PKK TERÖRÜ İLE ASKERİ MÜCADELE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TAM SAYILAR.
Advertisements

PKK TERÖRÜ İLE ASKERİ MÜCADELE
17.SINAV SORULARI.
TSK VE MİLLİ SAVUNMA tskvemilisavunma.wordpress.com.
FİZİK PERFORMANS ÖDEVİ
SLAYT GEÇİŞLERİ OTOMATİKTİR… LÜTFEN TIKLAMAYINIZ…
………TECRÜBE ………….KALİTE …………………GÜVEN
GÜVENCEM GÜVENLİ YAŞAM TEKNOLOJİLERİ Araç Monitör ve Kamera Sistemleri
Yerde yuvarlanan topun bir süre sonra durmasının sebebi nedir ?
RÜZGAR TÜRBİN TİPLERİ VE RÜZGARDAN ELDE EDİLEBİLECEK ENERJİNİN BELİRLENMESİ Dr. Ali Vardar.
Türk Hava Kuvvetleri’nin kullandığı jet uçakları Bölüm 1: 1. ve 2
My50 E/B Uygun fiyata İtalyan kalitesi My50, fiyat ve kalitenin buluştuğu nokta TMT Pazarlama İç ve Dış Tic.Ltd.Şti. İstoç 1.Ada No:2 Mahmutbey – Bağcılar.
- ABD K.Irak konusunda neden bu kadar hassas? - Neden Türkiye’nin K.Irak’a bir harekat yapması konusunda aşırı duyarlı? - ABD, Afganistan, Somali, Bosna,
SAVAŞ GEMİLERİ DİZAYNI PROJESİ KARAKOL BOTU DİZAYNI Mehmet Akman
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük BÜYÜK TAARRUZ
ÇANAKKALE ASKERLERİ YAZAN:YAŞAR UZUN.
ÇOK ÇOK ÇOK ÖNEMLİ ……………………………… !
Bilgisayarın İlkleri, Geçmişten Günümüze Bilgisayar
MADDENİN HALLERİ ve ISI
Terörle Mücadelede İnsansız Hava Araçlarının Kullanılması
DİŞLİ KUTUSU Öğr.Gör.Ferhat HALAT.
KÖRFEZ’DE SAVAŞ.
SİVİL SAVUNMANIN YURT İÇİ VE DIŞI GÖREVLERİ NELERDİR?
Savunma Sanayiinde Gelinen Aşama Sav-Tek 2008 Kongresi ODTÜ, 26 Haziran 2008.
Trablusgarp Savaşı veya diğer kullanımıyla  Türk-İtalyan Savaşı, yılları arasında Osmanlı İmparatorluğu ve İtalya Krallığı arasında.
Savunma Alanında Nanoteknoloji
KÜRENİN YÜZEY ALAN BAĞINTISI
dünya yüzeyinin ¾ ü sularla kaplıdır
KİTLE İMHA SİLAHLARI ve ÖNEMİ
SAVAŞTA VE BARIŞTA TÜRK ORDUSU
KUMPASLAR.
Belçika.
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
KİTLE İMHA SİLAHLARININ GELİŞİMİ & GELECEĞİN GÜVENLİK TEHDİTLERİ
CEVHER HAZIRLAMADA KIRMA
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI DÜNYA
Kanalların eğimi, min. ve maks. hızlar
HARM Füzesi (AGM-88) AGM- 88, (High Speed Anti Radiation Missile), radarların yaymış oldukları emisyonu kullanarak onları bulan ve yok eden bir füzedir.
NATO Kuruluşundan Bugüne Stratejik Konsept Evreleri.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KÖRFEZ SAVAŞLARI ve DOĞAL KAYNAKLARIMIZ
TÜFAD SERTİFİKASYON (4) “FUTBOLDA TEKNİK, TEKTİK VE KONDİSYON TESTLERİ” Prof. Dr. Çetin İŞLEGEN
KAÇINMA MANEVRALARI TASNİF DIŞI1/7  Sizi hedef alan bir IR ya da radar güdümlü füze olabilir. Angajman başlamadan önce EWS panelden Tehdit uçağın durumuna.
TEKÂLİF-İ MİLLİYE EMİRLERİ
Çanakkale Cephesi 1915 yılına dek hiç bir
İpek Yolunda Türkler Ünitesi 3. Kazanıma uygun olarak hazırlanmıştır.
B. KARLILIK ANALİZİ Yönetim uygulamalarında kar planlaması ve karlılık analizi alanında kullanılan önemli araçlardan biri; literatürde “başabaş analizi,
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ
ÇANAKKALE DESTANI bilgidagi.com.
ISI YALITIMI.
PİLOTLUK Pilot, yolcu veya yük taşıyan hava taşıtını (helikopter ve uçağı) kullanan kişidir.
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
HENTBOL.
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİ.
3NCÜ BÖLÜM HAVA ARAÇLARININ UÇABİLİRLİĞİ - (ANNEX 8)
MİLLİ MÜCADELE.
HAVACILIK SİGORTALARI
2016 YILI TÜRK SAVUNMA SANAYİİ SEKTÖR ÖDÜLLERİ Sanayileşme Daire Başkanlığı Hüseyin KILIÇ Sektörel Strateji ve Yatırım Planlama Şube Müdürü.
Active Control of Spray Combustion
TARİHÇE Boeing (The Boeing Company), dünyanın en büyük sivil ve askeri uçak ve helikopter üreticilerinden bir tanesidir. William Edward Boeing tarafından.
UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi GÖREV ANALİZİ.
BAŞKOMUTANLIK MEYDAN SAVAŞI (30 AĞUSTOS 1922)

