KÖY KURULMASI Gökçe Çağla ÖZARPAT

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
GENEL OLARAK İL PLANLAMA VE KOORDİNASYON MÜDÜRLÜKLERİ
KALKINMA AJANSLARI ve KOORDİNATÖR İLLER
Belediye Sınırlarının tanımlanması
İDARİ VESAYET.
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
HAFRİYAT TOPRAĞI, İNŞAAT VE YIKINTI ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
İMAR , PLANLAMA ve KENTSEL DÖNÜŞÜM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
Hayvan Sağlığı Şube Müdürü Giresun Tarım İl Müdürlüğü
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
* Bağlı ve ilgili kuruluşlar hariç. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarına ait, proje, yaklaşık.
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
KAYSERİ VALİLİĞİ YATIRIM İZLEME VE KOORDİNASYON BAŞKANLIĞI
İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
TÜRKİYE’DE KIR YERLEŞMELERİ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
İMAR İSKAN VE KOOPERATİF ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
İmar ve Belediye Mevzuatı PLANLI YAPILAŞMA
Strateji Geliştirme Başkanlığı
RESMİ MÜHÜR YÖNETMELİĞİ
BİLGİ İŞLEM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
HARCAMA YETKİLİSİ Harcama yetkilisi kimdir?
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
İMAR VE PLANLAMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalar
T. C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Personel Genel Müdürlüğü SAYI :B. 08. PGM
Resmi Gazete Tarihi: R.G.Sayısı:28603
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
2012PARASAL SINIRLAR (1) 5018 Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (35 inci madde) Parasal Sınırlar ve Oranlar Genel Tebliği a) Yapım işleri.
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI NÜFUS VE VATANDAŞLIK İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ADRES DAİRE BAŞKANLIĞI ULUSAL ADRES VERİ TABANI.
Konu : Kurullar – Kuruluşlar – Komisyonlar
MUT MAHALLİ İDARELER SEÇİMİ OY İSTATİSTİKLERİ
Taşınır Mal Yönetmeliği ve TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ Semineri Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı 1 T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
YEREL YÖNETİMLER ÖĞR. GÖR. A. ÇAĞLAR ERKAN.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Müracaat ve Şikayetler
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Yerel Yönetim Merkezi Yönetim
SOSYAL BİLGİLER.
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
B u s l a y d a ş i r k e t a m b l e m i n i z i e k l e m e k i ç i n E k l e m e n ü s ü n d e n " R e s i m ” i s e ç i n A m b l e m d o s y a.
Yerel Yönetimler ANAYASA’DA YEREL YÖNETİMLER
KİRALAMA-İRTİFAK HAKKI VE KULLANIM İZNİ(İNTİFA HAKKI)
Ahi Evran İlkokulu/Ortaokulu
KÖYLERİN VE KIRSAL ALANIN YENİDEN TANIMLANMASI SÜRECİNDE
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
Aracı Şehirler MEWA Bölgesel Forumu 22/09/2017 Nevşehir
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
2000’den Günümüze Devlette Reform.
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUKUN BÖLÜMLERİ 4.Hafta.
Bütçe Çeşitleri.
Sunum transkripti:

KÖY KURULMASI Gökçe Çağla ÖZARPAT 12832104 Tarımsal Yapılar ve Sulama Anabilim Dalı Lisans Üstü Programı

Bugünkü yapısıyla köylerin kurulması ve teş­kilatlanması 19 Bugünkü yapısıyla köylerin kurulması ve teş­kilatlanması 19. yüzyılın ilk yarısına kadar git­mektedir. Muhtarlıklar, özellikle Yeniçeri Ocağı'nın kapanmasından sonra bozulan asayişi dü­zeltmeye yönelik daha çok bir güvenlik birimi o­larak kurulmuştur. 1829 tarihinde başlayan teş­kilatlanma zamanla bütün ülkeye yayılmıştır. Köylerle ilgili düzenleme önceleri 1858 tarihli bir "Talimat" ile yapılmıştır. 1864 tarihli "Vilayet Ni­zamnamesi" içinde köylerle ilgili bir bölüm yer almış, bağımsız bir kanun ise ancak Cumhuriyet döneminde çıkarılmıştır.

Köylerin yönetimine ilişkin temel düzenleme 1924 tarihli Köy Kanunudur. 1924 tarihli 442 sayılı Köy Kanunu dönemine göre oldukça ileri bir anlayışı benimsemiştir. Yürürlükteki mevzuata göre; köy kurulması, kaldırılması ve merkezinin değiştirilmesi aşağıda belirtilen usule göre yapılmaktadır.

