GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SAĞLIK TURİZMİ DEVLET DESTEKLERİ
Advertisements

GÜNEŞ ENERJİ SİSTEMLERİ
T.C DİCLE KALKINMA AJANSI
GÜNEŞ ENERJİ SİSTEMLERİ
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
TÜRKİYE KÖMÜR İŞLETMELERİ KURUMUNUN
KOOPERATİFLERDE ETKİNLİK
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu 2012 Yıl Sonu
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
HİBE DESTEĞİ VEREN KURUMLAR
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
* Bağlı ve ilgili kuruluşlar hariç. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarına ait, proje, yaklaşık.
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Kasım.
UZUNKÖPRÜ - HASKOVA TARIMSAL SANAYİ GELİŞTİRME PROJESİ DOÇ. DR. SEFER GÜMÜŞ PROJE BAŞ KOORDİNATÖRÜ BEYKENT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ MÜDÜRÜ.
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
2. Ankara çağrI merkezİ konferansI - KAMU
1 Hububat ve Çeltik Alım ve Satış Esaslarına İlişkin Uygulama Yönetmelikleri İle Gelen Yenilikler
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI: RÜZGAR ENERJİSİ
Mardin’de Sürdürülebilir Turizmin Geliştirilmesi için Teknik Yardım Otel Temsilcileri Odak Grup Toplantısı No: Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Tarım Dışı Kooperatifler
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
EU EU (PROGRAMLAR-BÖLGESEL TARİFLER) FEDERAL HÜKÜMET (FEDERAL TANIMLAR-BÖLGESEL TANIMLAR) EYALET HÜKÜMETİ EYALET EKONOMİ BAKANLIĞI-KALKINMA ŞİRKETLERİ.
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
Kooperatifler ve 2012 Birleşmiş Milletler Uluslararası Kooperatif Yılı Simel Eşim Uluslararası Çalışma Örgütü Kooperatif Bölüm Şefi.
YENİ İHRACAT DESTEKLERİ - Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (UR-GE) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği İhracat Genel.
Ülkemizde Uygulanan Ekonomik Politikaların Temel Amacı -Doğal ve beşeri kaynakları en iyi şekilde değerlendirebilmek.
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Tarımsal Üretici Birlikleri ve Kooperatifler Açısından Biyodizel
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Hacettepe Üniversitesi
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Özel sektör işyerlerinde 6 ay süreyle İşbaşı Eğitim Programında (İEP) çalışacak kursiyerlere İŞKUR tarafından net asgari ücret ödenecektir.
İŞTİRAKLER VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ Prof. Dr. İbrahim Lazol DAÜ- 2012
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
Sosyal Güvenlik Hukuku 1. Ders
IPARD II YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARI DESTEKLERİ TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ IPARD YÖNETİM OTORİTESİ İstanbul 07 Nisan
6.TÜRKİYE’DE KOOPERATİFÇİLİK Türkiye’ de Kooperatifçilik tarihi Türkiye Kooperatifçilik uygulamaları Ülke Ekonomisindeki yeri Uygulamada yaşanan.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
YOZGAT İLİ 75X100 MODERN HAYVANCILIK PROJESİ
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
2016 Kayseri Ticaret Odası.
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
Tarım Dışı Kooperatifler
TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİĞİN ÖZENDİRİLMESİ
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü Kooperatifçilik Ankara Nisan, 2014

Kooperatifler Kooperatifler, insan ihtiyaçlarının karşılıklı yardımlaşma ve dayanışma yoluyla giderilmesini sağlamak ve ortaklarının çıkarlarını korumak amacıyla oluşturulan ekonomik kuruluşlardır. Kooperatifler hem kişilerin tek başlarına yapmaya güçlerinin yetmediği işleri, bir araya gelerek yapmalarını sağlar hem de toplumun kalkınmasına katkıda bulunurlar.

Kooperatifler; Alt ve orta gelir grubundaki insanların ekonomide söz sahibi olmalarını sağlar. Bireysel değil toplumsal kalkınmayı sağlar. İstihdam ve pazar gücünü arttırır. Yoksullukla mücadelede önemli bir araçtır. Paya değil, bütüne sahip olmayı sağlarlar.

