Bütçe Çeşitleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
Bütçe Türleri: Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri;
DPT MUSTESARLIGI CALISMA GRUBU. TÜRKİYE’DEKİ MEVCUT BÜTÇE SİSTEMİ  Ülkemizde devlet bütçesi yasal dayanağını Anayasa ve 5018 sayılı Kanundan almaktadır.
1 Ahmet DEMİRCAN Daire Başkanı 22 MAYIS ANTALYA PERFORMANS BÜTÇE VE RAPORLAMA DAİRE BAŞKANLIĞI.
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
Yerel Yönetimler Maliyesi
T.C. MALİYE BAKANLIĞI MUHASEBAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Nuh YAVUZ 29/08/2013 GÖREVDE YÜKSELME EĞİTİMİ.
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
ERZURUM BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
1. Bütçe ve Yasal Dayanağı
KAMU HARCAMA SÜRECİ VE SAYIŞTAY
KAMU KESİMİNİN TASNİFİ
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI. BÜTÇE 5018 SAYILI KANUNDA BÜTÇE: BELİRLİ BİR DÖNEMDEKİ GELİR VE GİDER TAHMİNLERİ İLE BUNLARIN UYGULANMASINA İLİŞKİN HUSUSLARI.
HARCAMA YETKİLİSİ Harcama yetkilisi kimdir?
HESAPLARIN SAYIŞTAYA VERİLMESİ
olarak tanımlanmıştır.
KESİN HESAP.
Harcama Yetkilileri.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
Taşınır Mal Yönetmeliği ve TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ Semineri Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı 1 T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME.
TÜRKİYE’DE KAMU BÜTÇE İDARELERİ
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GENEL BÜTÇE ÖDENEKLERİNİN KULLANILMA ESASLARI Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
HARCAMA.
1 BÜTÇE Hazırlık Uygulama ve Sonuçları Bayram KESER Mali Hizmetler Uzmanı Bütçe ve Kesin Hesap Daire Başkanı V. Yalova, 02 Haziran 2008.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
İDARİ ve MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI 2009 BÜTÇE HAREKETLERİ.
İDARİ ve MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI 2010 BÜTÇE HAREKETLERİ.
Analitik Bütçe Sınıflandırması
NİSAN 2016 TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ Levent ÖZGÜMÜ Ş Strateji Geli ş tirme Daire Ba ş kanı NİSAN 2016.
DÜZELTME İŞLEMLERİ AFYON BAHAR EĞİTİMİ NİSAN 2016
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI TAŞINIR İŞLEMLER SERVİSİ GENEL HATLARIYLA TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ.
HARCAMA YETKİLİLERİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER.
MALİ HUKUK DERS NOTLARI
MALİ HUKUK DERS NOTLARI
BÜTÇENİN UYGULANMASI Bütçenin uygulanma aşamasında iki esas mevcuttur:
(Devlet Tüzel Kişiliği İçinde)
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
MALİ HUKUK DERS NOTLARI
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Taşınır Yıl Sonu İşlemleri ve Gerekli Belgeler
5018 sayılı“Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu”nda TAŞINIRLAR KAMU KAYNAĞI OLARAK TANIMLANMIŞTIR.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Bütçenin Uygulanması.
Sunum transkripti:

Bütçe Çeşitleri

5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu

a. Merkezi Yönetim Bütçesi Genel Bütçe (KMYKK I Sayılı Cetvel) Özel Bütçe (KMYKK II Sayılı Cetvel) Düzenleyici ve Denetleyici Kurum Bütçeleri (KMYKK III Sayılı Cetvel) Merkezi Yönetim Bütçesi=(Genel Bütçe+Özel Bütçe+DDK Bütçeleri)-Genel Bütçeden Özel Bütçeli İdarelere ve DDK’lara Yapılan Hazine Yardımları (Mali Transferler)

Genel Bütçe Devlet tüzel kişiliğine dahildirler. Devleti meydana getiren organların (erklerin) ve kurumların bütçesidir. Hazine birliği kapsamında idarelerdir. KMYKK’ nun (I) sayılı cetvelinde yer alırlar. Genellikle tam kamusal mallar üretilirler. Finansman biçimi esas itibariyle vergilerdir. Kendilerine ait gelirleri yoktur.

