük…
Nasıl Test Çözülür? Rehberlik Servisi.
Farklılıklara Saygı.
SORULAR.
MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Ünlü kişileri çeşitli yönleriyle tanıtmak veya toplumu ilgilendiren önemli bir konuyu aydınlatmak için ünlü kişi yahut uzmanlarla.
DRAMA.
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
Rüyamda yaratıcı ile bir konuşma geçti aramızda
EKO OKULLAR PROJESİ.
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
KESİRLERLE TOPLAMA İŞLEMİ
DENKLEM ÇÖZME Sonraki sayfa
BU BENİM ESERİM ORTAOKULLAR ARASI PROJE YARIŞMASI
Dün henüz, yirmi ya ş ındaydım Ve ya ş am ile oynuyordum Sanıyordum ki çok fazla zamanım var Bilmiyordum ki ya ş am, Parmaklarımın arasından bir tutam.
ÜNİTE 2 : İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM KAZANIM: İbadetlerin davranışlar üzerindeki etkisini fark eder. TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Öğretim yöntemlerinden Balık Kılçığı Tekniği
Isı Yalıtımı Bütün maddelerin ısı iletkenlikleri farklıdır. Isının bir maddedeki yayılma hızı o maddenin iletken mi yoksa yalıtkan mı olduğunu belirtir.
Mantığın Temel Kavramları
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
Büyük Fasulye Yarı şı Ünite Ürün Dosyası Sunumu. Ünite Özeti Büyük Fasülye Yarışı devam etmektedir! En uzun fasülyeyi yetiştirme yarışı farklı okullardaki.
OKUL ÖNCESİNDE.
2013’e başlarken....
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı Fizik hayatımızın her alanında kullanılır. Beslenmek, hareket,
Neden kitap okuyoruz.
HAZIRLAYAN : HEL İ NNAZ ÜLGE N DERS Ö Ğ RETMEN İ : NECM İ YE GÜNGÖR.
Sunum transkripti:

Bir yaratıcı problem çözme tekniği Beyin Fırtınası Bir yaratıcı problem çözme tekniği Doç.Dr. Özlem KORAY

Osborn (1940) Grup problem çözümlerinde kullanılır. Hiç bir tür yargılamanın olmadığı ortamlarda yaratıcı ve orijinal fikirlerin doğmasına yardımcı olur.

Tekniğin püf noktası Osborn, uyguladığı beyin fırtınası seanslarında her tür eleştiri ve değerlendirmenin kişilerin hayal gücünü engellediğini gözlemlemiştir. Çünkü, fikir üretme ve eleştiri aynı anda gerçekleşemez. Osborn'a göre; yargı bir kenara bırakılarak, aynı zaman aralığında çok sayıda iyi fikir düşünülebilir. Buradaki amaç, değerlendirmeyi bir kenara atmak değil, sadece ertelemektir (Mayer,1992; Starko,2001).

Etkili bir beyin fırtınası sürecinin oluşabilmesi, başlıca dört faktöre bağlıdır: 1. Beyin fırtınası esnasında öğrencilerin ileri sürdükleri fikirler asla eleştirilmemelidir. 2. Beyin fırtınası esnasında öğrencilerde sınırsız düşünme özendirilmelidir. Öğrenciler, pratik olmaya çalışmaktan daha ziyade alışılmadık, yeni, farklı fikirler üretmeye teşvik edilmelidir.

3. Beyin fırtınası esnasında öğrencilerin fikirlerinde genellikle nitelik yerine nicelik aranmalıdır. 4. Öğrencilerin beyin fırtınasını gerçekleştirmelerindeki amaçları, kombinasyon ve geliştirme olmalıdır. Çünkü, beyin fırtınasında, öğrencilerin birbirlerinin fikirlerinden de esinlenerek düşünce listesindeki fikirlerin çoğaltılması amaçlanır.

Etkili beyin fırtınası seansları için en önemli nokta; Probleme odaklanabilmektir. Dolayısıyla problemin bireylerin içinde bulundukları durumu olumsuz etkileyecek bir zorluk taşıması ve anlaşılabilir olması gerekmektedir.