Köy, 442 sayılı Köy Kanunu'nun 1 Köy, 442 sayılı Köy Kanunu'nun 1. madde­sindeki ifade ile nüfusu 2000'in altındaki yerle­şim yeridir. Yerleşim şekli yönünden toplu veya dağınıktır. Mezra, mahalle, oba, kom şeklinde birkaç yerleşim alanına sahip olabilir. Köyün orta mallara sahip bir tüzel kişiliği olduğu Köy Kanunu'nun 2 ve 7. maddelerinde hükme bağlanmıştır. Köy Kanunu'na göre; belli başlı özellikleri sa­yılan köyün kuruluşu 5442 sayılı İl İdaresi Kanu­nu hükümleri gereğince yapılmaktadır. Bu se­beplerle köyün kurulması, kaldırılması, idari bağlılığı ve merkezinin değiştirilmesi ile belediye­nin idari bağlılık değişikliği işlemleri İçişleri Ba­kanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğü'nce yürü­tülmektedir.

Ülkemizde 2013 yılı verilerine göre toplam köy sayısı 34.522’ dir. İçişleri Bakanlığı'na intikal eden dosyalarda, Seçimler sebebiyle, özellikle muhtarlık se­çimlerinde ortaya çıkan ayrışmalar, Köy orta mallarının kullanımında ortaya çı­kan anlaşmazlıklar, Köy mera, yayla ve kışlakların kullanılma­sından doğan uyuşmazlıklar, Köy ibadet yerlerinin kullanılması ile ilgili anlaşmazlıklar,

Köydeki okulun yer seçimi ve kullanımında ortaya çıkan anlaşmazlıklar, Su kaynaklarından yararlanmada ortaya çı­kan anlaşmazlıklar, Aileler arası husumet ve özellikle kan dava­larının yol açtığı uyuşmazlıklar, Sınır uyuşmazlıklarının çözümlenememesi sonucu ortaya çıkan beklentiler, Mevcut köyle i­çinde başka bir il, il­çe ya da beldeye bağlanmanın müm­kün olmadığının or­taya çıkması, 5779 Sayılı İl Özel İdarelerine ve Be­lediyelere Genel Büt­çe Vergi Gelirlerin­den Pay Verilmesi Hakkında Kanun'un 4. maddesine göre; köy sayısının il özel i­daresi payının belir­lenmesi dolayısıyla daha fazla pay alınabilmesi,

İçişleri Bakanlığınca hazırlanan 11. 05 İçişleri Bakanlığınca hazırlanan 11.05.1988 tarih ve 19811 sayılı Resmi Gazete ile yayımlana­rak yürürlüğe konulan Sınır Anlaşmazlığı Mülki Ayrılma ve Birleşme İle tehlikesi bulunması sebebiyle bir köy veya bağıl­larının Bakanlar Kurulu Kararı ile başka yere yer­leştirilmesi, 1-(C) bendine göre; "6831 sayılı Orman Ka­nunu'nun", 23.09.10983 tarih ve 2896 sayılı Ka­nunun 9.maddesiyle değişik, 13. maddesinin (B) bendine göre yerinde kalkındırılması imkanı bu­lunmayan orman içi köy veya köy bağıllarının Bakanlar Kurulu Kararı ile başka yere yerleştiril­mesi,

2-(D) bendine göre; 14.06.1934 tarih ve 2510 sayılı "İskan Kanunu" hükümleri uyarınca yurdumuza kabul edilen göçmenlerin yetkili mercilerce ayrı bir köy halinde yerleştirilmesi, 3-(E) bendine göre; Bunların dışında ekono­mik ve sosyal nedenlerle, bulundukları yerleşik yeri terk ederek ekonomik odaklara, yol kavşak­ları gibi yerlere halkın yerleşmesi sonucunda bir köy kurulması, hallerinde gerekli işlemler yapılır.

Kaymakamlıklara yapılan müracaatları kay­makam, görüşü ile birlikte valiliğe yazar. Valilikçe, coğrafi, ekonomik, sosyal şartlar ile kamu hizmetlerinin gerekleri açısından talepleri değerlendirerek bağımsız köy olmak isteyen yer­lerin ayrılacakları köylerin nüfusunun 150'den belde nüfusunun 2.000'den aşağı düşmemesi gerektiğini de göz önünde bulundurarak gerek görülürse işlemlere başlanır.

Sağlanan bilgiler dosyası İl İdare Kurulu ile İl Genel Meclisine intikal ettirilerek bu kurulların istişari nitelikte olmak üzere görüşleri alınır. Bu kurullar, dosya üzerinde ve gerekli görür­lerse ayrıca yerinde yapacakları incelemede ba­ğımsız köy kurulmasında Bakanlıkça belirlenen ilke kararları ile aynı Yönetmelik'in 36. madde­sinde yer alan açıklamalar doğrultusunda konu­yu ayrıntıları ile görüşerek kararlarını belirlerler.