BİTKİSEL LİFLER.
EEM362 – ELEKTRİK MAKİNELERİ II Asenkron Makinelerin Yapısı
1. DÜNYA SAVAŞI VE SONUÇLARI
BORDO BERELİLER SLAYTSLAYT BAŞLASIN HAKKINDA BİLGİ: Özel Kuvvetler Komutanlığı ya da halk arasındaki adıyla Bordo Bereliler ve eski adıyla Özel Harp.
REKABET STRATEJİLERİ Rekabet Stratejileri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

PKK TERÖRÜ İLE ASKERİ MÜCADELE ALINMASI GEREKEN EK ÖNLEMLER SAĞLAYACAĞI ÜSTÜNLÜKLER -II-

Bu gördüğünüz uçak A-10 Thunderbolt II dir. ABD, Texas Eyaleti San Antonio konuşlu bir firma olan zamanın Fairchild Republic firması tarafindan (şimdi Northrop Grumman) 1975-1986 yıllarında 713 adet üretilen A-10 Thunderbolt II: ABD Hava Kuvvetleri'nin en önemli saldırı platformları arasında yer alır ve öncelikli görevi, çeşitli sabit yer hedeflerine saldırı yanında, özellikle tank ve zırhlı araçların yok edilmesidir. Burnundaki döner topundan dolayı askeri çevrelerce Warthog (düğmeli domuz) benzetmesi, yapılan A-10 uçağı, basit yapısına rağmen, düşük irtifalar için tasarlanmış, her türlü yer hedefine özellikle de tank ve zırhlı araçlara karşı son derece etkili ve nokta atışı yapabilen iki jet motorlu hava-yer amaçlı bir taarruz uçağıdır. Soğuk Savaş döneminde alçak uçuşla Sovyet tank ve zırhlılarını imha etmek üzere tasarlanmıştır. "Tank Katili" olarak anılır. Savaş alanı üzerinde 300 m altındaki irtifalara inip büyük kanat alanı sayesinde düşük hızlarda yerdeki düşman unsurlarını ateş altına alabilir.

