Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
5.BÖLÜM İLETİŞİM VE EĞİTİM Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan YILMAZ.
Zihinsel Engelliliğin Tanımı
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
HEMOFİLLİ HASTALIĞI Hemofili hastalığı; Kandaki pıhtılaşmayı sağlayan faktörlerden faktör 8 (VIII) ve 9 (IX)’un hayat boyu eksik ve kanın pıhtılaşmasının.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Öğrenci İsmi ENGELLİ TÜRLERİ SOSYOLOJİ ENGELLİLİK FİZYOLOJİ ENGELLİLİK PSİKOLOJİ ENGELLİLİK FİZİKSEL ENGELLİ RESİMLER
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
FRAJEL-X
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER VE ÖZEL EĞİTİM
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
İşlev Açısından Kelime Türleri
Doğum Öncesi Nedenler Annenin doğum öncesinde geçirmiş olduğu hastalıklar (özellikle hamileliğin ilk üç ayında geçirilen kızamıkçık, frengi, toksoplazma.
DİL VE KONUŞMA GÜÇLÜĞÜ.
2 NİSAN DÜNYA OTİZM FARKINDALIK GÜNÜ
KONUŞMA VE DİL BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUKLAR
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
OYUN ve OYUNCAK.
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÇOCUK VE DRAMA DRAMA İLE İLGİLİ TERİMLER, ÇOCUKLARDA DRAMA UYGULAMALARININ TARİHÇESİ Öğr. Gör. : Yasemin SU.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bütünleştirme uygulamaları
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ENGELLİ PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
DÜNYA ENGELLER GÜNÜ.
Biyoinformatik.
DİL VE KONUŞMA GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
DİL GELİŞİMİ Uzm.Psk.Dan. Erol UĞUR.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
19.BÖLÜM GENÇLİK VE GENÇLİK SORUNLARI: DÜNYADA VE TÜRKİYEDE
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Öğrenme Güçlüklerinin Tanımı ve Nedenleri
ÖĞRENME.
ÜNİTE 14 ÇOKLU YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
ENGELLİ ÇOCUKLARIN KAYNAŞTIRILMASINDA DRAMANIN KULLANIMI
Sunum transkripti:

Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM ÜNİTE 10 DİL VE KONUŞMA BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER

TANIM Dil; insanların keyfi semboller üzerinde uzlaşarak ortaya çıkardıkları bir sistemle birbirlerine evrenle ilgili anlamlı anlatılarını gerçekleştirdikleri sosyal paylaşımlı bir koddur.” Dilin 3 ana bileşeni vardır: KULLANIM İÇERİK BİÇİM

TANIM DİL KULLANIM BİÇİM İÇERİK SES BİLGİSİ (dilin ses kuralları) DİL BİÇİM BİLGİSİ (sözcük yapısı kuralları) SÖZ DİZİMİ (sözcüklerin cümle içine yerleştirilme kuralları)

YAYGINLIK Dünyada dil ve konuşma bozukluklarının okul yaşı çocuklarda görülme sıklığının kaba tahminle %5 olduğu saptanmıştır. Bu oranda %3 ses bozuklukları, %1 kekemelik ve diğerleri olarak yer almaktadır. Türkiye’de dil ve konuşma sorunlu çocukların taramasına ilişkin çalışmalardan biri Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü, Konuşma Engellilerin Eğitimi Ana Bilim Dalı tarafından gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada %5.1 oranında ana sınıfı ve birinci sınıf, %3,5 oranında ilkokul ve ortaokul öğrencileri tespit edilmiştir. Bunların içinde kekemelik, gecikmiş konuşma bozukluğu, sesletim ve ses bozuklukları yer almaktadır.

Önlemler Dil ve konuşma bozukluğunu doğum öncesinde engellemek için tıbbi yöntemler mevcuttur. Yoksulluk da bu bozukluğun nedenlerinden biridir. Orta kulak iltihabı ya da kızamıkçık gibi hastalıklarda hemen tıbbi tedavi olamayan çocuklarda dil ve konuşma bozukluğu gözlenmektedir. Düzenli bakım, dengeli beslenme, aşılar ve tedaviler bu süreçte önemli rol oynamaktadır.