Dünyada Kooperatifçilik Kooperatifçiliğin dünyada bir ekonomik organizasyon biçimi olarak ortaya çıkışı, 19. yüzyılın ortalarını bulmuştur. Sanayi devriminin ortaya çıkarmış olduğu hızlı değişim ve dönüşüm, işsizlik, iç göç, kentleşme, gelir dağılımının bozulması gibi ekonomik ve sosyal problemler kooperatifçiliğin doğuşuna büyük oranda katkı sağlamış ve kooperatifçilik, sanayi devriminin tam ortasında yer alan İngiltere’de, işçiler tarafından başlatılan tüketim kooperatifçiliği akımı ile kendini göstermiştir. Sonraki yıllarda da Fransa üretim kooperatifçiliği ile Almanya ise Esnaf ve Tarım Kredi kooperatifçiliği ile İngiltere’yi takip etmiştir.

Dünyada Başarılı Kooperatif Örnekleri

Uluslararası Kooperatifler Yılı BM’in 2012 yılını “Uluslararası Kooperatifler Yılı” ilan etmesinin amacı; Kooperatifler hakkında farkındalık oluşturmak, Kooperatiflerin sosyal gelişmedeki rolünü vurgulamak, desteklemek ve artırmak Kooperatiflerin kurulması ve güçlendirilmesini sağlamak ve Kooperatiflerin kurulması ve gelişmesini sağlayacak politikaların ve yasal ortamın sağlanması için Hükümetleri ve Düzenleyici Kurumları teşvik etmektir.

Uluslararası Kooperatifler Yılı BM’in bu kararı; Kooperatif işletme modelinin ekonomik ve sosyal kalkınmada oynadığı temel rolün tanınması; Hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerde yaşayan insanların ekonomik ve sosyal kalkınmalarında kooperatiflere tam katılım sağlamalarının desteklenmesi ve Özellikle kooperatiflerin yoksullukla mücadelede aktif rol alması anlamına gelmektedir. Karar, aynı zamanda, tüm hükümetlere kooperatiflerin gelişmesi için daha destekleyici bir ortam oluşturmaları ve özellikle kapasite artırımı için finansman sağlamaları konusunda çağrıda bulunmaktadır.

Ülkemizde Kooperatifçilik Çağdaş kooperatifçiliğin Türkiye’deki ilk uygulamasının, 1863 yılında devlet eliyle (Mithat Paşa tarafından) kurulan “memleket sandıkları” ile (tarım kredi kooperatifçiliği benzeri bir yapı) başladığı kabul edilmektedir. Ancak, kooperatifçiliğimizde ilk esaslı gelişme Cumhuriyet dönemine rastlamaktadır. Türkiye’de, 1920 ile 1938 yılları arasında kooperatiflere yönelik yapılan tüm hukuki düzenlemeler, ATATÜRK’ün önderliğinde gerçekleştirilmiştir.

Ülkemizde Kooperatifçilik Diğer taraftan, Planlı Dönem sonrasının en önemli gelişmelerinden birisi şüphesiz, kooperatifçiliğin Anayasa’da yer almasıdır. 1961 Anayasasının 51. maddesinde “Devlet, kooperatifçiliğin gelişmesini sağlayacak tedbirleri alır.” ifadesinin yer alması kooperatifçiliğin gelişmesi için devleti daha aktif ve sorumlu duruma getirmiştir. İlk olarak, o zamanki toplumsal ve ekonomik faktörler nedeniyle, kooperatifçilik tarımsal alanlarda ortaya çıkmış, uzun yıllar tarımsal alanda yoğunlaşmıştır. Daha sonra, ekonomik ve sosyal yapıda meydana gelen değişimler ve ortaya çıkan yeni ihtiyaçlar sebebiyle, başta konut/işyeri inşaatı olmak üzere taşımacılık, tüketim, kredi-kefalet gibi alanlara da yayılmıştır. Günümüzde GTB, GTHB ve ÇŞB’nin görev ve sorumluluk alanında faaliyet gösteren 30 ayrı türde 84.232 kooperatif bulunmakta olup, bunların ortak sayıları toplamı ise 8.109.225’tir.

