ANAOKULU 6 YAŞ GRUPLARINDA “ÖĞRENME PERFORMANSINI YÜKSELTME PROJESİ” Psikolojik Danışman Belkıs Elitaş Psikolojik Danışman Aylin Germiyen-Alioğlu Mart 2010
PROBLEM Anaokulundan İlköğretim 1.sınıfa geçen bazı öğrencilerin el-göz koordinasyonu ve görsel algı becerilerinde yeteri kadar gelişmemiş olması.
AMAÇ Anaokulu 6 yaş gruplarının 1.sınıf okuma yazma sürecine hazır oluşluklarını arttırmak amacıyla geliştirilen bir projedir. Bu çalışmayla, öğrencilerimizin akademik becerilerini geliştirici ve destekleyici öğretim etkinlikleri ile uygulama çalışmalarının gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır.
YÖNTEM Öğrenci Boyutu Öğretmen Boyutu Psikolojik Danışman Boyutu Veli Boyutu Supervizyon Boyutu
ÇALIŞMANIN YÖNTEMİ Anaokulu’nda tüm 6 yaş grubu öğrencilerine ekim ayında Frostig Görsel Algı testi uygulanır. Test sonuçları değerlendirilerek çalışma grupları belirlenir. Velileriyle bireysel görüşmeler yapılarak çalışmaların onayı alınır ve evde de desteklenmesi sağlanır. Sınıf öğretmenleri kendi sınıflarından belirlenen çalışma gruplarıyla haftada 2 saat bireysel ve küçük gruplar halinde çalışmalar yaparlar. İhtiyaç hissedilen öğrencilere ev çalışmaları sınıf öğretmenleri tarafından verilir. Çocuklardaki gelişmeler ve desteklenmesi gereken noktalar aile ile yıl içinde ve yıl sonunda yapılan bireysel görüşmelerde paylaşılır. Yıl içersinde çalışma yapılan öğrencilere nisan ayı içersinde test tekrar uygulanarak “retest” gelişimleri belirlenir. Projenin oluşturulmasında ve geliştirilmesindeki bütün aşamalarda psikolojik danışmanlar ve sınıf öğretmenleri eğitimler almaktadır.
MATERYAL FROSTİG Görsel Algı Testi Eğitsel oyun odası (öğrencilerin 3 boyutlu materyallerle çalışma yaptıkları sınıf) Frostig çalışma kitapları
FROSTİG GELİŞİMSEL GÖRSEL ALGI TESTİ Frostig Gelişimsel Görsel Algı Testi” performans testi niteliği taşımaktadır. Herhangi bir zaman kısıtlaması olmayan test yaklaşık olarak kırk, elli dakika kadar sürmektedir. 4-8 yaş arası çocuklara uygulanır. Test beş alt testten oluşmaktadır. 1. El-göz koordinasyonu 2. Şekil-zemin: Zemin içerisinde şekil algılayabilme 3. Şekil değişmezliği: Şekilleri farklı açılardan algılayabilme becerisi 4. Uzaydaki pozisyon: Şekilleri farklı konumlarda algılayabilme becerisi. 5. Uzay ilişkileri: Şekil oluşturan öğeleri analiz edebilme becerisi
EĞİTSEL OYUN ODASI (Öğrencilerin 3 boyutlu materyallerle çalışma yaptıkları sınıf)
ÇALIŞMALARDAN ÖRNEKLER Yönerge: Çiçeği boyayalım.
Yönerge: Bot denizde güçlükle ilerliyor. Denizin Yönerge: Bot denizde güçlükle ilerliyor. Denizin dalgalarını hiç elimizi kaldırmadan çizelim.
Yönerge:Deniz yıldızını, balığı ve deniz atını bulalım.
Yönerge:Şapkaları farklı renklerle çizerek birbirinden ayıralım.
Yönerge:Şeklin aynısını bulalım ve işaretleyelim.
Yönerge:Noktaları kullanarak şeklin aynısını çizelim.
Yönerge: Burada 3 tane dans eden kız var. Farklı Yönerge: Burada 3 tane dans eden kız var. Farklı kalemlerle üzerlerinden çizelim.
Yönerge: Resimdeki bebeklerin bazılar yatıyor, bazıları. oturuyor Yönerge: Resimdeki bebeklerin bazılar yatıyor, bazıları oturuyor. Acaba burada kaç tane bebek var? Gördüğümüz her bebeği farklı renk kalemle çizelim.
Yönerge: Rakam yazılı 3 farklı büyüklükteki Yönerge: Rakam yazılı 3 farklı büyüklükteki dikdörtgenlere dikkat edelim. Aynı büyüklükteki dikdörtgenlere uygun rakamları yazalım.
Yönerge: Buradaki şekiller aynı büyüklükte çizilmiş. Her Yönerge: Buradaki şekiller aynı büyüklükte çizilmiş. Her sırada gerçekte büyük olanı gösterip, kırmızı ile çizelim.
Yönerge:Resimde telefon radyoya göre önde. Mumun önde. olduğu Yönerge:Resimde telefon radyoya göre önde. Mumun önde olduğu resim ile eşleştirelim. Şimdi ! Her resimlerde de telefon ve mumun radyoya göre konumuna bakıp,eşleştirelim.
Yönerge:Baştaki şekle dikkat ederek eksik kısımları tamamlayalım.
BULGULAR VE YORUM 2007-2008 Eğitim ve öğretim yılında; 43 öğrenci ile çalışıldı. 3 öğrenci 50 puanın altında kaldı. 2008-2009 Eğitim ve öğretim yılında; 45 öğrenci ile çalışıldı. 2 öğrenci 50 puanın altında kaldı. 2009-2010 Eğitim ve öğretim yılında; 32 öğrenci ile çalışıldı. 1 öğrenci 50 puanın altında kaldı.
ÖNERİLER
KAYNAKÇA Ergin, T. Öğrenme Performansını Yükseltme Projesi (FROSTIG; Görsel Algı Testi)Seminer Notları İstanbul: Terakki Vakfı Okulları,2009 Marianne Frostig, Ph. D., David Horne, B.A., Prof. Dr. Anton Reinartz & Erika Reinartz. Visuelle Wahrnehmungsförderung Heft 1, Schroedel Schulbuchverlag GmbH, Hannover, 1979 Marianne Frostig, Ph. D., David Horne, B.A., Prof. Dr. Anton Reinartz & Erika Reinartz. Visuelle Wahrnehmungsförderung Heft 2, Schroedel Schulbuchverlag GmbH, Hannover, 1979 Marianne Frostig, Ph. D., David Horne, B.A., Prof. Dr. Anton Reinartz & Erika Reinartz. Visuelle Wahrnehmungsförderung Heft 3, Schroedel Schulbuchverlag GmbH, Hannover, 1979
TEŞEKKÜRLER