Bu çalışma küresel perspektifte ve Avrupa birliği ekseninde bir kavram ve olgu olarak yerelleşmeyi konu almaktadır. Bu çerçevede kamu yönetimi anlayışında.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Siyaset Bilimine Giriş
Advertisements

DEMOKRASİ ENDEKSİ HARİTASI
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Emin Dedeoğlu , Eskişehir
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
YAŞAM BOYU ÖĞRENME Bilgi,beceri ve yeterliliklerin kişisel sosyal ve mesleki açıdan geliştirilmesi amacıyla,yaşam boyunca yapılan tüm faaliyetlerdir..
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
İYİ YÖNETİŞİM.
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Gençlik Sektöründe Yerelleşme ve Yeniden Yapılandırma
Doç.Dr. Ahmet MUTLU Ondokuz Mayıs Üniversitesi İİBF
TÜRKİYE’DEKİ DURUM ANALİZİ
YÖNETİŞİM.
Katılım ve Katılımcılık Süreci A.Ü.Z.F. Peyzaj Mimarlığı Bölümü
NASIL BİR ODTÜ ? 7 Mayıs NASIL BİR ODTÜ ?  Öncü ve farklılık yaratan bir ODTÜ  Demokratik ve laik cumhuriyetin değerlerini koruyan ve savunan.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
KAMU YÖNETİMİNİN ÖRGÜTLENMESİ
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 1: Giriş ve Kültürel Miras Arş. Gör. Tolga Çakmak.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
1 Kurumsallaşma Ve Mesleki Saygınlık İlişkisi Erol Demirel SMMM 2 Haziran 2016/Ankara.
Türkiye’de Yönetim Kamu Yönetimin Örgütlenmesi
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
Temel Bilgi Teknolojileri
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
E- DEVLET, e-YÖNETİM VE TÜRKİYE’DEKİ DURUM ANALİZİ.
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Avrupa Birliği Perspektifinden Yerelleşme
REFAH DEVLETİ.
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
SHB-425 Sosyal Politika ve Planlama
YAYGIN EĞİTİM.
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
DERS İÇERİĞİNİN TANITILMASI
Toplum ve Toplumsal Yapı
Kırsal Kalkınmada Toplum Dinamikleri Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK,
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
Turizm Türlerinin Oluşmasında Çevrenin Etkisi
Sunum transkripti:

Bu çalışma küresel perspektifte ve Avrupa birliği ekseninde bir kavram ve olgu olarak yerelleşmeyi konu almaktadır. Bu çerçevede kamu yönetimi anlayışında meydana gelen çağdaş gelişmeler üzerinde durulmakta ve değişen ekonomik, toplumsal, siyasal, kültürel ve teknolojik koşulların ışığında, yönetimde yerelleşmenin gereklilik düzeyi tartışılmaktadır. Uygulamada ülkelerin merkeziyetçi yönetim yapılarını terk ederek adem-i merkeziyetçi bir kamu yönetimi sistemine doğru attıkları adımların bu metinde, yerelleşme adına gerçekleştirilen kurumlaşma çabalarının tanıtılması amaçlanmıştır.

Günümüzde kamu yönetimi alanında tüm dünyada kuram ve uygulamada çok önemli ve köklü değişimler yaşanmaktadır. Değişim üç temel eksende kendini göstermektedir. İlki devlete bakış açısındaki değişme, ikincisi yönetimde yerelleşme ve sivilleşme, diğeri de özel kesimdeki yönetim mantığını ve tekniklerini kamu yönetiminde yerleştirmedir.

Devlete ilişkin siyaset ve yönetim teorisinde yeni bir bakış açısı gelişmiştir.Yeni sağ politikaların devletin küçültülmesi öngörüsüne dayanan bu yeni yaklaşım, devletin merkezi boyuttaki zorunlu sorumlulukları dışında yer alan kamusal hizmetlerden çekinmesine savunmaktadır.yeni kamu yönetimi anlayışı ‘ katalizör ’ bir devlet öngörmekte,’ buyurucu devlet ‘ten ‘yol gösterici devlet ‘e doğru bir dönüşümü hedeflemektedir.’ hiyerarşik yönetim ‘den ‘ rekabetçi yönetim ‘e doğru gelişen söz konusu anlayış ‘ süreçler ‘den çok ‘ sonuçlar ‘a odaklanmıştır.

 İkinci değişim ekseni,kamu yönetimi sistemlerinde merkeziyetçilikten adem-i merkeziyetçi yapılara doğru yaşanan dönüşümdür.Yerelleşme olarak adlandırılan bu dönüşüm iki temel’e dayanır: ‘yerelleşmiş’ ve ‘sivilleşmiş’ bir kamu yönetimi.  Yerelleşmenin gerçekleşmesi büyük ölçüde sivilleşmeyle ilintili olduğundan,her iki olgu birlikte ele alınmakta ve biri diğerinin ön koşulu olarak değerlendirilmektedir.

 Üçüncü değişim ekseni,geride bıraktığımız yüzyılın sonlarına doğru yönetim kuramının yeniden şekillenmesiyle,birtakım yeni tekniklerin ve uygulamaların işletme yönetiminden kamu yönetimine uzanan bir eksende tüm yönetim örgütlenmelerinde ve süreçlerinde etkilerini hissettirmesidir.