Ülkemizde Kooperatifçilik İlgili Bakanlık Kooperatif Türleri Kooperatif Birlik Merkez Birliği Sayısı Ortak Sayısı Ortak K. Sayısı Ortak B. Sayısı Gıda , Tarım ve Hayvancılık Bkn. Tarımsal Kalkınma Koop. 8.173 842.563 82 4.939 4 77 Sulama Koop. 2.497 295.984 13 733 1 10 Su Ürünleri Koop. 522 29.972 14 202 12 Pancar Ekicileri Koop. 31 1.638.981 - Tarım Kredi Koop. 1.767 1.082.978 16 ARA TOPLAM 12.990 3.890.478 126 7.672 7 115

Ülkemizde Kooperatifçilik Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tarım Satış Koop. 322 602.248 17 - Bağımsız TSK 22 2.245 Tütün Tarım Satış Koop. 66 23.414 Yaş Sebze Meyve Koop. 37 2.886 Tüketim Koop. 2.970 288.063 155 1 9 Motorlu Taşıyıcılar Koop. 6.734 199.220 42 754 15 Esnaf ve Sanat. Kef. Koop. 993 685.105 32 894 Küçük Sanat Koop. 331 10.043 5 14 Temin Tevzi Koop. 344 24.497 Turizm Geliştirme Koop. 391 17.448 3 33 Üretim Pazarlama Koop. 483 22.491 429 Tedarik Kefalet Koop. 7 599 Yayıncılık Koop. 31 767 Hamallar Taşı. Koop. 11 586 İşletme Koop. 585 98.769 Sigorta Koop. Yardımlaşma Koop. 24 22.160 Eğitim Koop. 30 2.481 ARA TOPLAM 13.384 2.003.037 122 2.608 56

Ülkemizde Kooperatifçilik Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Konut Yapı Koop 54.996 1.985.076 338 10.525 3 62 Küçük San. Sit. Yapı Koop. 1.052 127.098 5 142 - Toplu İşyeri Yapı Koop. 1.810 103.536 7 116 ARA TOPLAM 57.858 2.215.710 350 10.783   GENEL TOPLAM 84.232 8.109.225 598 21.063 13 233

Ülkemizde Kooperatifçilik Kooperatifçilikte Devletin Rolü ve Sunulan Hizmetler (1): Türkiye’de 1961 yılından bu yana devletin kooperatifçilik politikası, Anayasa’da kendisine yer bulmaktadır. Ayrıca, Kalkınma Planlarında kooperatifçiliğin geliştirilmesi çoğu zaman ilke olarak benimsenmiş ve özellikle tarımsal kooperatifçilik, kalkınma politikasının önemli araçlarından biri olarak görülmüştür. Devlet zaman içerisinde düzenleyici yetkisini de kullanarak genel ve özel kooperatif kanunları çıkartmış ve kooperatifleri diğer kuruluşlardan ayıran bir hukuki statü belirleme yoluna gitmiştir. Yine, birçok kooperatifin kurulup gelişmesine de devlet tarafından öncülük edilmiştir.

Ülkemizde Kooperatifçilik Kooperatifçilikte Devletin Rolü ve Sunulan Hizmetler (2): Kooperatifçilik politikası ekonomik ve sosyal yapıda meydana gelen değişikliklere göre de zaman içerisinde biçim değiştirmiştir. Bu çerçevede, kooperatifler örgütlü yapılar olarak devletin desteklemek istediği tarım ile esnaf ve sanatkâr kesimine kaynak aktarmada araç olarak kullanılmış, yine kentleşme sürecinde ortaya çıkan konut sorununun çözümü için de geniş ölçüde kooperatiflerden yararlanılmıştır.

Ülkemizde Kooperatifçilik Kooperatifçilikte Devletin Rolü ve Sunulan Hizmetler (3): Anayasamızda (1982) kooperatifçiliğin geliştirilmesi ile ilgili olarak devlete verilen görev (md.171), esas olarak özel kanunlarda kendisini göstermiştir. Bu kapsamda, 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu, 4572 sayılı Tarım Satış Kooperatif ve Birlikleri Hakkında Kanun, 1581 sayılı Tarım Kredi Kooperatifleri ve Birlikleri Kanunu, 640 sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 639 sayılı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’de devletin kooperatifler ile ilgili görevleri ayrıntılı olarak sayılmıştır.

