SAĞLIK HİZMETLERİNDE YALIN YÖNETİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMLERİ KALİTELİ HİZMETİN ANAHTARIDIR!!!!
Advertisements

YALIN ÜRETİM HBS Solutions Bilgisayar ve Yazılım Sist. San. ve Tic. Ltd. Şti. Bora Büyük Eylül, 2004.
WCM – DÜNYA KLASINDA ÜRETİM PROGRAMI
TAM ZAMANINDA ÜRETİM (JUST IN TIME MANUFACTURING)
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
WCM – DÜNYA KLASINDA ÜRETİM PROGRAMI
YALIN YÖNETİM VE KAIZEN
OSTEOPOROZ (KEMİK ERİMESİ)
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Laboratuvarlarda Kalite Yönetim Sistemi: Giriş
MODÜL 10 Müşteri Hizmetleri.
MODÜL 4 Organizasyon.
MODÜL 3 Ekipman Yönetimi.
Konuları hakkında temel bilgi sahip olacaksınız.
INTERNET TABANLI HASTA KAYDI PAYLAŞIMI VE TELEKONSÜLTASYON PLATFORMU
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
6. Kaynak Yönetimi 1-İnsan kaynakları (görevlendirme, yeterlilik, eğitim) 2-Enformasyon 3-Alt yapı (işyeri, ekipman, devamlılık, destek hizmetler) 4-Çalışma.
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Sanayi Ar-Ge Proje Destek Başurusu Hazırlama Becerileri Geliştirme Çalıştayı ArGe_Projesi_Hazirlama_Calistayi (061110)
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
Eğitim ve Araştırma Hastanesi
20. Sağlık insangücü planlaması
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
7.1 GENEL Kuruluş, güvenli ürünler gerçekleştirmek için ihtiyaç duyulan süreçleri planlamalı ve geliştirmelidir.
Biz Kimiz? DELFİN, her türlü doküman tabanlı teknolojileri araştırmak, geliştirmek, kurum ve şirketlere fiziksel arşiv ve elektronik arşivleme hizmetlerinde.
Envanter. Envanter Envanter bir Mali Yatırımdır Sonuçları: Talep Tahmininde Hata Planlama Hataları Kayıt Kusurları Kalite, İşgücü, Makine Problemleri.
İŞ PLANI İŞ PLANI NEDİR? İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde.
TIBBİ MALZEME YÖNETİMİ
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ VATAN YAZILIMEVİ
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
YERLEŞTİRME DÜZENİ TİPLERİ
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
TANI / TEDAVİ / BAKIM TIBBİ - HEMŞİRELİK - LABORATUVAR HİZMETLERİ 17.Şubat.2013 ENEZ.
TPM (Toplam Verimli Bakım)
Rejyonal Anestezide Eğitim Problemleri Prof Dr Fuat GÜLDOĞUŞ Ondokuzmayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı Algoloji.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İİBF TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DERS NOTLARI
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
HİZMET SİSTEMİNİN KURULMASI
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
Eskişehir Şubesi Cevdet ÜRENCİK CMF.
İşletmeyi neden kurarız ?
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 8) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
8 – 1 Copyright © 2010 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall. Yalın Üretim 8 For Operations Management, 9e by Krajewski/Ritzman/Malhotra.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
ERZURUM BÖLGE EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ
YALIN ÜRETİMDE STOKSUZ ÜRETİM YÖNTEMLERİ
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
YALIN SİSTEMLER. YALIN SİSTEMLER - YALIN SİSTEM YAKLAŞIMINI KULLANARAK SÜREKLİ İYİLEŞTİRME - YALIN SİSTEMLERDE TEDARİK ZİNCİRİ KONULARI - YALIN SİSTEMLERDE.
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
Karsan Otomotiv’de Yalın Üretim ve 5S Uygulaması
Bekir Sami NALBANTOĞLU
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İyi bir akla sahip olmak yeterli değildir
Üretim Yönetimi 1.Bölüm.
Konu 3 Kalite kontrolünün amaçları
YALIN UYGULAMALARI 2020 Stratejik Planı Mart 2017.
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
TKY UYGULAMASI.
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 5
1. Hasta kimlik bilgilerinin tanımlanması ve doğrulanması 2. Hastanın rızasının alınması 3. İletişim güvenliğinin sağlanması 4. İlaç güvenliğinin sağlanması.
NIOSH KALDIRMA EŞİTLİĞİ VE BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ DR.BÜLENT ASLANHAN TOFAŞ İŞYERİ HEKİMİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KALİTE GÜVENCESİ VE STANDARTLARI
Sunum transkripti:

