KUR’AN ÖĞRETİMİNDE LAFIZ-MANA BÜTÜNLÜĞÜ Doç. Dr. Ülfet Görgülü
Kur’an Kendini Tanıtıyor Öğüt, şifa, hidayet ve rahmettir «Ey insanlar! Size, Rabbinizden bir öğüt, gönüllerdekine bir şifa, müminler için bir hidayet ve rahmet gelmiştir.» (Yunus, 10/57) «Biz, Kur'an'dan öyle bir şey indiriyoruz ki o, müminler için şifa ve rahmettir; zalimlerin ise yalnızca ziyanını artırır.» (İsrâ, 17/82) Sununun izleyicilere sağlayacağı faydalar: Yetişkin kişiler, konunun onlar için neden önem taşıdığını bildiklerinde konuya daha fazla ilgi gösterir. Sunucunun konuya dair uzmanlık düzeyi: Bu alandaki yeterliliğinizi kısaca açıklayın veya katılımcıların neden sizi dinlemesi gerektiğini ifade edin.
Arapçadır «Muhakkak biz onu anlayıp düşünesiniz diye Arapça bir Kur’an olarak indirdik.» (Yusuf, 12/2) Anlaşılması kolaydır «Andolsun ki biz Kur’an’ı öğüt alınsın diye kolaylaştırdık. Ondan öğüt alan yok mu?» (Kamer, 54/17,22,32,40) Ders açıklamaları kısa olmalıdır.
Peyderpey indirilmiştir «Biz onu, Kur'an olarak, insanlara dura dura okuyasın diye (ayet, sure) ayırdık ve onu peyderpey indirdik.» (İsrâ, 17/106) Tabi olanları doğru yola iletir «Gerçekten bu Kur’an en doğru olana iletir; iyi davranışlarda bulunan müminlere, kendileri için büyük bir mükafat olduğunu müjdeler.» (İsrâ, 17/9) Örnek hedefler Bu dersin ardından şunları yapabileceksiniz: Dosyaları ekip Web sunucusuna kaydetme. Dosyaları Web sunucusu üzerinde farklı konumlara taşıma. Dosyaları ekip Web sunucusunda paylaşma.
İnanç İbadet Ahlak Muamelat Ukubat Kur’an-ı Kerim
Kur’an Okumayla İlgili Kavramlar Doğrudan okuma ifade edenler Dolaylı okuma ifade edenler Talim Tebyin Tafsil İstima Zikr Tedebbür Tefekkür Akl Kıraat Tilavet Tertil Dırase
Lafız-Mana Bütünlüğü Kur’an, lafzı ve manasıyla bir bütündür. Lafız mananın libasıdır. Kur’an öğrenmek ve okumaktan maksat anlamak ve yaşamaktır. İçeriğinden habersiz yüzüne-ezbere okumak tam okumak değildir. Hamele-i Kur’an olmak, sadece lafzı/metni yüklenmek değil, mananın sahibi olabilmektir.
Kur’an Anlaşılmayı İstiyor «Bu Kur’an çok mübarek bir kitaptır. Onu sana indirdik ki ayetlerini düşünsünler ve aklıselim sahipleri öğüt alsınlar.» (Sâd, 38/29) «İşte bu (Kur'an); kendisiyle uyarılsınlar, Allah'ın ancak bir tek ilah olduğunu bilsinler ve akıl sahipleri iyice düşünüp öğüt alsınlar diye insanlara (gönderilmiş) bir bildiridir.» (İbrahim, 14/52) «Onlar Kur'an'ı düşünmüyorlar mı? Yoksa kalpleri kilitli mi?» (Muhammed, 47/24)
Asr-ı Saadetten Örnekler Hz. Peygamber Kur’an’la canlı iletişim kurmuştur. Secde ayetlerinde secdeye gitmesi Tesbih ayetlerinde «Subhanallah», «Allahuekber» demesi Dua ayetlerinde dua etmesi Azap ayetlerinde Allah’a sığınması Abdullah b. Mes’ud’dan Kur’an dinleyişi Üç günden önce hatmedenin onu anlamadığını ifade etmesi Gürültülü ortamlarda, yolculukta, uykulu olarak Kur’an okumayı hoş görmemesi
Sahâbenin onar ayet öğrenmesi (helal, haram, emir, yasak) Hz. Ali: «Kendisinde idrak bulunmayan ibadette hayır olmadığı gibi, düşünmeksizin kıraatte de hayır yoktur.» Cündeb b. Abdullah: «Ergenlik çağına yeni geldiğimiz yaşlarda peygamberimizden önce imanı sonra Kur’an’ı öğrendik. Sonra da Kur’an’la imanımızı arttırdık.» (İbn Mâce, Mukaddime, 9) Gazzali: İdeal okumada üç unsur; dil, akıl ve gönül işbirliği yapar.
Bize Düşen: Bilinçli dindarlık ve hafızlık için kişilik inşası Sevgi ve şefkat içeren bir üslup kullanabilmek «Rahman, Kur’an’ı öğretti.» (Rahmân, 55/1-2) Sabırlı, hoşgörülü ve sevecen olmak Öğrenme istek ve heyecanını canlı tutmak Sevgi ve güven kazanmak «Hocayı seven dersi sever. Dersi seven gönüllü çalışır, muvaffak olur.»
Etkinlikler Namaz surelerinin anlamlarını öğretme Koro ile tekrar etme Güncel değer ve yorum çıkarma Metin-meal karşılıklı okuma Bulmaca, soru-cevap Yüzüne veya ezbere okumada anlama dikkat çekme
Sayfanın anlamını özetleme Araştırma ödevi verme Sure ve ayetlerden sorular sorma Okunacak, ezberlenecek ayetlerin mealini yansıtma Aşırları anlamıyla ezberletme Misafir konuşmacılarla Kur’an merkezli sohbet düzenleme