Sözcük hazinemizi geliştirmenin en iyi yolu KİTAP OKUMAKTIR….

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Advertisements

CÜMLE ÖGELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi veya olayı anlatan sözcük ya da sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Cümlede görevli.
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
Varlıkların Özelliklerini Belirten Kelimeler (Sıfat – Ön Ad)
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
ALFABETİK SIRA. 1. İlk harfe göre sıralanır. 2. İlk harfler aynı ise sırayla diğer harflere bakılır. Yalı Yaban Yeşil Yemin 1- yaban 2- yalı 3- yemin.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde genel anlamlı bir sözcük kullanılmıştır? A) Kamyonu buradan çekiniz. B) Otobüs öneki durakta bozulmuş. C) Araba insan yaşamını.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
SÖZCÜKTE ANLAM.
1. GRUP PUANI 2. GRUP PUANI SORUYU GÖR SORUYU GÖR.
TANIMI: TANIMI: Görevdeş sözcükleri,söz öbeklerini veya cümleleri birbirine bağlayan sözcüklere bağlaç denir. Genel olarak söylenirse ya görevdeş öğeleri.
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Soru: 1 Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi yapı bakımından farklıdır? A) Korku başarısızlık nedenidir. B) Bu yazı Van’ da geçireceğim. C) Antik.
MORFEMLER. MORFEM TÜRLERİ Şu örneklere bir göz atalım: Boyacının elleri beyaz. Öğrencilerde hefer olmalı.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
TAMLAMALAR.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ZAMANLARINA GÖRE FİİLLER. Sınava dün girdik. Biz film başlamadan gelmiştik. At dört nala koşuyordu. Senin geldiğini önce o görmüş. Yukarıdaki cümleleri.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
ANLATIMIN VE ANLATICININ TAVRI
VARLIKLARI NİTELEYEN KELİMELER ( ÖN AD )
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
1. Aşağıdakilerin hangisinde yanıt cümlesi, dönüşlülük zamiridir? A) Hangilerinin durumu iyi? Bazılarının. B) Kimin saçları daha uzun? Bunun. C) Kaçının.
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Hoş Geldiniz 3. Geleneksel Ankara Y.İ.B.O. lar Arası Bilgi Yarışması.
İşlev Açısından Kelime Türleri
Metinlerin Sınıflandırması
KONU:SIFAT(ÖNAD) Varlıkların Özelliklerini Belirten Sözcükler
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Öğretimin Uyarlanması
EŞ & ZIT (KARŞIT) VE EŞ SESLİ KELİMELER
FİİLLERDE ÇATI.
BİLGİSAYAR 1 AD: MÜRŞİDE SOYAD: EREN BÖLÜM: TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ (İ.Ö)
Adlar (İsimler) Ad soylu sözcükler Fiiller
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SÖZ SANATLARI SUNUSU.
Anlamlarına göre sözcük çeşitleri
Sözcükte Anlam Tek Anlamlılık: Tek bir kavramı karşılayan, başka anlamlar kazanmayan sözcüklerdir. Çok Anlamlılık: Bir sözcüğün temel anlamının yanında.
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
Kedi, köpek, tarak, çekiç, anne, dayı, ayak,
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
ZAMİRLER “Sen ve ben ve deniz Bizi anlamayan bir nesle aşina değiliz”
EMPATİK İLETİŞİM 1.
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Etkinlik Adı: Bilgisayardaki çocuk bana benzesin Etkinlik Kazanım: Kendini Tanıyabilme, Başkalarıyla ilişkilerini başlatabilme Etkinlik Gün: 2 Etkinlik.
Sağlıklı Yaşama Kılavuzu
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
BELLEK.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Annesini Arayan Kardan Adam
5. SINIF 1. ÜNİTE ALLAH İNANCI.
Sunum transkripti:

Sözcük hazinemizi geliştirmenin en iyi yolu KİTAP OKUMAKTIR…. SÖZCÜKTE ANLAM Sözcük dilin anlamlı en küçük parçasıdır. Bizler varlıkları, kavramları, durumları, olayları, eylemleri ancak sözcüklerle karşılarız. İşte sözcük hazinemiz geliştikçe duygu ve düşüncelerimizi daha kolay anlatacak, okuduklarımızı daha iyi anlayacağız. Sözcük hazinemizi geliştirmenin en iyi yolu KİTAP OKUMAKTIR….

