TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
HUKUK BİLGİSİNE GİRİŞ · Hak ve Hukuk tanımı
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
Semavi Kitaplara İman Hilal DEMİRTAŞ.
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
İSLAMİ TERİMLERİN AÇIKLAMALARI
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
Paylaşılan içerik ders malzemesidir. Ticari amaç taşımamaktadır
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
İslam’da Bilginin Kaynakları
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Son Dönem -devam 10. Ders.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
Sınava hazırlanırken …. 2. Sınav Müfredatı: Toplam 5 Üniteden sorumluyuz. 1. ÜNİTE: KAZA VE KADER ÜNİTE: ZEKÂT, HAC VE KURBAN İBADETİ ÜNİTE:
1 C. FELSEFİ METOD  4. Felsefeciler  İslâm Tarihinde Ernevilerin son dönemlerinde ulûm-i kadîme adı verilen felsefî bilimler arabçaya terceme edilmeye.
1 1. Selefiyye  selef, itikadı konularda âyet ve hadislerdeki ile (müteşabihler de dahil olmak üzere) yetinip, bunları aynen kabul eder, teşbih ve tecsime.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Peygamberlik Meselesi
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
KURAN (İNDİRİLİŞ SÜRECİ, İÇ YAPISI)
Behçet Gündüz İzmir Kur’an-ı Kerim Allah tarafından vahiy meleği cebrail’e, ondan peygamberimize ve onun şahsında tüm insanlık alemine.
Prof. Dr. Şadi Eren Seyr ü süluk.
Bugün neler öğreneceğiz?
RAMAZAN VE ORUÇ İBADETİ
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
KALP ÜLKESİ Prof. Dr. Şadi Eren.
MANTIK - 7 Prof. Dr. Şadi Eren.
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
Kur'an-ı Kerim …... yılında, ..…………… ayında,
PEYGAMBERİMİZİN SÜNNETİNE UYMANIN ÖNEMİ
Merhaba arkadaşlar her ilim dalının olduğu gibi tefsir ilminin de kendine özgü kavramları vardır. Tefsir, te’vil , tercüme ve meal bu ilmin temel kavramlarıdır.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Kur'an-ı Kerîm'in üçüncü suresi. Sure, Medine'de nazil olmuştur. Surenin 33. ayetinde Musa (a.s.)'in babası İmrân'dan bahsedildiği için İmrân Âilesi anlamına.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri
KUR’AN-I KERİM.
Müçtehit öncelikle dinin temel kaynakları olan Kur’an ve sünneti bilmelidir… Müçtehit Kur’an ve sünneti anlayabilecek derecede Arapçayı da bilmelidir.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
KUR’ÂN’A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
TASAVVUF II VIII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın.
 Suffe sözlükte "sofa, revak, üzeri örtülü geniş ve yüksek yer" anlamlarına gelir. Medine'de bulunan Mescid-i Nebi etrafındaki odalara "suffe" denir.
TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL bahar DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
ALLAH İNANCI 5. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ PROF. DR. AHMET CAHİD HAKSEVER

TASAVVUF II DÖRDÜNCÜ BÖLÜM TASAVVUFİ KAVRAMLAR VE DEYİMLER 3. HAFTA Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır?

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA İlim kelimesi müştaklarıyla birlikte Kuran-ı Kerim’de yedi yüz elli yerde geçmektedir. Daha çok İlâhî bilgi veya vahiy anlamında kullanılmıştır. İnsana Rabbini tanıtan, kulu Allah’a yaklaştıran iki türlü ilim vardır. Biri, zahiri diğeri ise batıni ilim

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Tasavvufu diğer İslami disiplinlerden ayıran öğelerden biri, bilgi edinme yöntemidir. Sûfîler, filozof ve kelamcılardan farklı olarak bilgiye akıl, nakil ve duyu yollarının ötesinde, almış oldukları manevî eğitimin beraberinde getirdiği tasavvufi tecrübe ve zevk yoluyla da ulaştıklarını iddia ederler.

