SPOR PSİKOLOJİSİ KİŞİLİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

ORİJİNAL YOGA SİSTEMİ İLE BAŞARIYA GİDEN YOL
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SERTİFİKASYON - 1 ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Dr
Prof.Dr.Füsun ÖZTÜRK KUTER”
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Prof.Dr.Füsun Öztürk KUTER
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
Prof.Dr.Füsun ÖZTÜRK KUTER”
“Yüksek Performansa Ulaşmada Psikolojinin Rolü”
SPOR PSİKOLOJİSİ KAYGI VE KORKU
BASKETBOLDA TEMPOLU OYUN
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
MÜSABAKA ANALİZİ VE DEĞERLENDİRME
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ÖĞRETİM STARTEJİLERİ-2
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
ÖĞRENME-ÖĞRETME MODELLERİ Nezahat Leblebiciler.
HENTBOLDE TEMPOLU OYUN VE SÜRAT ÇALIŞMALARI
REHBERLİK.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Prof.Dr. Mustafa Ergün Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
OLİMPİYAT SPORCU EĞİTİM MERKEZİ
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
KİŞİLİK SAHİBİ OLMAK A. Salih TAŞDELEN.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
BEDEN EĞİTİMİNDE İŞBİRLİĞİNE DAYALI(EŞLİ) ÖĞRENME YÖNTEMİ
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MOTİVASYON.
Mentör Öğretmenlik.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Sahne Işıkları Ve Yanılsama Benlik Kavramı: Ben Kimim? Özsaygı Algılanan Öz Denetim Kendine Hizmet Eden Yanlılık.
MOTİVASYON.
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
Psikolojinin Konusu ve Amacı
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ REHBER ÖĞRETMEN SEDA SEZER
TÜRK HALK OYUNLARINDA ANTRENMAN
Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı
ENGELLİLER VE SPOR  Bilindiği gibi spor, sağlıklı ve mutlu bir yaşam için gerekli bir uğraştır ve tüm insanlar için önemlidir. Ancak sporun, engelli bireyler.
Spor Psikolojisi. Sporda insan davranışları ile ilgili sorulara yanıt bulmaya çalışma ve spor biliminin bir alt dalı (Gill, 1986) Psikoloji biliminin.
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
EGZERSİZ VE SPOR PSİKOLOJİSİ 2. KONU: KİŞİLİK ve SPOR
MOTİVASYON.
ÖZGÜVEN DUYGUSU VE BENLİK KAVRAMI
BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN TEMELLERİ
KİŞİLİK ve SPOR.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Spor Psikolojisi Sporda Performans Yükseltme.
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
SPOR PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
Sizce beden eğitimi ve sporun amaçları nelerdir?
Sporda Performans Prof Dr Süheyla Ünal.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
BSÖ 101 (2 0) 2 Beden Eğitimi ve Sporun Temelleri
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KİŞİLİK VE BENLİK.
Spor Psikolojisi Sporda Performans Yükseltme.
YENİ BAŞLAYANLAR İÇİN SATRANÇ SATRANÇ ÇALIŞMALARI SATRANCIN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ ROLÜ VE ÖNEMİ.
Sunum transkripti:

SPOR PSİKOLOJİSİ KİŞİLİK “ Prof.Dr.Füsun ÖZTÜRK KUTER”

KİŞİLİK Bir insanın bütün ilgileri, tavırları, yetenekleri ve konuşma tarzının, dış görünüşünün ve çevresine uyum tarzının özelliklerini özetleyen bir terimdir.

Bütün bu öğeler birlikte ve bir bütün olarak bireyin yaşadığı ortamda ve o ortamın sahip olduğu kendi özelliklerine bağlı olarak bir izlenim bırakır.Ve bireyin kişiliğini, sahip olduğu bu özellikler değil, bu özelliklerin bireyin yaşadığı ortamda bıraktığı izlenimler belirler. (Başer) Özetle “kişilik, değişmez bir gerçek değil, aksine bir görüntü, bir etkilenişim ve algılama ürünü, bir izlenimdir.” (Başer)

Sporda kişilik araştırmaları iki ana sorudan kaynaklanmaktadır. 1) Performans sporunda maksimal performansı ve buna bağlı olarak başarıyı garanti eden belli bir kişilik yapısı var mıdır, varsa bu kişilik yapısının kriterleri nelerdir? 2) Farklı kişilik özelliklerine sahip sporculardan meydana gelen bir takım ya da grubu çalıştıran, takımı ya da sporcu grubunu maksimal performansa ve başarıya zorlayan antrenör bu zorlama esnasında nelere ve hangi kişilik özelliklerine dikkat etmeli ve hangi yöntemlere başvurmalıdır?

