9 Ocak 2012 MASAK –EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ Ankara

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ
Advertisements

-Müşterinin Tanınmasına İlişkin Esaslar-
TÜRKİYE UYGULAMALARI 2008 FATMA NUHOĞLU
EKİZELDEN Hukuk Bürosu
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
SERMAYE PİYASASI KURULU HUKUK İŞLERİ DAİRESİ 22 Ekim
BİLİŞİM ALANINDA SUÇLAR
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
Sermaye Piyasası Kanununda Örtülü Kazanç Aktarımı
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
ADANA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
KARAPARA,SUÇ GELİRLERİ VE TERÖRÜN FİNANSMANI İLE MÜCADELE
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
Tevfik BAYHAN Bakanlık
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
Terörizmin Finansmanıyla Mücadele Konusunda Türk Ulusal Mevzuatı Yüksel ERDOĞAN Hâkim Adalet Bakanlığı Kanunlar Genel Müdürlüğü Şubat 2009 Ankara.
Menkul Sermaye İradı.
KKTC EKONOMİ VE ENERJİ BAKANLIĞI SUÇ GELİRLERİNİN AKLANMASINI ÖNLEME KURULU VE MALİ BİLGİ EDİNME BİRİMİ 4/2008 sayılı SUÇ GELİRLERİNİN AKLANMASININ.
MUHASEBE EĞİTİMİ.
HUKUKİ VE CEZAİ SORUMLULUK
T.C.K.'da meslek mensubuna uygulanabilecek cezai yaptırımların irdelenmesi Bekir BAYKARA Avukat.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SUÇ GELİRLERİNİN AKLANMASININ ÖNLENMESİ
MASAK BAŞKANLIĞI VE AKLAMA SUÇU İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER
T.C. Maliye Bakanlığı Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı Hüseyin GÜLTEKİN MSA Uzmanı
MALİ SUÇLARI ARAŞTIRMA KURULU BAŞKANLIĞI
Bankaların Faaliyet Konuları
SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI
SERMAYE PİYASASI HUKUKUNA GİRİŞ
2012PARASAL SINIRLAR (1) 5018 Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (35 inci madde) Parasal Sınırlar ve Oranlar Genel Tebliği a) Yapım işleri.
Karapara Aklama ile Mücadele
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
1 BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI ANKARA-2008.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ŞANS OYUNLARI VERGİSİ (ŞOV) EKİM 2007
BANKACILIK HİZMET VE ÜRÜNLERİ
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kambiyo Mevzuatı. Lojistik ve Dış Ticaret İstanbul Ticaret Üniversitesi Meslek Yüksekokulu VII. Bölüm.
Menkul Kıymet Borsaları
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Bilişim Suçlarına Yönelik Mevzuat. İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
Örgütlü Suçlar ve Suçtan Kaynaklanan Malvarlığı Değerlerinin Aklama Suçu İle Mücadele Stratejisi Koordinatör: R.Bülent TARHAN Başbakanlık Başmüfettişi.
YATIRIM FONLARI - Menkul Kıymet Yatırım FonlarıMenkul Kıymet Yatırım Fonları - Borsa Yatırım FonlarıBorsa Yatırım Fonları - Serbest Yatırım FonlarıSerbest.
Av. Bilge Aydın Temiz BİLGE AYDIN TEMİZ
DENETİM VE GÖZETİM
FİNANSAL KURUMLAR KURUMLAR BİRLİĞİ (FKB)
SERMAYE PİYASASI FAALİYETLERİ
BANKALARIN FAALİYETE GEÇMESİ
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
FİNANSAL MUHASEBE I Prof. Dr. Kerim BANAR
PORTFÖY YÖNETİM ŞİRKETLERİ
İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU
Spor Faaliyetleri Dolayısıyla İşlenen Suçlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Quick Sigorta MASAK UYUM Eğitimi
Sunum transkripti:

9 Ocak 2012 MASAK –EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ Ankara SUÇ GELİRLERİNİN AKLANMASI VE TERÖRÜN FİNANSMANI İLE MÜCADELEDE ÖNLEYİCİ TEDBİRLER 9 Ocak 2012 MASAK –EĞİTİCİLERİN EĞİTİMİ Ankara