Ülkemizde Kooperatifçilik Kooperatifçilikte Devletin Rolü ve Sunulan Hizmetler (4): Günümüzde bazı kooperatif türlerine devlet tarafından finansal destekler verilmekte olup; bu destekler daha çok tarım kesimi ile esnaf ve sanatkârlar tarafından kurulan kooperatiflere yöneliktir. Bu çerçevede, tarımsal amaçlı kooperatiflere “Tarımsal Amaçlı Kooperatiflere Kullandırılacak Kredilere İlişkin Yönetmelik” hükümlerine göre proje desteği sağlanmakta; tarım kredi ve esnaf sanatkârlar kredi kefalet kooperatiflerine sübvansiyonlu kredi desteği verilmekte; küçük sanayi sitesi yapı kooperatiflerine altyapı ve üstyapı kredi desteği sağlanmaktadır. Yine, tarım satış kooperatiflerine yakın zamana kadar Destekleme Fiyat İstikrar Fonu (DFİF) kredisi kullandırılmıştır. Buna karşın, konut yapı kooperatiflerine geçmiş dönemlerde sağlanan arsa ve kredi desteği günümüzde yok denecek kadar azdır.

Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü 03/06/2011 tarihinde kabul edilen 640 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığının teşkilat yapısı ve görevleri belirlenmiş bu kapsamda; Bakanlığımız bünyesinde Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü kurulmuş ve kooperatifçiliğe ilişkin politikaları, ilke ve hedefleri ilgili kuruluşlarla işbirliği yaparak belirleme, stratejiler geliştirme, uygulama, sonuçlarını izleme ve değerlendirme görevi verilmiştir.

Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü ve TÜKOSEP Bu kapsamda, Bakanlığımız tarafından ülke kooperatifçiliğine yön vermesi açısından hazırlanan ve kooperatifçiliğin yol haritası niteliğinde olan Türkiye Kooperatifçilik Stratejisi ve Eylem Planı “Yüksek Planlama Kurulu” tarafından kabul edilmiş, 17/10/2012 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Ülkemiz kooperatifçiliğini ekonomik kalkınmada daha etkin bir konuma getirmeyi amaçlayan Türkiye Kooperatifçilik Stratejisi ve Eylem Planı ile kooperatif politikaları yeniden düzenlenmiştir.

Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü ve TÜKOSEP Bu kapsamda, Stratejide yer alan “Kooperatiflere yönelik vergi ve rekabet hukuku uygulamaları ile muhasebe standartları konusunda kooperatiflerin kendine özgü yapılarının dikkate alınması ve kooperatifçiliğin özendirilmesi amacıyla gözden geçirme ve iyileştirme çalışmalarının yapılması” hedefinin (7.4) gerçekleştirilmesi amacıyla kooperatiflere yönelik vergi hukuku uygulamaları da takip edilmekte, vergisel uygulamalardan kaynaklanan sorunlar dikkatle izlenmekte ve sektörden gelen talepler göz önünde bulundurularak gerekli çalışmalar yapılmaktadır.

Enerji Kooperatifleri

TOPLUMSAL SORUMLULUK İLKESİ İLE YENİLENEBİLİR ENERJİ VE KOOPERATİF İLİŞKİSİ 7 Stratejik Hedef, 36 Eylemden oluşan Türkiye Kooperatifçilik Stratejisi ve Eylem Planı’nın amaçlarından biri kooperatifçilik potansiyeli yüksek yeni alanlar tespit edilerek bu alanlarda kooperatif kurulması ve geliştirilmesine yönelik çalışmalarda bulunulmaktadır. Yenilenebilir enerji kooperatifleri de bu kapsamda yer almaktadır.

ENERJİ KOOPERATİFLERİ Çevrenin korunmasını, Yerel kaynakların dengeli dağılımı, Bireysel değil toplumsal çıkarların ön planda tutulması, -Ortakların ekonomik, modern ve güvenilir enerji hizmetlerine sahip olması anlamına gelmektedir.