KİŞİLİĞİ BELİRLEYEN KRİTERLER 1) Karakter 2) Mizaç 3) Fizik yapı 4) Yetenek ve beceriler 5) Kişinin sahip olduğu toplumsal değerler ve toplumsal ilgiler 6) Anlatım ve davranış şekilleri 7) Davranışlardaki aşırılıklar

SPORUN KİŞİLİK ÜZERİNE ETKİLERİ 1) Gelişmiş bir kas ve iskelet yapısı sağlar. 2) Yüksek bir kondisyon ve motor beceri kazandırır. 3) Karakteri şekillendirir.( sabır, irade, cesaret vb.) 4) Saldırganlık dürtülerinin doğal yolla ve sosyal kurallara uygun olarak boşalmasını sağlar. 5) Takım sporları işbirliği yapmayı, bireysel sporlar kişisel disiplini geliştirir.

KİŞİLİĞİN SPORTİF PERFORMANS ÜZERİNE ETKİLERİ 1) Sporcu her türlü engellemelere karşı (rakip, seyirci, hakem, hava ve saha koşulları vb) bedensel ve ruhsal kapasitesini sonuna kadar zorlayabilmelidir. 2) Bunu gerçekleştirebilmek için gerekli fedakarlıklara katlanabilmek zorundadır.

O halde; Spor özel bir kişilik yapısı gerektirir. Bu kişilik yapısında spor yapmaya bağlı olarak olumlu ya da olumsuz bazı değişiklikler olur. Eğer antrenör, kişilik ve kişiliğin değerlendirilmesi konusunda yeterli bilgi ve kültüre sahip ise, sporcuyu başarıya ulaşacak şekilde yüksek performansa zorlayabilir.

KİŞİLİĞİN ÖZNEL YANI : BENLİK Benlik, kişinin kendisini nasıl tanıdığı ve nasıl değerlendirdiği, kısaca kendi hakkında ne düşündüğü, aynı zamanda kişinin çevresindekilerce nasıl görüldüğü ve değerlendirildiği hakkındaki kanılarının bütünüdür.

Kişinin, “ ben neyim, kimim. ”, “neler yapabilirim ya da neler yapamam Kişinin, “ ben neyim, kimim ?”, “neler yapabilirim ya da neler yapamam?”, “amaçlarım nelerdir?”, “neler benim için önemlidir?” vb. sorulara verdiği yanıtlar benliğini ortaya çıkarır. Benlik kavramının, beğenilip benimsenmesi ‘benlik saygısı’nı (self-esteem) oluşturur.

Kişinin kendini beğenmesi, kendi benliğine saygı duyması için, üstün yetenekli olması gerekmez. Çünkü benlik saygısı kendini olduğundan aşağı ya da üstün görmeksizin kendinden memnun olma durumudur. Kendini değerli, olumlu, beğenilmeye ve sevilmeye değer bulmaktır.

İyi bir ruh sağlığı için, bireyin ne olması, nasıl davranması gerektiğine ilişkin, kendine mal ettiği değer yargıları ile gerçek yaşantıları arasında iyi bir ahenk ve tutarlılık olması gerekir. A B Yaşantı ve davranışlar Yaşantı ve davranışlar BENLİK KAVRAMI Benlik kavramı

KENDİNE GÜVEN Yeterlilik duygusu, kişisel amaçlara ulaşıldığında ya da ilerleme gösterdiğini fark ettiğinde artar. Ancak yeterlilik duygusu duruma özgüdür.

Elit sporcular, yetkinlik beklentilerini geliştirmelidir. Kollektif veya takım yetkinliği, sporcuların kişisel olarak yetkinliklerinin toplamından daha fazla bir şeydir. Bu nedenle özel olarak grup ya da takım yetkinliği geliştirilmeye çalışılmalıdır. Kaygı meydana getirici durumlarda, elit sporcuların kontrol hissini devam ettirebilmeleri için, kaygının azaltılması ve güvenin yükseltilmesi ile ilgili stratejiler geliştirmelidirler.