Özel Bütçe Bir bakanlığa bağlı veya ilgili olarak belirli bir kamu hizmetini yürütmek üzere kurulan, gelir tahsis edilen, bu gelirlerden harcama yetkisi olan kuruluşların bütçesidir. Kuruluş ve çalışma esasları kanunla (veya Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi) düzenlenir. Esas itibariyle yarı kamusal malları sunarlar. Sunulan hizmetlerin finansmanı, vergi (toplumsal faydaya karşılık gelen bölümü) ve ücret, fiyat, harç (özel faydaya karşılık gelen bölümü) ile olur. Kendilerine ait gelirleri vardır. Harcamaları gelirlerinden fazla ise, genel bütçeden özel bütçeli idarelere gelir (cari transfer ödenekleri-hazine yardımı) aktarılır.

Özel Bütçe 2/3’ ünü eğitim kurumları oluşturur. Ayrı tüzel kişilikleri vardır. Sosyal, bilimsel, teknik, kültürel alanlarda görevlidirler. Genel bütçenin tabi olduğu esaslara tabidir. (Hazırlanma, görüşülme, uygulama,denetleme)

Genel ve Özel Bütçe İlişkisi

Düzenleyici ve Denetleyici Kurum Bütçeleri Devletin regülasyon görevi doğrultusunda, ekonomik yapının sağlıklı çalışmasını düzenlemek ve denetlemek amacıyla kurduğu kurumlardır. Böylece, Piyasada tekelleşme önlenmek istenmektedir. Aşırı kar elde etme odaklı fiyat politikalarına müdahale edilmektedir. Üretimde düşük maliyet hedeflenmektedir. İleri teknolojinin kullanımı takip edilmektedir. Bu kurumlar, özel kanunlarındaki hükümlere göre, bütçelerini kurum içinde hazırlamakla birlikte, bütçelerini görüşülmek üzere doğrudan TBMM’ ne gönderirler. (Bir örneğini de Cumhurbaşkanlığı’na) Sayıştay denetimine tabidirler.

b. Sosyal Güvenlik Kurumları Bütçeleri Kamu tüzel kişiliğin haiz olup, idari ve mali açıdan özerktir. Sunulan hizmetin finansmanı, bu kurumların topladıkları primler ve plasman gelirleri ile yapılmakla birlikte genel bütçeden aktarım da yapılmaktadır. Bütçelerinin hazırlanması, uygulanması ve diğer mali işlemleri, kendi kanunlarındaki hükümlere tabidir. SGK bütçesi, SGK Yönetim Kurulunca görüşülerek kabul edilir ve mali yıl başından itibaren yürürlüğe girer. TBMM’ nce görüşülüp kabul edilmediği için kanun değil bir belgedir.

b. Sosyal Güvenlik Kurumları Bütçeleri SGK bütçe tasarısı 5018 sayılı kanun gereği merkezi yönetim bütçesi tasarısına eklenmek üzere Cumhurbaşkanlığı’ na gönderilir. Gönderilmesinin nedeni MYBT, TBMM’ nde görüşülürken makro ekonomik dengelerin ne mahiyete olduğunun tespiti içindir. Ayrıca, Sosyal güvenlik kurumlarının ayrıntılı harcama programları ve finansman programları bütçe ile birlikte hazırlanır, görüşülür ve onaylanır. Ödenekler de bu usul ve esaslara göre kullanılır. Sayıştay denetimine tabidir. Bu kuruluşlar; SGK ve Türkiye İş Kurumu

c. Mahalli İdareler Bütçesi Türkiye’de mahalli idareler bütçeleri; İl Özel idaresi Bütçesi Belediye Bütçesi Köy İdaresi Bütçesi Gelir kaynakları devlet bütçesinden aldıkları pay (yaklaşık yarısından fazlası) ve kendi öz gelirleridir.

