Anadolu Bilgeliği Ve Evrensel Ahlak Yasası. B ilge olmakla bilgili olmak aynı şeyler midir ? Bilge olmak ile bilgili olmak farklı şeylerdir. Çok şey bilen.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Advertisements

TASAVVUF Tuğba Deniz 10-B 535.
YUNUS EMRE EYLÜL DAMLA OKTAY 4/C 546.
AHLAK FELSEFESİ.
Konu : Yunus Emre Araştırması
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
- Bilgi Taassubu Önler BİLGİ TAASSUBU ÖNLER.
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Temel Eğitici Nitelikleri
İlköğretim DKAB Dersi 6. Sınıf 6. Ünite Sunusu
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
DİN FELSEFESİ ÇIKMIŞ SINAV SORULARI MURAT YILMAZ EGE ANADOLU LİSESİ.
Berat Kandiliniz mübarek olsun. Sunu ve Müzik : Vasfi Ayaz
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
BAŞKALARININ İNANÇLARINA HOŞGÖRÜLÜ OLMAK
Hazırlayan:Ahmet DEMiR
AHMET ERDEM ANADOLU LİSESİ NİLÜFER /BURSA B. Ayça Turan 11-E -250
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
Program İçeriği Program Baslangici Saygi Durusu ve İstiklal Marsi
Aileye Karşı SEVGİ VE SAYGI
DEĞERLER EĞİTİMİ SEVGİ VE SAYGI.
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
Yesevîlik.
Hacı Bektaş Veli.
Mevlevîlik.
DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI
DEĞERLERİMİZ İYİLİK VE HOŞGÖRÜ
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
Alevilik.
DİNİ-TASAVVUFİ TÜRK HALK EDEBİYATI
İslam Düşüncesinde Yorumlar
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
SAYGI.
TASAVVUF NEDİR? İslamiyet'in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla Allah'a ulaşma düşüncesine tasavvuf.
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
BU DERSTE NELER İŞLEYECEĞİZ?
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
Kuran-ı kerimin ilk ayeti 610 yılında hira sultanlığında inen Alak suresinin ilk beş ayetidir.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
YUNUS EMRE.
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
Program İçeriği Program Baslangici Saygi Durusu ve İstiklal Marsi
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
YUNUS EMRE HAYATI.
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Mevlana Celaleddin Rumi Adı:EMİRCAN Adı:EMİRCAN Soyadı:AYDIN Soyadı:AYDIN Sınıfı: 7 / D Sınıfı: 7 / D No: 58 No: 58 Ders : din kültürü Ders : din kültürü.
 Ahmed Yesevi, İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında önemli bir rol oynamış olan, büyük alim ve sufilerden; Türk illerinin manevi hayatında, asırlar.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
HAZIRLAYAN:Ö.ENSAR DURMUS İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM.
“Saygı” bir şeye, bir kimseye karşı çekinme ile birlikte duyulan sevgi, değer duygusu anlamına gelmektedir. Saygı bir değer olarak insan ilişkilerinin.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
Sunum transkripti:

Anadolu Bilgeliği Ve Evrensel Ahlak Yasası

B ilge olmakla bilgili olmak aynı şeyler midir ? Bilge olmak ile bilgili olmak farklı şeylerdir. Çok şey bilen çok yaşamış çok görmüş kişilere bilge denir. Bilgili ise bir konuya hakim olmaktır. O konu hakkında bir fikre bir bilgiye sahip olmaktır. Evet bilge olmakla ahlaklılık arasında bir ilişki vardır. Çünkü bilge insanlar medeniyetli ve ahlaklı olurlar. Bilgili, kimle nasıl iletişim kuracağını bilen, ahlaklı olan, edep ve haya sahibi olan insanlardır. Cahil değillerdir. Kim olduklarını ve nereden geldiklerini unutmazlar. Bu yüzden de ahlak sahibidirler B ilge olmakla ahlaklılık arasında bir ilişki var mıdır?

Maddi dünyanın geçiciliğine işaret ahlak ve düşünce sistemidir. Anadolu bilgeleri her şeyin varlık sahibi ve var eden olarak Tanrı'yı görürler. Tanrı-evren ilişkisini anlamaya çalışırken ''aşk ve ''sevgi''yi temele alırlar ve insanın Tanrı'ya sezgi ve aşk yoluyla ulaşabileceğine inanırlar. Bu inanışa ise Tasavvuf denir. Tasavvuf düşüncesi Allah’ın “ben gizli bir hazineyim, istedim ki bilineyim” sözünün yorumlanmasıyla ortaya çıkmıştır. Buna göre Allah’ın varlık âlemini kendi özüne duyduğu aşktan dolayı oluşturduğu savunuldu. Böylece Tanrı’ya korkuyla ya da bir çıkar umarak değil, sevgiyle, aşkla, coşkuyla yaklaşmak gereği benimsendi. Anadolu Bilgeliği Sonuçta tasavvuf felsefesi bir sistem olmakla kalmadı, bir yaşam felsefesine dönüştü.