Eğitimin Kapsamı Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı ile Mücadelede Yükümlüler Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı ile Mücadelede Yükümlülükler Müşterinin Tanınması Şüpheli İşlem Bildirimi Diğer Yükümlülükler Yükümlülük Denetimi ve Yaptırımlar

Kapsam Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı MASAK Yükümlüler Yükümlülükler Müşterinin Tanınması Şüpheli İşlem Bildirimi Diğer Yükümlülükler Yükümlülük Denetimi ve Yaptırımlar

Aklama En geniş anlamıyla aklama, yasadışı yollardan elde edilen kazançların gerçek kaynağının ve sahiplerinin gizlenmesi ve niteliğinin değiştirilmesi suretiyle yasal görüntü kazandırılarak ekonomik sisteme sokulmasıdır.

►Para ve malvarlığına el koyma El konulmak istenen değerleri gizleme◄

Aklamanın aşamaları Bütünleştirme Ayrıştırma Yerleştirme

Suç Gelirlerinin Aklanması Aklama Yöntemleri Şirinler Yöntemi Parçalama Yöntemi Vergi cennetleri (Off-Shore Merkezler) Tabela Bankalar Paravan şirketler Nakit para kullanılan işyerleri (Göstermelik şirketler) Oto-finans borç yöntemi Döviz büroları Alternatif havale yöntemleri Sahte fatura/Hayali ihracat Fonların fiziken ülke dışına çıkarılması

Şirinler (Smurfing) Yöntemi B Bank A Bank

3.600.000 USD YURTDIŞI A BANK 20 kişi x 9.000 USD = 180.000 USD/gün B BANK 20 kişi x 9.000 USD = 180.000 USD/gün = 1.800.000 USD/10 gün 3.600.000 USD Havale YURTDIŞI

Aklama ile mücadelenin amacı Suçluları suç gelirlerinden mahrum etmek suretiyle temel varolma nedenlerini ortadan kaldırmak Mali sistemlerin ve kurumların aklama süreçlerinde araç olarak kullanılmalarını önlemek ve toplumun sisteme güvenini korumak

Aklama ile mücadelenin amacı “yasal” mali piyasa” ile "yasal olmayan" piyasa arasında güçlü barikatlar oluşturmak, yani kirli paranın yasal mali sisteme girişini engellemektir.

Aklama Suçu İle Mücadele Caydırıcı tedbirler Hapis cezası, para cezası, müsadere ve tüzel kişiler için güvenlik tedbiri uygulaması gibi caydırıcı tedbirler, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nda düzenlenmiştir. Önleyici tedbirler Yükümlülere yönelik olarak getirilen müşterinin tanınması, şüpheli işlemlerin bildirimi, iç kontrol, iç denetim, risk yönetimi ve uyum görevlisi atanması gibi yükümlülükler 5549 sayılı Kanun ve ilgili ikincil mevzuatta düzenlenmiştir.

(Müşterinin Tanınması) Uluslararası İlişkiler Önleyici Tedbirler BastırıcıTedbirler Kimlik tespiti (Müşterinin Tanınması) İç Kontrol ve RY Ön Değerlendirme Değerlendirme ŞİB Uyum Görevlisi Uluslararası İlişkiler Düzenleme Araştırma İnceleme Eğitim Bilgi Belge Verme İç Denetim Muhafaza-İbraz Suç Duyurusu İlgili Birime Sevk VT Kayıt Yükümlülük Denetimi - Eğitimi FATF

Suç Gelirlerinin Aklanması 5237 sayılı T.C.K. Madde 282 Alt sınırı altı ay veya daha fazla hapis cezasını gerektiren bir suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini, yurt dışına çıkaran veya bunların gayrimeşru kaynağını gizlemek veya meşru bir yolla elde edildiği konusunda kanaat uyandırmak maksadıyla, çeşitli işlemlere tabi tutan kişi, üç yıldan yedi yıla kadar hapis ve yirmibin güne (100 TL den 2.000.000 TL ye) kadar adlî para cezası ile cezalandırılır.

