SÂMERRÂ DÖNEMİ (221-279/836-892).

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hz.Ali Dönemi ( ).
Advertisements

HZ. MUHAMMED VE DÖRT HALİFE DEVRİ
MISIR’DA KURULAN TÜRK DEVLETLERİ Abbasi halifelerinin merkezi otoriteyi kaybettikleri dönemde merkezden uzak eyaletlerde asayişi sağlamak için geniş yetkilerle.
ORTA VE BATI AFRİKA’DA KURULAN MÜSLÜMAN DEVLETLER
Tarih bilimi araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak amacıyla,
ABBASİLER( ).
DURAKLAMA DEVRİ ISLAHAT HAREKETLERİ (17.yüzyıl)
9. SINIF TARİH DÖRT HALİFE DÖNEMİ / 03 / 2014.
1.
KLASİK DÖNEM OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
OSMANLIDA DEVLET YÖNETİMİ
ÜLkeLer Arası KöprüLer
HZ. Muhammed ve Dört Halife Devri
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
Abbasiler Dönemi.
Yeni Osmanlılar Fuat Paşa ve Ali Paşa Süveyş Kanalı’nın Açılması(1869) İngiltere ve Fransa için Mısır’ın önemi.
KONU:DÖRT HALİFE DÖNEMİ
TÜPRAŞ 50.YIL ANADOLU LİSESİ
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
Türkler Arasında İslam’ ın Yayılmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
Türkler ve Müslümanlık
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
Abbasiler ( ).
Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
Hazırlayan Muhammed ARTUNÇ
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ( )
Emevi Tarihi Berat Köse.
Abbasi Tarihi Berat Köse.
Emevi Tarihi Berat Köse.
FatImi Tarihi Berat Köse.
Osmanlı Devleti 17. yüzyıldan itibaren toprak kaybetmeye başlamıştır
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi MEŞRUTİYET Halk Meclisi (Meclis-i Mebusan) Anayasa (Kanun-i Esasi) Padişah (Saltanat ve Hilafet) MEŞRUTİYET.
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
EMEVİLER DÖNEMİNDE SOSYAL TABAKALAR.
Büyük selçuklu devletİ
EMEVÎLER (661–750).
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
Savaşın Nedenleri 1870 yılında siyasi birliğini kuran İtalya'nın sömürge yarışında geri kalması Sanayileşmesini tamamlayan İtalya'nın ham madde ve Pazar.
Türklerin Müslüman Oluşu
TARİH 1 ARİF ÖZBEYLİ.
ŞAH – FIRAT OPERASYONU.
Hz Ebubekir Dönemi.
Abbâsîler, Emevî hanedanından sonra başa gelerek İslam Devleti'nin yönetimini ve halifeliği beş asırdan daha uzun bir süre elinde tutan hanedan.Emevî.
İSLAM TARİHİ I.
TÜRKLERİN İSLÂMİYET’İ KABULÜ
İSLAM TARİHİ I.
İSLAM TARİHİ I.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ( ) SEDAT ALTAŞ. Oğuz Türkleri ve Oğuz Adının Anlamı Oğuz: Ok+u+z “Oklar; boylar” anlamına gelir. Oğuz Kağan Destanı'na.
ABBÂSÎLERE BAĞLI DEVLETLER
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
İSLAM TARİHİ I.
Abbasi İhtilalı’nın Sosyo-Politik Arka Planı
İhtilal’ın Oluşum Süreci
ENDÜLÜS EMEVİLERİ ( ).
Karmatîler: Mu’tazıd döneminde en tehlikeli isyan Karmatilerden geldi
Hz. Osman Dönemi.
Hz. Ömer Dönemi.
Resmi dil: Farsça Başkent: Tahran En büyük şehir: Tahran Yüzölçümü: km² Nüfusu: 75 milyon Para birimi: İran Riyali.
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
 Türklerin İslamiyet’i kabul etmeleri, İslam tarihi ve dünya tarihi açısından neticeleri itibariyle çok önemlidir. Çünkü Türkler İslamiyet’i küçük bir.
İSLAM TARİHİ I.
İSLAM TARİHİ I.
GAZNELİLER ( ).
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
Kazanım SB İslamiyet’in ortaya çıkışını ve beraberinde getirdiği değişimleri yorumlar.
Sunum transkripti:

SÂMERRÂ DÖNEMİ (221-279/836-892)

Türk Nüfuzu: Mu’tasım (218-227/833-842) halife olunca yerli Arap ve Mevali İran unsuru yerine otoritesini Türklere dayandırmayı tercih etti. Muhafız kıtalarını onlardan kurdu, devletin önemli görevlerini Türklere verdi. Mu’tasım, Fergana, Uşrusana, Semerkant gibi yerlerden Türkler getirtiyordu. Mu’tasım sadece Türk ülkelerinden gelen veya getirilenlerle yetinmeyip Irak’da özellikle de Bağdat’ta bulunan Türkleri de etrafına topluyordu. Meşhur Aşnas, Vasif, Inak gbi komutanlar bunlar arasında idi. Sâmerrâ’nın kuruluşu:

Abbasi tarihinde “Samarra Devri” (221-279/836-892) diye bilinen bu devrede Türkler yalnız askeri alanda değil, siyasi ve idari alanlarda da devlette etkili olmuşlardı. Yeni ordu ve liderleri Mu’tasım döneminde önemli vilayetlerin yöneticisi oldular. Mu’tasım’dan sonra hilafete gelen oğlu Vasık (227-232/842-847), babasının mirasına sadık kalarak Türkleri desteklemiş devlet idaresindeki nüfuzlarının daha da kuvvetlenmesine yardımcı olmuştur.

Vasık bir veliaht bırakmamıştı Vasık bir veliaht bırakmamıştı. İçlerinde Türklerin de bulunduğu bürokratlar kardeşi Cafer’i hilafet için uygun gördüler ve o da Mütevekkil ( 232-247/847- 861) unvanını alarak göreve başladı. Halife Mütevekkil, Türkler tarafından katledildi. Mütevekkil’in katli, İslam tarihinde hassa birlikleri tarafından bir halifeye karşı ilk işlenen cinayet olarak kabul edilmektedir. Bu olay Türklerin, Abbasi İmparatorluğunda tamamen iktidarı ellerine geçirdiklerini ve karşılarında hiç bir kuvvetin bulunmadığını göstermektedir.

Türkler, siyasi iktidarı Muntasır (247-248/861-862), Müstain (248-252/862-866) devrinde de ellerinde tutmuşlardır. Mustain hilafetten çekildi ve Mu’tezz tek başına iktidar oldu. Halife Mu’tezz dönemi Türklerin siyasi nüfuzunun en etkili olduğu buna karşılık onlara karşı güçlerin de toparlandıkları bir dönem kabul edilir. Mu’tezz’den sonra halife olan Mühtedi (255-256/869-870) döneminde de halife Türk kumandanlarının arzularına boyun eğmek zorunda kalıyordu. Mühtedi, Türklerin devlet idaresine müdahelesini önlemek için çalıştı ise de bu yolda hayatını kaybetti. Mühtedi’nin ölümüyle yerine Mu’temid (256-279/870-892) halife oldu. Merkezdeki karışıklıklar sona erdi ancak merkezi otorite de oldukça zayıflamış bu durum da vilayetlerdeki huzursuzluğu artıran bir nedene dönüşmüştü.

Din Politikası: Mu’tasım ve Vasık halku’l-Kur’an fikrinin devamcıları. Halife Mütevekkil ile birlikte Mu’tezili din politikasından bir dönüşüm gerçekleşir. Mütevekkil halife olunca, Me’mun’un başlattığı ve Mu’tasım ile Vasık’ın devam ettirdiği dini politikayı değiştirmiştir. O, hilafeti döneminde, Mutezili siyasete hemen son verdi ve sonradan hiç bir halife bu siyasete dönüş için bir teşebbüste bulunmadı.

İsyanlar: Me’mun döneminde bastırılamayan Babek isyanı ancak, Mu’tasım döneminde bastırılabilmiştir. Afşin’in 223/838’de yakaladığı Babek Samarra’ya getirilir ve halifenin huzurunda idam edilir. Yine bu dönemde Taberistan valisi Mazyar b. Karin’in isyanı dikkat çeker. Samarra döneminde hilafeti zor durumda bırakan önemli bir tehlike Güney Irak’ta zenciler tarafından geldi. Zenc isyanı olarak bilinen bu başkaldırı çoğu Doğu Afrika orijinli olan kölelerden geldi .Arazileri ıslah etmek için getirilen bu köleler çok kötü koşullarda çalışıyorlardı. İsyan Arap asıllı ve Hz. Ali soyundan geldiğini iddia eden Ali b. Muhammed’ın önderliğinde Ramazan 255/Eylül 869 ‘da başladı. Safer 270/Ağustos 883 ‘de Zencilerin lideri Ali b. Muhammed öldürüldü.

Samarra dönemi Halife Mu’temid’in ölümüyle birlikte hilafete gelen Muvaffak’ın oğlu Mu’tazıd (279-289/892-902’ın hilafete gelmesiyle birlikte sona erer. Hilafet merkezinin Türkler için kurulmuş olan Samarra’dan yeniden Bağdad’a nakledilmesi, Abbasi imparatorluğunda siyasi sahada son derece yoğun olan Türk hâkimiyetinin de sona erdiğini göstermektedir. Saffarîler(247-393/861-1003) Tolunoğulları(254-292/868-905)