Geçmiş performans başarıları, elit sporcularda yetkinlik beklentisinin önemli kaynağını oluştururlar. Yetkinlik beklentisi en iyi şekilde hedef belirleme işlemleriyle arttırılabilir. Başarılı bir şekilde zorlu fiziksel antrenmanla başa çıkma, aynı zamanda, sporcunun önemli bir yetkinlik beklentisi kaynağı olabilir.

Üst düzeyde antrenörler, güvende model olmalı ve sporcuların güvenlerini yükseltmelerine yardımcı olmak için günlük imgeleme çalışmalarını daha sık vurgulamalıdır. Elit sporcular, olumlu kendi kendine konuşma ve bilişsel tekrardan yapılanma aracılığıyla, yüksek kendine güvenlerini koruyabilirler.

KAYNAKLAR TAVACIOĞLU, Leyla. (1999). “Spor Psikolojisi- Bilişsel Değerlendirmeler”. ANKARA: Bağırgan Yayınevi. KONTER, Erkut. (1995). “Sporda Motivasyon”. İZMİR: Doğaşan Matbaası. KONTER, Erkut. (1998). “Sporda Psikolojik Hazırlığın Teori ve Pratiği”. ANKARA. Bağırgan Yayınevi. BİÇER, Turgay. (2000). “Kazanmak Beyinde Başlar”. İSTANBUL: Beyaz Yayınları. SUINN, R. (Ç: Tanju BAĞIRGAN).(1996). “Zihinsel Antrenman-Yüksek Verim İçin 7 Aşama”. ANKARA: Bağırgan Yayınevi. KUTER, Murat ve ÖZTÜRK, Füsun. (1998). “Sporda Risk Faktörleri”. BURSA: Özsan Matbaası. BAŞER, Ergun. (1998). “Uygulamalı Spor Psikolojisi-Performans Sporunda Psikolojinin Rolü”. ANKARA: Bağırgan Yayınevi. SYER, John ve CONNALLY, Christopher. (Ç: F. Umur ERKAN) (1998). “Zihinsel Antrenman Rehberi”. ANKARA: Bağırgan Yayınevi. MARTENS, Rainer. (1982). “Sport Competition Anxiety Test”. ILLINOIS: Human Kinetics Publishers. KUTER, Murat ve ÖZTÜRK, Füsun. (1999). “Antrenör ve Sporcu El Kitabı”. ANKARA: Bağırgan Yayınevi. (2000). Gazi Üni. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi Bildirileri. ANKARA: Sim Yayınları. ÖZBAYDAR, Sabri. (1983). “İnsan Davranışının Sınırları ve Spor Psikolojisi”. ANKARA: Altın Kitaplar Yayınevi. MARTENS, Rainer. (1978) . “Joy and Sadness In Chıldren’s Sports”. ILLINOIS: Human Kinetics Publishers. KOÇ, Şevki. (1994). “Spor Psikolojisine Giriş”. İZMİR: Saray Medikal Yayıncılık. BALTAŞ, Acar ve BALTAŞ, Zuhal. (1988). “Stres ve Başa Çıkma Yolları”. İSTANBUL: Remzi Kitapevi. BAUMANN, S. (Ç: İKİZLER, Can ve ÖZCAN, Ali Osman). (1994). “ Uygulamalı spor Psikolojisi”. İSTANBUL: Alfa Basın Dağıtım. KONTER, Erkut. (1996). “Sporda Stres ve Performans”. İZMİR. Saray Medikal Yayıncılık. ÖZTÜRK, Füsun. (1991). “Sporda Stres- Spor Müsabakaları Anksiyete Testi”. BURSA: Özsan Matbaacılık. TİRYAKİ, Şefik. (2000). “Spor Psikolojisi-Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama”. ANKARA: Eylül Kitap ve Yayınevi. (1997). Mersin Üniversitesi 1. Uluslar arası Spor Psikolojisi Sempozyumu Bildirileri . ANKARA: Bağırgan Yayınevi. MARTENS, Rainer. (Ç: BÜYÜKONAT, Tuncer). (1997). “Başarılı Antrenörlük”. İSTANBUL: Beyaz Yayınları. İKİZLER, Can ve KARAGÖZOĞLU, Cengiz. (1997). “Sporda Başarının Psikolojisi”. İSTANBUL: Alfa Basın Yayın Dağıtım.