Suç Gelirlerinin Aklanması 5237 sayılı T.C.K. Madde 282 İkinci fıkra (Ek: 26/6/2009 – 5918/5 md.) Birinci fıkradaki suçun işlenmesine iştirak etmeksizin, bu suçun konusunu oluşturan malvarlığı değerini, bu özelliğini bilerek satın alan, kabul eden, bulunduran veya kullanan kişi iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

Suç Gelirlerinin Aklanması Ağırlaştırıcı Nedenler suçun, kamu görevlisi tarafından veya belli bir meslek sahibi kişi tarafından bu mesleğin icrası sırasında işlenmesi halinde, verilecek hapis cezası yarı oranında artırılır. Bu suçun, suç işlemek için teşkil edilmiş bir örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenmesi halinde, verilecek ceza bir kat artırılır. Tüzel kişilerin sorumluluğu İdari para cezası 10.000 TL-2.000.000 TL (5326 m.43/A 9.7.2009 tarih-5918 sayılı Kanun ile değişik) Faaliyet izninin iptali Müsadere            

Suç Gelirlerinin Aklanması Malvarlığı: Para, değeri para ile temsil edilebilen taşınır veya taşınmaz, maddi veya gayri maddi her türlü mal ve haklar ile bunlar üzerindeki hakları tevsik eden her türlü yasal belge veya araçlar. Alt sınırı altı ay veya daha fazla hapis cezasını gerektiren bir suç Suç Geliri (Suçtan kaynaklanan malvarlığı değeri) yurt dışına çıkarmak çeşitli işlemlere tabi tutmak

Terörün Finansmanı 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu (Madde 8) Her kim tümüyle veya kısmen terör suçlarının işlenmesinde kullanılacağını bilerek ve isteyerek fon sağlar veya toplarsa, örgüt üyesi olarak cezalandırılır. Fon kullanılmamış olsa dahi, fail aynı şekilde cezalandırılır. Bu maddenin birinci fıkrasında geçen fon; para veya değeri para ile temsil edilebilen her türlü mal, hak, alacak, gelir ve menfaat ile bunların birbirine dönüştürülmesinden hasıl olan menfaat ve değeri ifade eder.

Terörün Finansmanı Yaptırım: 5 yıldan 10 yıla kadar hapis cezası Eğer suç, kamu görevinin sağladığı nüfuz kötüye kullanılarak işlenirse ceza yarı oranında artırılmaktadır. Tüzel kişilerin sorumluluğu İdari para cezası 10.000 TL-2.000.000 TL (5326 m.43/A 9.7.2009 tarih-5918 sayılı Kanun ile değişik) Faaliyet izninin iptali Müsadere            

Terörün finansmanı ve finans kaynaklarının gizlenmesi Suç gelirlerinin aklanması suç Yasal faaliyetler Suçtan elde edilen gelir Öncül suç Yasal gelir aklama Yasal görünüm (Yasal gelir) Suçtan elde edilen gelir Yasadışı kullanım aklama Yasadışı gelir Yasal görünüm (Yasal gelir) Kullanım yeri ve amacının gizlenmesi

Aklama & Terörün Finansmanı TCK’nın 282 nci maddesinde öncül suçlar için alt sınır 6 ay hapis cezası olarak belirlenmiştir. TMK’da terörün finansmanı suçu için uygulanacak ceza 5-10 yıl hapis cezası olarak belirlenmiştir. Dolayısıyla terörün finansmanı suçu aklamanın öncül suçları arasında yer almaktadır.

Aklama ve Terörün Finansmanı İle Mücadele Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı (MASAK)

MASAK MASAK, 4208 sayılı Karaparanın Aklanmasının Önlenmesine Dair Kanunun 19.11.1996 tarihinde yürürlüğe girmesiyle kurulmuş ve 17 Şubat 1997 tarihinde faaliyetine başlamıştır. MASAK’ın görev ve yetkileri, 18 Ekim 2006 tarihinde yürürlüğe giren 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanunun 19’uncu maddesiyle yeniden düzenlenmiştir. Doğrudan Maliye Bakanına bağlı olarak çalışan MASAK, “idari nitelikte bir mali istihbarat birimi”dir.