ÇOK ANLAMLILIK Sözcükler bir varlık yada kavramı karşılamak için doğmuştur. Zaman içinde yeni anlamlar kazanmıştır.

ÖRNEK “Tartıda çok gelen” anlamında kullanılan “ağır” sözcüğü; bakın ne kadar çok anlam kazanmıştır.

Cümlesinde olduğu gibi; AĞIR “Ağır giden yol alır.” Cümlesinde olduğu gibi; “yavaş” anlamını almıştır.

AĞIR “İçeride ağır bir koku vardı.” Cümlesinde olduğu gibi; “Hoşa gitmeyen kötü” anlamını almıştır.

AĞIR “Ona çok ağır sözler söyledi.” Cümlesinde olduğu gibi; “Kırıcı, dokunaklı” anlamını almıştır.

AĞIR “Bu ağır soruları ben çözemem.” Cümlesinde olduğu gibi; “zor” anlamını almıştır.

TANIM Örneklerde görüldüğü gibi; “ağır” sözcüğü kullanıldığı cümleye göre yeni anlamlar kazanır. Sözcüklerin bu durumuna “ÇOK ANLAMLILIK denir.”

GERÇEK (TEMEL) ANLAM ÖRNEK “Misafirlere soğuk su ikram etti.” Cümlesinde “soğuk” sözcüğü, “ısısı düşük olan” anlamında kullanılmıştır. Aklımıza ilk gelen anlamıdır.

ÖRNEK “Üzerinde ince bir gömlek vardı.” Cümlesinde “ince” sözcüğü; “Kalınlığı az olan, kalın karşıtı” anlamında kullanılmıştır. Bu sözcüğün temel anlamıdır.

ÖRNEK “Kaslarını çalıştırmak içi eğildi.” Cümlesinde “eğilmek” sözcüğü; “Bükülmek, kıvrılmak anlamında kullanılmıştır. Sözlükteki anlamı da böyledir.

ÖRNEK “Arabanın camı kırıldı.” Cümlesinde “kırılmak” sözcüğü; “Bir veya birkaç parçaya ayrılmak” anlamında kullanılmıştır. Sözcük söylendiğinde aklımıza gelen ilk anlamı budur.

ÖRNEK “Sabah kalkar kalkmaz pencereyi açtı.” “Bir bahar akşamı kentten ayrıldık.” “Gölün derin yerinde balık tutuyordu.” “Kuru dal parçalarını bir kenara topladık.” “Çalışma masasını cam kenarına taşıdık.”

TANIMI Slaytlardaki örneklerde olduğu gibi, bir sözcüğün söylendiğinde akla gelen ilk anlamına GERÇEK anlam denir. Bazı kitaplarda gerçek anlama; TEMEL ANLAM veya SÖZLÜK ANLAMI da denir.

SORU: Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi gerçek anlamıyla kullanılmıştır? Kenti, ortasından ırmak geçen geniş bir ovaya kurmuşlar. B) Babam eski fotoğraflara bakarken derin düşüncelere dalmıştı. C) Büyük insanlar hep içinde yaşadıkları toplumun iyiliğini düşünür. D) Sunucu ince esprileri ile geceye renk katmasını bilmişti.

MECAZ ANLAM Sözcüklerin gerçek anlamlarının dışında farklı anlamda kullanılmasına “MECAZ ANLAM” denir.

“Yakın ve içten olmayan” ÖRNEK “Ev sahibi bizi soğuk karşılamıştı.” “Soğuk” gerçekte “ısısı düşük” Yukarıdaki cümlede; “Yakın ve içten olmayan” Anlamında kullanılmıştır.

“Hoşa giden beğenilen” örnek “Kadına yer vermem ince bir davranıştı.” “İnce” gerçekte “Kalınlığı az olan” Yukarıdaki cümlede; “Hoşa giden beğenilen” Anlamında kullanılmıştır.