SAĞLIK HİZMETLERİNDE YALIN YÖNETİM Prof. Dr. Nevzat Kahveci Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi

Mega İşletme 300–750 yataklı bir hastane Yıllık 60 – 200 milyon TL ciro 1000 – 2000 personel Yıllık 1 – 2 milyon hastaya hizmet 16.000 – 30.000 çeşit taşınır mal En az 30 değişik iş kolu 70 ve daha üstü hizmet birimi Eğitim seviyesi değişken personel yapısı

Hizmet alan ne istiyor? Probleminin tam olarak çözülmesini Probleminin uygun maliyet, zaman ve en az çaba ile çözülmesini Problemin çözümü için gerekli her şeyin tam istediği gibi, tam gereken özelliklerde olmasını Problemin ihtiyaç duyulan yerde çözülmesini Problemin ihtiyaç duyulan zamanda çözülmesini

Hizmet veren olarak sorunumuz var mı ? Profesyonel idare Kayıpsız ve israfsız taşınır mal Gecikmesiz ve “şaibesiz” satın alma Mutlu eden insan kaynakları Kesinti olmadan faturalama Sıfır kayıt dışı hizmet

Hizmet veren olarak sorunumuz var mı? Mükemmel güvenlik, yemek ve temizlik Hastaların hiçbir şikayeti yok Hiç enfeksiyonumuz olmuyor Herkes bu kurumda çalışmak istiyor 1’e 2 ile 1’e 3 oranında karlılık

Doktor, hemşire, personel Zaman Motivasyon Hastaneler Azlar Kaynak Doktor, hemşire, personel Zaman Motivasyon Süreç yaklaşımlı çalışma kültürü Çoklar Hastalar İnaktif personel Krallıklar Depresyon İsraf ve risk 6

Süreç yaklaşımlı çalışma kültürü Hizmetin sunumunda ve işletme standartlarında kalite (ISO-9001-2000) Hasta ve çalışanların tıbbi hatalardan korunduğu bir sağlık hizmeti (Akreditasyon, Sağlık Bakanlığı HKS)

Yalın Nedir ? Yalın tüm hizmet adımlarında değer katmayan tüm israfları ortadan kaldırmayı amaçlar. Beklemeler Gereksiz çalışan hareketi Taşımalar İnsan potansiyeli İhtiyaçtan fazla üretim Gereğinden fazla işlem Hatalar Fazla stok Yalın çoğu azla yapmaktır. Daha az iş gücü ile Daha az zamanda Daha küçük mekanda Daha az ekipmanla Daha çoğunu yapmak 8

Sağlıkta Yalın Uygulamaları 350 yataklı, 445 hekimli, Virginia Mason Tıp Merkezi, Seattle 1998 ve 1999  finansal kriz 2000 yılında Dr. Gary Kaplan (Dahiliye Uzmanı)  CEO Toyota Üretim Sistemi ile tanışma Toyota Üretim Sistemi  Virginia Mason’da 2008  28 Milyon $ kazanç, %3.6 işletme karı 2009  47 Milyon $ kazanç, %5.9 işletme karı Tüm kurumların çalışan azalttığı 2009 yılında, tüm çalışanlara dağıtılan 500$ bonus 30 yıldır zarar eden Dahiliye’nin 2008’de ilk kez kar edişi Mekanın etkin kullanımına bağlı, yatırımlara gerek kalmaması (11 milyon $) 9

Tarihçe Ustalık Dönemi (Müşteri ve Ürün Odaklı) 1800 1900 Henry Ford Toyota Üretim Sistemi Taiichi Ohno Savaş Sonrası Ekonomik zorluklar 1950 Otomotiv Sektöründe Uygulamalar 1990 Dünyayı Değiştiren Makina Japonya Dışı Örnekler 1996 Üretim Sektörüne Yayılım Hizmet Sektöründe Uygulamalar 2000

Farklı İsimler-Aynı İçerik Toyota Üretim Sistemi Çekme Sistemi Just-In-Time World Class Manufacturing Yalın Üretim JIT/TQC/EI/TPM Kısa Döngülü Üretim Tek Parça Akış Hücre Tipi İmalat Stoksuz Üretim Odaklanmış Akış Tipi İmalat Değer Yönetimi Grup Teknoloji Zaman Tabanlı Üretim Senkronize Akış Tipi Üretim Sürekli Akış Tipi Üretimi

