Bankacılık Etik İlkeleri Bülent Şenver www.bulentsenver.com www.bulentsenver.com
Sorumlu İyi Yönetişim, 11 Özellik 1. Etik Değerler, İş Ahlakı 2. Şeffaflık 3. Hesap Verilebilirlik 4. Hesap Sorulabilirlik 5.Sorumluluk 6.Etkinlik www.bulentsenver.com
Sorumlu İyi Yönetişim, 11 Özellik 7.Uzlaşma Arayışı 8.Eşitlik 9. Katılımcı Demokrasi 10.Hukukun Üstünlüğü 11. Stratejik Vizyon www.bulentsenver.com
Etik Pusulası PUSULA Batı ***** Doğu ETİK Doğru **** Yanlış İyi Kuzey www.bulentsenver.com www.bulentsenver.com Etik Pusulası PUSULA Kuzey I Batı ***** Doğu Güney ETİK İyi I Doğru **** Yanlış Kötü What does the “Compass” show? It shows the north, south, east and west. Why do people need the “Copmass”? To find their way to reach to their targets, to arrive to their designed destination. What does the “Ethical Compass” show? It shows the rights and wrongs, the good and the bad. What is good and bad is judged by our “Values”. What is right or wrong is determined by our “Norms” and “Code of Conduct”. Who determines the “Values”? You and I, he, she, we and they, the society determines the values. Who writes the “Norms”, the “Code of Conduct”? You and I, he, she, we and they, the society determines the norms. In corporations these are determined by the “Share Holders” and the “Board of Directors”. Would you want to live in a society where there are no “Values” and no “Norms”? Do you want to work in a company which has no “Values” and no “Code of Conduct”? www.bulentsenver.com bs@bulentsenver.com
Etik Değerlere Sahip Çıkmazsak 1. Toplum Kirlenir 2. Yolsuzluklar Artar 3. Haksız Rekabet Çoğalır 4. Kaynaklar Verimsiz Kullanılır 5. Yatırımlar Daha Pahalı Olur 6. Giderler Gereksiz Artar www.bulentsenver.com
Etik Değerlere Sahip Çıkmazsak 7. Maliyetler Artar 8. Yabancı Sermaye Kaçar 9. Büyüme Yavaşlar 10. İşsizlik Artar 11. Gelir Dağılımı Bozulur 12. Genel Ulusal Ekonomik Performans Düşer www.bulentsenver.com
Şirket Kültüründe Etik Değerler 1) Kurumsal sosyal sorumluluk 2) Adil soruşturma 3) Çevreyi koruma sorumluluğu 4) Finansal raporların yanıltıcı olmaması 5)Üst yönetimin sorumluluğu 6) Ayıplı veya yanıltıcı ürün, hizmet veya davranışlar 7) Adil olmayan ticari yaklaşımlar 8) İspiyonu engellemek 9) Yönetim Kurulu'nun sorumluluğu www.bulentsenver.com
Bankacılık Etik İlkeleri (BETİL) İş ve İşlemlerde Her Türlü www.bulentsenver.com
Kapsam Banka Banka Müşteriler Diğer Personel Kurumlar www.bulentsenver.com
Amaç Saygınlık Korunması Bankacılık Sektöründe İstikrar Güven www.bulentsenver.com
Bankacılık Etik İlkeleri 1. Genel İlkeler 2. Bankalararası İlişkiler 3. Müşteri İlişkileri 4. Çalışanlarla İlişkiler 5. Kamu Kurumlarıyla İlişkiler www.bulentsenver.com
Dürüstlük Tarafsızlık Güvenilirlik Saydamlık Genel İlkeler Toplumsal Yararın Gözetilmesi Çevreye Saygı Karapara ile Mücadele Dürüstlük Tarafsızlık Güvenilirlik Saydamlık www.bulentsenver.com