“Başkasının baskısını kabul etmemek” ÖRNEK “O, yaşamı boyunca kimsenin karşısında eğilmedi.” “Eğilmedi” gerçekte “bükülmek, kıvrılmak” Yukarıdaki cümlede; “Başkasının baskısını kabul etmemek” Anlamında kullanılmıştır.

ÖRNEKLER “Beni dinle sırrını kimseye açma.” “Bu tatlı konuşma hiç bitmese.” “Adam derin düşüncelere dalmıştı.” “Kara kuru bir çocuk kapıyı açtı.”

SORU: “Acı” sözcüğü aşağıdaki cümlelerin hangisinde mecaz anlamıyla kullanılmıştır? Bu kadar acı yemekten rahatsız olmuyor musun? B) Ayrılık acısı adamı çabuk yıprattı. C) Maraş biberinin acısı bir başkadır. D) Güneş yanığının acısı ısdırap veriyor.

YAN ANLAM (YAKIŞTIRMACA) Bir sözcüğün gerçek anlamından tam uzaklaşmadan kazandığı anlamlara YAN ANLAM denir. Yan anlam daha çok organ adlarının veya insana ait özelliklerin doğaya aktarılması ile oluşur.

ÖRNEKLER “Dolabın gözünde kediler vardı.” “Ayakkabının burnu aşınmış.” “Mağaranın ağzını kapatmışlar.” “Çarkın dişleri kırılmıştır.” “Kapının kolu yine bozulmuş.” “Dağın eteğine tırmandık.” “”Binanın ön yüzü boyanacakmış.”

TERİM ANLAMLI Bilim, sanat, edebiyat, spor gibi değişik alanlarda kullanılan ve belli bir açıklaması olan sözcüklere; TERİM ANLAMLI SÖZCÜKLER denir.

ÖRNEKLER “Güreşçi rakibini köprüde tutuyordu.” “Ay’a ayak basarak tarih yazdılar.” “Şiirde kaç dörtlük vardır.” “Ekler sözcüğün köküne gelir.” “Kelebek 180 derecelik açı ile döndü.” “Kare ve daire çizebiliyorum.” “Kalp sağlığımıza dikkat edelim.”

SOMUT ANLAMLI SÖZCÜKLER Görme, işitme, dokunma, tatma ve koklama olmak üzere beş duyu organlarından biri ile algılayabildiğimiz sözcüklerin anlamına SOMUT ANLAM denir.

ÖRNEKLER “Çocuk kırmızı bir elma yiyordu.” “Bu ışık gözlerimi kamaştırdı.” “Çocuğun sesi çok güzeldi.” “Bu gün hava çok sıcak.” “Biber çok acı, ağzımı yaktı.” “Çöpten pis kokular geliyordu.” “Bu ses beni çıldırtacak.”

SOYUT ANLAMLI SÖZCÜKLER Beş duyu organımızdan herhangi biriyle algılayamadığımız sözcüklerin anlamına SOYUT ANLAMLI SÖZCÜKLER denir.

ÖRNEKLER “Çocuklar sevgi ile büyür.” “Öğretmen çok öfkelendi.” “Ben çok korktum.” “Bu çocuklar çok akıllı.” “Derin düşüncelere dalmış.” “Arkadaşım çok mutlu.

EŞ ANLAMLI (ANLAMDAŞ) SÖZCÜKLER Yazılışları ve okunuşları farklı Anlamları aynı olan sözcüklere EŞ ANLAMLI SÖZCÜKLER denir.

ÖRNEK “Adamın siyah saçları vardı.” Cümlesindeki “siyah” sözcüğünün yerine; “kara” sözcüğünü getirirsek cümlenin anlamında değişiklik olmaz. “Adamın kara saçları vardı.”

ÖRNEK “Aynı işi yapmaktan bıktım.” Cümlesindeki “bıktım” sözcüğünün yerine; “usandım” sözcüğünü getirirsek cümlenin anlamında değişiklik olmaz. “Aynı işi yapmaktan usandım.”