İki adet General Electric TF34-GE-100 turbofan motoru taşımaktadır İki adet General Electric TF34-GE-100 turbofan motoru taşımaktadır. Bu motorların her biri 9.565 libre gücündedir. Motorlar gövde üstündedir ve birbirinden ayrılmıştır. Böylece yerden gelebilecek saldırılarda hasar görmemesi amaçlanmıştır. Motorlardan birisi isabet alsa dahi diğer motor göreve devam edebilir. Motor sesi çok değişiktir, hafif bir ıslık sesini andırır. Bu da uçağın saldırı anında erken fark edilmemesini sağlar. Motorlar düşük sıcaklık yaydıklarından Stinger, Redeye ve SA-7B Strela gibi yerden atılan ısıya duyarlı füzelerin takibini zorlaştırır. Soğuk Savaş döneminde T-62 tanklarının zırhlarını orta irtifadan delmek için geliştirilen 30 mm'lik GAU-8A/Gatling Makinalı Topu uçağın en etkili silahıdır.

Alçak uçuşlarda oldukça başarılı olan, yerleşim yerleri ve kırsal kesimde hedeflere nokta atışı yapabilen, isabet gücü yüksek bir taarruz ve yakın hava destek uçağıdır. Kısa ve ham pistlerden iniş-kalkış yapabilmesi Thunderbolt'a cepheye yakın alanlardan harekat olanağı sağlar. Oldukça dayanıklı bir uçaktır, bu da ona geniş bir harekat yarıçapı ve savaş alanında uzun süre kalabilme yeteneği vermektedir. Harekat yarı çapı olarak 1.000 km menzile saldırı yapabilir ya da 460 km menzile kadar yakın destek vererek, 2 saat kadar yakın destek yaptığı sıcak bölgede kalabilir. Uçağın IR güdümlü füzelere karşı az zaafiyet vermesi, iki adet TF-34-GE-100 turbofan jet motorunun, uçağın atipik dizaynından, yani gövde üstünde olmasından, dolayısıyla yere daha az ısı potansiyeli sunmasından kaynaklanmaktadır.

General Electric yapımı GAU-8/A Avenger Gatling otomatik döner topuna sahiptir. Top, 7 namluludur ve 0.43 kg-0.75 kg ağırlığında 1.350 adet mermi kullanır. 6500 metreden tank imhası yapabilir, pilotun seçimine göre dakikada 2100-4200 mermi atabilir. Gatling topunda 30 mm mermiler kullanılır. Hedefi vuran mermi bir bomba etkisi yaparak patlar. Dakikada 3900 mermi havadan yağan bomba yağmuru gibidir. 30 mm'lik top mermileri, zirh delici fakirleştirilmis / indirgenmiş uranyum alaşımlıdır. (DU-Depleted Uranium) Bir saniyelik makinali top salvosuyla, isabet halinde, bilinen hemen tüm tank ve zırhlı araçlar delinmektedir.

Saldırı helikopterlerine (Cobra, Apache vs Saldırı helikopterlerine (Cobra, Apache vs.) göre A-10'lar daha sağlamdır ve düşürülme riskleri daha düşüktür. - Rotor veya pervane kısmından isabet olan bir saldırı helikopterinin kurtulma şansı sıfıra yakın iken, motoruna isabet alan bir A-10'un üssüne geri dönme şansı çok daha yüksektir. - Üssüne geri dönemese veya bir karayoluna acil iniş yapamasa bile son çare olarak pilot, ACES II tipi fırlatma koltuğu (ejection seat) sayesinde paraşütle atlayabilir.Helikopterlerde böyle bir kabiliyet bulunmamaktadır.

