Türk Eğitim Tarihi 2.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
Advertisements

VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
Diyadin İmam Hatip Lisesi Eğitim Öğretim yılında toplamda 4 sınıf ve 146 dokuzuncu sınıf öğrencisi ile eğitim ve öğretime başlamıştır. İmam.
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLMALARINDAN SONRA
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
İSLAMİYETTEN ÖNCE TÜRKLERDE EĞİTİM
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
Pazarlama İlkeleri.
TED Üniversitesi Alt Başlık Tarih:.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Osmanlı Eğitim Sistemi
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
GAZNELİLER
İSLAMİYET VE TÜRKLER.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
KARAHANLILAR SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Orta Asya, İslamiyet, Anadolu ve
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
MÜSLÜMANLIK SONRASI DÖNEMDE TÜRK EĞİTİM TARİHİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
<<<<<<>>>>>>
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Okul Öncesi Eğitim.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DESTAN 1. Deniz Hoca Youtube Kanalı ⇒
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Türk Eğitim Tarihi 2

Çeşitli dinî inanışlara sahip olan Türk topluluklarının İslamiyet’i kabul süreci, Talas Savaşı (751) ile başlamıştır. Talas Irmağı kıyısında gerçekleşen savaş, Abbasiler ve Çinliler arasındaki hâkimiyet mücadelesinden kaynaklanmıştır. Savaşta Türk boyları, Abbasilerin yanında yer almış; bu olaydan sonra kurulan iyi ilişkiler sayesinde İslamiyet’i tanıyan bazı Türk boyları bu dine girmişlerdir. Karluk, Yağma ve Çiğil boyları; bu yeni dini kabul eden ilk Türk topluluklarıdır. İlk Müslüman Türk devleti de bu boylarca kurulan Karahanlı Devleti’dir.

Din ve inanış, kültür ve uygarlığın oluşmasında rol oynayan temel unsurlardandır. Nitekim İslamiyet’in kabulünden önceki Türk toplumlarının siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel yapılarının şekillenmesinde de din ve inanışın önemli bir rolü vardır. Yeni bir dini benimsemek, o dinin etrafında gelişen uygarlığın üyesi olmak anlamına gelir. Örneğin Türkler, İslamiyet’i kabul ettikten sonra İslam uygarlığının etkisi altına girmiş ve zaman içerisinde onun gelişmesinde önemli roller üstlenmişlerdir.

Yetiştirilecek İnsan Tipi

Türk destanlarında ideal insan tipi önce Oğuz Kağan’la özdeşleşen alp tipidir. İslamiyet’in kabulünden sonra ideal insan tipi olarak veli ve gazi ortaya çıkmıştır. Eski savaşçı, cihangir alp tipinin özellikleri ile veli ve gazi tiplerinin özellikleri kaynaşmıştır. Osmanlıların Yükseliş Dönemi sonlarına kadar gazi tipi, İslam’ın şehit-gazi değerlerinden güç alarak sürüp gitmiş ve günümüze kadar yaşamıştır. Bu tipin destanlaşmış kahramanı Seyit Battal Gazi’dir. Battal Gazi Destanı, Anadolu’da yaşayan insanların nasıl Müslüman olduğunu ve Müslümanların dış tehlikelere karşı nasıl korunduğunu göstermektedir. Battal Gazi, Türklerin Anadolu’yu yurt edinmelerinde, burada yaşayan insanların yeni bir devlet ve toplum anlayışı oluşturmalarında etkili olmuştur.

Balasagunlu Yusuf, 6645 beyitten oluşan manzum eseri Kutadgu Bilig (Mutluluk Veren Bilgi)’de insan ve insana ait değerleri ele almıştır. Yazar, kendisini ilk Türk-İslam devleti olan Karahanlıların ideoloğu (akıl hocası) olarak görmüş ve bu devletin yükselmesi için yapılması gerekenleri açıklamaya çalışmıştır. Kutadgu Bilig, siyasetname türünün Türk edebiyatındaki ilk örneğidir. Eser, aynı zamanda bir ahlak ve davranış kitabıdır. XVII. yy.da Descartes (Dekart) tarafından ortaya atılan “akılcılık” felsefesi de yüzyıllar önce Balasagunlu Yusuf tarafından işlenmiştir. O dönem için bir değerlendirme yapılırsa bilime bu kadar çok değer veren başka bir eser yoktur.

