Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Organize Sanayi Bölgesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NVA KALİTE TEST ÖLÇ. HİZ. EĞT. VE BELG. SAN.TİC. LTD. ŞTİ. Hazırlayan= E. Burak SARAÇOĞLU.
Advertisements

İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLIĞI 1. İş Güvenliği Uzmanı Nasıl Olunur? İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinde görevli iş güvenliği uzmanlarının nitelikleri, eğitimleri.
Çevre yönetim sistemleri ve çevre boyutu
1=) “CE” İŞARETİ  “CE” işareti Fransızcada Avrupa normlarına uygunluk anlamına gelen “Conformite Europeenne” sözcüklerinin baş harflerinden oluşmaktadır.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
İL YAPI DENETİM KOMİSYONU GÖREVLERİ VE UYGULAMALARI
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
SERA KURULUŞUNDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
 Tehlikeli atıklar; çevre ve insan için tehlike arz eden yanıcı, yakıcı, kanserojen, patlayıcı, tahriş edici ve zehirli atıkların tümüne verilen.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
AMAÇ  Riskli sanayi tesislerde kaza risklerini değerlendirmek,  İllerde, çevre ve toplumu etkileyebilecek düzeyde büyük kaza riski taşıyan sabit tesislerde.
Bahar Ayşe AYDIN Kasım 2015 İzleme ve Su Bilgi Sistemi Dairesi Başkanlığı Faaliyetleri Konulu Hizmetiçi Eğitim T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI Çökeltilerinden.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Türk Standartları Enstitüsü ’ nün Belgelendir me Faaliyetler i Resmiye Kulu
Fatma ÇANKA KILIÇ, Durmuş KAYA, Süleyman SAPMAZ, Muharrem EYİDOĞAN, Volkan ÇOBAN, Selman ÇAĞMAN Uluslararası Enerji ve Güvenlik Kongresi Umuttepe / Kocaeli.
Seyhan Havzası Sektörel Su Tahsis Planı Hazırlanması Projesi Seyhan Havzası Sektörel Su Tahsis Planı Hazırlanması Projesi Metodoloji 13 Nisan 2016 Su Yönetimi.
1 Caner GÖK Uzman. YÜZEYSEL SULAR VE YERALTI SULARININ İZLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK Sayılı 11/02/2014 tarihli R.G.  Amaç Ülke genelindeki bütün.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI İzleme Dairesi Başkanlığı Laboratuvarlar Şube Müdürlüğü GENEL MÜDÜRLÜK MAKAMI Haziran 2013 YÜZEYSEL SULAR VE YERALTI.
Konu : Çevre ve Sürücü Davranışları
atık Üretim ve kullanım faaliyetleri sonucu ortaya çıkan, insan ve çevre sağlığına zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesi.
İŞ’TE GÜVENLİK PROJESİ. AMAÇ Proje; ILO ile Türkiye arasında 2015 yılında imzalanan İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi doğrultusunda;
1. İçerik Su Çerçeve Direktifi’ne göre Çevresel Hedefler ve Önlemler Programı Büyük Menderes Havzası Örneğinde Çevresel Hedeflerin Belirlenmesi ve Önlemler.
9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.
LABORATUVAR DESTEKLERİ. 1. KOSGEB Laboratuvar Hizmetleri KOBİ’lerin piyasa koşullarına göre daha uygun ücretlerle test – analiz yaptırabilmeleri amacıyla;
SANAYİDE ENERJİ YÖNETİMİ Prof.Dr. Muammer KAYA Eskişehir-Osmangazi Üniversitesi, TEKAM Müdürü.
DOĞA KİRLİLİĞİ. 1) Güneş ışınlarının içerisine girmesine izin verip ısının dışarıya kaçmasına sınırlayarak iç ortamın dış ortama göre daha sıcak olmasını.
ÇEVRE E Ğİ T İ M İ. HAZIRLADIĞIM ÇEVRE KİRLİLİĞİ SUNUMUNDA ASIL AMACIM İNSANLARIN ÇEVREYE OLUMSUZ ETKİLERİNDEN BAHSEDEREK BU KONUDA TOPLUMU BİLİNÇLENDİRMEK.
ÇEVRE BİLGİSİ Çevre: İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış ortama denir. Çevre koruma: Çevre kirliğini önlemek amacıyla yapılan çalışmalara denir.
Türkiye’de Endüstriyel Atık Yönetimi ve Yapılan Çalışmalar 7
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
DOÇ.DR.SAİM OCAK MARMARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
TIBBİ ATIK KAZALARI ANKARA’DA HASTANE ÖNÜNDE TIBBİ ATIK TAŞIYAN KAMYONDA PATLAMA Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbni Sina Hastanesi'nin.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ
İşletmelerde Tesis Yönetimi
ÇEVRE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Resmi Gazete;13. 05
EGE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ Hastane Atık Yönetimi
COĞRAFİ İŞARET DENETİMİ
BARALAR.
Bu sorunlar neden çözülmeli?
ATIK YÖNETİMİ.
GIDA VE PERSONEL HİJENİ
KATI MADDELER oC de buharlaştırma-kurutma sonrası geriye kalan maddelerin tümüne KATI MADDE denir. Yüksek konsantrasyondaki KATI MADDE içerikli.
ÜRETİM YÖNETİMİ.
ATIKTAN TÜRETİLMİŞ YAKITIN ÇİMENTO SEKTÖRÜNDE KULLANIMI
RADYASYON KİRLİLİĞİ.
İş Sağlığı ve Güvenliği Çevre Güvenliği ve Kalite Müşteri Memnuniyeti
ÇEVRE POLİTİKALARI HUKUKİ ARAÇLARI
HİDROJEN ENERJİSİ: Hidrojen 1500'lü yıllarda keşfedilmiş, 1700'lü yıllarda yanabilme özelliğinin farkına varılmış, evrenin en basit ve en çok bulunan elementidir.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
Isı Enerjisi ve Gerekliliği
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
ÇEVRE DENETİMİ T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
Deneysel Araştırmalar Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOMÜDAM)
Çevre teknikeri kimdir?
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇEVRE SORUNLARI.
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
AYKOME TOPLANTISINA HOŞ GELDİNİZ 04 TEMMUZ 2012
Çevre teknikeri kimdir?
Sunum transkripti:

Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Organize Sanayi Bölgesi ÇEVRE MEVZUATI VE ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ SİBEL KAYA ÇEVRE MÜHENDİSİ

TÜRK ÇEVRE MEVZUATI 1982 ANAYASASI 56. MADDESİ 1. FIKRASI: “ÇEVREYİ GELİŞTİRMEK, ÇEVRE SAĞLIĞINI KORUMAK VE ÇEVRE KİRLENMESİNİ ÖNLEMEK DEVLET VE VATANDAŞLARIN ÖDEVİDİR. “ “HERKES, SAĞLIKLI VE DENGELİ BİR ÇEVREDE YAŞAMA HAKKINA SAHİPTİR. “

ÇEVRE KANUNU KİRLETME YASAĞI KİRLETEN ÖDER PRENSİBİ ÇEVRE KORUNMASI ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İŞLETME İZNİ (YENİ TESİSLERE ARITMA TESİSİ ZORUNLULUĞU) DENETİM ZARARLI KİMYASAL MADDELER GÜRÜLTÜ FAALİYET DURDURMA YETKİSİ CEZAİ HÜKÜMLER

YÖNETMELİKLER Katı Atıkların Kontrolü – 14.03.1991 Tehlikeli Kimyasallar – 11.07.1993 Su Ürünleri – 10.04.1995 Sanayi Kuruluşlarının Enerji Tüketiminde Verimliliğin Arttırılması İçin Alacakları Önlemler Hakkında Yönetmelik – 11.11.1995 Ozon Tabakasını İncelten Maddelerin Azaltılması–25.07.1999 Radyasyon Güvenliği – 24.03.2000 Çevre Denetimi Yönetmeliği – 05.01.2002 Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama – 01.04.2002 Çevresel Etki Değerlendirmesi – 16.12.2003 Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği – 21.01.2004 Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü – 18.03.2004 Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü – 30.07.2004 Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü – 31.08.2004 Radyoaktif Madde Kullanımından Oluşan Atıklara İlişkin Yönetmelik – 02.09.2004 Endüstriyel Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü – 07.10.2004

Gemilerden Atık Alınması ve Atıkların Kontrolü Yönetmeliği- 26.12.2004 Su Kirliliği Kontrolü – 31.12.2004 Isınmadan Kaynaklanan Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği – 13.01.2005 Tehlikeli Atıkların Kontrolü – 14.03 2005 Bitkisel Atık Yağların Kontrolü – 19.04.2005 Sulak Alanların Korunması Yönetmeliği - 17.05.2005 Toprak Kirliliğinin Kontrolü – 31.05.2005 Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği- 01.07.2005 Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği – 22.07.2005 İşyeri Açma ve Çalıştırma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik-10.08.2005 TOPLAM : 25 YÖNETMELİK

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 107: Çevre Yönetim Sistemi Yönetim kurulu uygulamaya sokar. Atık su, atık su altyapıları, katı atık, gürültü, hava kalitesi, tehlikeli ve tıbbi atık, zararlı kimyasal mad., yangın savunma sistemi İlgili kuruluşlarla koordinasyon Koşullara bağlı olarak 2 yılda bir veya kapasite artışında gözden geçirme