YENİLENEBİLİR ENERJİ KOOPERATİFLERİ İLE; - Enerji makul fiyata mal edilir. - Sürdürülebilir yatırımlar yapılır. - Temiz enerji pazarı büyür, - etkili enerji politikalarına ve örneklere önderlik edilir - yerel kalkınma sağlanır - küçük yatırımlar büyük yatırımlara dönüşür. İ enerji Politikalarına ve Örneklere Önderlik Eder

KOOPERATİFLER İÇİN ALTERNATİF TÜRKİYE’NİN YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİM KOŞULLARI LİSANSSIZ ELEKTRİK ÜRETİMİ (MUAFİYETLİ ÜRETİM) Gerçek ve tüzel kişilere kendi enerjilerini üretebilmeleri için azami 1000 kW’ya kadar lisans alma ve şirket kurma muafiyeti getirilmiştir(6446 Elektrik Piyasası Kanunu md. 14). Hem tüzel hem de gerçek kişilere sistemde enerji satma yetkisi verilmiştir. Bu kapsamda yatırım yapılması daha karlıdır. KOOPERATİFLER İÇİN ALTERNATİF

TÜRKİYE’NİN YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİM KOŞULLARI AMAÇ: Tüketicinin daha ucuza kendi ürettiği enerjiyi tüketmesi, özellikle yerel kaynakların bölge halkı tarafından en rasyonel şekilde değerlendirilmesi ve ekonomiye kazandırılmasının sağlanmasıdır. Bir konut yılda ortalama 1500 kWh elektrik tüketmektedir. 1000 kW’lık bir tesis yılda ortalama 2 bin saat çalışmakta ve 2 milyon kWh elektrik üretmektedir. 1000 kW’lık bir yenilenebilir enerji tesisi ile yılda yaklaşık 1400 evin yıllık enerji ihtiyacını karşılamaktadır. Azami 1000 kW’lık bir yenilenebilir enerji kooperatifi ile ortalama 5 bin nüfuslu bir yerleşimin elektrik ihtiyacı karşılanabilecektir.

YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARINDAN ELEKTRİK ÜRETİMİNE VERİLEN DESTEKLER   “Muafiyetli Üretim” başlığı altında faaliyet gösteren gerçek ya da tüzel kişi girişimcilerin, ihtiyaçlarının üzerinde ürettikleri elektrik enerjisini dağıtım sistemine vermeleri halinde, temel tarife desteğinden on yıl süre ile faydalanabilecekleri belirtilmiştir. Ayrıca, dağıtım sistemine verilen elektrik enerjisinin, perakende satış lisansına haiz olan ilgili dağıtım şirketi tarafından satın alınmasının zorunlu olduğunu ve ilgili şirketlerin bu çerçevede satın aldıkları elektrik enerjisinin, söz konusu dağıtım şirketlerince YEK Destekleme Mekanizması kapsamında üretilmiş ve sisteme verilmiş olarak kabul edileceğini hüküm altına almıştır.

YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARINDAN ELEKTRİK ÜRETİMİNE VERİLEN DESTEKLER   I Sayılı Cetvel Yenilenebilir Enerji Kaynağına Dayalı Üretim Tesis Tipi Uygulanacak Fiyatlar (ABD Doları cent/kWh) a. Hidroelektrik üretim tesisi 7,3 b. Rüzgar enerjisine dayalı üretim tesisi c. Jeotermal enerjisine dayalı üretim tesisi 10,5 d. Biyokütleye dayalı üretim tesisi (çöp gazı dahil) 13,3 e. Güneş enerjisine dayalı üretim tesisi

TÜRKİYE’NİN YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİM KOŞULLARI ÖRNEK: Bir gün içinde çatısında güneş enerjisi tesisi kurulu bir evin 60 kWh tüketimi 100 kWh üretimi varsa 40 kWh ihtiyaç fazlası enerji sisteme verilmiştir. Buna göre (40 kWh X 0,133 usd/kWh X 1,83 TL/usd) = 10,66 TL günlük olarak alacak hanesine yazılacaktır. Ancak tersi olursa bu durumda kişi sistemden 40 kWh enerji çekmiş siteme fazladan enerji vermemiştir. Bu 40 kWh enerji için mevcut aboneliği esas alınarak tüketim miktarı tahakkuk ettirilir. Bu işlemler her gün için ayrı ayrı yapılarak sonuçta ay sonundaki alacak ve borç hesabı belirlenir. Bu miktar üzerinden diğer işlemler (dağıtım sistem kullanım bedeli, kayıp kaçak vb) işlemleri yapılır ve işlem sonuçlandırılır.