Tasavvuf görüşünün başlıca temsilcileri arasında; Hoca Ahmet Yesevi, Mevlana, Yunus Emre ve Hacı Bektaş Veli sayılabilir. Hoca Ahmet Yesevi (12. yy) İlk Türk-İslam mutasavvıflarındandır. Tasavvufun Türk dünyasında, özellikle de Anadolu topraklarında bilinip yayılmasında büyük rol oynayan Hoca Ahmet Yesevi, ilk defa Türkçe olarak dini-tasavvufi şiirler yazan, söyleyen insandır. Divanı Hikmet adlı eserinde yazdığı şiirleri ile insanların nasıl davranması gerektiğini anlatır.

her şeyin ilahi aşkın tecellisi olduğunu, bu nedenle de her şeyi gönülden sevmek gerektiğini söyler. Ancak bu şekilde Tanrı'ya ulaşabileceğini belirtir. O'na göre aşksız Tanrı'yı anlamak mümkün değildir. O'na göre aşksız, Tanrı'yı anlamak mümkün değildir. Çünkü aşksız kişi gerçek insan değildir. Irk, dil, din, renk, mezhep ayrımı yapmaksızın tüm insanlığa sineyi açmak, onlara hoşgörülü olmak gerekir. Çünkü insan kâinatın özüdür.

Mevlana Celalettin Rumi( ) Mevlana öncelikle şu iki soruya cevap aramıştır: 1)"Neden ve nasıl oluyor da bu evren vardır?" 2)"İnsanın bu evrendeki yeri ve değeri nedir? Mevlana birinci soruya vahdet-i vücud (varlığın birliği; Tanrı evrenin özü öteki canlı ve cansız varlıklar da onun belirtileridir.)inancı içinde açıklar. Ona göre; Tanrının “gizli bir hazine” olmaktan çıkıp bilinmesi, iyilik ve güzelliğini göstermeyi arzulaması evrenini varlık nedenidir.

İkinci soruya gelince(insanın evrendeki yeri ve değeri) Mevlana’ya göre insan evrendeki diğer yaratıklardan üstündür. Diğer varlıklar içinde kendisine ilahi bir ruh üstlenmiş, Tanrı’nın özünü, güzellik ve iyiliğini sezebilecek tek varlık odur.

Türk şairi ve düşünürüdür. Yunus’a göre tek gerçek Tanrı(Hakk)dır. Doğru bilgi Tanrı’yı tanımaktır, en yüce değer ona yönelmektir. Bunun tek yolu da sevgidir. Yunus Emre’de de yaratılan her varlığın Allah adına sevilmesi ahlak yasasıdır. Çünkü yaratılan her varlık Allah tarafından yaratılmıştır. Bu nedenle her varlıkta Allah’ın farklı bir güzelliği bulunmaktadır. (Vahdet-i vücud) Yunus’a göre insandaki benlik insanı bencil, çıkarcı, hırslı yapar. Onu sevgiden dolayısıyla Allah’tan uzaklaştırır. O halde beni etkisiz kılmak gerekir bunun da tek yolu sevgi(aşk)dİr.

Hacı Bektaş-ı Veli ve İnsan-ı Kâmil (13.yy): Hacı Bektaş-ı Veli, sevgi, hoşgörü, barış, dostluk, bilgelik, adalet, kardeşlik, ilim, irfan, edep, düşünce ve inanç özgürlüğü, dünyadan el etek çekmeden yaşamanın doğallığı gibi evrensel değerleri savunmuştur. Ahlak görüşünün temelinde insana verilen değer vardır. İyiliğin, kötülüğün ve her şeyin başı insandır. İnsanın amacı, kendi içindeki tanrısal ışığa ulaşmak, ruh aydınlanması yaşamaktır. İnsanları karanlıktan kurtaracak olan sevgi "ilahi aşk"tır. Âşık, tasavvuf yoluyla tanrının sırrına ermeyi, onun varlığına ulaşmayı amaçlar. Çünkü tüm iyiliklerin özü Tanrı’dır. Tanrının özü ise sevgidir. Bu sevgiye mutlak olarak ruhu tam olarak aydınlanan kişi, yani insan-ı kâmil elde edebilir.

Kaynakça /7165e4720b9053dc04994bdbb1d4bb58ca053d8cfc002.pdf?name=4.%20%C3 %9Cnite:%20Ahlak%20Felsefesi%20%5BEtik%5D.pdf 002/7165e4720b9053dc04994bdbb1d4bb58ca053d8cfc002.pdf?name=4.%20%C3 %9Cnite:%20Ahlak%20Felsefesi%20%5BEtik%5D.pdf 11.sınıf Felsefe Ders kitabı ( )