BTSO OSB ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ Eylül 2003’ de Yönetim Kurulu kararı Nisan 2004’ de TS EN ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi belgesi Gözden geçirme periyodu: 1 yıl

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 108: Atık Su Yönetimi En büyük mülki amirin denetim ve gözetimi altında atık su altyapı tesislerinin inşaatı, bakımı ve işletilmesi sorumluluğu Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği’ne uyum zorunluluğu

I. Atık Su Arıtma Tesisi 1. ATIKSU ARITMA TESİSİ 50.000 m3/gün kapasiteli 1998 Yılında işletmeye alınmıştır. Fiziksel Arıtma Kimyasal Arıtma Biyolojik Arıtma OSB Sınırlarında faaliyet gösteren tüm firmaların atık suları arıtılmaktadır. 2003 Yılında Deşarj İzni alınmıştır. SKKY Tablo 19 değerleri sağlanmaktadır.

II.Atık Su Arıtma Tesisi Ağustos 2005 te devreye alınmıştır. Kapasite: 46.000 m3/gün Fiziksel Arıtma Kimyasal Arıtma Biyolojik Arıtma SKKY Tablo 19 değerleri sağlanacaktır.

Çamur Susuzlaştırma Tesisi Arıtma Çamurlarının su miktarının azaltılması 120 ton/gün kapasiteli Kurutmadan önce Kurutmadan sonra

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 109: Kanalizasyon Şebekesine Verilmeyecek Atıklar, Artıklar ve Diğer Maddeler Yanma ve patlama tehlikesi olan atıklar (fuel oil, benzin, nafta, motorin, benzol, solvent, asit, baz, v.b) Gaz fazına geçebilen , duman ve koku oluşturan maddeler Kanal sistemini tıkamaya neden olabilecek maddeler (mutfak atıkları, metal ve tahta parçaları v.b) Korozif maddeler, alkaliler, bazlar 1000 mg/l sülfata neden olabilecek atıklar Kanal cidarlarında katı veya viskoz tabaka oluşturabilen maddeler Radyoaktif maddeler Arıtma çamurları veya septik tank çamurları Her türlü katı atıklar Kirletici madde ihtiva etmeyen soğutma suları Ayrıca oluşabilecek zararlardan katılımcı sorumlu tutulmuştur.

BTSO OSB’ de Uygulama Kanalizasyon şebekesine verilemeyecek atıklar Elektrik, Su, Doğalgaz Satış ve Atık su Arıtma Sözleşmesi’nde belirtilmektedir. Katılımcılarda ön arıtma olmadığından dolayı sürekli olarak tüm firmalara yazı gönderilerek duruma dikkat çekilmekte ve denetimler yapılarak kontrol sağlanmaktadır.

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 110: Atık Su Altyapı Tesisleri Yönetimi Atık Su Altyapı Tesisleri Talimatı hazırlanması Belirlenen kanala deşarj standartlarına bağlı olarak katılımcıların arıtma oranları Üretim artışı, üretim teknolojisinin değişmesi veya proses değişikliklerinde arıtma oranlarının yeniden düzenlenmesi İşletme maliyetlerine katılım oranlarının hesap yöntemi

BTSO OSB-KATILIMCI HİZMET SÖZLEŞMESİ Atık su Arıtma Tesisine Deşarj kriterleri sözleşmede belirtilmiştir. Üretim artışı, üretim teknolojisinin değişmesi veya proses değişikliklerinde arıtma oranlarının yeniden düzenlenmesi durumlarında ön arıtma istenebilmektedir. İşletme maliyetlerine katılım oranlarının hesap yöntemi katılımcıya sözleşme ile bildirilmektedir.

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 111: Katılımcıların Atık Su Arıtma Tesisine İlk Yatırım ve İşletme Maliyetlerine Katılımı Katılımcıların arıtma tesisi yatırım maliyetine katılma oranları belirtilmiştir. Bu oran %25 parsel büyüklüğü, %75 atık su arıtma tesisinin teknik özelliği olarak belirlenir. Arıtma tesisinin işletme masraflarında debi ve kirlilik yükü esas alınır. Belediyeler OSB’ lerden atık su bedeli alamaz.