Örnek (Evcim vd.,2011) Ailece yaz tatiline gidiyorsunuz. Birkaç gün içerisinde yeni arkadaşlar ediniyorsunuz. Arkadaşlarınızla bir gün uçurtma uçururken, uçurtmanız elektrik tellerine takılıyor ve arkadaşlarınızdan biri diyor ki: - Hey arkadaşlar! Hadi şu direğe çıkalım. Siz de: - Hayır, olmaz; çünkü telde elektrik vardır, çarpılabiliriz. Arkadaşınız: - Görmüyor musun direğin telleri üzerinde kuş duruyor, o da bizim gibi iletken olduğu halde çarpılmıyor da biz mi çarpılacağız? Bu durumda, telde elektrik olduğu düşünüldüğünde uçurtmanızı kurtarmanızın yolları nelerdir?

Beyin fırtınası seansları için üç önemli soru Neden? Nasıl? Ne Yapılmalı?

BEYİN FIRTINASI 1.Sorun (Problem)( Neden?):Okulda öğrenciler tarafından neden bu kadar fazla çöp üretiliyor? 2.Sorun (Problem)( Nasıl?): Üretilen bu çöplerden nasıl kurtulabiliriz? 3.Sorun (Problem)(Ne Yapılmalı?):Okulda öğrenciler tarafından üretilen çöpleri geri dönüşümle tekrar kullanmak için ne yapılmalı?

Okulda öğrenciler tarafından neden bu kadar fazla çöp üretiliyor?

Üretilen bu çöplerden nasıl kurtulabiliriz?

Okulda öğrenciler tarafından üretilen çöpleri geri dönüşümle tekrar kullanmak için ne yapılmalı?

Etkinlik 4.Problem çözme Soru: Araştırma sorgulama:Çayım neden bu kadar çabuk soğudu? Problem Çözme: Nasıl çayımı sıcak tutacak bir bardak yapabilirim? Karar Verme: Polistiren ve seramik bardaktan hangisini kullanmalıyım?(Ne yapılmalı? Soruyu cevaplamada kullanılan süreç: Bilimsel araştırma-sorgulama Teknolojik problem çözme Karar verme Cevap: Isı enerjisi iletim, konveksiyon ve ışıma yoluyla yayılır. Polistiren köpük kaplar sıvıları daha uzun süre sıcak tutar. Bilimsel ve teknolojik bilgiler ışığında kişisel sağlık, çevre ve maliyet gibi faktörler düşünülmelidir. Problemin kaynağı: Doğal dünyadaki olaylarla ilgili merak Günlük yaşam problemleri, insanların ihtiyaçları Farklı veya aynı bilgiye dayanan faklı görüşler Soru türleri: Ne biliyoruz? Nasıl biliyoruz? Nasıl yapabiliriz? İşe yarayacak mı? Alternatifler neler? Şu anda en iyi seçim ne? Çözümlerin sonucu: Doğal dünyadaki olaylar hakkında bilgi Bir işi başarmanın etkin ve verimli bir yolu Belirli koşullar içinde savunulabilir bir karar

Şimdi kendinize sorun?

Niçin sorularının önemi büyüktür. Niçin her gün aynı görevi aynı şekilde yapmak zorundayım? Niçin gazetede hep aynı sayfaları okuyorum? Niçin tv de hep aynı kanalı seyrediyorum?

Bunları yapmayı denediniz mi?

Daha önce hiç ilgilenmediğiniz bir konuda yazılmış bir kitabı okumayı denediniz mi? Kötü olduğunu düşündüğünüz bir filmi izlemeyi denediniz mi? Yemek menüsünden daha önce hiç denemediğiniz bir yemeği seçtiniz mi?

Bunların hepsini yapmaya ihtiyacınız olmayabilir Bunların hepsini yapmaya ihtiyacınız olmayabilir. Ama yeter ki bir şeyler yapın. Farklı bir şey Bu sizin kurallarınızı alt üst etsin

Şunu iyi bilmek gerekir ki; bazı soruları sorabilmek bütün cevapları bilmekten daha önemlidir.(James Thurber)

Bir çocuk bana dedi ki… Bir çocuk bana dedi ki, Bir çocuk bana dedi Güneş, mavi bir tavada Sarı bir yumurtadır. Güneş, bulutların içinde, Sarı bir portakaldır. Güneş, kadife bir örtünün üstünde Sarı-kırmızı bir şeftalidir. ki, Bir çocuk bana dedi Güneş, bir elbisenin üzerinde Değerli bir mücevherdir. Bir çocuk bana dedi ki, İsterdim, çok isterdim… Güneşi dalından koparmayı