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Sûfîler keşf ve ilhâm yoluyla ulaştıkları bu bilgi için ilm-i ledün, mükâşefe, muhâdara ve marifet terimlerini de kullanmaktadırlar.

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Keşf ve İlhâm Keşf, sözlükte perdenin açılması demektir. Tasavvuf ıstılahında, akıl ve duyularla ulaşılamayan bazı bilgilerin, doğrudan kişinin kalbinde uyanmasıdır

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA İlham ise sözlükte yutturup yok etmek anlamındadır. Istılahta takvâ, riyâzet ve mücâhedeye bağlı olarak kalbe atılan şey, kalpte hâsıl olan ilim anlamındadır. Keşf ve ilhâmın duyular ve kıyas yoluyla elde edilen bilgiden farkı, manevî eğitim sürecinde bilginin (marifet), kalpte “aydınlanma” tarzında âniden hâsıl olmasıdır

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Burada ilhâm ile sezgi arasındaki farka işaret etmekte fayda vardır. İlham, feyz yoluyla kalbe gelen mânâdır. Sezgi ise mantıktaki hadsiyyât ya da diğer ilim dallarında bir konu üzerinde yoğunlaşma sonucu ortaya çıkan buluşlardır. İbn Arabi, İlâhîyat konularında ilhâmla hâsıl olan bilginin, kişi açısından akıl ve fikirle kazanılan bilgiden daha sağlıklı ve güvenilir olduğunu savunur. Zira ilhâm, vasıtasız ve doğrudan kalpte hâsıl olmaktadır

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA İbn Arabi, İlâhîyat konularında ilhâmla hâsıl olan bilginin, kişi açısından akıl ve fikirle kazanılan bilgiden daha sağlıklı ve güvenilir olduğunu savunur. Zira ilhâm, vasıtasız ve doğrudan kalpte hâsıl olmaktadır

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Peygamberlere Allah’tan gelen bilgiye vahiy denilmekte olup bunun çeşitli şekilleri vardır ve Allah tarafından korunmuştur. Ancak korunma durumu, peygamberler dışında keşf ve ilhâma maruz kalanlar için geçerli değildir

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Peygamberler dışındaki insanlara gelen keşf ve ilhâma Kur’an’da da işaret edilmiştir. Hz. Meryem’e ve Hz. Musa’nın annesine peygamber olmadıkları halde “vahyedilmesi” bu duruma misal gösterilir. Burada geçen “vahiy” kelimesi, “ilhâm” anlamındadır

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Allah Rasûlü (s.)’nün “sizden önce yaşamış ümmetler içinde kendisine muhaddes/ilhâm edilen kişiler vardı. Ümmetim içinde onlardan biri varsa şüphesiz o, Ömer b. Hattâb’dır” hadisi sûfîlerce ilhâm konusuna delil kabul edilir.

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Hz. Ömer’in Medine’de hutbe esnasında Sâriye’nin komutasında savaşmakta olan ordunun konumunu görüp onu yönlendirmesi, Hz. Sâriye’nin de bu hitabı duyup askerlere bu yönde direktif vermesi; Useyd bin Hudayr (r.a.)’ın atı yanında bağlı olduğu halde, gece Kur’an okurken gökyüzünde gördüğü şeyin melekler olduğunu Allah Rasûlü (s.)’nün ona söylemesi, Sahabe’nin maruz kaldığı keşf ve ilhâma dair misallerdendir

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA İbn Teymiyye harikulade hallerin bir kısmının fiilî olduğunu ve bun¬lara kerâmet denildiğini, diğer kısmının bilgiyle ilgili olduğunu söyler. Ona göre bir kimsenin başkalarının işitmediği bir sesi işitmesi, görmediği şeyi görmesi, bilmediği şeyleri ilhâm yoluyla bilmesi gibi olaylar bilgiyle alâkalı hariku¬lade hâllerdir

