Hazırlayan : Hüseyin YAŞAR blender Hazırlayan : Hüseyin YAŞAR
Blender projesinin oluşumu, Blender Foundation, Blender Institute giriş Blender projesinin oluşumu, Blender Foundation, Blender Institute
Blender nedir? Blender, tüm popüler işletim sistemlerinde çalışmak üzere geliştirilmiş, açık kaynaklı ve GNU Genel Kamu Lisanslı, 3D içerik oluşturma yazılımıdır. Modelleme, kaplama, animasyon, iskelet sistemi, parçacık simülasyonu, script yazma (python), render, post-process, oyun motoru
Blender Foundation 1988, Ton Roosendaal, NaN (Not a Number) Interactive 3D (on-line) içerik 2002’de iflas. Blender Foundation (kâr amaçlı değil) 7 haftada 100,000 €, Blender artık özgür bir proje.
Ton Roosendaal
Blender Institute Çalışmalara başlanıyor İlk open movie: Elephant’s dream Film ve filmde kullanılan içerik Creative Commons Licence ile lisanslanıyor (“Bazı hakları saklıdır”) Filmin başarısı üzerine 3D oyun, film ve görsel efektler üzerine olan özgür projelere ev sahipliği yapmak amacıyla Blender Institute kuruluyor.
Blender Institute
Blender Institute Blender Istitute’te yapılan projeler Blender’ın geliştirilmesine katkıda bulunuyor. Blender hem geliştiriliyor hem kullanılıyor. Projeler Blender’ın yeteneklerini sergileme araçları görevi görüyor. Big Buck Bunny (2008), Yo Frankie! (2008), Sintel (2010)
Elephant’s Dream
Big Buck Bunny
Sintel
Programın kurulması ve tanıtılması Uygulama Programın kurulması ve tanıtılması
Eski versiyon – yeni versiyon
Arayüz
Paneller, Layoutlar 3D View Properties Timeline Graph Editor DopeSheet Render, Material, Texture, Modifier’lar Timeline Graph Editor DopeSheet UV/Image Editor Info Outliner File Browser User Preferences Python Console Text Editor
Scripting Layout’un gösterilmesi Programda uygulanan işlemlerin python script’leri info panelinin altında gösteriliyor Console’da tek satır doğrudan komut yazabiliyoruz. Text Editor’de import bpy komutundan sonra script’imizi yazıyoruz. Text ->Run Script diyerek çalıştırıyoruz. Api documentation : http://www.blender.org/documentation/blender_python_api_2_63_2/
Kurulum ve ilk ayarlar GPU ayarı Laptop kullananlar için NumPad ayarı User preferences -> System -> Compute Device Laptop kullananlar için NumPad ayarı User preferences -> Input -> Emulate Numpad 3 tuşlu fare ayarı User preferences -> Input -> Emulate 3 Button Mouse
Sahnede gezinmek Tekerleğe basılı tutarak sürükleme, kamerayı döndürür. Shift + tekerleğe basılı tutarak sürükleme, kamerayı taşır. Tekerleği döndürme, görüntüyü yakınlıştırıp uzaklaştırır.
Sahnede gezinmek (Emulate 3 Button Mouse modunda) Alt + farenin sol tuşu ile sürükleme, kamerayı döndürür. Shift + Alt + farenin sol tuşu ile sürükleme, kamerayı taşır. Ctrl + Alt + farenin sol tuşu ile sürükleme, görüntüyü yakınlaştırıp uzaklaştırır.
Sahnede gezinmek (View’lar ve NumPad fonksiyonları) Üzerinde ok olan numaralar görüntüyü ok yönünde döndürüyor (2,4,6,8) 1: ön 3: sağ 7: üst 5: ortografik / perspektif + ve - : yakınlaştırma ve uzaklaştırma 3D view paneli -> view menüsü -> Toggle Quad View
Ortografik / Perspektif Perspektif Ortografik
Bazı temel kontroller Sol tuş: cursor’u koyma Sağ tuş: seçme A : hepsini seç / hepsini bırak
Dönüşüm işlemleri Taşıma (G) Döndürme (R) Boyutlandırma (S) Sadece istenen eksende taşıma: G + X, Y, Z Döndürme (R) Sadece istenen eksende döndürme: R + X, Y, Z Boyutlandırma (S) Sadece istenen eksende boyutlandırma: S + X, Y, Z Sahnedeki küp üzerinde bunları deneyiniz.
Sahneye nesne ekleme Info paneli -> Add -> Mesh -> Cube Diğer nesneleri eklemek
Modlar Object Mode : Nesneleri değiştirme/taşıma Edit Mode : Seçili nesneyi modelleme Sculpt Mode : Seçili nesne üzerinde kabartma/oyma işlemleri Vertex Paint Weight Paint Texture Paint
Seçim modları Nokta seçimi Kenar seçimi Yüzey seçimi Border selection (B) Circle selection (C) Select / Deselect All (A) Tekerlek : Deselect Seçtiğiniz nokta, kenar ve yüzeyler üzerinde dönüşüm işlemlerini deneyiniz.
Görüntüleme modları Texture Solid Wireframe Bounding Box Wireframe – Solid arasında geçiş : Z
Modellemeye başlama (Masa kompozisyonu örneği)
Masa kompozisyonu örneği (Extrude ve Loop Cut) Sahneye “circle” ekleme Fill Type’ı Triangle fan yapma Extrude (E) ve Scale işlemleri ile bir kadeh ve bir tabak modelleme. İçini görmek için wireframe’i kullanma Tabağa benzer şekilde başlayıp kaşığı modelleme Proportional Editing’i kullanma Dikdörtgen masa (Loop cut : Ctrl + R)
Material yaratma Properties window’da Material sekmesi Yeni Material Diffuse Specular Transparency Mirror
Render Render image, Render animation Output dosyasının belirlenmesi
Kumaş Modifier’ını kullanmak Sahneye bir Plane ekleme Edit Mode’da Mesh -> Edges -> Subdivide seçeneği seçilmesi ve parametresinin girilmesi Object Mode’a geçilip Properties panelinden cloth Modifier’ın eklenmesi (Modifiers ya da Physics kısmından) Self collision’un enable edilmesi Kumaşın çarpışacağı nesnelere Collision modifier’ının eklenmesi
Kamera animasyonu Timeline’ın altında Automatic keyframe insertion butonu Timeline’da belli aralıklarla kameranın basit dönüşüm işlemleri ile sahnede yer değiştirmesi
Render Animation Başlangıç ve bitiş karelerinin seçilmesi Fps’nin seçilmesi Thread’lerin ayarlanması Output tipinin belirlenmesi