Sistem ve zırhı sayesinde hayatta kalma olasılığı yüksektir Sistem ve zırhı sayesinde hayatta kalma olasılığı yüksektir. Hasara karşın pilotun uçağı üsse geri döndürebilecek şekildeki dizaynı ve görev yükü-menzili uçağın dikkat çeken unsurlarıdır. Pilot kabininin etrafı 3.8 cm kalınlığında titanyum zırh ile kaplıdır. Uçağın tümü zırhlı değildir, zırh sadece kokpite ve yakıt deposuna uygulanmıştır. Uçağın dizaynında performanstan çok alçak irtifa (300 m) seyirlerinde yerden açılacak ateşe karşın hedefin imhası ve üsse dönmesi esas alınmıştır. Bu özellikleri kullanıcı pilotların uçağa güven duymasını ve hedefe giderken konsantrasyonunun korunmasını sağlar. 1991 yılındaki Körfez Savaşı'nda bazı A-10 uçaklarında, gövde ve kanatlarda 30 cm civarında uçaksavar mermi delikleri olmasına karşın uçaklar üsse geri dönebilmiştir.

1991 yılındaki Körfez Savaşı sırasında A-10'lar destan yazmışlardır. 148 A-10 tarafindan gerçekleştirilen toplam 8.077 sortide, Irak Ordusu'na ait: 1.000 tank, 2.000 askeri araç, 1.200 top ve obüs A-10'lar tarafından tahrip edilmiştir. 148 adet A-10 uçağının, 8.077 sorti için hesaplamaları yapılan A-10 kayıp tahminlerinin aksine, sadece 5 adet A-10 kaybedilmiş, yerden açılan ateş sonucu isabet alan bir A-10 uçağı, kanadının üçte birini kaybettiği halde üssüne geri dönmeyi başarmıştır. A-10'lar 1999 yılındaki Kosova harekatında da kullanılmasının yanında, 2001 yılında Afganistan ve 2003 yılında tekrar Irak semalarında boy göstererek, Irak Savaşı sırasında kullanılmışlardır.

A-10 Thunderbolt II Ordumuzda bu uçaktan bulunmamaktadır. A-10 Thunderbolt II, kara birliklerine yakın hava desteği sağlama görevi için özel olarak geliştirilen ilk hava platformudur. Aktütün karakoluna 350 kişi ile saldırdığı söylenilen teröristlerle olan çatışma 7 saat sürmüştür. Bölgeye gitmesi saatler süren, bazen de hava ve gece koşullarından gidemeyen AH-1 Cobra helikopterlerine göre çok daha hızlı ve hava koşullarından etkilenmemesi nedeniyle “çatışma başladı” haberi verildikten sonra A-10’un belirlenen bölgeye gitmesi, en fazla yarım saattir. Saldırı helikopterlerinden (Cobra) çok daha fazla ve çok daha etkili mühimmat taşıyabilir. Saldırı helikopterlerine göre düşürülmesi, tespit ve takip edilmesi çok daha zordur.

Halen terörle mücadelede yakın hava desteği ve ağır mühimmat atışı (toplu hedef, mağara vb.) gerektiren durumlarda F-16 uçaklarımızı kullanmaktayız. F-16'nın serbest uçuşlu bomba atışında isabet yüzdesi A-10'dan daha yüksektir fakat yakın hava desteği için yapması gereken düşük irtifa/düşük hızda manevraların uçağın kritik aksamında yüksek oranda yıpranma yaptığı belirlendiğinden A-10 yakın hava desteği için biçilmiş kaftandır. A-10’lar F-16’lara göre geniş kanat alanı ve sağlamlığı nedeniyle hedef üzerinde daha yavaş uçarak, daha hassas çalışabilir. A-10'un tek kullanıcısı ABD'dir. Çeşitli modernizasyon programları ile bu uçakların en az 2020'li yıllara kadar hizmette tutulması planlanmaktadır.

Modernize edilen A-10'lar artik modern bir kokpite sahipler Modernize edilen A-10'lar artik modern bir kokpite sahipler. Bu uçaklar artik A-10C olarak adlandırılıyor. Aşağıda sol üstteki resimde eski kokpiti ve diğer iki resimde yeni A-10C kokpiti görülüyor.

