R. Hakan Özyıldız www.hakanozyildiz.com hakanozyildiz@gmail.com Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız www.hakanozyildiz.com hakanozyildiz@gmail.com.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uluslararası gelişmeler,
Advertisements

ADANA ORMAN BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ 2009 YILI FAALİYETLERİ.
İHRACAT FİNANSMANINDA EXIMBANK’IN ROLÜ
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Bankacılık sektörü 2012 İlk Yarıyıl Değerlendirmesi.
BÜTÇE AÇIKLARI.
ÖZKAYNAĞIN İŞLEVİ EKONOMİK VE FİNANSAL KRİZ DÖNEMLERİNDE BANKANIN SÜREKİLİĞİNİ SAĞLAMAK FAALİYET ZARARLARININ KARŞILANMASI GÜVEN VERME KURULUŞ DÖNEMİNDE.
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
MALİ ANALİZ TEKNİKLERİ
İŞLETME FİNANSININ ( FİNANSAL YÖNETİMİN) KAPSAMI
Bankacılık Sistemi ve Kamusal Sermayeli Bankalar
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2015.
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
YARD.DOÇ.DR.HAYRİ BARAÇLI
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bankacılıkta Risk Yönetimi ve KKTC Bankacılık Sektörü
1. 2  Kamu borç krizi ile mücadele ederken İspanya iki krizle birlikte mücadele ediyor. Bunlardan ilki kamu borç finansmanı diğeri ise emlak piyasasında.
2 Mart 2005 TBB MAKRO EKONOMİ ALT ÇALIŞMA GRUBU. İÇİNDEKİLER - SANAYİ ÜRETİMİ - İSTİHDAM - İSTİHDAM - DIŞ TİCARET - CARİ İŞLEMLER DENGESİ - KAMU MALİYESİ.
Finansal Tablolar Analizi (muhasebe sistemi tekrarı)
Menkul Kıymet Borsaları
MALİ VE TİCARİ BORÇLARA İLİŞKİN DÖNEMSONU İŞLEMLERİ
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
BANKALAR Bankalar para ve kredi alanında önemli fonksiyonları olan mali kuruluşlardır.Bankaların işlevi kredi ticareti yapmaktır.
Devlet borçlanması-3.Hafta
Bu hesap grubunda, kredi kurumlarına olan kısa vadeli borçlar ile kısa vadeli para ve sermaye piyasası araçları ile sağlanan krediler ve vadesine bir.
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
Oran Tekniği Oran tekniği, mali tablo kalemleri arasındaki ilişkilerin, yüzdeler veya birbirinin katı şeklinde ortaya konmasıdır.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TASARRUF, YATIRIM VE FİNANSAL SİSTEM
FİNANSÇI OLMAYANLARA FİNANS
BANKA İŞLEMLERİ VE TEKNİKLERİ
BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi. BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi.
DENETİM VE GÖZETİM
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı 2017 R. Hakan Özyıldız
PARA ve PARANIN FONKSİYONLARI
Bankacılık Sistemi.
Kredi Garanti Fonu - KGF
10. Olağan Genel Kurulu İstanbul,18 Mayıs 2011
Büyüme ve finansal sektör 2017
Büyüme ve finansal sektör
FİNANSAL SİSTEM VE FİNANSAL PİYASALAR
Finansal sektöre bakış
Blog: E-posta: BİLANÇO RİSKLERİ Web: Blog: E-posta:
Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
FİNANSAL SİSTEM.
TARİHÇE Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları Türk Anonim Şirketi (Erdemir), Karadeniz Ereğli'de yerleşik bulunan demirçelik fabrikasıdır. Şirket 11 Mayıs.
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
FİNANSAL SEKTÖRDE BANKALAR
Dünya İslami Finans sektöründe Türkiye’nin yeri
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Finansal Kriz Yönetiminde Katılım Bankalarının Etkinliği
TÜRK KOOPERATİFÇİLİĞİNİN AŞILMASI GEREKLİ SORUNLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Finansallaşma ve sektöre bakış 2018
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

R. Hakan Özyıldız www.hakanozyildiz.com hakanozyildiz@gmail.com Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız www.hakanozyildiz.com hakanozyildiz@gmail.com

www.hakanozyildiz.com

Kamu bankacılık yapmalı mı? Devlet nedir, ne iş yapar? (Bölüşüm ve paylaşımın kurum ve kuralları) Siyasi partiler bölüşüm ve paylaşımı ne kadar bağımsız yapabilirler? Siyasilerden uzun vadeli vizyon beklenebilir mi? Amaç «her mahalleden bir milyoner yaratmak» olursa ne olur? Böyle bir durumda kamu bankasının görevleri neler olabilir? Neden «yaban ellerde» kamu bankaları kalmamış? R. Hakan ÖZYILDIZ

Krizin maliyeti çok yüksekti R. Hakan ÖZYILDIZ

Kamusal Sermayeli Bankalar-II Ticari Bankalar Hazine Sermaye Payı Kalkınma ve Yatırım Bankaları T.C. Ziraat Bankası A.Ş. %100 T. Halk Bankası A.Ş. T. İhracat ve Kredi Bankası A.Ş. %51 T. Kalkınma Bankası A.Ş. %99 R. Hakan ÖZYILDIZ