ÖRNEK “Değerli eşyalarınızı saklayın.” Cümlesindeki “değerli” sözcüğünün yerine; “kıymetli” sözcüğünü getirirsek cümlenin anlamında değişiklik olmaz. “Kıymetli eşyalarınızı saklayın.”

ÖRNEK “Akranlarınla oynamalısın.” Cümlesindeki “akranlarınla” sözcüğünün yerine; “yaşıtlarınla” sözcüğünü getirirsek cümlenin anlamında değişiklik olmaz. “Yaşıtlarınla oynamalısın.”

ÖRNEK “Bu sene kış şiddetli geçti.” Cümlesindeki “sene” sözcüğünün yerine; “yıl” sözcüğünü getirirsek cümlenin anlamında değişiklik olmaz. “Bu yıl kış şiddetli geçti.”

ÖRNEK “Bu soruma cevap istiyorum.” Cümlesindeki “cevap” sözcüğünün yerine; “yanıt” sözcüğünü getirirsek cümlenin anlamında değişiklik olmaz. “Bu soruma yanıt istiyorum.”

sözcük-kelime B) ak-beyaz C) kıymet-değer D) ev-bina SORU:Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde eş anlamlı sözcükler bir arada verilmemiştir? sözcük-kelime B) ak-beyaz C) kıymet-değer D) ev-bina

ZIT (KARŞIT) ANLAMLI SÖZCÜKLER Anlamca birbirinin karşıtı olan sözcüklere ZIT ANLAMLI SÖZCÜKLER denir.

ÖRNEK “Arkadaşım çok zayıf, ben ise şişman bir öğrenciyim.” Cümlesinde; “zayıf ve şişman” karşıt anlamlı sözcüklerdir.

ÖRNEK “Eskileri atmış, yenileri almıştı.” Cümlesinde; “eski ve yeni” karşıt anlamlı sözcüklerdir.

ÖRNEK “Önce ödevlerinizi yapın sonra dışarıda oynarsınız.” Cümlesinde; “önce ve sonra” zıt anlamlı sözcüklerdir.

SORU. Aşağıdaki kelime çiftlerinden hangisi karşıt anlamlı değildir? iyi-kötü B) yaş-kuru C) sert-yumuşak D) uzun-geniş

EŞ SESLİ (SESTEŞ) SÖZCÜKLER Yazılışları ve okunuşları aynı, anlamları farklı olan sözcüklere SESTEŞ SÖZCÜKLER denir.

ÖRNEK “Bu at çok yarış kazandı.” “Şu parayı kumbarana at.” at: Bir hayvan at: Bir nesneyi uzağa doğru fırlatmak.

“Galiba bu çocuk çok aç.” ÖRNEK “Galiba bu çocuk çok aç.” “Oğlum şu kapıyı aç. aç: Karnı açıkmış aç: Kapalı bir şeyi açık hale getirmek.

ÖRNEK “Bahçelerde güzel kırmızı gül.” “Hep ağlama ne olur biraz sen de gül.” gül: Çiçek adı. gül: Duygusunu sesli olarak açığa vurmak.

SORU: Aşağıdakilerden hangisi eşsesli bir kelimedir? Ben B) Bir C) Beş D) Bal

DEYİM Birden çok sözcüğün bir veya birden fazlasının gerçek anlamını yitirerek yeni bir anlamda kalıplaşması ile oluşan söz gruplarına DEYİM denir.

ÖRNEK Ayak basmak: Bir yere varmak. Baş aşağı gitmek:Durmadan kötüleşmek. Canı pek: Acılara dayanıklı. Dört dörtlük: Eksiksiz. Eli sıkı: Cimri. Gözü kara: Korkusuz. Havlu atmak: Yenilgiyi kabul etmek. Bire bin katmak: Abartmak.

ÖNERİ Sözcükte anlamda başarılı olmanın tek yolu; ANLAYARAK KİTAP OKUMAKTIR. Akıllı ve başarılı kişiler yaşanmış tecrübeleri dikkate alanlardır.