BÜTÇE REFORMU YOLUYLA SİSTEMLİ HÜKÜMET REFORMUNA ULAŞMA Fransa Örneği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uluslararası örnekler; İsveç Visa Paajanen,
Advertisements

YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
BELEDİYELERDE FAALİYET RAPORU
3. Hafta: Kurumların raporları & izlemesi
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu Mali Denetimi Visa Paajanen.
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
Kolluğun Parlamenter Gözetimi
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
İzleme - göstergeler AB Eşleştirme Projesi, Ankara 5. Ders Haftası Carin Lindqvist-Virtanen Genel Müdür Yardımcısı Sigorta Bölümü.
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
Mahkemelerde Kalite Yönetimi Ve Kalitenin Kontrolü Bert Maan.
Yerel Yönetim Reformuna Destek Projesi 1 BELEDİYELER ARASI ORTAKLIKLAR VE KARDEŞ KENT İLİŞKİLERİ: Türkiye’deki MİB’nin rolü.
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
Yerel Yönetimlerde Sayıştay Denetimi
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Strateji Geliştirme Başkanlığı
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
GELENEKSEL KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
SUNUŞ KAPSAMI KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ DEĞİŞİM KAMU MALİ YÖNETİMİ GELİŞMELERİ STRATEJİK YÖNETİM ANLAYIŞI DIŞ DENETİMİN ROLÜ.
Vergi Teşvikleri – Hesap Verebilirliğin Sağlanması Visa Paajanen/NAOF
Performans yönetiminin durumu Visa Paajanen/UDK
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Performans ve performans ölçümü Belediyelerin Performanslarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Çalıştayı Şubat 2006 Ankara.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
Kurumsal Performansın Değerlendirilmesi
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Politika programları Visa Paajanen, Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Uluslararası deneyimler, Fransa Visa Paajanen,
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
İZLEME & DEĞERLENDİRME Maliye Bakanlığı Grup Çalışması
BÜTÇE KESİN HESAP FAALİYET RAPORLARI.
İsveç Yerel Yönetiminden Stratejik Planlama ve Performans Bütçeleme Örnekleri Per Molander Ankara, 11 Ocak 2005.
11 Kamu Mali Yönetimi Eğitimi Ekonomi ve Maliye Müdürlükleri İle Strateji Geliştirme Başkanlıklarının Konumu 1. Gün, 1. Bölüm Ankara, Şubat - Mart 2007.
İdari kesimde yönlendirme sistemi Visa Paajanen.
11 Kamu Mali Yönetimi Eğitimi Ekonomi ve Maliye Müdürlükleri İle Strateji Geliştirme Başkanlıklarının Konumu 1. Gün, 1. bölüm Ankara, Şubat - Mart 2007.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
Stratejik Yönetim.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Sunum transkripti:

BÜTÇE REFORMU YOLUYLA SİSTEMLİ HÜKÜMET REFORMUNA ULAŞMA Fransa Örneği

Hükümet Reformunun 30 yılı Hedeflere göre yönetim 70’lerde ortaya çıktı Başlıca odak noktaları: Hizmet sunumu, hizmet kalitesi Yönetim kontrolü İKY BT

Gerçekleşen İyileşmeler Ortalama hizmet kalitesi ve kalite standartlarının iyileşmesi Kullanıcılara daha fazla dikkat etme 1997’den bu yana e-hükümet alanında etkileyici ilerleme portal, veritabanları, e-prosedürler Ama bürokrasinin çalışma biçiminde gerçek bir değişiklik yok

Yöneticilerin Artan Hayal Kırıklığı Son 30 yılın en iyi kazanımları Kaliteye, performansa, inisiyatif ve özerklik eksikliğine karşı çıkmaya odaklanma Hedef yok = değerlendirme yok, performans takdiri yok Kadro tahsisinde esneklik yok : kadroların detaylı tesis edilmesi

Parlamentonun Hayal Kırıklığı Kalem ve girdi bazlı bütçelendirme : saydamlık yok Paranın neden ve nasıl harcandığını bilme isteği Demokrasilerde, özellikle AB’de Parlamentoların yasama rolünün azalması Yürütme üzerinde daha fazla kontrol isteği

Bütçe Bakanlığının Hayal Kırıklığı Harcama verimliliği üzerinde kontrol yok (GSMH’nin % 50’sinden fazla) Bordro üzerinde yetersiz kontrol (bütçenin % 40’ı ve artıyor) Harcama esnekliği yok: tahsisat temelli bütçelendirme İşlemlerin ve politikaların maliyetine fazla dikkat edilmiyor

Sistemik Analize Dayalı Bir Reform Sistemik Analiz : Bir sistem içindeki oyuncular çıkarlarına göre rasyonel davranırlar Uygunsuz davranışın nedeni kötü niyet, aptallık, yetersizlik değil, yanlış teşvikler Reform hedeflerinin belirlenmesi için oyuncuların rasyonel davranışının belirlenmesi

Eski Sistemin Teşvikleri Girdi temelinde, yıllık bütçelendirme: her kuruş yıl sonundan önce harcanmalı! Harcama öncesi uygunluk kontrolü: neye istersen harca ama resmi kurallara uy Neden performans arayışı: kimse sormuyor, sorun çıkması için kesin reçete, ama hiç araç yok Personelle çatışmalardan kaçın Yeni görev yeni politika? Daha fazla para/kadro iste!