Küreselleşmenin etkilerinin her sahada görüldüğü ve değişimin alabildiğine hızlandığı yeni bin yılın başında kavramların,kurumların,ideolojilerin ve hemen her şeyin dönüşüme uğraması karşısında yönetim paradigması ve ciddi bir değişim yaşamaktadır. Kamu yönetiminin hizmet politikaları ve uygulamalarına doğrudan yansıyan bu paradigma dönüşümü,kamusal hizmetleri ve bunların görülmesine ilişkin yöntem ve yaklaşımları yeniden kurgulamakta ve kamusal alan yönetiminin;yerinden yönetim ağırlıklı,saydam,hesap verebilir,vatandaş odaklı ve katılımcı bir eksende oluşmasını öngörmektedir.

 Çağdaş dünyada kamu yönetimi anlayışı ve uygulamasında son yıllarda gelişen yaklaşımları tutum,değişim rüzgarlarının kamu yönetimine yansıyan yönlerini dikkate alarak dört başlık altında toplamaktadır.  a. Devletin küçültülmesi ve etkinleştirilmesi  b. Siyaset-yönetim dengesinin yeniden kurulması  c. Şeffaf ve dürüst yönetim  d. Merkeziyetçilikten uzaklaşma eğilimidir  Merkeziyetçilikten uzaklaşma eğilimi dünya ölçeğinde değişimin esas doğrultularından biri olarak belirmekte, öte yandan kamu hizmetini halka yaklaştırma ve demokratik bir yönetime ulaşma düşüncesi yatmaktadır.

 Kamu yönetiminin genel sorunları incelendiğinde şu konuların ön plana çıktığı söylenebilir:  a.Güçlü merkeziyetçi yapı,  b.Yönetimde dışa kapalılık ve gizlilik,  c.Hantal yapı ve kırtasiyecilik,  d.Demokratik katılımcı pratiklerdeki eksiklikler.

 Yirmi birinci yüzyılın eşiğinde ulus-devletler,otoritelerini sarsan bu değişim karşısında iki olgunun yoğun etkisiyle karşı karşıya kalmışlardır.bu iki fenomen küreselleşme ve yerelleşmedir. ilkinde,ulus-devletin makro otoritesinde oluşan aşınma ve ulusal otoritenin uluslar arası kurumlara ve statülere devredilmesi anlatılmak istenirken,ikincisinde devlet otoritesinin daha alt düzeylere,yerel birimlere devredilmesi söz konusu edilmektedir.ikinci kavram,yani yerelleşme içeriği itibariyle,bu çalışmanın kapsamı dikkate alındığında ön plana çıkmaktadır.

 Yerelleşme,günümüzde uluslar arası ve ulusal gündemden düşmeyen bir olgu olarak gözlenmektedir.  Örneklendirmek gerekirse uluslar arası sermaye ile yerel topluluklar,merkez bürokratları ve politikacıları ile yerel politikacılar konuya gerçektende değişik bakış açıları ve beklentilerle eğilmektedirler.  Yerelleşmeyle ilişkili kavramlar çevre sorunlarına yerelleşme ve güçlü yerel yönetimler noktasında yeni bakış açıları,doğa eksenli çevre yönetimi, metropoliten alan yönetimi sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir yaşam ile kentleşme ilişkisi,globalleşme sürecinde kentleşme ve kentlileşme,post-modern kentler,göç yönetimi ve yerelleşme ön plana çıkan yönetişim,e-belediye,dijital kentler,yurttaş odaklı yönetim gibi kavramlar ve yaklaşımlar bugün gündemde tutulan konuyla ilgili başlıca nosyonları betimlemektedir.

 Katılımcılık,özerklik,çoğulculuk ve adem-i merkeziyetçilik yeni yüzyılın devlet anlayışına ve kamu yönetimi uygulamasına damgasını vurmakta,bu kavramların topluca anlatımı olan yerelleşme hemen tüm dünyada üzerinde durulan ve kabul gören bir kavram olmaktadır.Günümüzde devlet yönetiminde ve taşra yönetim düzeninde adem-i merkeziyetçilik,çağdaş yönetim anlayışının odak noktası olmuştur.  Adem-i merkeziyetçi devlet,merkezi yönetimin görev ve fonksiyonlarının büyük bir bölümünü diğer yönetim birimlerine devreden devlet demektir. Bu yönetim birimleri başta yerel yönetimler olmak üzere taşra kuruluşları,meslek kuruluşları ve gönüllü kuruluşlardır.

 Demokrasinin gelişmesi yönetim-yönetilen bütünlüğünün sağlanması ve etkin bir kamu yönetimi düzeninin kurulmasında yerelleşme,geçerli bir yol olarak görülmektedir. Yerelleşmenin evrensel nitelikteki unsurlarının çatısı altında,doğal olarak,her ülke kendi koşulları ve gereksinimleri doğrultusunda bunun ayrıntısını ve kendi öznel uygulamasını belirleyecektir.  Büyük demokrasilerin sağlıklı işleyebilmesi için küçük demokrasilerin kurulması,bunun içinde yerel demokrasilerin hayata geçirilmesi ve güçlendirilmesi gerekmektedir.Bilindiği gibi batı demokrasilerin kökeninde kent devletleri vardır.Siyaset,Avrupa da önce kentte ortaya çıktı ve orada olgunlaştı.Kentsel olgu olan yerel yönetimler demokratik sistemin temelini oluştururlar.  Von Hayek’in dediği gibi,yerel yönetimlerin yaygın ve güçlü olmadığı hiçbir yerde demokrasi iyi işlememiştir.