5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu

Mahalli İdareler Bütçesi Mahalli idarelerde bütçe hazırlanırken, KMYKK hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ilgili kanunlardaki hükümlerin uygulanacağı hükme bağlandığından (KMYKK, md. 77) bu idarelerin bütçeleri KMYKK ve kendi özel kanunlarındaki düzenlemeler çerçevesinde hazırlanmaktadır.

Mahalli İdareler Bütçesi Mahalli idarelerin bütçeleri; Belediye ve il özel idarelerinin görev ve teşkilatını düzenleyen kanunlar 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu, 5393 sayılı Belediye Kanunu, 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu, 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanunu, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğinde belirtildiği şekilde hazırlanmaktadır. (Ayrıntılı incelenecek!)

Köy Bütçeleri Köy bütçelerinin hazırlanması, onayı, gelir tahsilâtı ve harcamaların yapılmasına ilişkin işlemler Köy Kanununa (1924) istinaden çıkarılmış olan (21.01.1942 tarih ve 5012 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan) Köy İdareleri Hesap Talimatnamesi uyarınca yürütülmektedir. Köy bütçesi, köyün bir yıllık gelir ve gider tahminleriyle imece ve salmaya ilişkin hususları içeren köy ihtiyar meclisi kararıyla kabul edilir ve ilgisine göre kaymakam veya vali tarafından onaylandıktan sonra kesinleşir. Vali veya kaymakam onaylamadan önce bütçe üzerinde değişiklikler yapabilir veya yaptırabilir. Bütçe maddeleri arasında olağanüstü durumlarda ödenek aktarmaya ihtiyar meclisi yetkilidir. Her aybaşında bütçeden bir aylık müddetince yapılan harcama ve elde edilen gelirleri gösteren aylık hesap cetvelleri ve yılsonunda yıllık kesin hesap cetveli düzenlenir ve ihtiyar meclisince imzalanır.

Köy Bütçeleri Köy gelirleri muhtar tarafından toplanır ve karşılığında Maliye tarafından basılmış makbuzlar verilir. Maliyeden alınacak makbuzları muhtarların Kaza ve Vilayet köy bürolarındaki makbuz defterine kaydettirmeleri gerekir. Köy gelirlerini toplayan muhtarlar topladıkları para ve malı iyi bir şekilde muhafaza etmeye mecburdurlar. İhtiyar meclisi her ay köy muhtarının vereceği hesabı inceler ve bütçeye uygunluğunu tasdik eder. Köy paraları milli bankalarda köy tüzel kişiliği adına açılacak cari hesapta bulundurulur. Köy muhtarı, her ayın 1 inci günü bir ay süresince nerelerden ne miktar tahsilât yapıldığını, köy sandık ve ambarlarından kimlere ne gibi işler için ödemelerde bulunduğunu bütün belgeleri ile köy ihtiyar meclisine göstermeye ve hesap vermeye mecburdur. Bu kontrolün neticesi gelir ve gider defterlerinin altına yazılır ve ihtiyar meclisi tarafından imzalanır.

DİĞER BÜTÇELER

Özerk Bütçe KİT bütçeleridir. Kitlerin; Ayrı tüzel kişilikleri vardır. Bütçeleri devlet bütçesi dışında yönetilir. Bütçeden yardım gördükleri gibi, karları kısmen ya da tamamen bütçeye aktarılabilir. Faaliyetleri TBMM (ve Sayıştay) denetimine tabidirler. Faaliyetleri özel hukuk kuralları çerçevesinde yapılır. Kar elde etme (İDT) ya da kamu hizmeti verme (KİK) amacı olabilir.

5018 KMYKK

Geçici Bütçe