Reform İlkeleri Harcamaların saydamlığını amaçlama: program bütçeleme Performans yönlendirme (“Yöneticilerin Yönetmesini Sağlayın”): amaçlar, performans göstergeleri, yeni muhasebe sistemi “Bırakın Yöneticiler Yönetsin” blok tahsisatlar

Yeni Bütçe Yapısı Üç katman: 34 Misyon (başlıca kamu politikaları) 150 Program (kamu politikasına katkıda bulunan tutarlı bir işlemler dizisi) Faaliyetler: alt programlar

Global Tahsisatlar Programlara tahsisatlar Programlar içinde yöneticileri tarafından serbestçe dağıtılan tahsisatlar Faaliyetlere ve harcama türlerine göre ayrım sadece endikatif 800 “bölümden” 150 programa

Bordro Örneği Programlar bordro tahsisatlarını içeriyor Bordro program içinde yer almaktadır Bordroda tasarruflar program içindeki diğer harcamalara tahsis edilebilir Artık detaylı kadro tesisi yok: tam gün eşdeğer kadroların tavanı bakanlık tarafından belirleniyor

Performans Yönelimi Yıllık Performans Planı: her program için, bütçe kanunu ile bir dizi hedef ve performans göstergesi kabul edilir 3 tip performans göstergesi Yurttaş için: sosyal ve ekonomik etkililik Kullanıcı için: Sunulan hizmetlerin kalitesi Vergi mükellefi için: verimlilik

Performans Yönelimi Yıllık Performans Raporu Yoluyla Hesap Verme Sorumluluğu Bütçe Gözden Geçirme Kanununa Ekli Ertesi yılın bütçe kanunu kabul edilmeden önce Parlamento tarafından gözden geçirilir Yıllık Performans Planı ile aynı yapı

Performans Yönelimi Yeni bir muhasebe sistemi Tahakkuk muhasebesi, özel sektör standartları temelinde, devletin özelliklerine uyarlanmış Nakit muhasebesi Maliyet analizi Sayıştay tarafından tasdik

Sistemik Sonuçlar Bekleniyor Merkezi bakanlık yapılarında Yöneticiler üzerinde Merkezi hükümetin taşra teşkilatlarında (dekonsantrasyon) Politika değerlendirmede Personel rejiminde

Merkezi bakanlık yapılarında Mevcut yapılar “Weberyen” veya “Fordist”: üretim hatları boyunca, son ürüne yönelik değil, yani kullanıcıya yönelik değil Programlar yapılardan çıkarsanamaz Yeniden merkezileşmeyi önlemek ve yöneticilerin özerkliğini sağlamak için, yapılar programlardan çıkarsanmalı ve düzenlenmeli

Yöneticiler Bakan program sonuçları için parlamentoya hesap verir: yöneticiler bakana hesap verir Hedeflere göre yönetim ve performans sözleşmeleri Yeni yönetim araçları: maliyet muhasebesi, yönetim kontrolü Tahsisatları program içinde yeniden dağıtma yetkisi Harcama öncesi kontrollerin sonu

Merkezi hükümetin taşra teşkilatları “Operasyonel Program Bütçesi” yerel düzeyde program dökümü Performans sözleşmeleri: kaç tane? Bakanlık programları (hesap verme sorumluluğu) Yerel düzeyde bakanlıklar arası uygulama Valilerin rolü ve yerel merci yöneticilerinin rolü

Politika Değerlendirme Şu anda: dağınık, küçük, marjinalleşmiş yapılar, bölük pörçük siyasal çıkarlar Sıfır tabanlı bütçelendirme bir programın uygunluğunun düzenli olarak yeniden değerlendirilmesi sonucunu getirir Performans göstergeleri ve raporlar üzerinde bağımsız kontrol gereği

Personel rejimi Yöneticilerin sonuçlarla ilgili hesap verme sorumluluğu: personel seçme, işe alma, ödüllendirme, terfi ettirme, yaptırım uygulama ve işten çıkarma yetkisi Mevcut personel rejimi kanunu ile uyumlu değil Üstesinden gelinmesi gereken sorun: yoğun düzenlemeye tabi, merkezi, kariyer temelli kamu hizmetinden temel demokratik tarafsızlık, profesyonellik, eşit erişim ve adalet ilkelerinden sapmadan uzaklaşmak

Personel rejimi Üst Düzey Personel Rejimi Reformu: Reform yeni bir yönetici profili gerektiriyor Akademik başarılardan çok yönetim kapasiteleri ve potansiyel temelinde işe alma kuralları Yönetsel kadrolar için seçimlerin gözden geçirilmesi

Diğer Etkiler ? Politikalar hakkında daha iyi bir kamusal tartışma ? Devlet mallarının daha iyi yönetimi ? Küçültme ? PM Rolü ? …?

UYGULAMA AŞAMALARI Yönetmelik 1 Ağusos 2001’de yayımlandı, 1 Ocak 2006’da yürürlüğe girecek Uygulama ancak 2002 sonunda başladı: 2 yıl 1. yıl: yeni bütçe sınıflaması (misyonlar, programlar, faaliyetler) 2. yıl: performans hedefleri ve göstergeler Aynı zamanda: bölgesel/yerel düzeyde blok tahsisatlara ilişkin denemeler

İlerideki Engeller ve Zorluklar Zaman yok BT sorunu: kaos riski 2006’da eksik uygulama: net olmayan programlar, net olmayan veya yetersiz göstergeler Uygulama şimdiye kadar Bütçe Bakanlığındaki finans müdürlüklerinin elinde: gücü elde tutma Yöneticiler arasında yüksek beklentiler: hayal kırıklığı/reddedilme riski ?