LIFE00/TCY/TR/009 TÜRKİYE’DE KOKU YARATAN EMİSYONLARIN VE İMİSYONLARIN YÖNETİM POLİTİKASININ GELİŞTİRİLMESİ 01.01.2002-01.01.2005 Prof. Dr. Aysen MÜEZZİNOĞLU.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

ÇEVRE SAĞLIĞI DAİRE BAŞKANLIĞI SU GÜVENLİĞİ ŞUBESİ
TÜRKİYE’DE KİMYASALLAR ALANINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN ÇALIŞMALAR
EĞLENCE YERİ GÜRÜLTÜSÜ KONTROLÜ
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
DOĞRU ÖLÇÜM VE ÖLÇÜM EKİPMANLARI
Sağlık Bakanlığı için Ölüm Nedeni İstatistiklerinin Önemi
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
TW TR 2008-IB-EN-02 Emisyon Kontrolünün Geliştirilmesi - Bileşen 2 © Thomas Seegers – Fotolia Katarina Mareckova, Ankara.
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Seviyesi Taahhütleri; AB ve Türkiye Uygulamaları Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi,
OLFAKTOMETRE HAZIRLAYANLAR: Prof. Dr. Aysel Atımtay
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
CO2 ve CO Ölçme Yöntemleri
YAPANLAR: EMRE ÖZER VE CEREN BAYRAKTAR
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
1 GENEL BAĞLAYICI KURALLAR GBK’ler ÇEVRESEL İZİN No. 4.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
İZMİR ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ BETÜL COŞKUN ÇEVRE MÜHENDİSİ
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
LIFE Projesi-Eğitim Semineri ODTÜ, 1-2 Nisan 2004 Ankara 1 AB- LIFE Projesi Proje Kodu: LIFE00/TCY/TR/009 “Türkiye’de Koku Yaratan Emisyonların ve İmisyonların.
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Sakarya Hava Kalitesi Koruma ve İyileştirme (SAHAKK-İ) Projesi Ağustos 2007 SAKARYA VALİLİĞİ SAHAKK-İ Proje Grubu.
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
NOKTA KAYNAK HAVA KİRLİLİĞİ DAĞILIM MODELLEMESİ AERMOD
Bu proje Avrupa Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti Tarafından finanse edilmektedir. IPPC (EKÖK) - “Entegre Kirlilik Önleme ve Kontrol” Teknik Yardımı EKÖK.
Türkiye’de Koku İmisyon ve Emisyonları Yönetimi Politikaları
Seminar on Sustainable Buildings
SİVİL SAVUNMA.
Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü
MOTORLU TAŞITLARDAN KAYNAKLANAN HAVA KİRLİLİĞİNİN ÖNLENMESİ KAPSAMINDA ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞINCA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Motorlu taşıtlardan kaynaklanan.
Türkiye’de Metal Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği İçin Etkin ve Güvenilir Kaynakların Kullanımı Hollanda Hükümeti Matra Fonu tarafından desteklenmektedir.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Mikroorganizmaların Çevreye Hizmeti
Grupowa Oczyszczalnia Ścieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej Fot: U. Czapla Lodz Küme Kentinin Bölge Atık Su Arıtma Tesisi örneğiyle pratik açıdan Entegre.
EKÖK / IPPC Direktifi Çalıştayı TÜRKİYE’DE EKÖK UYGULANMASI YOL HARİTASI TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi 06-Kasım-2009 Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
A. Teoman SANALAN Çevre Mühendisi, AB Uzmanı
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Hazırlayan: 6/A Sınıfı Kaynaklar: İnternet
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖLÇ ÜM VE DENETİM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
T.C. OSMANİYE VALİLİĞİ TEMİZ HAVA EYLEM PLANI ARALIK 2012 ARALIK 2012OSMANİYE.
LIFE Projesi- Workshop-III, 9-10 Aralık 2004, Ankara1 Proje Çalışmalarının Tanıtılması Prof. Dr. Aysel Atımtay ODTÜ Çevre Mühendisliği Bölümü, Ankara Orta.
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Comenius Hazırlık Ziyaretleri ve İrtibat Seminerleri Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı Hayatboyu Öğrenme Programı (LLP)
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü LIFE Projesi-Eğitim Semineri ODTÜ, 1-2 Nisan 2004 Ankara 1 İmisyon Ölçümleri HAZIRLAYANLAR: Prof.
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
METAL YÜZEYLERİN BOYANDIĞI TESİSLER VE SKHKKY ÇEVRE GÖREVLİSİ EĞİTİMİ
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Hava Yönetimi Dairesi Başkanlığı
TOPRAK KİRLİLİĞİ CANSU ILGIN 5/H 1330.
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Hava Kalitesi Tiananmen Meydanı’nda (Çin, Beijing) Hava Kalitesinin İyi Olduğu Bir Gün Tiananmen Meydanı’nda (Çin, Beijing)
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Su Yönetimi Genel Müdürlüğü 04 Aralık 2013, Bursa İklim değişikliğinin su kaynaklarına etkisi ve uyum.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
 Proje Kapsamı ve Çalışma Programı  Gerekli Verilerin Temini  Su Kalitesi Modeli  Ekolojik Bilgi Kuralı  WFD Explorer  İhtisas Heyeti Çalışma Takvimi.
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
HAVA KİRLİLİĞİ Tacettin İnandı. Kapsam Hava kirliği tanımlar Kirlilik nedenleri Önlem.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
Madde Bağımlılığı Politikası
Gürültü görüldüğü alanlarda doğal dengeyi de olumsuz etkilemektedir.
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