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA İlm-i Ledün, Muhâdara, Mükâşefe, Müşâhede Tasavvuf ıstılahında keşf ve ilhâm yoluyla bilgi edinmeye dair ilm-i ledün, muhâdara, mükâşefe, müşâhede kavramları da kullanılmaktadır

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA İlm-i ledün, “Biz ona katımızdan (ledün) bir ilim öğrettik” âyetinde buyrulduğu üzere Hz. Hızır’a verilen ilmi tanımlamada kullanılmaktadır. Peygamberlere verilen ilim dini hükümler, ibadet, muamelât ve ahlâk bilgisidir. Hz. Hızır’a verilen bilgi ise keşf ve ilhâm yoluyla olayların ve eşyanın sırlarını kavramaktır.

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Muhâdara, sözlükte alışveriş, hakkını aramak için mücadeleye girişme, padişahın huzurunda bulunanlarla yan yana oturması anlamındadır. Istılahta kişinin Allah’ın isimlerinden feyizlenmek sûretiyle O’nun huzurunda bulunduğu bilincine varması, kalbin itminana ermesi anlamına gelmektedir. Sâlikin yaptığı zikirler kalbe yerleşip tesirini göstermeye başlayınca muhâdara etkisini göstermeye başlar.

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Mükâşefe ortaya çıkarmak, bir şeyi örten perdeyi kaldırmak, keşfetmek, sırlarını birbirine açmak anlamındadır. Istılahta bir hususun keşif yoluyla bilinmesi demektir. İbn Arabi, “mükâşefenin konusu, mânâlar yani gözle görünmeyen şeyler iken; müşâhedeninki gözle görünen şeylerdir” der.

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Sûfî bu ilmi elde edebilmek için yorucu bir eğitim sürecinden geçer. Riyazet ve mücâhede ile masivadan temizlenen kalbin, keşf ve ilhâmla bilgileri alma kabiliyeti ortaya çıkar. Yaygın tabirle kalp gözü açılan sâlik, keşf ve ilhâma maruz kalır. Bu durum, her hangi bir uydu vericinin sinyallerini almak amacıyla alıcının ortam ve şartlarının oluşturulmasına benzetilebilir.

Keşf ve ilhâmın tasavvuftaki yeri nedir? 3. HAFTA Müşâhede ise şuhûd ve huzur kavramı ile yakın anlamda kullanılmaktadır. Tasavvuf ıstılahında, seyr ü sülûkla sâlikin gözü önünden eşyanın hakikatini gizleyen perdenin kalkması, eşyayı Hakk’ın birliğine delil görmesidir. Mücâhede ile nefisler ölürken müşâhede ile kalpler dirilir. Mücâhede ‘’arınma’’yı öngörürken müşâhede “aydınlanma”yı ifade eder

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Epistemik Değeri Epistemolojik açıdan keşf ve ilhâm; akıl, nass ve duyular yoluyla elde edilen bir bilgi çeşidi olmadığı gibi, şeytanın müdahalesinden de korunmuş değildir. Vahiyden ayrılan yönü ise başkası için delil kabul edilememesidir. Sûfînin maruz kaldığı ilhâm, dinin hükümlerine uygunsa kendisi uygulayabilir

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Bu durum, keşf ve ilhâm ile elde edilen bilginin güvenilmez olduğu anlamına gelmez. Zira nakil, rivâyet, rey ve içtihadı bilgi kaynağı kabul eden tefsir, hadis, kelâm ve fıkıh gibi ilim dalları aynı yöntemleri kullandıkları halde farklı sonuçlara, hükümlere ulaşabilmektedirler.

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Gerekli ortam oluşturulduğunda hâsıl olan ilim tümel değil tikel, yani genel değil özel mahiyettedir. Belli bir olay, kişi ve hâlle ilgilidir. Bu tarzda elde edilen bilgi şer’î bir hüküm niteliğinde olmadığından başkalarını bağlamaz. Bu durum, keşf ve ilhâma maruz kalan kişi için de geçerlidir.

