*Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ordu Üniversitesi Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Ordu/Türkiye
Advertisements

Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
4. Uluslararası Hastane ve Sağlık Yönetimi Kongresi
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Uzm. Mine H.Bahçeci I.Derece Öğretmen Hemşire KKTC Sağlık Bakanlığı
As.Yük.Hem.Gülçin ÇEVİRME
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Güz Yrd. Doç.Dr. Zeynep Ocak
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
Ebeveynlerin Sağlıkla İlgili Görüşleri ve Hemşirelerden Beklentileri
ÖZEL DAL HEMŞİRELİK SÜRECİ; 5 YILLIK FİZİBİLİTE ÇALIŞMASI
TBB Eğitim Merkezi Seminerleri Ekim Haziran 2006 Dönemi Değerlendirmesi Eğitim ve Tanıtım Grubu Temmuz, 2006.
TBB Eğitim Merkezi Seminerleri Ekim Haziran 2005 Dönemi Değerlendirmesi Eğitim ve Tanıtım Grubu.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
Hastane Çalışanlarında Tüberküloz Bilgi Düzeyi ve Risk Algılanması
Türkiye’de yıllara göre tıp fakülteleri sayıları.
AKREDİTASYON BELGESİNE SAHİP ÖZEL HASTANELERDEKİ
BİR DEVLET HASTANESİNDE HASTA BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNE GÖRE YAPILAN HEMŞİRE İNSAN GÜCÜ PLANLAMASI UYGULAMASI   Özcan Selma, Tanrıöver Funda , Akın Bihter.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
USLE R FAKTÖRÜ DR. GÜNAY ERPUL.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
20. Sağlık insangücü planlaması
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
*Semra MUTLU **Yasemin AKBAL ERGÜN
Doç. Dr. Özgür Külcü Hacettepe Üniversitesi
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
İKS İLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER ROL VE SORUMLULUKLAR
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi , 2011, 2(2) : 0-0
PRETERM BEBEKLERDE TABURCULUK ÖNCESİ
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
4 X x X X X
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
TBB Eğitim Merkezi Seminerleri Eylül 2006-Haziran 2007 Dönemi Değerlendirmesi Eğitim ve Tanıtım Grubu Temmuz, 2007.
GATA HEMŞİRELİK YÜKSEKOKULU KLASİK EĞİTİM MEZUNU HEMŞİRELER İLE ENTEGRE EĞİTİM PROGRAMI MEZUNU HEMŞİRELERİN BAŞARI KARŞILAŞTIRMASI Evren ÖRNEK ÖZTÜRK*,
MEMNUNİYET ANKETİ ANALİZİ
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
İ.Ü. İSTANBUL TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ DERİ VE ZÜHREVİ HASTALIKLARI ANABİLİM DALI HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
İ.Ü. İSTANBUL TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ GENEL CERRAHİ ANABİLİM DALI HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
SAĞLIK TESİSLERİNDEKİ KALİTE UYGULAMALARI DOĞRULTUSUNDA KURUMLARINDA YAPILAN UYGULAMALAR İLE İLGİLİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, ALGI VE DÜŞÜNCELERİ Emre.
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
Hatice Şimşek Keskin***
ÇALIŞAN ve ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI SONUÇLARI Ocak, 2009
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Üniversite Hastanelerinin Finansal Sürdürülebilirliği
İlaç Uygulamalarında Hemşire İzleminin Önemi: X İlaç Uygulaması
Sunum transkripti:

BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN YÖNETİCİ HEMŞİRELERİN YETKİ DEVRETME DÜZEYLERİNİN ALGILANMASI *Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN * Uzman Hemşire, Memorial Hastanesi VIP Servisi Hemşiresi ** Yard.Doç.Dr., Marmara Üniversitesi SBF Hemşirelik Bölümü Hemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı Öğretim Üyesi ÖZET Yöneticilerin artan iş yükünü ve rekabet ortamının getirdiği zorlukların üstesinden gelebilmeleri için yetki devrini sürekli bir yönetim uygulaması haline getirmeleri ve bu süreci bilinçli olarak kullanmaları gerekmektedir. AMAÇ Araştırma yönetici hemşirelerin yetki devretme düzeylerinin belirlenmesi amacı ile tanımlayıcı ve karşılaştırmalı olarak planlanmış, özel bir hastanede gerekli izinler alındıktan sonra, Kasım 2008 - Ocak 2009 tarihleri arasında 28 yönetici ve 100 servis hemşiresinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. YÖNTEM Veri toplama aracı olarak, yönetici ve servis hemşirelerinin tanıtıcı özelliklerini içeren bilgi formu ve yetki devri ölçeği kullanılmıştır. Veriler yüzdelik, ortalama, standart sapma, t testi, varyans analizi (ANOVA),Mann Whitney U testi, Tukey HDS testi, ki- kare testi ile değerlendirilmiştir. BULGULAR VE SONUÇLAR Araştırmaya katılan yönetici hemşirelerin %82,1’i 25 yaş ve üzeri guptadır. Yönetici hemşirelerin %46,4’ü lisans mezunu, %53,6’sı