Medreselerin Özellikleri İlk medreseler Karahanlılar tarafından kurulmakla birlikte medreseleri sistemli ve kalıcı eğitim kurumları hâline getirenler Selçuklular olmuştur. Bu kurumların bazı temel özellikleri şunlardır: • Medreseler, bugünkü üniversite kampüslerine benzeyen yerleşkelere sahipti. • Arapçanın İslam dünyasında bilim dili olarak yaygınlaşması, medreseler vasıtasıyla olmuştu. • Kullanılan eğitim yöntemleri, İslam dünyasındaki tüm eğitim ve bilim kurumlarınca benimsenmişti. • Medreselerden mezun olanlara verilen icazetname isimli belge, bugünkü diplomanın ilk örneklerindendir. • Selçuklular döneminde Nizamiye Medreseleri başta olmak üzere bazı medreseler, döneminin en ileri eğitim ve bilim kurumları olmuştu. Özellikle Endülüs (İspanya) medreseleri, Avrupa’da bilimin canlanmasında önemli rol oynamıştı.

• Medreselerde devamlı statüde müderris (öğretim elemanı, hoca, profesör) istihdam edilmiş ve bunlar arasında kademeli yükselme sistemi uygulanmıştı. • Devletin ihtiyacı olan üst düzey memurları yetiştiren medreselere büyük önem verilmişti. • Yoksul ve yetenekli öğrenciler medrese yerleşkelerinde barınmış; öğrencilerin yeme, içme, eğitim gibi tüm masrafları medrese vakıflarınca karşılanmıştı. • Medreseler, din bilimlerinin yanı sıra pozitif bilimlerin de okutulduğu eğitim kurumlarıydı. • Medreselerin giderleri; sultanlar, devlet adamları ve varlıklı kişiler tarafından kurulan vakıflarca karşılanıyordu. • Medreselerde eğitim, parasızdı.

Eğitim, iyi insan yetiştirme amacına hizmet etmektedir Eğitim, iyi insan yetiştirme amacına hizmet etmektedir. Çoğu zaman öğretim ile birlikte anılmaktadır. Eğitimin bir tanımı da taklit yolu ile davranış edinme, çevresel (dıştan gelen) etkenlerle bilgi ve beceri kazanma ve kazandırma süreci olarak karşımıza çıkmaktadır. Selçuklularda ahilik adı verilen esnaf örgütlenmesi, bu özellikleri taşımaktaydı. Ahilikte gaye; doğudan, Asya’daki büyük ve uygar Türk şehirlerinden gelen çok sayıdaki sanatkâra iş bulmak; onların yerli Bizans sanatkârları ile rekabet edip tutunabilmeleri için yaptıkları malların kalitesini korumak, üretimi ihtiyaca göre ayarlamak, ayrıca sanatkârlara olumlu tutum ve davranışlar kazandırarak mesleklerinin inceliklerini öğretmek idi. Üyelerin korunması, ortak fiyatların belirlenmesi, çalışamayacak durumda olanlara yardım edilmesi, paranın bir amaç değil araç olması da ahiliğin temel ilkelerindendi

Siyasi otoritenin bu kurumlar üzerinde herhangi bir denetimi yoktu Siyasi otoritenin bu kurumlar üzerinde herhangi bir denetimi yoktu.Kurucusu Ahi Evran olan ahiliğin kökenleri, eski Türk devletlerine kadar dayanır. Ahilik, eğitimin doğumdan ölüme dek devam eden bir süreç olduğu ve eğitimde ezberciliğin değil yaparak, yaşayarak öğrenme ilkesinin uygulandığı bir kurumdu. Ahilikte yamaklıkla başlayan eğitim; çıraklık, kalfalık, ustalık aşamalarından oluşurdu. Ahiler, okuma yazma öğrenir ve mesleki eğitimden geçerlerdi. Bununla birlikte Türkçe, Arapça, Farsça, matematik, tarih, din, spor ve müzik gibi pek çok alanda eğitilerek yüksek karakterli insan olmak üzere yetiştirilirlerdi