LIFE00/TCY/TR/009 TÜRKİYE’DE KOKU YARATAN EMİSYONLARIN VE İMİSYONLARIN YÖNETİM POLİTİKASININ GELİŞTİRİLMESİ Prof. Dr. Aysen MÜEZZİNOĞLU

EMİSYON VE İMİSYON  Emisyon, koku kaynağından çıkan yoğun kokulu maddelerin oluşturduğu gaz huzmesidir. Bu gaz huzmesi kaynağı terkederken içerisinde bulunan kokulu maddeler de, tıpkı diğer hava kirleticiler gibi davranarak çevreye yayılır. Böylece konsantrasyonları azalır.  Bu gaz huzmesi dış havada belirli oranlarda seyrelir, bir yandan konsantrasyonlarını imisyon (=hava kalitesi) adı verilen daha düşük seviyelere kadar düşürerek, rüzgarın sürüklediği istikamette ilerler. İmisyonların insanların kabul edebileceği kadar düşük seviyelere kadar indirilmesi, çevre korumacılığın kuralıdır.  Koku veren maddeler açık alanlarda bulunduğunda, bunlardan meydana gelen kötü koku, imisyon önlemenin çalışma alanına girer.

KOKU YÖNETİMİ  Bir veya daha fazla maddeden kaynaklanan kokularda, kokunun belirleme ve ölçülmesinin hava kirliliği ölçümünde kullanılan analitik metodlarla yapılması pratik olmaz. Bunun birinci nedeni kokunun bir çok maddenin ortak etkisiyle oluşmuş olabileceği, ikinci nedeni ise bir tek kaynaktan yayılan kokunun konsantrasyon ölçümünün çok zahmetli ve pahalı olmasıdır. Genellikle kokulu maddeler ölçümleri çok pahalıya mal olacak kadar düşük seviyelerde bile sorun yaratırlar. Bunun yanında, kokulu maddelerin konsantrasyon ölçüm sonuçları algılanan koku seviyesi ile biribirini pek tutmayabilir

YASAL DURUM  Ülkemizdeki hava kalitesi kontrol mevzuatı, kokunun kontrolu için gereken özellikli hükümlere sahip değildir.  Ülkemizde insanlarımız hava kirlenmesi başta olmak üzere birçok çevre kirlenmesi türünü koku duyusu ile karıştırmaktadır. Bu nedenle koku şikayetleri önemli boyutlara ulaşmaktadır.  AB ülkelerinin çoğunda yasalarla konmuş koku kontrol mevzuatı vardır, AB mevzuatı uyumlaştırma sürecinde bu konu gündeme gelmektedir.

Devam  Koku emisyon ve imisyon standartları, ölçüm yöntemleri ile birlikte yasalaşacaktır. Halkın şikayetlerine konu olan şiddetli kötü kokular ortadan kaldırılmadıkça bunları yaratan kaynakların faaliyetlerini sürdürmelerine izin verilmemesi kısa süre sonra gündeme gelecektir.  Koku emisyon ve imisyon problemlerinin endüstriyel faaliyetler vb. için hazırlanan ÇED çalışmaları sırasında ve tesisleri ruhsatlandırmada halkın şikayetlerine yol açmayacak şekilde çözümü beklenmektedir.

PROJE GEREKÇESİ  AB yasal uyumlaştırma sürecinde AB direktiflerine uygun eksik çevre mevzuatının tamamlanabilmesi için gereken hazırlık çalışmalarından birisidir.  Koku şikayetleri konusunda toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek bilgi birikimi ve altyapının hazırlanması için gereklidir.  Turizm yörelerinde ve yerleşim alanlarında endüstriyel kaynaklı olanlar başta olmak üzere koku tehditlerinin boyutlarını belirlemek ve sorunu ortadan kaldırmak için gereken mevzuat yapısını ortaya koymayı amaçlar.  Koku ölçüm ve kontrolunda kullanılacak rehber dokümanların hazırlanması için bu proje gereklidir.

PROJENİN AMAÇLARI  Koku örneklemesi, ölçümü, sonuçların değerlendirilmesi ve uygulama alanına aktarılması için proje elemanı yetiştirmek,  Stuttgart Üniversitesi’nin bu konudaki bilgi birikiminden istifade etmek,  Koku sorunlarının yönetimi konusunda gerekli yönetici, teknik eleman ve benzeri idari yapının oluşumuna ışık tutmak,  Türkiye’de geçerli koku eşik değerlerini endüstri sektörleri bazında belirleyerek, konması gereken limit ve alınması gereken önlemlerle beraber rehber dokümanları hazırlamak,  Koku Kontrol Yönetmelik taslağını hazırlamak.

PROJE ve SONUÇLARININ SÜRDÜRÜLMESİ  Proje sonunda ODTÜ, DEÜ ve Çevre ve Orman Bakanlığı koku yönetimi konusunda uzman kuruluşlar olacaktır.  Bu kuruluşlar, daha sonraki yıllarda da şimdi olduğu gibi daha fazla sayıda uzman yetiştirilmesi için faaliyetlerini sürdüreceklerdir.  Projede elde edilen veriler gelecek yıllarda da yararlı olacak veri tabanını oluşturacaktır.  Proje çerçevesinde kurulan laboratuvarlar ileride de sanayi ve idare için hizmet verecek, ulusal veya yerel projeler hazırlayacaktır.  Bu proje kapsamında elde edilecek yönetmelik hazırlık çalışması metodolojisi, rehber dokümanlar ve taslak yönetmelik, diğer ülkelerde de referans olarak kullanılabilecektir.