BTSO OSB’de Uygulama İşletme maliyetlerinde debi ve kirlilik yükü esas alınmaktadır. 1.Derece Kirli Atık su (22,5 YKr/ton) Atık su Arıtma Tesisine giriş standartlarından yüksek herhangi bir parametre varsa. 2.Derece Kirli Atık su (15 YKr/ton) Bütün parametreler Atık su Arıtma Tesisine giriş standartlarının altında olup, evsel atık su standartlarının üstünde herhangi bir parametre varsa. 3.Derece Kirli Atık su (7,5 YKr/ton) Bütün parametreler evsel atık su standartlarının ve EK 2‘deki Su Kirliliği Kontrol Yönetmeliği’nde yer alan Tablo 19‘daki standartların altında ise. Arıtma tesisleri için katılımcılardan yatırım maliyeti alınmamaktadır

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 112: Bağlantı izin belgesi Ön arıtma, kontrol bacası ve kanalizasyon sistemine bağlantısı denetlenir ve yaptırılır. Tesisin kirlilik parametreleri belirlenir. Bağlantı izni almak için en fazla 6 ay süre verilir. Yönetim kurulu bu süreyi arttırabilir veya azaltabilir. Bağlantı izin belgesi almayan katılımcı her türlü yaptırımı kabul etmiş sayılır. OSB gerekli gördüğü takdirde analiz isteyebilir. OSB lerde kanalizasyon sistemi ayrık inşa edilir. Bağlantı izin belgeleri 3 yıl geçerlidir.

BTSO OSB Bağlantı İzni Yağmur suyu ve kanalizasyon hatlarının ayrık olması sağlanmaktadır. İhbarsız denetimler ile numuneler alınarak kontrol edilmektedir. Kontrol için numuneler akredite bir laboratuarda katılımcıdan herhangi bir ücret alınmadan analiz ettirilmektedir. Debimetre alımı ve montajı ile ilgili her türlü maliyet OSB tarafından karşılanmaktadır. Bağlantı izinleri katılımcılarda ön arıtma olmamasından dolayı arıtma tesisinin verimliliği açısından 1 yıllık verilmektedir.

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 113: Katı Atık Yönetimi Katı Atık Kontrolü Talimatı hazırlanmalıdır. Katı Atıkların Kontrolü ve Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği’ne uyulmak zorundadır. Bertarafla ilgili yatırım ve işletme maliyetleri hesap yöntemi bildirilmelidir. Katı atık uzaklaştırma ile ilgili maliyet katılımcı tarafından ödenir.

Katı Atıkların Taşınması Katı atık kontrolü talimatları BTSO OSB ile katılımcı arasındaki sözleşmede belirtilmektedir. Evsel nitelikli katı atıklar BOSB tarafından ücretsiz olarak Büyükşehir Belediyesi depolama sahasına taşınmaktadır. Taşıma ile ilgili yatırımlar da OSB tarafından finanse edilmektedir.

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 114: Hava Kalitesi Yönetimi Hava Kalitesinin Korunması talimatı hazırlanmalı veya yoksa Çevre kanununa göre ilgili yönetmelik uygulanmalıdır. Katılımcıların Emisyon İzni almaları sağlanır. Madde 115: Gürültü Kontrolü Gürültü Kontrol Talimatı hazırlanmalı veya yoksa Çevre kanununa göre ilgili yönetmelik uygulanmalıdır.

BTSO OSB’ de Uygulama Uyarı ve denetlemelerle katılımcıların Endüstriyel ve Isınma Kaynaklı Hava Kirliliği Kontrolü Yönetmeliklerine uymaları sağlanmaktadır. İş yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarının verilmesinde Emisyon İzni ve Gürültü raporları istenmektedir.

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 116: Tehlikeli ve Tıbbi Atık Yönetimi Katılımcıların Tehlikeli Atıkların Kontrolü ve Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliğine uymaları sağlanmalıdır. Bu yönetmelikler gereğince atıklar lisanslı araçlarla taşınmalı ve lisanslı tesislerde bertaraf ettirilmelidir. Atık depo sahaları inşa edilmelidir.

Tehlikeli ve Tıbbi Atıkların Taşınması Lisanslı atık taşıma aracı 3 adet Lisanslı araç sürücüsü Tehlikeli atıklar İZAYDAŞ’a, tıbbi atıklar Büyükşehir Belediyesi Depolama Sahasına taşınmaktadır.

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği Madde 117: Zararlı Kimyasal Madde ve Ürünlerinin Yönetimi Katılımcıların yönetmeliğe uymaları sağlanmalıdır. Bu tür maddelerin depolandığı tesislerde koruma önlemleri alınmalıdır. İtfaiye teşkilatı tarafından yangın ve patlamalara karşı tedbir alınmalıdır.

BTSO OSB’ de Uygulama İtfaiye grubu tarafından tüm firmaların tehlikeli kimyasal madde envanteri tutulmakta ve Risk bölgelerine ayrılarak kontrol altında tutulmaktadır.

İletişim Tel. : 0 224 243 15 00 Fax : 0 224 243 21 54 E-mail : bosb@bosb.org.tr Web : http://www.bosb.org.tr