Müsteşar Yardımcıları MASAK’ın Maliye Bakanlığı İçindeki Yeri BAKAN Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı Müsteşar Müsteşar Yardımcıları Bakanlık Müşavirleri Diğer Birimler

MASAK MASAK’ın fonksiyonları; Mali istihbarat birimi Veri toplama, Analiz Değerlendirme Politika belirleme ve düzenleme yapma Koordinasyon Aklama Suçu İncelemeleri Yükümlülük Denetimleri

Diğer Ülke Mali İstihbarat Birimleri Gerçek ve tüzel kişiler Yükümlü grupları C.savcılıkları Kamu kurumları Diğer gerçek ve tüzel kişiler Basın Yurt dışı MASAK (analiz ve değerlendirme) Cumhuriyet Savcılığı ŞİB İhbar Suç Duyurusu Gerçek ve tüzel kişiler

YÜKÜMLÜLER

Yükümlüler Yükümlü Bankacılık, sigortacılık, bireysel emeklilik, sermaye piyasaları, ödünç para verme ve diğer finansal hizmetler ile posta ve taşımacılık, talih ve bahis oyunları alanında faaliyet gösterenler; döviz, taşınmaz, değerli taş ve maden, mücevher, nakil vasıtası, iş makinesi, tarihi eser, sanat eseri ve antika ticareti ile iştigal edenler veya bu faaliyetlere aracılık edenler ile noterler, spor kulüpleri ve Bakanlar Kurulunca belirlenen diğer alanlarda faaliyet gösterenleri ifade eder. (5549 sayılı Kanun Madde 2/d)

Yükümlüler Bankalar. Bankalar dışında banka kartı veya kredi kartı düzenleme yetkisini haiz kuruluşlar. Kambiyo mevzuatında belirtilen yetkili müesseseler. Ödünç para verme işleri hakkındaki mevzuat kapsamındaki ikrazatçılar, finansman ve faktoring şirketleri. Sermaye piyasası aracı kurumları, vadeli işlemler aracılık şirketleri ve portföy yönetim şirketleri. Yatırım fonu yöneticileri. Yatırım ortaklıkları. Sigorta, reasürans ve emeklilik şirketleri ile sigorta ve reasürans brokerleri. Finansal kiralama şirketleri. Sermaye piyasası mevzuatı çerçevesinde takas ve saklama hizmeti veren kuruluşlar. Saklama hizmeti ile sınırlı olmak üzere İstanbul Altın Borsası Başkanlığı. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü ile kargo şirketleri.

Yükümlüler Varlık yönetim şirketleri. Kıymetli maden, taş veya mücevher alım satımı yapanlar. Cumhuriyet altın sikkeleri ile Cumhuriyet ziynet altınlarını basma faaliyeti ile sınırlı olmak üzere Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü. Kıymetli madenler borsası aracı kuruluşları. Ticaret amacıyla taşınmaz alım satımıyla uğraşanlar ile bu işlemlere aracılık edenler. İş makineleri dâhil her türlü deniz, hava ve kara nakil vasıtalarının alım satımı ile uğraşanlar. Tarihi eser, antika ve sanat eseri alım satımı ile uğraşanlar veya bunların müzayedeciliğini yapanlar. Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü, Türkiye Jokey Kulübü ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığı dâhil talih ve bahis oyunları alanında faaliyet gösterenler. Spor kulüpleri. Noterler.

Yükümlüler Savunma hakkı bakımından diğer kanun hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla 1136 sayılı Avukatlık Kanununun 35 inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamındaki işlerden taşınmaz alım satımı, şirket, vakıf ve dernek kurulması, idaresi ve devredilmesi gibi işlerle sınırlı olmak üzere serbest avukatlar. Bir işverene bağlı olmaksızın çalışan serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavirler. Finansal piyasalarda denetim yapmakla yetkili bağımsız denetim kuruluşları. Merkezi Türkiye’de bulunan yükümlünün yurt dışındaki şube, acente, temsilci ve ticari vekilleri ile benzeri bağlı birimleri, faaliyet gösterdikleri ülkenin mevzuatı ve yetkili otoritelerinin izin verdiği ölçüde bu Yönetmelik hükümlerini uygulamak zorundadır. Merkezi yurt dışında bulunan yükümlünün Türkiye’deki şube, acente, temsilci ve ticari vekilleri ile benzeri bağlı birimleri yükümlü sayılır.

YÜKÜMLÜLÜKLER

YÜKÜMLÜLÜKLER Müşterinin Tanınması/Kimlik Tespiti Şüpheli İşlem Bildirimi Eğitim, iç denetim, kontrol ve risk yönetim sistemlerinin oluşturulması Uyum görevlisi atanması Bilgi ve belge verilmesi Devamlı bilgi verilmesi İlgili belgelerin muhafaza ve ibraz edilmesi