Yalın Düşüncenin Ana Prensipleri Değer: Hizmet üzerine doğrudan katkı yapan, müşterinin bedelini ödemeye hazır olduğu hizmete özellik ve nitelik katan faaliyetlerdir. Değer akışı: Yalın üretim, sisteme bir bütün olarak bakar. Hizmet (satın) alan açısından bakıldığında, verilen hizmet veya üretilen ürünlere değer katmayan her türlü aktivitenin (israf) ortadan kaldırılması esastır. Sürekli akış: Bir üründen/hizmetten fazla/az üretmek yerine; talep edildiği kadar ve talep edilen zamanda üretmek. Çekme: Üretim müşteri talep etmeden başlamaz, ürün talep edildiği zaman üretilir. Mükemmellik: Sistem, stok yapmadığından her defasında üretilen ürünlerde sürekli iyileştirme yapılabilir. Böylece ürün yığılmadan hatalar düzeltilip iyileştirmeye gidildiğinden israf önlenir.

Yalın Üretimin Temel Kavramları TAM ZAMANINDA ÜRETİM Hizmet alanın istediği, ihtiyaç duyulan hizmeti, en az miktarda malzeme, ekipman, işgücü ve alan kullanarak, ihtiyaç duyulan zamanda, ihtiyaç duyulan miktar kadar üretmek tekniğidir. Akış şeklinde üretim yapılması, takt zamanı (mevcut dönem hizmet hızı/hizmet alan talep hızı) uygulamasının yerleştirilmesi, üretim temposunun talep hızına eşitlenmesi, çeken üretim sisteminin kurulması gibi prensipler üzerine kuruludur. Aksaklıklara kesinlikle izin vermeyen bu sistem, israfı ve ona neden olan etmenleri en aza indirir, tüm üretim süreçlerinde akış süresini azaltır.

Yalın Üretimin Temel Kavramları STOKSUZ ÜRETİM Ürün veya parça stoklarının sıfır düzeyinde gerçekleştirilmesi, yalın üretimin en önemli unsurlarındandır. Geleneksel kitle üretim sisteminde ise stok bir yandan üretim aksamalarını önleyici bir gereklilik, öte yandan da istenilse de kaçınılmayacak bir gerçeklikdir. Yalın üretim 1950’lerden itibaren stoksuz çalışmayı hedeflemiş ve içinde barındırdığı teknikler yoluyla stoksuz çalışmanın mümkün olduğunu tüm dünyaya kanıtlamıştır. “Stok üretimdeki tüm kötülüklerin kaynağıdır.” Japon araştırmacı Shigeo Shingo, 1988

Yalın Üretimin Temel Kavramları İSRAFLAR (3M KAVRAMI) Yalın, hizmet (satın) alan açısından bakıldığında, verilen hizmet veya üretilen ürünlere değer katmayan her türlü aktiviteleri yani israfları ortadan kaldırmayı hedefler. Yalın üretimde, israflar 3M (Muda, Muri ve Mura) terimiyle tanımlanır. Muda: Kayıp anlamına gelir. Yapılması halinde ek bir fayda sağlamayan işlemlerdir. Gereğinden fazla üretim, taşıma, bekleme, gereksiz işlem, stoklama, hareket ve tamir…… Muri: Aşırı yük anlamına gelir. Çalışma alanında bulunana ekipman ve insanların normal kapasitelerinin üzerinde çalıştırılarak zorlanmaları olayıdır. Mura: Düzensizlik anlamına gelir. Çalışma alanındaki işi engelleyen veya zorlaştıran her türlü düzensizliklerdir.

Yalın Üretimin Temel Kavramları İSRAFLAR Beklemeler Gereksiz çalışan hareketi Taşıma İnsan potansiyeli İhtiyaçtan fazla üretim Gereğinden fazla işlem Hatalar Fazla stok İsraflar “Hayalet Hastaneden” sorumludur. 16