Artan enerji bağımlılığı ve fiyatlar, DÜNYA YENİLENEBİLİR ENERJİ KOOPERATİFLERİ YENİLENEBİLİR ENERJİ KOOPERATİFLERİ GELİŞMİŞTİR. YEREL BİR ENERJİ DEVRİMİ İLE TOPLUMUN EKONOMİK FAALİYETLERE KATILMASI MÜMKÜN KILINMIŞTIR. Yaşanan enerji krizleri, Yeşil Enerji konusunda yapılan küresel çalışmalar, Artan enerji bağımlılığı ve fiyatlar, Enerji üretim ve tüketiminde kontrolün sağlanması sebebiyle;

DÜNYADA YENİLENEBİLİR ENERJİ KOOPERATİFLERİ KANADA Bunların; %26 Biyoyakıt, %22 Rüzgar enerjisi, %13 Güneş enerjisi, %39 ise diğer yenilenebilir kaynaklardan enerji üretimi yapan kooperatiftir. 2012 yılı itibariyle, 200’den fazla müştereken yönetilen alternatif enerji projesinden 70’i kooperatiftir.

DÜNYADA YENİLENEBİLİR ENERJİ KOOPERATİFLERİ ALMANYA 80.000 yenilenebilir enerji kooperatifi ortağı ve 500’den fazla kurulu enerji kooperatifi bulunmaktadır. Yenilenebilir enerjiye toplamda 800 milyon € yatırım yapılmıştır. Sadece 2011 yılında kurulan yaklaşık 250 kooperatifin 170 tanesi enerji kooperatifidir.

DÜNYADA YENİLENEBİLİR ENERJİ KOOPERATİFLERİ DANİMARKA 150 binden fazla aile rüzgar kooperatifi ortağıdır. 2000’den fazla rüzgar kooperatifi bulunmaktadır. Bunun sebebi; “Yenilenebilir Enerji Kanunu” ile yeni rüzgar enerjisi projelerinin en az %20’sinin yerel halka ait olması şartının getirilmesidir.

DÜNYADA YENİLENEBİLİR ENERJİ KOOPERATİFLERİ DANİMARKA Middelgrunden Rüzgar Enerjisi Kooperatifi 40.000 kW kapasiteye ulaşan 20 adet 2.000 kW’lık rüzgar türbini ile Dünyanın en büyük deniz aşırı rüzgar çiftliğidir. Amaç Middelgrunden bölgesinin elektrik ihtiyacının ,rüzgar enerjisinden karşılanmasıdır. Mevcut Durum 50.000’e yakın konutun elektrik ihtiyacı karşılanmaktadır.

DÜNYADA YENİLENEBİLİR ENERJİ KOOPERATİFLERİ Amerika Birleşik Devletleri Ülke çapındaki tüm kooperatiflerin yaklaşık %94’ünü oluşturan 790 kooperatif, 15 milyon kooperatif ortağına yenilenebilir enerji seçeneği sunmaktadır. Toplamda 908 MW’lık yenilenebilir enerji üretim kapasitesine sahip olan kooperatifler, 47 eyalette 42 milyondan fazla tüketiciye elektrik sağlamaktadır. Büyük Buhran sonrası 1933 yılında yayınlanan New Deal sayesinde 6 yılda 288 bin eve hizmet veren 417 kırsal elektrik kooperatifi kurulmuştur.

Ülke Kooperatifleri Haritası DÜNYADA YENİLENEBİLİR ENERJİ KOOPERATİFLERİ Amerika Birleşik Devletleri Ülke Kooperatifleri Haritası

Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü TEŞEKKÜR EDERİZ