Sistem İçindeki Payları Kamusal sermayeli bankalar, Türk bankacılık sistemi içerisinde gerek aktif büyüklüğü, kredi ve mevduat hacmi gerekse şube ağı ve müşteri kitlesi açısından önemli bir paya sahiptir. R. Hakan ÖZYILDIZ

Kamusal Sermayeli Bankalar Görev Zararları-I Bugün birçok ülkede, merkez bankaları ve diğer kamu finans kuruluşları mali politika açısından çok önemli rol üstlenmektedir. Sübvansiyon uygulamaları gibi, finansal olmak yerine daha çok yarı mali nitelik taşıyan işlemleri yürüten bu kuruluşların geleneksel kamu bütçe sistemi içerisinde yer almayan yarı mali faaliyetleri tüm kamu sektörü dengesini önemli ölçüde etkilemektedir. Türkiye’de yarı mali nitelikte olup bütçede yer almayan işlemlerden birisi de kamu bankalarınca gerçekleştirilen düşük faizli kredi desteği veya çeşitli Kararnamelerle verilen görevler sonucu oluşan görev zararı alacaklarıdır. R. Hakan ÖZYILDIZ

Kamusal Sermayeli Bankalar Görev Zararları-II Bu kapsamda, kamu bankalarına 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK)’nin 35. maddesi uyarınca çeşitli kanun ve Bakanlar Kurulu Kararları ile verilen görevler sonucunda bankaların uğradığı zarar veya mahrum kaldıkları kar, görev zararı olarak adlandırılmaktadır. Ancak, bütçe imkanlarının kısıtlılığı nedeniyle bankalarca gerçekleştirilen uygulamalar sonucunda doğan zararlar eşzamanlı olarak ödenememiş ve yapılan ödemeler de yetersiz kalmıştır. Hazinece ödenemeyen görev zararı alacakları Bankalarca yıllar itibariyle yürütülen yüksek faizler sonucunda hızla artarak tasfiye edilemez boyutlara ulaşmıştır. R. Hakan ÖZYILDIZ

Kamusal Sermayeli Bankalar Görev Zararları-III Bankaların bilançolarının aktiflerinde izlenen ve aktiflerinin yaklaşık yarısından fazlasını oluşturan kısa vadede tahsili mümkün olmayan söz konusu alacaklar, aktifin önemli ölçüde donuklaşmasına neden olarak, bankaların mali bünyelerini olumsuz yönde etkilemiş ve ciddi bir likidite sıkıntısı içine düşmelerine yol açmıştır. Bankalar likidite sıkıntısı nedeni ile yüksek faizle yabancı kaynak bulmak zorunda kalmış ve bu durum sektör içindeki kamu payının büyüklüğü dikkate alındığında piyasa faizlerini yükseltici yönde etkide bulunmuştur. R. Hakan ÖZYILDIZ

R. Hakan ÖZYILDIZ

T.C. Ziraat Bankası Görev Zararları (Trilyon TL.) 1997 1998 1999 Görev Zararı 952 2.415 6.177 Hazine Ödemesi 161.5 42.2 351.9 Ödeme/ GZ Stoku %17 %2 %6 Aktif Toplamı 3.169 5.937 12.053 GZ Stoku/Aktif Toplamı %30 %40.7 %50.8 GZ Stok/GSMH %3.2 %4.6 %7.9 R. Hakan ÖZYILDIZ

KAMUSAL SERMAYELİ BANKALAR VE KRİZLER Görev zararı alacakları 2000 yılının sonu itibariyle bankaların aktiflerinin yaklaşık % 50’sini donuk hale getirmiştir. G/Z alacakları, bankalarca kısa vadeli borçlanma ile finanse edilmiştir. İki kamu bankasının toplam G/Z alacakları 1996 yılında GSMH’nın % 3’ü düzeyindeyken, bu oran 2000 yılında % 12 civarına yükselmiştir. R. Hakan ÖZYILDIZ

KAMUSAL SERMAYELİ BANKALAR VE KRİZLER Kasım 2000 ve Şubat 2001 aylarında yaşanan ekonomik krizlerde kamu bankalarının birikmiş G/Z alacaklarının yaratmış olduğu finansman ihtiyacının oluşturduğu baskı, para piyasalarında ortaya çıkan yüksek faiz hadlerinin belirleyicisi olmuştur. Finansal aracılık fonksiyonunu tam ve etkin olarak yerine getirmeleri imkansız hale gelmiştir. R. Hakan ÖZYILDIZ

KAMUSAL SERMAYELİ BANKALAR VE KRİZLER Bankaların aktiflerinin yarısından fazlasını oluşturan kısa vadede tahsili mümkün olmayan söz konusu alacaklar, ciddi bir likidite sıkıntısı, içine düşmelerine yol açmıştır. Bankalar likidite sıkıntısı nedeni ile yüksek faizle yabancı kaynak bulmak zorunda kalmış ve bu durum sektör içindeki kamu payının büyüklüğü dikkate alındığında piyasa faizlerini yükseltici yönde etkide bulunmuştur. R. Hakan ÖZYILDIZ

KAMU BANKALARINDA BİRİKEN GÖREV ZARARLARI TRİLYON TL MİLYAR $ 1991-94 130,6 10,1 1995 169,9 3,7 1996 632,2 7,8 1997 1.522,3 1998 4.000,4 15,4 1999 10.736,7 25,7 2000 15.115,7 24,2 R. Hakan ÖZYILDIZ