İsraflar İSRAF TÜRÜ TANIMI ÖRNEK 1 BEKLEMELER Hastaların, çalışanların ve tıbbi cihazların faaliyetsiz durması Hastanın doktoru, odayı ve yatağı beklemesi Hastanın imza, onay ve bilgi beklemesi Çalışanların iş arkadaşını beklemesi Ameliyathanede cerrahın veya anestezistin beklenmesi Cerrahın ameliyat için oda, hasta veya malzeme beklemesi 2 GEREĞİNDEN FAZLA İŞLEM Gereksiz işlem Hizmet formlarda gereğinden fazla bilgi isteme Toplanan kullanılmayan veriler Hasta kimlik bilgileri, tanı gibi aynı verinin birden fazla yere kaydedilmesi 3 TAŞIMA Hastaların ve tıbbi cihazların gereksiz taşınması, malzemelerin gereksiz sıralanması veya tasnifi Hastanın yataktan sedyeye aktarılması Hastanın ameliyata ve radyolojiye götürülme süreci Numune tüplerinin laboratuvara taşınması İlaçların servis dolabına anlamsız bir şekilde dizilmesi

İsraflar İSRAF TÜRÜ TANIMI ÖRNEK 4 GEREKSİZ ÇALIŞAN HAREKETİ Çalışanların yerleşim yeri nedeniyle gereksiz yürüme ve hareketleri İlaç ve malzeme almaya gitmek Hasta odaları arasında mekik dokumak Çıkış işlemleri için doktor/hemşire/bilgi işlem arasında dolaşmak Doktoru aramak veya soru sormaya gitmek 5 HATALAR İlk seferde doğru olarak yapılmayan her türlü iş, düzeltme, kontrol ve onaylar Eksik malzeme içeren cerrahi set Laboratuvar çıktılarında beklenmeyen sonuçlar Aynı testin tekrar yapılması Hatalı dosya ve faturalar Yanlış ilaç ve malzeme kullanımı Hatalı doz uygulanması Hastaya yanlış diyet verilmesi 6 İNSAN POTANSİYELİ Çalışanların yeteneklerinden yararlanmamak Uygun işe uygun eleman çaıltırmamak Önerilerini dikkate almamak İşin iyileştirilmesine katkılarını istememek

İsraflar İSRAF TÜRÜ TANIMI ÖRNEK 7 İHTİYAÇTAN FAZLA ÜRETİM İhtiyaçtan önce ve gereğinden fazla yapılan iş Fazla malzeme, numune tüpleri ve ilaç talep edilmesi Fazladan evrak doldurulması ve kopyalanması Gerekmeyen radyolojik tetkikler ve testler İşlemin çalışan veya ekipman yüküne göre planlanan zamandan erken yapılması 8 FAZLA STOK İşlem görmeyi bekleyen veya gerekenden fazla miktarda olan nesneler Kullanım fazlası alınan malzemeler Alındıktan sonra tercih edilmeyen ve tarihi geçmiş malzemeler Test edilmeyi bekleyen numuneler Hazırlanmayı bekleyen reçeteler Çıkış işlemleri için bekleyen dosyalar 9 KAFA KARIŞIKLIĞI Bilgi eksikliği veya anlama eksikliği Bu talep ne anlama geliyor? Burada ne yazıyor? Peki ben şimdi ne yapmalıyım? ……ler neredeydi?

Zorunlu İsraflar Değer yaratmayan ancak hizmetin gerçekleşmesi için zorunlu olan işler Ameliyat odasının temizliği Ameliyathanenin hazırlanması Cihazların hazırlanması Cerrahi setin hazırlanması Bilgilerin kayıt altına alınması ……..

Yalın Üretim Teknikleri Tempo Zamanı Hat Dengeleme Hücre Tipi Değer Akış Analizi Yerinde Depolama Yerleşim Planı 5S KAIZEN Otomasyon TPM Tek Parça Akış Takım Çalışması Görsel Yönetim Güvenlik SPC RFT Hazırlık Zamanı Azaltılması Hata Önleme Standart İş Çekme Sistemi

Yalın Üretim Maliyetlerin Azaltılması Hizmet Süresinin Kısaltılması Kalitenin İyileştirilmesi Hizmet Süresi Kalite Üretim Maliyetleri Hizmet Bedeli Kar “Daha düşük maliyet” “Daha Hızlı” “Daha Kaliteli”

Yalın Üretimin Terimleri Kanban: İhtiyaca göre parçaların sistemde hareket etmesini ve üretilmesini sağlayan, kartlar yardımıyla idare edilen sistem Çekme sistemi: Talebe göre ihtiyaç duyulan parçaların çekilmesi. Heijunka: Üretim hacmi ve çeşitliliğindeki dalgalanma etkinsizlik getirir. Düzgün akış için bir “ortalama” yapılmalıdır. Kaizen: Sistemde devamlı iyileştirmeler. Jidoka: Kaynakta kalitenin sağlanması. Her işçinin yaptığının kalitesinden sorumlu olması ve bozuk ürünü bir sonraki aşamaya geçirmemesi Takım kavramı: Süreç iyileştirmeleri için küçük takımların kullanılması.