Valiler gerekli işlemleri tamamlattıktan sonra, dosyayı kendi görüşlerini de belirterek İçişleri Bakanlığı'na gönderirler. İstek (A) bendinin söz konusu olduğu haller­de İçişleri Bakanlığı'nca doğrudan doğruya, (E) bendinin söz konusu olduğu hallerde Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı'nın ve ilgi­li diğer kuruluşların görüşleri alınarak Bakanlık­ça olumlu veya olumsuz karara bağlanır. Karar olumlu olursa, kararın Resmi Gazete'de yayınlanması ve ilgililere tebliği ile kuruluş ta­mamlanır. .

Yukarıda bahsi geçen yönteme uymadığı hal­de, bazı durumlarda özel bir kanunla da köy kurulmakta veya kaldırılmaktadır. Bunları şöyle sıralayabiliriz: Özel Kanunlarla Köy Kurulması: 5393 sayılı "Belediye Kanunu'nun" 11. maddesinde; "Nüfusu 2.000'in altına düşen belediyeler, Danıştay'ın görüşü alınarak, İçişleri Bakanlığı'nın önerisi üzerine müşterek kararname ile köye dönüştürülür. Tüzel kişiliği kaldırılan belediyenin tasfiyesi il özel idaresi tarafından yapılır.

Bu belediyenin taşınır ve taşınmaz malları ile hak, alacak ve borçları ilgili köy tüzel kişiliğine intikal eder. İntikal eden borçların karşılanamayan kısımları il özel idaresi tarafından üstlenilir ve vali tarafından İller Bankasına bildirilir. İller Bankası bu miktarı, takip eden ayın genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamının belediyelere ay­rılan kısmından keserek ilgili il özel idaresi hesabına aktarır." denilmekte ise de, bu madde henüz uygulama imkanı bulmamıştır.

21.12.2003 tarih ve 5025 sayılı "Bazı Belediyelerin Kaldırılması Hakkında Kanun'un" 1. maddesinde "Son Genel Nüfus Sayımı sonuçlarına göre, il ve ilçe belediyeleri ile büyükşehir belediye sınırları içinde kalan belediyeler hariç olmak üzere, nüfusu 2.000'in altında olan belediyelerin tüzel kişilikleri kalkar ve bu yerler, aynı adlı köye dönüşür." hükmü yer almış ise de, bu Kanun Sayın Cumhurbaşkanı tarafından bir kez daha görüşülmek üzere TBMM'ye geri gönderilmiş olup benzeri bir düzenleme 5747 sayılı Kanun'la yapılmıştır.

5747 sayılı "Büyükşehir Belediyesi Sınırları İçerisinde İlçe Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un" yürürlüğe girmesinden sonra nüfusu 2000'in altında­ki belediyelerin tüzel kişilikleri, ilk genel mahalli idareler seçiminden geçerli olmak üzere kaldırılarak köye dönüştürülmüştür.

Bakanlar Kurulu Kararıyla Köy Kurulması: Ana köy nüfusunun 150 den, bir beldeden ayrılma söz konusu ise belde nüfusunun 2000 den aşağı düşmesi halinde, istekler Bakanlıkça reddedilir. Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu'nun" 14. maddesine göre "Uygulama Alanı" i­lan edilen yerlerde köy kurulması ile idari bağlı­lık değişikliği işlemleri Bakanlar Kurulu Kararı ile olmakta ve sekreterya hizmetleri Tarım ve Köy İşleri Bakanlığınca yürütülmektedir.

KAYNAKÇA: 1-7/4/1924 tarih ve 68 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 442 Sayılı Köy Kanunu, 2-18.6.1949 Tarih ve 7236 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu, 3-6 Aralık 2012 tarih ve 28489 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 6360 Sayılı On Üç İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Altı İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun,

4-23.11.1979 gün ve 16818 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Sınır, Mülki Ayrılma-Birleşme ve köy Kurulması-Kaldırılmasına ilişkin Yönetmelik”, 5-İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğü’nün 13.03.1980 tarih ve 440-419/1395 sayılı genelgesi, 6-İstatistiki Bilgiler; İçişleri Bakanlığı, İller İdaresi Genel Müdürlüğü, Mülki Ayrılma ve Birleşmeler Şubesi, 7-Enver Salihoğlu, Yerel Siyaset Dergisi-Seçim Sistemlerinin Yerel Siyasete Etkisi 8-TÜİK istatistikleri

TEŞEKKÜRLER…