UZAKTAN EĞİTİM VE ÜNİVERSİTELER Doç. Dr. Ahmet Çelik celik@hacettepe.edu.tr
BİLGİ TOPLUMU Toplumsal Kurumlar Tarım toplumu Sanayi Toplumu (Eğitim Üniversite Eğitimi) Tarım toplumu Sanayi Toplumu Seçkin eğitimi Kitle eğitimi Bilgi toplumu: Yüksek nitelikli insangücü
ÜNİVERSİTE EĞİTİMİNİN ÇIKMAZI ? Ekonomik sıkıntılar Zaman ve mekan sorunları Artan bilgi birikimi karşısında yetersizlik
EKONOMİK SIKINTILAR Artan talep Azalan kamu desteği Öğrenci sayısı 1983: %13.1 1997: %10.1 Dünyada ABD 1962: %18, 1982-87: %10
ZAMAN VE MEKAN Sınırlı saatlarde eğitim Fiziksel mekana gitme zorunluluğu
ARTAN BİLGİ Bilgi üretiminin hızlı artışı 3-5 yılda ikiye katlanma 2020: 73 günde ikiye katlanacak Mevcut eğitim sisteminin bunu karşılamakta YETERSİZ! İş yaşamında profesyonellik değişiyor Ortalama 5 kariyer (4’ü şimdilik “?” kariyer) İş yaşamı süresince 15 kez mesleki eğitim
ÇÖZÜM ? Teknolojik olanaklar Bilgi erişimdeki kolaylıklar Ekonomik yapı Yeni yatırımlara olan gereksinimin azalması Kaynakların verimli kullanımı Zaman ve Mekan Sınırlılığa son (uzaktan erişim) Mesleki güncellik Uzaktan eğitim
BAZI UYGULAMALAR University of California University of Washington Online Learning Net (OLN- Web tabanlı 150 ders) 1996: 17 ğrenci, 1999: 6.000 öğrenci University of Washington Web tabanlı 12 sertifika programı ABD’deki kütüphanecilik bölümlerinin %75’in de bazı dersler web tabanlı Jones International University (Mart 1999) Tüm dersler web tabanlı
ELEŞTİRİLER Pedagojik eksiklik ? Teknoloji tek başına yeterli mi ? Akademik standartlar ? Öğretim üyelerinin akademik özgürlüğü ?
YANIT GELENEKSEL EĞİTİM VE WEB TABANLI EĞİTİM BENZERDİR Pedagojik eksiklik ? Teknoloji tek başına yeterli mi ? Akademik standartlar ? Öğretim üyelerinin akademik özgürlüğü ? GELENEKSEL EĞİTİM VE WEB TABANLI EĞİTİM BENZERDİR Kütüphane araştırması Sınıf ortamında tartışma Öğretim üyesinin yol göstericiliği Rapor yazma ve sunma
SONUÇ Değişimin kaçınılmazlığı ETKİLENECEK KESİMLER Öğretim üyeleri Değişime direnç Öğrenciler “Öğrenci” tanımındaki değişim Üniversite yöneticileri Finans sorunu, öğretimin paralı olup-olmaması Fiziksel alt yapı Yeni fiziki alanlara azalan gereksinim
TARTIŞMA