bekar olduğu saptanmıştır. Yönetici hemşirelerin %57,1’i 5 yıl ve üzeri meslekte deneyime sahip olduğu, kurumdaki deneyim yılları % 53,6’sının 5 yılın altındadır. Araştırmaya katılan servis hemşirelerinin %70’i 25 yaş ve altında olduğu görülmüştür. Servis hemşirelerinin %83’ü lisans mezunu, %80’i bekar olduğu saptanmıştır. Servis hemşirelerinin %69’u 1-5 yıllık deneyime sahip olduğu, %69’u 1-5 yıldır kurumda çalışmakta olduğu görülmüştür. Meslekte deneyim süresi 5 yılın altında bulunan %42,9 yönetici hemşire ve 5 yıl üzeri deneyimi olan ise % 57,1 yönetici hemşire olduğu saptanmıştır. Kurumdaki deneyim süresi 5 yılın altında bulunan %53,6 yönetici hemşire ve 5 yıl üzeri deneyimi olan ise % 46,4 yönetici hemşire olduğu saptanmıştır. Yetki devri konusunda eğitim alan %13 hemşire görülmektedir; eğitim alan 13 hemşirenin % 92,3’ü alınan bu eğitimin etkili olduğunu ifade etmiştir. Yöneticisinin kendisine yetki devrettiğini söyleyen hemşire oranı % 72’dir; yetki devredilmeyen 28 hemşirenin % 53,6 hasta paylaşımı konusunda yetki devredilmesini; %46,4 ise çalışma listeleri hakkında yetki devredilmesini istemektedir. Yönetici hemşirelerin yetki devretmesini güçleştiren kurumsal faktörler en yüksek oranda “kurumun yetki devretme prosedürünün olmayışı” gelmekte olup %67,9 oranında görülmektedir. Bunu %57,1 oranında ““iş tanımlarının yetki devretmeye uygun şekilde tanımlanmayışı” takip etmektedir.Yöneticinin yetki devretmemesinin nedenleri en yüksek oranda “yetki devredecek düzeyde çalışma deneyiminin olmayışı” gelmekte olup %60,7 oranında görülmektedir. Bunu %28,6 oranında “Kurumun yetki devretmeye olanak saplaması” ve “üst yönetimin yetki devrine sıcak bakmayışı” şeklinde sıralanmaktadır. Hemşireler yetki devrinin olmayışını; yetki devredilecek düzeyde çalışma deneyimlerinin olmayışı olarak işaretlerken, yöneticiler yetki devretmeme nedenlerini kurumun yetki devretme prosedürünün olmayışı şeklinde belirtmişlerdir. Yöneticilerinin devrettiği durumlar % 64 oranında izindeyken; %51 oranında acil durumlar ve % 38 oranında ise her zaman gelmektedir. Hemşireler yöneticilerinin en fazla izindeyken yetki devrettiğini düşünürken, yöneticiler çalışanlarının motivasyonu düştüğünde ve sonrasında izindeyken yetki devrettiklerini düşünüyor. Yönetici hemşirelerin devrettiğinde yaşanılan sorunlar % 53,6 oranında “devredilen yetkinin tamamıyla yerine getirilmesi” ve %17,9 oranında “devredilen yetkinin tam anlaşılmaması” gelmektedir. Yöneticisinin devrettiği görevleri yaparken yaşanılan sorunların dağılımına bakıldığında en yüksek oranda %73 sorun yaşanmadığı; %9 oranında ise “yöneticim yetki devrettiğinde yetki alanımın sınırlı olduğunu hissediyorum” ve “yöneticim sürekli kendisine danışılarak kararların uygulanmasını istiyor” şeklinde olduğu görülmektedir. Yönetici hemşirelerin yetki devretme konusunda kendisini değerlendirmede genellikle devrederim diyen % 35,7 ; bazen devrederim diyen % 64,3 olduğu görülmektedir. Yöneticilerini değerlendiren hemşireler yetki devretme konusunda değerlendirmenin dağılımı incelendiğinde genellikle devreder diyen % 42 ; bazen devreder diyen % 54 olgu olduğu görülmektedir. Yönetici ve servis hemşirelerinin yetki devri ölçeğinden aldıkları puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu bulunmuştur. ÖNERİLER - Kurumdaki personel devir hızının azaltılmaya çalışılması, - Yetki devrinin kurum tarafından desteklenmesi, - Yetki devrinin üst yönetim tarafından desteklenmesi, - Yetki devri prosedürlerinin belirlenmesi ve personele prosedür hakkında açıklayıcı eğitim verilmesi, - İş tanımları, göreve eş değer yetki verilecek şekilde düzenlenmeli ve tüm personel iş tanımlarının varlığından haberdar olmalı gerekirse bilgilendirme toplantıları yapılmalı, - Devredilecek yetki ve devredilmeyecek yetki konusunda yöneticilerin yetkinliğinin sağlanması, - Eğitim programları düzenleyip yetki devrinin önemi ve yetki devri süreci hakkında yöneticilerin yeterli bilgiye sahip olmalarının sağlanması, - Etkin yetki devri yapılabilmesi için ast-üst ilişkilerinin geliştirilmesi ve etkin haberleşmenin sağlanması, - Kurum içinde karşılıklı güven ortamının oluşturulması - Yetki devrinin başarısını ve etkinliğini arttırmak için ödüllendirme sisteminden yararlanılması, - Yetki devri sadece yöneticilerin iş yükünü azaltmak için değil, çalışanların motivasyonunu ve örgüte bağlılıklarını arttırmak ve potansiyellerini ortaya çıkarmak ve geliştirmek içinde kullanılması sağlanmalıdır. Anahtar Kelimeler: Yetki, Personel Güçlendirme, Yetki Devri ,Hemşire