Dürüstlük İlişkilerde Müşteriler Çalışşanlar Hissedarlar Grup Şirketleri Diğer Bankalar Kurum Kuruluşlar Dürüstlük İlkesine Bağlı Kalmak İlişkilerde www.bulentsenver.com
Tarafsızlık 1. Ayırım Gözetmez 2. Önyargılı davranışlardan kaçınır Çalışanları ve Müşterileri arasında 2. Önyargılı davranışlardan kaçınır www.bulentsenver.com
Güvenilirlik Açık Anlaşılır Doğru Bilgi Verirler Zamanında Eksiksiz Tüm Hizmet ve İşlemlerde: Açık Anlaşılır ve Doğru Bilgi Verirler Zamanında Eksiksiz Müşteri Hizmetlerini Yerine getirir www.bulentsenver.com
Saydamlık Açık ve Net Biçimde Hak, Yükümlülük Yarar, Risk Ürün ve Hizmetlerine ilişkin Müşterilerini Hak, Yükümlülük Yarar, Risk Açık ve Net Biçimde Bilgilendirirler www.bulentsenver.com
Karapara Aklanması, Yolsuzluk İşbirliği Yapmak İlgili Kurumlarla 1.Gerekli Önlemleri Alır İç Bünyede 2. Personel Eğitimi Yapar www.bulentsenver.com
Bankalararası İlişkiler 1.Bilgi Alışverişi 2. Personel Hareketi 3. Rekabet 4. İlan ve Reklamlar www.bulentsenver.com
Müşteri İlişkileri 1. Müşterilerin Bilgilendirilmesi 2. Müşteri Sırrı 3. Hizmet Kalitesi 4. Müşteri Yakınmaları 5. Güvenlik www.bulentsenver.com
Müşterilerin Bilgilendirilmesi Hizmet İlişkisinin Her Aşamasında Her Konuda Doğru Eksiksiz Zamanında Bilgi Aktarımı Bilgi Vermekten Kaçınmak Müşterilere Yanlış Eksik www.bulentsenver.com
Hizmet Kalitesi Müşteri İhtiyaç ve Beklentileri Nitelikli Ön Koşuldur için Nitelikli Hizmet Ön Koşuldur Tüm Müşterilere Aynı Kalitede Hizmet Sunmak Aynı Düzeyde Farklılık Gözetmeden www.bulentsenver.com
Müşteri Yakınmaları İncelemek Değerlendirmek Sonuca Bağlamak için Yakınmalarını Mekanizma Oluşturmak Tekrarlanmaması İçin Önlem Almak www.bulentsenver.com
Güvenlik Her Türlü Olumsuzluğa Karşı Korunması Müşterilerin Fiziksel Hizmet Ortamının Fiziksel Zarar Doğurabilecek her türlü İhalin Engellenmesi Müşteri Maduriyetinin Önlenmesi www.bulentsenver.com
Çalışanlarla İlişkiler 1. Genel Nitelikler 2. İşe Alma 3. Karier Gelişimi 4. Temsil İlkeleri 5. Çalışma Ortamı www.bulentsenver.com
Çalışma Ortamı Temiz ve Bakımlı Giyinmek Motivasyonun Arttırılması İyi Koşullarda Hizmet Sunuması Önlem Alır Sağlıklı, Güvenli Çalışma Ortamı Sağlar Uygun Sayıda İsdihdam Maksimum Verim Mesaiye Kalınmaması Düzenli İzin www.bulentsenver.com
Temsil İlkeleri Borç-Alacak Kefalet Müşterek Hesap Müşterilerle Yasak Hediye Almak Kişisel Çıkar Müşterilerle Yasak Zamanında Eksiksiz Çalışan Haklarının Verilmesi www.bulentsenver.com
Kamu İle İlişkiler İlkeleri Doğrultusunda Dürüstlük Hareket Saydamlık Mevzuat Denetim Kontrol Bilgileri Doğru Eksiksiz Zamanında İletilmesi Bildirilmesi www.bulentsenver.com
Bankacılık Etik İlkeleri (BETİL) İş ve İşlemlerde Her Türlü www.bulentsenver.com