KAIZEN NEDİR ? 24

Kaizen nedir? KAI = DEĞİŞİM ZEN = İYİ SÜREKLİ İYİLEŞME 25

Kaizen amacı nedir? Küçük, fakat sürekli adımlarla mevcut durumun iyileştirilmesini hedefler Değer Verim Performans ……. Zaman 26

Kaizenin hedefi MUDA’ları sıfırlamak veya en aza indirmektir. Kaizen hedefi nedir? MUDA Kaizenin hedefi MUDA’ları sıfırlamak veya en aza indirmektir. 27

(Innovation = KAIKAKU) YENİLİK NEDİR ? (Innovation = KAIKAKU) YENİLİK uzun aralıklar ve ani sıçramalar ile yapılan iyileştirmeleridir 28

Yenilik Tek Başına Yeterli Olmayabilir! Yeni standart Mevcut standart 29

Yenilik Kaizen İle Desteklenmelidir Kaikaku + Kaizen 30

12 ADIM KAIZEN 31

Kazen uygulanmasında PUKÖ döngüsünden yararlanılır. ÖNLEM AL UYGULA PLANLA KONTROL ET P U K Ö Kazen uygulanmasında PUKÖ döngüsünden yararlanılır.

1 4 2 3 İsraf Yok Etme Döngüsü Kayıpları Tanımla KAIZEN uygula Kayıpları Ölç KAIZEN Planla 1 2 3 4 KAIZEN uygula 33

12 Adım Kaizen Yöntemi 12 Adım Kaizen Yöntemi “PUKÖ” ve “İsraf Yok Etme” döngülerini birleştiren ve on iki adımlık bir süreç ile, saptanan israfın sıfırlanmasını sağlayan bir iyileştirme yöntemidir. 34

12 Adım Kaizen Yönetimi KAYIPLAR 35 1.İsraf yapısının analzi 12. Gelecek aktiviteler 2. Konu ve hedefin belirlenmesi 11. Standardizasyon 3. Ekibin atanması KAYIPLAR 10. Sonuçları kontrol etme 4. Çalışma planının hazırlanması 5. Problemin tanımlanması 9. Karşı tedbirleri uygulama 8. Karşı tedbir geliştirme 6. Mevcut durum analizi 7. Kök neden analizi 35

Kök-Neden Analizi 36 NOTES to INSTRUCTOR: This module takes 2.5 hours. Try not to go over this time. If the instructor has not already done so – they should 1st introduce them self to the class Training Scope: This is the ACE Associate Level RRCA&MP class (DIVE 101). There are DIVE 201 and DIVE 301 class offerings. 36

Kök-Neden Analizi 5 kez “Neden?” sorusu sorarak Kök-Neden Analizi Yapmak: Pompa su kaçırıyor ! 1.Neden pompa su kaçırıyor ? O-Ringden Sızdırma var. 2.Neden O-Ring sızdırıyor? O-Ring hasar görmüş. 3.Neden O-Ring malzemesi hasar görmüş? O-Ring’in malzemesi ufak darbelere dayanıklı değil ! 4.Neden O-Ring malzemesi darbere karşı dayanıklı değil ? 20 Sene Önceki Teknolojide üretilen O-Ringi kullanıyoruz. 5.Neden eski teknoloji o-Ring kullanıyoruz? O-Ring Üreticisi hem ucuz hemde yıllardır aynı kişiden alıyoruz. 37

Kök-Neden Analizi 5 kez “Neden?” sorusu sorarak Kök Neden Analizi yapmak: Operatör atölyede yere talaş tozu serpiyor! 1.Neden yere talaş tozu serpiyorsun? Çünkü zemin yüzeyi kaygan ve emniyetsiz. 2.Neden zemin yüzeyi kaygan ve emniyetsiz? Çünkü oraya yağ dökülmüş. 3.Neden o bölgeye yağ dökülmüş? Makina yağ damlatıyor ! 4.Neden makina yağ damlatıyor? Yağ contanın olduğu yerden kaçıyor. 5.Neden makina contanın olduğu yerden yağ kaçırıyor? Çünkü conta yıpramış ve eskimiş. 38