DİL BOZUKLUKLARININ SINIFLANDIRILMASI ASHA tanımlamaları dil bozukluklarını 5 başlıkta toplamıştır: Sesbilgisi/Fonoloji (sesler) Biçimbilgisi/Morfoloji (sözcük biçimleri) Sözdizim/Sentaks (cümle yapısı) Anlambilgisi/Semantiks (sözcük ve cümle anlamı) Edimbilgisi/Pragmatik (dilin sosyal kullanımı)

İLETİŞİM SORUNLARI Nedenleri Dil ve konuşma bozuklukları 2 grupta incelenir: 1. organik bozukluklar 2.işlevsel bozukluklar. Organik bozukluklar, sinir-kas mekanizmasındaki sorunlardır. Yarık dudak, yarık damak gibi sorunlar sesletim bozukluklarına neden olur. İşlevsel bozuklukların nedeni bilinmez. Akıcılık, kekemelik, duygusal sıkıntıya bağlı ses kaybı gibi sorunlar bu gruba girer. Bunların dışında hem işlevsel hem organik nedenli iletişim sorunları da olabilir. Havale ya da travmalar da edinilmiş bozukluk olarak dili etkiler. Çevresel faktörler, zihinsel gerilik, çevrede yetersiz uyaran olması gibi nedenlerle de iletişim sorunları doğabilir.

Sesletim Bozuklukları Akıcılık Bozuklukları KONUŞMA BOZUKLUKLARI Sesin perde, şiddet ve kalite özelliklerinin iletişimi engellemesidir. Sesin yanlış kullanımı da buna sebep olabilir. Vokal ses enfeksiyonu, boğaz temizleme, yemek borusunun asitten etkilenmesi, alerji, astım gibi nedenlerle ses bozuk çıkabilir. Ses Bozuklukları Sözcük üretim hatalarıyla fark edilir. Ses değişir yada başka bir sesle yer değiştirir. S ve z gibi seslerin üretiminde zorlanma, sözcüklere ses ekleme ya da eksiltme; oku(l)da gibi. Ağız anomalileri bu duruma neden olabilir. Diğer bir etmen ise çevresinin sesletim yeterliliğidir. Ses çıkarma taklit yoluyla olur. Sesletim Bozuklukları Konuşma akışındaki bazı kesilmelerle karakterizedir. Sesleri yanlış sıralama; televizyon-tevelizyon. Sözcük tekrarları, takılmalar, ‘ıııı’lama, kekemelik görülür. İyi bir konuşma modeli ve tedavi ile düzelebilir. Akıcılık Bozuklukları

DİL BOZUKLUKLARI Nedenleri Kalıtım, genetik geçiş Çevrede yeterli uyaran olmayışı Çevrede dil modellerinin yetersizliği Kronik orta kulak iltihabı Travmalar Duygusal sorunlar

DİL BOZUKLUKLARININ SINIFLANDIRILMASI BAŞLICA DİL BOZUKLUKLARI İfade Edici Dil Gecikmesi Özgül Dil Bozukluğu Dil Öğrenme Güçlüğü

DİL BOZUKLUKLARININ SINIFLANDIRILMASI Başlıca Dil Bozuklukları 3 yaş veya üzeri çocuklar dili anladıklarına dair hiç belirti göstermezler. Ses çıkarır fakat bu sesleri iletişim için kullanmazlar. Sözel olmayan zeka, doğum süreci, işitme, motor beceriler normaldir. Genetik, orta kulak iltihabı yada travmadan kaynaklı olabilir. İfade Edici Dil Bozuklukları Genel zeka oral yapı ve işlevleri ve işitme engelinin kaynak gösterilmediği bir durumdur. Beyin asimetrileri vardır. Nörolojik bir gecikme dil gecikmesine neden olur. Hem alıcı hem ifade edici dil bozukluğudur. Özgül Dil Bozuklukları Özgül dil bozukluğu ileride öğrenme güçlüğü ve disleksiye dönüşebilir. Dil bozukluğunun akademik öğrenmeyi, okuma-yazmayı, bilişsel becerileri etkileme durumudur. Dil Öğrenme Güçlüğü