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Keşf ve ilhâm yoluyla elde edilen bilgiye, duyu tecrübelerindeki kadar yaygınlık ve paylaşılabilirliğinin bulunmamasından ötürü eleştiri getirilebilir

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Elbetteki duyu tecrübesinin bu özelliği, keşf ve ilhâm karşısında ona epistemik bir üstünlük sağlayacaktır. Bu iki tecrübenin epistemik açıdan tıpa tıp aynı düzlemeye yerleştirilemeyeceği de doğru ve kabul edilebilir bir iddiadır. Ancak tüm bu öncüllerden yola çıkılarak keşf ve ilhâmın bilgi değeri taşımadığı ileri sürülemez.

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Zira yaygınlık ve paylaşılabilirlik epistemik statünün mutlak ve nihai belirleyicileri arasında yer almadığı gibi her alanda gerekli ve geçerli olan bir kriter de değildir. Spesifik bilim ve sanat alanları bu tür alanlardır. Kaldı ki paylaşılabilirlik alanında tasavvufun kendine has bir terminolojisi bulunmaktadır.

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Keşf ve ilhâma dayalı bilgi, şer’î hükme kaynaklık etmese bile tamamen sübjektif de olmayıp kendi içinde test ve kontrol mekanizmaları vardır. Bu test ve kontrol mekanizmaları şunlardır:

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA 1. “Keşf ve ilhâma dair bilginin içeriğinin doğru ve geçerli sayılabilmesi için her şeyden önce Kur’an ve sahih Sünnet’e uygun olmalı, onlarla çelişmemelidir. Yaşanan bu tecrübenin Rahmânî mi yoksa şeytânî mi olduğu konusunda karar vermek için Kur’an ve Sünnet, temel mekanizmalardan biridir.

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Kehf Suresi’nde kendisine ilm-i ledün verilen zâtın (Hızır) yaptıklarını, şeriatı tebliğle yükümlü bir peygamber olan Hz. Musa’nın sorgulaması doğaldır. Ancak Hızır (a.s.)’ın bu durumu, diğer insanların keşf ve ilhâmının dini hükümlere aykırı olmasına meşruiyet kazandırmaz. Hz. Hızır ile ilhâma maruz kalan diğer sûfîler arasındaki fark, Hz. Hızır’ın İlahî te’yidle hareket ettiğinin, bizzat Kur’an-ı Kerim’le sabit olmasıdır

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA 2. Bu tarz bir bilgi, kendini kanıtlamış, otorite sayılan uzman ve öncü kişilerin yaşamış oldukları tecrübelerle de test ve kontrol edilir. Dolayısıyla asırlar boyunca şekillenmiş olan sûfî tecrübe geleneği ve bu geleneğin arşiv kayıtları hükmündeki tasavvuf literatürü, bireysel sûfî tecrübe iddiaları için birer test ve kontrol mekanizmasıdır.

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA 3. Sûfî tecrübenin bir diğer test ve kontrol mekanizması, onun ürün ve meyveleridir. Tıpkı duyu tecrübesinde olduğu gibi sûfî tecrübe de onu yaşayan kişilerin hayatlarında gerek teorik gerekse pratik düzlemde bir takım değişikliklere neden olmaktadır

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Sonuç itibariyle ilim, sadece duyular, nazariyat ve rivâyetle elde edilen zahiri bilgiden ibaret değildir. Keşf ve ilhâm denilen, akıl ve kalp birlikteliğiyle elde edilen bu bâtınî ilim, farklı bir eğitim modeli ve bilgi edinme yöntemi sunar.

Keşf ve ilhâmın herhangi bir test ve kontrol mekanizması var mıdır? 3. HAFTA Keşif ve ilhâm, akıl yürütme ya da zahirî eğitimle değil, müridin seyr ü sülûk yolunda farz ve nafilelere devam ederek, çile ve mücâhede ile ortaya çıkabilen tecrübî bilgilerdir. Bu durum, televizyon vericisinin sinyallerini almak amacıyla kurulan (yerleştirilen) alıcının ortam ve şartlarının oluşturulmasına benzer.