Geçmişte Türkiye’ye Teklif Edilmişti !!! 1990’lı yıllarda Türkiye'ye NATO Güney Kanat Yardımı kapsamında 50 adet A-10 uçağının satışı uygun koşullarda teklif edildi. Türk tarafının yaptığı incelemeler sonunda bu uçakların yaş ve açık depolama sonucu kullanılabilir hale getirilebilmesinin zor olduğu ve standartların dışında (30 mm makinalı top, motorlar) parçalarının olması gerekçesiyle teklif kabul görmedi. Teklifin kabulü durumunda hizmet ömrünü yarılamış 2 filoluk bir kuvvet için ülkemizde yeni bir altyapı yatırımı yapılması gerekecekti. Ayrıca, uçakların Hava Kuvvetlerinde mi yoksa Kara Kuvvetlerinde mi görev yapacağı tartışması da yaşanmıştı.

A-10'lar pkk ile mücadele gibi düşük yoğunluklu çatışmalarda başarı ile kullanılacağı gibi, olası bir savaşta KKK'nin yakın hava desteğini yapabilecek en iyi uçaktır. KKK'nin ihtiyacı olan bütün anti-tank ve yakın hava desteği gorevlerini AH-1P/W Cobra/Super Cobra helikopterleri ile yapması mümkün olmayabilir. HvKK'nin de gelecekte F-16 ve F-35 gibi çok değerli uçaklarını KKK'na yakın hava desteği görevi için tahsis etmesi hava üstünlüğünün kazanılmasını zorlaştırabilir. HvKK'nin MAK (Muharebe Arama Kurtarma) görevleri için düşük hızda ve alçak irtifada AS-532 cougar CSAR/SAR helikopterlerine refakat edebilecek uçaklara ihtiyaci vardır. Mevcut yapılanmada MAK görevlerinde Cougar helikopterlerine AH-1W Super Cobra’lar escort ederken, yüksek irtifadan F-16'lar koruma sağlamaktadır. PKK gibi doğru düzgün hava savunma sistemi olmayan bir gruba karşı AH-1W Super Cobra escort görevi yapabilir ama iyi donanımlı bir orduya karşı bu durum çok riskli olacaktır.

Kosova ve Bosna hava operasyonlarında, Super Cobra’lardan daha gelişmiş olan Apache saldırı helikopterlerinin çok ihtiyaç olduğu halde hiç kullanılamamasının bir nedeni de Sırplar’ın çok geniş, MANPADS denilen bir kişi tarafindan omuzdan ateşlenebilen, portatif kizilötesi (enfraruj-IR) güdümlü hava savunma füze stoğuna sahip olmasıydı. Kosova ve Bosna harekatları sırasında A-10 uçakları, Apache saldırı helikopterlerinin giremediği vadilere girme başarısını göstermişlerdir....

NVIS (Gece Görüş Sistemi) de Thunderbolt'un sahip olduğu sistemlerden biridir. Bu sistemle uçaklar gece karanlığında da yer hedeflerine saldırı düzenleyebilmektedir. A-10 ayrıca ALQ-131 elektronik önlem (ECM) podu ve LITENING AT/Sniper XR hedefleme podları da taşıyabilmektedir. Olağanüstü etkili topuna ilave olarak, Mk-82/83/84 serisi serbest düşüşlü bombalar, Rockeye ve CBU serisi parça tesirli bombalar, Paveway tipi lazer güdümlü bombalar, Maverick tipi güdümlü havadan yere füzeler ile Sidewinder tipi havadan-havaya füzeler de taşıyabilmektedir.

SONUÇ A-10’un özellikle dizayn edildiği yakın hava desteği görevindeki üstünlüğü nedeniyle terörle mücadelede beklenenden çok daha büyük katkı sağlayacağı açıktır. Ordumuza terörle mücadelde ve yakın hava desteğinde üstünlük sağlayacak A-10C THUNDERBOLT II ALINSIN...